hotswap av elkapel till hårddisk?

Permalänk

hotswap av elkapel till hårddisk?

tjaba,
Hårddisken på farsans dator har pajat på något sätt, när man startar datorn så funkar den bra några minuter sedan börjar den låta som ett tröskverk och lägger sedan av. Nu håller jag på ned att rädda innehållet på disken, har kopplat in den i min dator, så att jag bara kan köra över innehållet till en ny sedan. Problemet är som jag sa att den funkar bara några minuter. Och man måste hållapå och startaom helatiden. Så till min fråga. Kan min dator ta någon skada om man dara ut stömkabeln väntar ett tag sedan sätter in den igen. Hårddisken är som sakt redan paj så den skiter jag i.

Visa signatur

Nisse

Permalänk

Jag har gjort så på min egen pc då och då. Det som har hänt mig är att jag har kort slutit pcn men aoutomat säkringen i nät agget har ut löst så pcn klarade sig. De flesta gånger har det gått bra.

Permalänk
Medlem

Och ibland så grillar man hårddisken.

Hårddisken är INTE gjord för hotswap. Starta om även om det tar tid.

Permalänk

jo, är klar nu. Startade om. Lite jobbigt bara ett tag när den började rassla innan windows ens var uppe.

Visa signatur

Nisse

Permalänk
Medlem

Jag har hotswappat några gånger...hyfsat nya diskar..IBM 25 och 30 GB. har gått bra alla gånger hittills utan en gång då jag testade med en gammal Quantum Bigfoot-disk...det gick inte. Jag tror inte man ska göra så regelbundet däremot...jag ville bara testade och se om det gick
Körde Windows 2000 Adv. Server på den datorn...jag antar att det inte skulle gått så bra med t.ex. Win 98 men jag bara gissar...

Visa signatur

"To invent, you need a good imagination and a pile of junk" -- Thomas Alva Edison (1847-1931)

Permalänk
Medlem

Problemet är inte att få Windows att hitta disken, problemet är att ibland får du en ljusbåge när du ska ansluta kabeln och den grillar elektroniken i disken och, om du har otur, även ditt moderkort.

Lycka till ni som vågar, jag skulle aldrig göra det.

Permalänk
Medlem

måste bara lägga in en fråga, även om tråden är gammal

hotswap borde väl funka om man kör med en strömbrytare (stänga av disken med strömbrytaren, byta disk och slå på med strömbrytaren)?

Permalänk
Medlem

Att i farten koppla in diskar har aldrig varit nåt problem för mig. Enda bekymret är få OS:et att hitta disken (det funkar med SCSI-diskar på Mac System 7/8/9...)
Om disken är för stor och nätaggregatet för litet kan det hända att startströmmen till disken gör att spänningen sjunker såpass att datorn stängs av (nätaggregatet larmar om att spänningen är på väg ner, och moderkortet slår ifrån). Lösningen då (då jag var tvungen att starta en disk efter datorn var igång, minns inte riktigt varför) var att starta HD:n med el från en annan dator.

Visa signatur

Min dator är tuffare än din.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av liquid
måste bara lägga in en fråga, även om tråden är gammal

hotswap borde väl funka om man kör med en strömbrytare (stänga av disken med strömbrytaren, byta disk och slå på med strömbrytaren)?

Förmodligen skulle det funka men om man är rädd om prylarna så är det nog bäst att skaffa utrustning som är gjord för hot-swap. Jag vet att Promise t ex säljer ett ide-rack tillsammans med ett raid kort och det är konstruerat för att klara hot-swap.