Hydrauliska eller mekaniska skivbromsar ?

Permalänk

Hydrauliska eller mekaniska skivbromsar ?

Tjenare, ska köpa ny cykel nu och vi har hittat en skitbra cykel som är prisvärd. Den heter Scott aspect 40, och den har mekaniska skivbromsar, jag undrar om det är värt att gå upp till "storebror" som är tusen kronor dyrare och har hydrauliska skivbromsar. jag cyklar till skolan varje dag, till mina träningar och ibland ut i terräng

Mvh

Visa signatur

Corsair Obsidian 800D | Intel 2700K @ 4.5 Ghz | ASRock Fatal1ty Z68 Professional Gen3 | XFX HD 7970 Black Edition | Corsair Force GT 120GB SSD | Corsair 16GB Vengeance 1600 MHZ | Corsair AX 850W | Asus Xonar STX | Qpad 5k | Qpad MK-80 PRO | Qpad Heaton XL
The Black,Blue & Red Ocean

Permalänk
Medlem

Jag cyklade till skolan o skogen varje dag med helt vanliga bromsar som tog på fälgen, såna som alla cyklar hade på 1990 talet, gick bra

Vad är 1000 spänn för dig ?

Finns många saker man kan göra med 1000 kronor, att jobba ihop dem tar en stund ...

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Vad spelar bromsarna för roll överhuvudtaget? Problemet med en cykel är väl att däcken slirar på grund av att det är för lite vikt och inte på grund av att bromsarna är dåliga.

Jävligt coolt med hydraliska bromsar dock!

Visa signatur

.::i5 4670K::. .::ASUS GTX 760::. .::ASUS Z87::. .::Corsair CX 750M::. .::Corsair VENGEANCE 8GB::.

Permalänk

Vil du stå på näsan är hydrauliska bromsar en bra bit på vägen om du mest "vardagscyklar"

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem

bättre nyp och mer känsla i hydrauliska bromsar, men för att cyckla vanligt så är det bara mer som kan strula och mer jobb(luftas etc)...

Permalänk

worth it!

Visa signatur

hollywoodstar

Permalänk

Har använt "mekaniska bromskivor" (vajer verkande) Det är dålig känsla i dessa och man får ofta ta i mycket.

Skulle säga att vanliga "v-bromsar" funkar minst lika bra.

Visa signatur

~Mental åt min signatur :( (Sedan 2002)
Uppdaterad signatur 9 år senare:
|Asus P8P67 Pro| Intel I7 2600K@4,6 Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz 8-8-8-24 | Corsair H70 | OCZ 1250W 80+ Gold | 2x VTX3D Radeon HD7950 3Gb @930, VRM @1250 | Corsair Force 120GB + x antal satadiskar |

Permalänk
Medlem

Har hydrauliska bromsar på min cykel och det finns inte en chans att jag någonsin kommer skaffa en cykel med någon annan form av bromsar. De har varit väldigt underhållsfria och då har jag ändå haft cykeln stående utomhus i väder o vind i över ett år. Har inte testat mekaniska skivbromsar så jag kan inte uttala mig om skillnaden där, men jag kan tänka mig att det är som hoz säger att det är dålig känsla i dem.
Min erfarenhet av v-bromsar är att de fungerar utmärkt tills första gången man byter bromsklossarna jag har aldrig lyckats få dem att fungera lika som de gör när cykeln är nyinköpt. Men det är ju fullt möjligt att det bara är jag som är dålig på att ställa in dem.

Permalänk
Medlem

Jag har storebrorsan Scott Aspect 45. Efter att ha provat både mekaniska och hydraliska skivbromsar så finns det inte så mycket att tveka på. Hydraliska är betydligt trevligare att använda.

Permalänk

Okej, men jag pratade med cykelaffären och dom sa att det inte är så jätte stor skillnad, klart hydrauliska är bra men om oljan läcker eller något så slutar bromsen att funka och mekaniska är säkrare, menmen...Blir nog mekaniska Men jag vet att hydrauliska är mycket skönare.

Visa signatur

Corsair Obsidian 800D | Intel 2700K @ 4.5 Ghz | ASRock Fatal1ty Z68 Professional Gen3 | XFX HD 7970 Black Edition | Corsair Force GT 120GB SSD | Corsair 16GB Vengeance 1600 MHZ | Corsair AX 850W | Asus Xonar STX | Qpad 5k | Qpad MK-80 PRO | Qpad Heaton XL
The Black,Blue & Red Ocean

Permalänk

Om wiren går av så... ja du vet. Lika illa.

Visa signatur

hollywoodstar

Permalänk
Medlem
Skrivet av hollywoodstar:

Om wiren går av så... ja du vet. Lika illa.

skillnaden är att en wire är mycket lättare att byta ut, och borde hålla bättre (fransad wire - fortfarande bromsverkan, otätt hydraulsystem - noll bromsverkan)

Permalänk
Medlem

Skivbromsar är bra om man ska cykla i riktigt eländiga förhållanden, och hydrauliska om man cyklar riktigt hårt och behöver väldigt exakt kontroll över bromsverkan. Annars är dom mest onödigt jobbiga att underhålla jämfört med traditionella fälgbromsar.

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem

Här har du annars en riktigt prisvärd cykel.

http://www.canyon.com/_en/mountainbikes/bike.html?b=2050

Permalänk
Medlem

Här hittade man en oväntad tråd på sweclockers när man sitter o googlar.

Necro postar väl istället för och göra en ny!

Ska köpa en kickbike av typen

och väljer mellan antingen

http://www.kickbike.se/artiklar/Artikelfullpost.asp?id=1097&f...'
Med vad jag antar är mekaniska/vajer skivbromsar.

eller

http://www.kickbike.se/artiklar/Artikelfullpost.asp?id=1164&f...
Med vanliga v-bromsar.

Det skiljer även lite på framgafflarna.

Är det mycket bättre med skivbromsar? Vilket ger mest underhåll? Jag antar också att skivbromsar är ganska mycket dyrare att underhålla?

Tips sökes!

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av wartech:

Okej, men jag pratade med cykelaffären och dom sa att det inte är så jätte stor skillnad, klart hydrauliska är bra men om oljan läcker eller något så slutar bromsen att funka och mekaniska är säkrare, menmen...Blir nog mekaniska Men jag vet att hydrauliska är mycket skönare.

Om du cyklar på vintern och har/får in fukt i wire-slangarna så kan fukten frysa och sätta bromsen ur funktion (det har hänt mig). Hade jag köpt ny cykel idag så hade jag helt klart kört på hydrauliska bromsar!

Skrivet av Sweede:

Här hittade man en oväntad tråd på sweclockers när man sitter o googlar.

Necro postar väl istället för och göra en ny!

Ska köpa en kickbike av typen

http://www.kickbike.se/upload/Artiklar/Bilder/fullpost/Cross%...

och väljer mellan antingen

http://www.kickbike.se/artiklar/Artikelfullpost.asp?id=1097&f...'
Med vad jag antar är mekaniska/vajer skivbromsar.

eller

http://www.kickbike.se/artiklar/Artikelfullpost.asp?id=1164&f...
Med vanliga v-bromsar.

Det skiljer även lite på framgafflarna.

Är det mycket bättre med skivbromsar? Vilket ger mest underhåll? Jag antar också att skivbromsar är ganska mycket dyrare att underhålla?

Tips sökes!

Jag skulle välja skivbromsar alla dagar i veckan!
Underhållskostnaden beror på vilken modell av bromsklotsar som bromsen har. Bromsklotsarna håller dock mycket längre på skivbromsar än på fälgbromsar. Själv cyklar jag ca 6 km varje dag och var tvungen att byta bromsklotsar minst en gång per år när jag hade fälgbromsar. Nu har jag cyklat i lite över tre år på samma uppsättning skivbromsar...

Visa signatur

| 4 Wheels Move Your Body, 2 Wheels Move Your Soul |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buffer:

Jag skulle välja skivbromsar alla dagar i veckan!
Underhållskostnaden beror på vilken modell av bromsklotsar som bromsen har. Bromsklotsarna håller dock mycket längre på skivbromsar än på fälgbromsar. Själv cyklar jag ca 6 km varje dag och var tvungen att byta bromsklotsar minst en gång per år när jag hade fälgbromsar. Nu har jag cyklat i lite över tre år på samma uppsättning skivbromsar...

Okej låter bra det! Lär väl bli en del bromsande med när det ska dras efter hund.

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk
Medlem

Du ska helt klart ha hydraliska!

Du får en sån annan känsla men framförallt RESPONS när du kör hydraliska!

Åk till en affär och testa skillnaden det är de enda rätta

Visa signatur

CPU:5800X
GPU: 3080OC
Jag är mindre sosse än dig #Folding #Sweclockers #AnvänderMinGPU
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...
https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av atego:

Du ska helt klart ha hydraliska!

Du får en sån annan känsla men framförallt RESPONS när du kör hydraliska!

Åk till en affär och testa skillnaden det är de enda rätta

Det är det jag har hört med, problemet är att dessa cyklar finns bara med antingen v-broms eller mekanisk skivbroms.

Man kanske kan köpa modellen med mekanisk först och uppgradera senare? Passar det då eller måste det byggas om något?

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweede:

Det är det jag har hört med, problemet är att dessa cyklar finns bara med antingen v-broms eller mekanisk skivbroms.

Man kanske kan köpa modellen med mekanisk först och uppgradera senare? Passar det då eller måste det byggas om något?

Det är bara att köra på skivbroms utan tvekan.

Att bygga om från mekanisk till hydralisk dock tror jag är väldigt svårt, utan då är det nog bättre att köpa rätt från början, alltså hydralisk skivbroms direkt.

Visa signatur

CPU:5800X
GPU: 3080OC
Jag är mindre sosse än dig #Folding #Sweclockers #AnvänderMinGPU
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...
https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av liorcifer:

Har hydrauliska bromsar på min cykel och det finns inte en chans att jag någonsin kommer skaffa en cykel med någon annan form av bromsar. De har varit väldigt underhållsfria och då har jag ändå haft cykeln stående utomhus i väder o vind i över ett år. Har inte testat mekaniska skivbromsar så jag kan inte uttala mig om skillnaden där, men jag kan tänka mig att det är som hoz säger att det är dålig känsla i dem.
Min erfarenhet av v-bromsar är att de fungerar utmärkt tills första gången man byter bromsklossarna jag har aldrig lyckats få dem att fungera lika som de gör när cykeln är nyinköpt. Men det är ju fullt möjligt att det bara är jag som är dålig på att ställa in dem.

Det är du som är dålig på att ställa in. Det första jag gör med en ny hoj är att ställa om allting. Bromsarna tar nästan aldrig optimalt, växlarna ligger aldrig optimalt, pedalerna är "fel" inställda etc.

Ni som byter klossar ofta på fälgbromsar måste göra något fel (bromsar för mycket..). Man måste rensa beläggen och skölja bort skit. Ett större problem är ju att man får byta fälgar ofta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Det är du som är dålig på att ställa in. Det första jag gör med en ny hoj är att ställa om allting. Bromsarna tar nästan aldrig optimalt, växlarna ligger aldrig optimalt, pedalerna är "fel" inställda etc.

Ni som byter klossar ofta på fälgbromsar måste göra något fel (bromsar för mycket..). Man måste rensa beläggen och skölja bort skit. Ett större problem är ju att man får byta fälgar ofta.

Jag misstänkte att det var så.
Men jag rekommenderar ändå hydrauliska skivbromsar. Nu kan man lägga på lite mer än två år på mitt förra inlägg och jag har fortfarande inte behövt göra nått åt mina bromsar, och de tar lika bra idag som när cykeln var ny. Och då har cykeln stått ute större delen av tiden och använts nästan dagligen under den tiden.
Värt att nämna är kanske att den mest används till och från jobbet, den behöver alltså inte utstå några direkt tuffa tag när den används.

Permalänk
Medlem

Mina erfarenheter av skivbromsar är följande:

Racerhybrid (Nishiki Pro SLD), Hydrauliska, ca 1750mil.
Cyclocross (Merida 3), Mekaniska, ca 500 mil.
Hardtail (Focus Limited 1.0), Hydrauliska, ca 75 mil.

Köpte Nishikin för att pendla till jobbet, 2-4 mil varje dag, mindre under höst-vinter-vår. Mycket långa rakor utan korsningar - lite bromsning. Fungerade i stort sätt bra. Vid något tillfälle lyckades jag få in luft i systemet och det höll jag på att mecka med själv. Det var ganska klurigt som oerfaren med bromstypen, men det gick att läsa sig till och efter många försök så blev det fullgod effekt.

Merida 3:an har jag främst kört stadstrafik med mycket korsningar och väldigt mycket (hårda) inbromsningar, ca 15-30 mil/vecka. Nu är jag inne på tredje paret belägg (~360-400kr totalt). Behöver justera bromsarna minst en gång per vecka. Har nu bytt ut alla vajrar och höljen då dessa varit slitna och troligtvis ännu mer försämrat bromsverkan. 30% av tiden har jag i princip haft en av två bromsar utan någon bromsverkan öht (blivit så less på att justera så jag väntar till sista sekund...). Beläggen ser ut att ha en tendens att få skev slityta, vilket kan tolkas som att jag inte justerat det helt 100%igt tidigare. Nu på tredje belägget (byttes nyligen i samband med nya vajrar) så har jag varit noggrannare och fått bra tips på hur man gör det lätt, så det återstår att se. Avid BB5 är det dock många som har svårt att få ligga plant med belägg och skiva verkar det som.

Focusen har 180mm skivor (tidigare har 160mm) och här är bromsförmågan så att man flyger över styret om man kör för hårt på frambromsen (särskilt om dämparna inte är låsta!). Har inte haft anledning att undersöka beläggen än. Har kört i skog och lera och är riktigt nöjd.

Min slutsats är att det nog aldrig mer blir mekaniska skivbromsar. Mycket pill och svåra att få till "rätt". Hydrauliska (dubbelkolviga) centrerar sig automatiskt och får en jämnare slityta. Mekaniska kan också få detta, men är kinkigare. Av andras erfarenhet så får man sällan jobbet väl utfört om man lämnar det till en verkstad, då de oftast endast ser till att skivan bara löper fritt mellan beläggen och inte är helt parallellt monterade. Så min slutsats av egen erfarenhet är att det finns argument för att en extra kostnad för hydrauliska skivbromsar tjänar in sig i längden då beläggen håller längre eftersom de har en tendens att få en jämnare slit-yta. Prestandan är också jämnare (centreras automatiskt) och bättre (dubbelkolviga) med mindre justeringar och underhåll ("slutet" system som ej fryser).

Hydrauliska är lite mer av en "no brainer".
Gällande frågan om skivbromsar vs fälgbromsar har jag ingen erfarenhet, men det faktum att även fälgen blir en "förbrukningsvara" talar för att man får kanske räkna med att få betala lite i framtiden, även om det initialt är en billig peng. Men man har ju hört att många också är missnöjda med bromsverkan hos dessa. Dock nämndes det tidigare, och jag har också läst på annat håll, att väljusterade v-bromsar kan ta bra (eller tillräckligt, åtminstone för vardagscykling på asfalterad väg), så länge det inte regnar eller med fukt i höljen.

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem

har mekaniska skivbromsar på min cykel..kan inte utala mig om hydraliska..men inte fan är det dåliga bromsar..o jämföra med vbromsar är väl endå inte riktigt rätt.. mina bromsar riktigt bra..riktigt nyper tag..grymt stor skillnad mot gamla svampiga fälgbromsar av gummi..kommer inte gå tillbaka än till nått annat än skivbromsar iaf..

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...