Stationär -> Bärbar, kommer jag märka skillnad?

Permalänk
Medlem

Stationär -> Bärbar, kommer jag märka skillnad?

Ska börja plugga till hösten och tänkte då ersätta min stationära med en bärbar, och har lite funderingar på hur prestandan kommer att påverkas.

I den stationära sitter det för tillfället:

  • En gammal AMD Athlon 64 2X 4600+

  • Radeon 4870 1GB

  • 4GB DDR2 (Ganska låg klock har jag för mig)

Detta är ju långt ifrån en prestandadator med dagens mått mätt, men jag känner ändå att den flyter på väldigt bra och klarar de flesta spel med helt klart godkänd fps, och detta på en 24" 1920x1200 skärm.

Den bärbara jag funderar på att köpa är Sony Vaio VPC-SB1B9E som har dessa komponenter:

  • Dubbelkärning Intel Core i7 2620M

  • Radeon 6630M 1GB

  • 6GB DDR3

Ram och processor i den bärbara piskar ju min stationära flera gånger om vilken troligtvis kommer leda till ett snabbare system till vardags tillsammans med den uppgradering till SSD jag tänkte göra, men vad jag oroar mig för är spel då jag fortfarande tänkte använda min 24"-skärm. Är det någon som har koll på hur väl 6630M presterar? Just nu spelar jag ganska lätta spel som t.ex. WoW, HoN och Portal 2, men vill ju även kunna testa nästa battlefield med lite lägre inställningar när det släpps t.ex. En sak som får mitt nuvarande system att gå på knäna en aning är t.ex. när det är väldigt många spelare som slåss på samma ställe i WoW, jag kan tänka mig att detta beror på processorn vilket borde leda till att den nya datorn klarar det bättre, men är det så att det beror på grafikkortet så kommer ju den bärbara klara det ännu sämre. Någon som vet?

Sen tänkte jag passa på att slänga in en fråga om uppgraderingen av SSD. Då jag helt enkelt tänkte byta ut originaldisken mot en SSD så försvinner ju allt som låg på den. Hur ska jag gå till väga för att installera om Windows 7? Måste jag skaffa en annan licens, eller fungerar den som följer med datorn? Kommer jag att behöver skaffa en Windows 7-skiva, eller räcker det med att bränna ner någon iso-fil? (Vill fortfarande ha en laglig installation). Ska jag klona disken? Fungerar det att klona en 320GB disk fylld med ca ~50GB till en 160GB SSD? Kommer t.ex. Speed/Stamina reglaget som reglerar den diskreta grafiken att fungera om jag installerar en ren kopia av Windows 7? Någon som har några bra tips på hur man ska gå tillväga vid byte av lagringsenhet utöver det jag frågat om?

Blev väldigt många frågor, men hoppas att det finns någon med svar!

Permalänk
Medlem

Köp denna http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=629068 med denna blir det inte bättre! Riktigt bra gaming dator så som vardagsbruklig, proccesorn är snäppet bättre och grafikkortet med.
Har ingen aning men SSD är väll lite onödigt tycker man. Hjälper inget förutom att snabba upp startandet av program..

Glömde en sak
Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexander7938:

Köp denna http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=629068 med denna blir det inte bättre! Riktigt bra gaming dator så som vardagsbruklig, proccesorn är snäppet bättre och grafikkortet med.
Har ingen aning men SSD är väll lite onödigt tycker man. Hjälper inget förutom att snabba upp startandet av program..

17,3" 3,85 kg? Nej tack Vill ha en dator som är mindre än 14", så det sorterar bort de flesta alternativen, är Sonyn jag fastnat för i dagsläget

Permalänk
Skrivet av Apro:

17,3" 3,85 kg? Nej tack Vill ha en dator som är mindre än 14", så det sorterar bort de flesta alternativen, är Sonyn jag fastnat för i dagsläget

Det kommer garanterat bli sämre i de flesta (troligen alla) spel, grafikkortet i VAIO är mycket klenare än det i din stationära.

Permalänk
Medlem

Det kan ju också vara så att min nuvarande processor flaskar innan ett 6630M gör, och jag därför kan få ut lika mycket eller mer prestanda ur det nya systemet, eller är det bara önsketänkande? T.ex. så ligger ju båda mina kärnor på 100% när jag spelar Portal2.

Permalänk

för att knäcka i just spel upplevelse (med ditt Ati 4870) måste det bli en lite tjockare MSi laptop eller Alienware, (tycker själv MSi & Alienware laptops är så jääääkla fula och tjocka)....men visst du kan ju lira Crysis 2 med dessa modeller i full upplösning med allt ögon godis på.

så svaret är:

i Spel.........typ Nej
resten.......självklart

glöm inte att ett Stationärt 4870 är som ett mobilt GTX 460M........alltså en rätt fet skillnad.

ps....kan även tillägga att ditt (kommande) Ati 6630 är ungefär som mitt 4670 GDDR3 (typ 7000 i 3dmark06) vilket innebär t ex MW2 i 1080p i High (vilket inte är helt fel

så det är absolut inget dåligt mobilt kort....................

lite fakta om kortet.
http://www.notebookcheck.net/AMD-Radeon-HD-6630M.43963.0.html

Visa signatur

DELL XPS laptop ||Photo|| Intel Core 2 Extreme - 16" RGBLed 1080p - 4gb 1066Mhz - new Ati 5730 - TV Tuner - 7200rpm Free fall sensor

Permalänk
Medlem

Vet inte om det alls känns aktuellt för dig, men du skulle ju kunna köpa en lite enklare bärbar (att ha till skolan) annars, och ha kvar din stationära för spel?

Då slipper du ju konflikten mellan portabel och hög prestanda med rimligt pris.

Det var bara en tanke, men det kanske inte är så du vill göra

Visa signatur

FD Define R4 | ASUS Z170 Pro Gaming | Corsair RMx 550W | Intel Core i5 6600K + Noctua NH-U12S | ASUS GeForce GTX 960 4GB | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar. Jag är ingen supergamer direkt, utan ville mest vara säker på att kunna spela de flesta spelen, även om inte på högsta grafik. Datorn kommer mest användas till plugg, surfande, filmtittande och programmerade. Men som sagt vill jag även spela lite då och då och kanske jobba med lite tunga grejer i Photoshop och liknande vilket jag har fått bilden av att jag kommer kunna från era svar.

Skrivet av Jäger:

Vet inte om det alls känns aktuellt för dig, men du skulle ju kunna köpa en lite enklare bärbar (att ha till skolan) annars, och ha kvar din stationära för spel?

Då slipper du ju konflikten mellan portabel och hög prestanda med rimligt pris.

Det var bara en tanke, men det kanske inte är så du vill göra

Visst har det passerat mina tankar, men vill hålla allt på ett ställa och inte behöve flytta runt dokument och liknande, så jag kör nog på vaio:n och säljer den stationära helt enkelt