Intel introducerar 3D-transistorn i Ivy Bridge

Permalänk
Medlem

Klart att det här är inovativt, men ingen revolution. Sen får man mycket uppmärsamhet om man kallar det för 3D. Allt går tydligen att sälja just nu om man kan hitta en 3D vinkel på det. När/om trinär logik kommer (på transistornivå) då kommer revolutionen.

Permalänk

Glömmer aldrig bort när jag en gång vart utskrattad på en av våra tekniklektioner på gymnasiet där jag frågade om varför inte transistorer och allt annat i en krets görs i 3D. Även magistern skratta åt mig xD

Nu ser man detta...

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X, 16 GB RAM, RTX 2080Ti, Meshlicious

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woodlauncher:

Så varför var inte AMD störst när de gjorde bäst processorer då? Det fungerar verkligen inte som många verkar tro. Konsumenter bryr sig ofta inte om vad som är bäst, bara vad som låter bäst eller som dom tror sig veta är bäst.

När har AMD någonsin varit bäst?
Visst AMD har kanske haft den bästa CPUn i något segment rent prismässigt. Men overall har väll Intel nästan alltid varit ledande? Och jag tror det är just det som gör att Intel är så stora som dom är idag. Dom flesta konsumenter har fått höra att Intel är bäst, så jag håller delvis med att dom ofta inte vet vad som är bäst. Intel har idag ett så inarbetat märke av att vara bäst att även om AMD skulle ta över ledningen så tar det nog rätt många år innan dom flesta konsumenter som inte är så insatta inser detta och går över till AMD.

Permalänk
Medlem

Äh, 3D är ju bara en fluga, det vet väl alla.

Permalänk
Skrivet av Typhonos:

Fast det är just sånt tänkande som främjar monopol. Entusiaster nobbade VIA till förmån för Nvidias nforce och nu är de ute ur leken. Samma sak är påväg att hända med Nvidia pga motgångar och licensbråket.

Intel kommer alltid vara störst med mest pengar och eftersom de ligger så långt före AMD kommer de sannolikt alltid ha fördelar i prestanda varför det behövs att konsumenter köper sämre produkter och offrar prestanda och tekniska fördelar för att konkurrenter ska få finnas kvar.

Jo visst kan man säga det. Sen vill det till att företagen kör utan trista metoder också vilket Intel gjort. Det främjar också monopolet i en större utsträckning.

Skrivet av Korkskruv:

Två saker jag stör mig på...

För det första så måste man designa nya kretsar när man skalar ner tillverkningsprocessen. Att introducera en ny transistor är därför måttligt revolutionerande.

För det andra så verkar den nya transistorn inte ge någon extra prestanda. Mist 30% av den ökade prestandan lär ju komma fån att de krympt processen och därmed kunnat klämma in mer på samma yta.

Detta undrar jag också. Är det 3D transistorerna själva som ger en prestandaskjuts på 37% vid låg spänning och och mer än halverad strömförbrukning jämfört med 32nm. Eller är dessa siffrorna även inräknade vid hoppet från 32nm till 22nm?

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Jag blir förvånad när jag ser dessa videos. det är i standard med videor från typ "hassesdatorprylar.se" men att se både Intel och AMD producera sådant crap som kostat kanske runt 5000kr är tragiskt.

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Skrivet av multicore:

Mycket roligt att tekniken går framåt.

Till er som tror att AMD avvecklas går i konkurs eller dyl. till följd av detta ska nog tänka om. AMD har visserligen "bara" 19% av marknaden, men det fortfarande ett mycket stort företag vi pratar om. 19% av världsmarknaden är mycket det också. Låt oss leka med tanken att det kommer in en ny aktör på världsmarknaden som på allvar kan konkurrera med dess två teknikföretag (Intel, AMD) så skulle jag utan att tveka kunna säga att det är Intel som kommer att tappa procentuellt mest av världsmarknaden.

Glöm inte att det var AMD som var först med att tillverka ett chip med tillverkningsteknik i 22nm (2008).

Det är natt och dag mellan ett chip och en SRAM Cell på 6 transistorer.

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drawmly:

När har AMD någonsin varit bäst?
Visst AMD har kanske haft den bästa CPUn i något segment rent prismässigt. Men overall har väll Intel nästan alltid varit ledande? Och jag tror det är just det som gör att Intel är så stora som dom är idag. Dom flesta konsumenter har fått höra att Intel är bäst, så jag håller delvis med att dom ofta inte vet vad som är bäst. Intel har idag ett så inarbetat märke av att vara bäst att även om AMD skulle ta över ledningen så tar det nog rätt många år innan dom flesta konsumenter som inte är så insatta inser detta och går över till AMD.

Sedan Athlon kom, fram tills intel släppte sin Core2.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk

I came...

Visa signatur

Gammalt nick: Darkst@r
Intel Core i7 860 @ 3,6 GHz/Noctua NH-D14|Asus GTX 970 Strix|2x2 GB Corsair Dominator DDR3 1600 CL8|Asus P7P55D Deluxe|Intel X-25M G2 80GB|Samsung 850 Pro 256 GB|Samsung Spinpoint F3 1TB|Windows 7 Home Premium 64-bit|Nanoxia Deep Silence 1|Corsair VX550|

Permalänk
Medlem

Trevligt, ett rejält steg i rätt riktning.

Permalänk
Skrivet av Drawmly:

När har AMD någonsin varit bäst?
Visst AMD har kanske haft den bästa CPUn i något segment rent prismässigt. Men overall har väll Intel nästan alltid varit ledande? Och jag tror det är just det som gör att Intel är så stora som dom är idag. Dom flesta konsumenter har fått höra att Intel är bäst, så jag håller delvis med att dom ofta inte vet vad som är bäst. Intel har idag ett så inarbetat märke av att vara bäst att även om AMD skulle ta över ledningen så tar det nog rätt många år innan dom flesta konsumenter som inte är så insatta inser detta och går över till AMD.

Poängen är att de flesta som köper datorer, liksom mobiltelefoner, bilar etc etc. Inte pallar med att kolla på prestanda, de orkar inte heller inte med att jämföra prestanda/prisindex. Vissa orkar tom inte äns att bygga ihop datorer även när de är "idiot-proof" lego-nivå på det hela.

Intel har bara legat framför de senaste åren, sedan dual core.. och då pratar vi enbart desktop.
Fusion krossar atom exempelvis.

Däremot har Intel alltid haft en betydligt större marknadsandel, detta just i och med att folk skiter i vad de köper. så länge alla andra köper det, så spelar det ingen roll om det är en ferrari eller råttpiss (se Iphone)

Sen kan man ju inget annat än att hylla Intel för att de kontinuerligt pressar utvecklingen, AMD har ju en trend av att ta intels uppfinningar och köra sin egen twist på det.

Visa signatur

Vill ni ha svar, så citera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomaseron:

Imponerande med 37% prestandaskjuts!
Men nu mer än nånsin kommer AMD behöva kunder...
Så vi inte står ensamma med intel om ett år.

Du får springa och sympatiköpa amd-processorer varje månad

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Ja, detta är en nedkrympning av Sandy Bridge.
För att göra en mer effektiv krympning har man valt att gå över till den här typen av tri-gate transistorer istället för de gamla.

Arkitekturen i hur processorn jobbar är fortfarande densamma, detta påverkar bara hur transistorerna jobbar individuellt.

En arkitektur handlar om hur man bygger upp allt.

Ahkej, tack! Jag hade fattat hela grejen fel och trott att man nu fått plats med tre transistorer (tre sidor) på samma plats som man tidigare endast hade en transistor.

Visa signatur

i5 2500k @ 4.5GHz med H70 push-pull | P67 Sabertooth | 8GB Corsair 1600MHz CL9 | GTX 670 SLI | Obsidian 800D | Corsair AX850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drawmly:

När har AMD någonsin varit bäst?
Visst AMD har kanske haft den bästa CPUn i något segment rent prismässigt. Men overall har väll Intel nästan alltid varit ledande? Och jag tror det är just det som gör att Intel är så stora som dom är idag. Dom flesta konsumenter har fått höra att Intel är bäst, så jag håller delvis med att dom ofta inte vet vad som är bäst. Intel har idag ett så inarbetat märke av att vara bäst att även om AMD skulle ta över ledningen så tar det nog rätt många år innan dom flesta konsumenter som inte är så insatta inser detta och går över till AMD.

A64an var mycket bättre än p4an.

Amd kunde inte sälja sina processorer till jättarna eftersom intel då hotade med att om de använde amdprocessorer så skulle de få betala högre pris för intelprocessorerna. amd var heller inte stora nog att förse dem med endast amdprocessorer så det gjorde att de helt enkelt inte hade råd med att använda något från amd.

Hade säkert sett annorlunda ut idag amd fått marknadsandelar när de var "outstanding".

edit: typo

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

Du får springa och sympatiköpa amd-processorer varje månad

(sch, säg inget till någon, men jag köper in AMD på jobbet)
De är både billiga o bra som kontorsmaskiner, och planerar
för Fusion efter sommaren när det är dags att skaffa fler nya datorer.

Bulldozer till CAD-burkarna.. mouahahaa
Hoppas bara de presterar bra /är skapligt billiga så att jag kan motivera det också.
Får ju vara lite försiktig i detta yrket så jag inte sätter mina personliga
preferenser över företagets behov utan att kunna motivera inköp.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Inaktiv

För helvete folk. Informera er lite innan ni kommenterar.

FinFET tekniken är urgammal och kan inte patenteras (har funnits i 20-30 år i olika labb inom halvledarforskning). Sedan är det inte en 3D transistor heller (fattar inte att allt ska kallas för 3D nu för tiden), det är en trigate transistor (syftar på att gaten har tre kontakt ytor) så samma som innan med en liten ändring som minskar läckströmmen och ökar on strömmen (problem med minskning av transistorer är annars att läckströmmen ökar snabbare medan on strömmen minskar vilket medför att det blir svårt att urskilja ettor och nollor).

Alla tillverkare jobbar på liknande tillverkningsteknik (troligen är IBM+GF närmast efter intel) så det intel verkligen har gjort är att de har funnit ett sätt att effektivt tillverka dessa transistorer (med utrustning från tredjepartstillverkare, samma utrustning som de flesta andra har så det handlar om att använda den till dess yttersta gräns). Ett stort steg fram men knappast något Intel uppfunnit ur det blåa eller är ensamma om att jobba med (dock är deras R&D budget i särklass så det snabbar upp det hela).

Till slut 37% snabbare syftar till hur snabbt man kan switcha en transistor och fortfarande ha fina ettor och nollor att jobba med. I CPUs lär det bli lägre hastighets ökning då det finns andra faktorer som också spelar roll. Trots det är det ett väldig trevlig utveckling som bör göra det lättare att komma ner i ARM strömförbrukning utan att gå ner till samma låga hastigheter (sedan att vanliga PC saker blir snabbare/strömsnålare skadar väl inte heller).

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

För helvete folk. Informera er lite innan ni kommenterar.

FinFET tekniken är urgammal och kan inte patenteras (har funnits i 20-30 år i olika labb inom halvledarforskning). ...
Lysande Post

Anandtech tar upp nyheten på en för i alla fall mig lagom teoretisk nivå http://www.anandtech.com/show/4313/intel-announces-first-22nm... det handlar ju i princip "bara" om en tillverkningsteknisk detalj som gör att de kan fortsätta att krympa tillverkningstekniken och möjligen pressa lite extra "prestanda" ur transistorerna.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

För helvete folk. Informera er lite innan ni kommenterar.

FinFET tekniken är urgammal och kan inte patenteras (har funnits i 20-30 år i olika labb inom halvledarforskning). Sedan är det inte en 3D transistor heller (fattar inte att allt ska kallas för 3D nu för tiden), det är en trigate transistor (syftar på att gaten har tre kontakt ytor) så samma som innan med en liten ändring som minskar läckströmmen och ökar on strömmen (problem med minskning av transistorer är annars att läckströmmen ökar snabbare medan on strömmen minskar vilket medför att det blir svårt att urskilja ettor och nollor).

Alla tillverkare jobbar på liknande tillverkningsteknik (troligen är IBM+GF närmast efter intel) så det intel verkligen har gjort är att de har funnit ett sätt att effektivt tillverka dessa transistorer (med utrustning från tredjepartstillverkare, samma utrustning som de flesta andra har så det handlar om att använda den till dess yttersta gräns). Ett stort steg fram men knappast något Intel uppfunnit ur det blåa eller är ensamma om att jobba med (dock är deras R&D budget i särklass så det snabbar upp det hela).

Till slut 37% snabbare syftar till hur snabbt man kan switcha en transistor och fortfarande ha fina ettor och nollor att jobba med. I CPUs lär det bli lägre hastighets ökning då det finns andra faktorer som också spelar roll. Trots det är det ett väldig trevlig utveckling som bör göra det lättare att komma ner i ARM strömförbrukning utan att gå ner till samma låga hastigheter (sedan att vanliga PC saker blir snabbare/strömsnålare skadar väl inte heller).

Skönt att se inlägg som det här.

Ang det fetstilta. Är det här anledningen till att man inte lyckats sänka spänningen så mycket på senare tid? Men nu med trigate-transistorer ska man alltså kunna det.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lösbonde:

Poängen är att de flesta som köper datorer, liksom mobiltelefoner, bilar etc etc. Inte pallar med att kolla på prestanda, de orkar inte heller inte med att jämföra prestanda/prisindex. Vissa orkar tom inte äns att bygga ihop datorer även när de är "idiot-proof" lego-nivå på det hela.

Intel har bara legat framför de senaste åren, sedan dual core.. och då pratar vi enbart desktop.
Fusion krossar atom exempelvis.

Däremot har Intel alltid haft en betydligt större marknadsandel, detta just i och med att folk skiter i vad de köper. så länge alla andra köper det, så spelar det ingen roll om det är en ferrari eller råttpiss (se Iphone)

Sen kan man ju inget annat än att hylla Intel för att de kontinuerligt pressar utvecklingen, AMD har ju en trend av att ta intels uppfinningar och köra sin egen twist på det.

Största anledningen till Intels dominans på marknaden är att de sköter sin egen tillverkning, de kan få ut enorma volymer snabbt. AMD skulle aldrig kunna tillverka processorer till 80% av marknaden i dagen läge.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av m3tr0:

Skönt att se inlägg som det här.

Ang det fetstilta. Är det här anledningen till att man inte lyckats sänka spänningen så mycket på senare tid? Men nu med trigate-transistorer ska man alltså kunna det.

Nja är väl bäst jag kommer till ett vettig svar här.

Strömmen minskar då ledaren som ska leda den minskar i storlek (med andra ord ökar resistansen precis som för en metall tråd). Strömförbrukningen har gått ner med minskning av transistorer.

Den minskningen motverkas dock av att skillnaden mellan läckström och on ström minskar så att det blir svårt att veta om det är en etta eller nolla. För att kompensera detta ökar man spänningen så att skillnaden ökar igen. Ökad spänning leder i sin tur till högre strömförbrukning.

Saken är den att tills nu har den andra effekten inte varit ett speciellt stort problem så att man har minskat strömförbrukningen avsevärt. Dock har den ätits upp av ökad antal transistorer för att få kraftigare processorer (största anledningen att ARM är strömsnål är just att de är väldigt svaga processorer inte att ARM vet något AMD/Intel inte vet).

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av BiffenL:

Största anledningen till Intels dominans på marknaden är att de sköter sin egen tillverkning, de kan få ut enorma volymer snabbt. AMD skulle aldrig kunna tillverka processorer till 80% av marknaden i dagen läge.

Skulle snarare gissa på storleken. Saken är den att utvecklingskostnader är samma för alla tillverkare (mer eller mindre) så det blir klart billigare för Intel (som procent av deras budget) än för IBM/AMD/TSMC/osv.

Just nu skulle inte AMD kunna täcka för ett försvinnande av Intel men det finns ingen som helst anledning att ha så mycket backup kapacitet i fall Intel försvinner (sannolikheten att Intel försvinner är i princip noll).

Dock är det inte ett jätte problem att bygga nya fabriker i fall AMD börjar ta andelar från Intel. En ny fab går nog att få verksam inom 2 år eller så (AMD bygger en just nu i USA men jag har inte tid att kolla upp tidsramen).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drawmly:

När har AMD någonsin varit bäst?
Visst AMD har kanske haft den bästa CPUn i något segment rent prismässigt. Men overall har väll Intel nästan alltid varit ledande?

AMD var först att nå 1 GHz och var dessutom snabbare per MHz.
Intel fick dra tillbaka sin 933 MHzare för att den inte var stabil nog och blev för varm.
Under slutet av Pentium 3s liv och under olika delar av Pentium 4s liv så har AMD varit bäst på allt, vad gäller CPU.
Deras (eller rättare sagt VIAs etc) chipset och så höll dock inte samma stabila kvalitet som Intels.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Dock är det inte ett jätte problem att bygga nya fabriker i fall AMD börjar ta andelar från Intel. En ny fab går nog att få verksam inom 2 år eller så (AMD bygger en just nu i USA men jag har inte tid att kolla upp tidsramen).

HardOCP gjorde ju ett besök ganska nyligen i den nya fabriken (i New York State) och filmade det hela.

http://www.hardocp.com/article/2011/04/19/globalfoundries_fab...

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Deras (eller rättare sagt VIAs etc) chipset och så höll dock inte samma stabila kvalitet som Intels.

Jag hade aldrig nåt problem med VIA's chipset (har haft ett antal olika). Däremot nVidia's nForce4 hade sina problem (gick dock runt dem).

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem

Det är många som inte skulle få bra på DTK-delen av högskoleprovet här.

Det diagrammet säger är:
Vid låga spänningar klarar tri-gate av "köra" runt 37% snabbare. Vid högre spänningar, mer lika de som desktop-CPU:s kör vid, klarar tri-gate av att köra runt 18% snabbare. Som det ser ut verkar tri-gate även klara lägre spänningar än 32nm, men det kan vara att y-axeln inte sträcker sig så långt också.
En annan slutsats man kan dra är att för att arbeta i samma hastighet kräver tri-gate runt 75-80% av spänningen som 32nm kräver (vid 1V).

Dvs, dessa runt 37% snabbare är egentligen mest intressant för framtida lågspänningsprodukter som tex Atom

Förtydligandex2
Permalänk
Medlem

MAn kan ju alltid hoppas att de använder denna teknik till Ps4/xbox 1080, annars kommer de att vara hopplöst daterade innan de ens släpps
Vore grymt att se en konsol som erbjöd denna teknik ^^

Permalänk
Medlem

Åååååhh vill ha nu!!!! så man äntligen kunde uppgradera/byta ut hela sitt system....
Ivy Bridge + Z77 + ett 28nm grafikkort = nytt system

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av rocagil:

Det är många som inte skulle få bra på DTK-delen av högskoleprovet här.

Finns det en sådan del?

Fanns inte när jag gjorde det förra året...

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Avstängd

Äh snart kommer AMD med samma video...vad hur länge kommer det att ta? 1-3månader haha Som sagt tekniken kan inte patenteras Som att patentera hjulet hehe

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk

Det där... Kallar jag magi. Bara undrar när utvecklingen ska ta stopp... När det nästan är slut har dom kommit på en ny teknik. Undrar när nästa revolutionerande vändpunkt kommer