Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Ny htpc behöver lite hjälp

Hej var ett tag sedan jag var här sist men hur som funderar på att köpa en htpc och har kollat runt lite och har hittat följande

Antec EarthWatts 430D Green 430W (ska vara tyst enligt silentpcreview) räcker 430w?
Antec Fusion Remote Black (Svart) (ser nice ut + en display)
Gigabyte GA-H67N-USB3-B3 har hdmi samt "Stöd för integrerad grafikkrets i CPU"
40GB 2.5" SSD Intel X25-V G2 SATA (från min nuvarande dator)
Cpu och ram har jag inte bestämt mig för än, har dock lite frågor angående CPU/GPU samt annat smått och gott..

1. Sitter och kollar på I3 or dvs "Intel Core i3 2100 3,1GHz Socket 1155 Box" och "Intel Core i3 2100T 2,5GHz Socket 1155 Box" förstår dock inte riktigt dom kostar mer eller mindre desamma dock så har 2100(ej T) bättre GHz och bättre GPU MHz dock drar dem mer ström.. hur tänker intel här???

2. Samt så har jag läst att i3 och i5 har en 24P bugg är detta fortfarande aktuellt samt hur allvarligt är detta?

3. Kommer hdmi porten på moderkortet att sända ljud med samt vad har den stöd för har en "ONKYO TX-SR607" så vill gärna kunna matcha ljud format med den dvs "DTS-HD Master Audio™, DTS-HD High Resolution Audio™, DTS-HD Express, Dolby® TrueHD, Dolby® Digital Plus, Dolby TrueHD, DTS-HD Master Audio"

4. Räcker GPU'n i en i3 för 1080p upp spelning samt att man då kanske strömmar det från en server om inte vad för GPU förespråkar ni? (är lite av en ATI fan boy så om så ett ATI kort).

Permalänk

i3-2100T har en lägre GPU-klocka, 650Mhz medans i3-2100 har 850Mhz .. i3-2100 verkar bättre på alla sätt och vis. HDMI porten kommer att sända ljud, ja. Men jag vet inte hur bra integrerad grafik klarar av HD upplösning, det är ganska krävande. Det finns separata kort med passiva kylare, men då blir väl problemet storleken.. http://www.inet.se/artikel/5408715/gigabyte-radeon-hd5450-512...
litet kort som ska passa in i moderkortet. Samt nätaggregatet blir nog perfekt, denna burk drar nog inte alltför mycket

Visa signatur

ASUS RAMPAGE III EXTREME | Intel i7 930 @ 4Ghz | CORSAIR 6GB 1866mhz | XFX HD 5970 2GB @ 900Mhz & 1180Mhz 1.2v | Crucial SSD C300 64GB | WD 500GB | M-AUDIO C-600 AVID | Corsair TX 850W

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för ditt svar, Liten fråga bara de där grafik kortet verkar inte ha inbyggt ljudkort (rätta mig om jag har fel samt gärna källa till denna information) då tappar det sin funktion lite utgår jag ifrån eller hur tänkte du?

Permalänk

använder du HDMI-utgången till en TV/SKÄRM med utgång för ljud (eller redan har högtalare) så kan man använda det som ljudkort. (HDMI skickar ljudsignaler). Men tyvärr vet jag inte mycket mer.

Visa signatur

ASUS RAMPAGE III EXTREME | Intel i7 930 @ 4Ghz | CORSAIR 6GB 1866mhz | XFX HD 5970 2GB @ 900Mhz & 1180Mhz 1.2v | Crucial SSD C300 64GB | WD 500GB | M-AUDIO C-600 AVID | Corsair TX 850W

Permalänk
Medlem

Så även om där inte finns ett ljudkort på grafik kortet så skickar det ljud via sin hdmi utgång?

Permalänk
Medlem

Tar dina frågor utifrån min egen erfarenhet av mitt HTPC bygge med i3 i vintras...

Antec EarthWatts 430D Green 430W (ska vara tyst enligt silentpcreview) räcker 430w?

Ja, flera gånger om, du kommer inte få den att konsumera över 100W hur du än plågar den

1. Sitter och kollar på I3 or dvs "Intel Core i3 2100 3,1GHz Socket 1155 Box" och "Intel Core i3 2100T 2,5GHz Socket 1155 Box" förstår dock inte riktigt dom kostar mer eller mindre desamma dock så har 2100(ej T) bättre GHz och bättre GPU MHz dock drar dem mer ström.. hur tänker intel här???

Båda kommer funka bra

2. Samt så har jag läst att i3 och i5 har en 24P bugg är detta fortfarande aktuellt samt hur allvarligt är detta?

Det märks knappt alls men jag tror den fortfarande finns, kan yttra sig i en lite glitch var 40:e sekund om man är väldigt observant men det kräver sin man att se

3. Kommer hdmi porten på moderkortet att sända ljud med samt vad har den stöd för har en "ONKYO TX-SR607" så vill gärna kunna matcha ljud format med den dvs "DTS-HD Master Audio™, DTS-HD High Resolution Audio™, DTS-HD Express, Dolby® TrueHD, Dolby® Digital Plus, Dolby TrueHD, DTS-HD Master Audio"

Kommer funka lite beroende på vilket program du spelar upp med

4. Räcker GPU'n i en i3 för 1080p upp spelning samt att man då kanske strömmar det från en server om inte vad för GPU förespråkar ni? (är lite av en ATI fan boy så om så ett ATI kort).

Ja, inbyggd GPU räcker för full HD utan problem, du behöver inget kort. För bästa resultat ska du inaktivera DXVA och använda processorn för avkodning.

Visa signatur

ii7 2600K @ 4500 mhz, P8Z68-V Pro, 16 GB Vengeance LP @ 1600 mhz, Samsung 830 256 GB (system), X25-M 160 GB, Chieftec 650W PSU, GTX 660 2GB, CM ATCS 840, NH-D14, WIN 8 pro. Sidekick - Acer TimelineX 3820TG.

Permalänk
Medlem

En dum fråga, men vad ska du använda datorn till? Ska du bara kolla film räcker en AMD Fusion platform och drar mycket mindre ström(samt du får ati grafik ). Och du sparar en del pengar.

I XBMC ligger jag på ca15% cpu usage med 1080p filmer. (E-350)

Permalänk
Medlem

Tack så mycket allihopa,
ska kolla på Fusion kan dock säga att jag är lite av en intel fan när det kommer till cpu, vet att det inte är så mycket logik att vara intel cpu / ati(amd) gpu