Permalänk
Proffsmoddare

Cold Winter

Hej igen!

Nu är jag äntligen färdig med mitt andra projekt, Cold Winter. Har haft de lite som projektarbete på skolan så har gjort de mesta där. Kommer att använda denna dator som en HTPC för att kika film och lyssna musik.

Det hela började med att jag hittade en plexiglas skiva bockad som ett U. Tänkte direkt att detta kan man bygga något av, vet inte om de bara är jag eller fler som går runt och tänker så. Hittar grejer man kan bygga ett datorchassi av, "arbetsskada?"

Men hur som helst så började jag på att prova mig fram hur jag skulle göra. I början hade jag ett gammalt Socket A Micro-ATX kort och någon gammal Athlon XP. Kändes lite tråkigt så beställde hem ett mini-itx istället. Tyvärr så är plexiglaset repigt på vissa ställen efter att folk repat de på Dreamhack och under skoltiden.

Hårdvaran:
MOBO: Asus AT3IonT-I Deluxe
CPU: Intel Atom 330 @ 2200MHz
GPU: Nvidia Ion @ 600/2000/1400
RAM: 2x 2gb Corsair DDR3
SSD: Intel X-25-V G2 40gb
HDD: Samsung Spinpoint 1TB 2.5"
FANS: 120mm Nexus Real Silent + 92mm Nexus Real Silent + 80mm Fractal Design

Byggloggen finns här.

Jag är nöjd över detta projekt förutom lite småmissar men de är ju sånt man lär sig av, nog om det, nu kommer de lite bilder istället. Hoppas ni gillar de!

Med vänliga hälsningar,
Johan Nyman

Besök galleriet här

Visa signatur

Crystal 280X ~ i7 8700K ~ B360M MORTAR ~ GTX1080ti ~ 32GB DDR4 ~ RM650i ~ AOC 34" IPS ~ Virtuoso SE
The Red One ~ Cold Winter ~ CURV3D ~ BarPC ~ F4DE

För allt om PC-moddning ~ Minimalistic PC

Permalänk

Snyggt 4/5 Kanske lite väl stort för att vara ITX. Därför du inte får 5/5 är för att Läckt hålet fram ser inte runt ut och att personligen tycker jag det är tillräckligt stort för att vara ett M-atx chassi

Visa signatur

Tryck på Citera om du vill ha svar.

Permalänk

Ser bra ut, dock känns det som du inte utnyttjar hela chassiets volym eller vad man ska säga. Sen så känns vissa sleevingen rätt slarvigt gjort, inte ut stretchade ordentligt, dåligt krymp arbete på krympslangen också :/ Men får en 4p av mig alla fall! För helhets intrycket känns väldigt härligt

Permalänk

Har faktiskt väntat på att du skulle bli färdig, men väntar man på nåt gott så

Riktigt snyggt, lite trist på några småsaker men en klar 5a iaf

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av gudbrandsen:

Snyggt 4/5 Kanske lite väl stort för att vara ITX. Därför du inte får 5/5 är för att Läckt hålet fram ser inte runt ut och att personligen tycker jag det är tillräckligt stort för att vara ett M-atx chassi

Tack så mycket!
Eftersom jag inte kunde ändra storleken på chassit så fick de bli så här. Varför jag valde mini-itx var för att de kändes som billigaste alternativet eftersom de var inbyggt nätagg också.

Skrivet av LightBlizz:

Ser bra ut, dock känns det som du inte utnyttjar hela chassiets volym eller vad man ska säga. Sen så känns vissa sleevingen rätt slarvigt gjort, inte ut stretchade ordentligt, dåligt krymp arbete på krympslangen också :/ Men får en 4p av mig alla fall! För helhets intrycket känns väldigt härligt

Tack tack
Nä de är sant men kan ju inte riktigt ändra storleken och vet inte vad mer jag kan göra. När man pluggar så har man inte så mycket extra i kassan. Sleevningen vet jag är dåligt gjord, första gången jag gjorde de men de är ingen ursäkt!

Skrivet av Asheileon:

Har faktiskt väntat på att du skulle bli färdig, men väntar man på nåt gott så

Riktigt snyggt, lite trist på några småsaker men en klar 5a iaf

Hehe jaså Jo de vart lite småmissar här och där.

Visa signatur

Crystal 280X ~ i7 8700K ~ B360M MORTAR ~ GTX1080ti ~ 32GB DDR4 ~ RM650i ~ AOC 34" IPS ~ Virtuoso SE

Permalänk
Medlem

ge oss en bild i mörker

Visa signatur

Intel i7 4770k - ASUS Z87A - Corsair 12 GB 1600MHz - Geforce GTX 780 - Fractal Design Define R2 - Cougar CM 550W 80+ Bronze

Permalänk
Medlem

Chassit utvändigt är ju Awesome! Överlag riktigt stilrent med snygga former och allt i ett litet format (me like). Men jag gillar inte att det är transparent sido-tak parti (en smaksak antar jag). Men det blir inte alls snyggt med ljud isolering synlig. Sen ser jag att du har externt nätaggregant finns plats i botten partiet för ett internt nägagg kanske? Allt som allt så var det ett riktigt snyggt bygge.

Visa signatur

NZXT H5 Flow Starfield Limited Edition Chassi // AMD Ryzen 7950X // Gigabyte RX 9070 XT Elite // Corsair 6000Mhz 64GB// Gigabyte X870-I // Corsair HX1500I 1500W // Crutical T705 1TB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD //Samsung 850 EVO 1TB SSD //Samsung Odyssey Neo G9 // Bazzite Gnome OS

Permalänk
Medlem

Skulle inte tacka nej till det där snygga bygget riktigt bra blev det!

Visa signatur

AOC G2460PQU 144Hz - Fractal Design Define C - EVGA SuperNOVA G3 650W - ASUS STRIX Z270H K1 - Intel i7-7700K - Samsung 960 EVO 500GB - Corsair Vengeance 16GB 2G6Hz - ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080
Fraktfritt: Inet - Alina (registrera/aktivera)

Permalänk
Skrivet av C4B12:

Tack tack
Nä de är sant men kan ju inte riktigt ändra storleken och vet inte vad mer jag kan göra. När man pluggar så har man inte så mycket extra i kassan. Sleevningen vet jag är dåligt gjord, första gången jag gjorde de men de är ingen ursäkt!

Haha, du skulle sätt mitt första nätaggregat jag sleevade. Pinsamt dåligt blev det alla fall, eldade inte på sleevingen så sleevingen gled ut och flätarna gick upp lixom
Men kan du inte bygga in en hårddiskbur eller något? Även om du inte har några hårddiskar kan det ju vara kul/bra och ha Sen måste bara fråga, hur bockade du igentligen plexiet? Ser proffsigt gjort ut alla fall.

Permalänk
Medlem

Fan va sexy den blev.

Om den plötsligt är borta någon dag när du vaknar så va de inte jag som snodde den.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Proffsmoddare

Tack så mycket allihop!
Kommer mera bilder sen därav nightshots.

Skrivet av Sifear:

Chassit utvändigt är ju Awesome! Överlag riktigt stilrent med snygga former och allt i ett litet format (me like). Men jag gillar inte att det är transparent sido-tak parti (en smaksak antar jag). Men det blir inte alls snyggt med ljud isolering synlig. Sen ser jag att du har externt nätaggregant finns plats i botten partiet för ett internt nägagg kanske? Allt som allt så var det ett riktigt snyggt bygge.

Att de är transparent kan jag inte göra något åt eftersom jag hittade plexiglaset som på första bilden. Jag själv tycker de vart bra med ljudmattorna, för annars så skulle mycket kablar synas och insidan skulle bli helt vit vilket skulle göra den så ljud inuti. Varför ha ett internt nätagg när man kan ha ett externt? De var därför jag köpte just detta mobo.

Skrivet av LightBlizz:

Haha, du skulle sätt mitt första nätaggregat jag sleevade. Pinsamt dåligt blev det alla fall, eldade inte på sleevingen så sleevingen gled ut och flätarna gick upp lixom
Men kan du inte bygga in en hårddiskbur eller något? Även om du inte har några hårddiskar kan det ju vara kul/bra och ha Sen måste bara fråga, hur bockade du igentligen plexiet? Ser proffsigt gjort ut alla fall.

Hehe jo de var lite träning. Men man blir ju bättre och bättre. Eftersom jag bara kommer ha dessa två diskar så blir de ingen bur, tyckte de vart nice att ha dom direkt på sidan så här. Jag har inte bockat plexit utan jag hittade de så som på första bilden. Så de är proffsigt gjort, men inte utav mig.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Äckligt bra gjort fyfan.

Permalänk

Har personligen aldrig tyckt om chassin som har haft något med plexiglas att göra, men ditt chassi är fint. Tycker om den hårda/råa stilen och att plexikåpan är lite repig, lite vintage över det hela.
Mycket bra jobbat, du får en 4,5 av mig för det fina arbete som du utfört (minus 0,5 för led fläkten).

Permalänk
Medlem

riktigt läcker design på den!

Visa signatur

Skyflyer: "Du kan även prova att blunda med ena ögat. Då krävs bara halva bandbredden av grafikkortet"
Gigabte B550 Auros Elite, Ryzen 5900x, Celsius S24, PNY RTX 3080, Corsair RM750 V2, Trident Z Neo 3600MHz cl16 16gb, 970 EVO 1tb M.2, Fractal Define Compact TG

Permalänk

Sjukligt bra gjort! *Applåderar*

Visa signatur

"640K ought to be enough for anybody" - Bill Gates, 1981

Permalänk
Hedersmedlem

Jaa, vad mer kan man säga än det som inte redan sagts
Chassit är aningen likt ett V600 med den rundade fronten, men det är ju inget negativt.

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Hedersmedlem

Sett det här innan en vända i galleriet, och då vart det, som nu, riktigt snyggt

Ljuddämpningen var väldigt ful dock tycker jag, den förstörde helhetsintrycket något enormt.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Avstängd

Färga/köp vitt ljuddämpnings material Då ser de ut lite som snö XD

Visa signatur

Dator #1# ||||Cpu: i5 2500k 3,3ghz ||Ram: crosair 8gb 1333mhz ram ||Graffe: hd 5850 xtreme crossfire ||Nätagg: xfx core edition 750w ||Chassi: Antec 300 ||Moderkort: MSI P67A-G45 B3 ||Hårddisk: Samsung f3 500gb ||

Permalänk

Håller med Leifson, ljuddämpningen gjorde ett väldigt stilrent chassit inte så stilrent, om du förstår vad jag menar. men VÄLDIGT snyggt i övrigt (y)

Visa signatur

CPU: AMD 7800X3D Mem: 32GB DDR5 GPU: Nvidia RTX 4090
Storage: SN850 2x2TB + 3x2TB 860 EVO MB: Gigabyte B650
Chassi: Phanteks P600S PSU: Corsair RM750x OS: Windows 11

Permalänk
Proffsmoddare

Tack för alla bra kritik!

Vad gäller ljuddämpningen så tycker jag själv de vart bra, men alla tycker ju olika. Utan den såg de konstigt ut med mycket kablar osv, därför såg jag de som ett billigt och enkelt sätt att gömma kablarna samtidigt som jag fick ner ljudet lite. Men hade ju som LeetBoy27 sagt kunnat färga de vitt, dock tycker jag om de svart eftersom då blir ljuset från LEDsen klarare, de blir en helt annan effekt. Annars hade de varit vitt på insidan och väldigt ljust. Så känner jag, men som sagt, alla tycker olika.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

riktigt stiligt!

Visa signatur

hehehe =D

Permalänk
Medlem

Riktigt fint en sak som jag tyckte drog ner en aning var de 3 LEDsen som du lagt i botten, det ser verkligen typ inkastade ut och står åt alla håll ! Ta o köp en lep list eller fäst dioderna mer diskret enl mig annars toppen 4.5/5

Visa signatur

| i7 920 C0 @ 3,63| GTX 580 + EK CU| CM 690 | EK HF Acetal |Samsung 830 120+TG 120 | AX850 | Asus Rampage 3 Formula|12GB Corsair |
FoldingRig1: i5 2320, 8GB ram, Win7
FoldingRig2: i7 920, 12GB ram, Win7
http://folding.extremeoverclocking.com/user_summary.php?s=&u=530039

Permalänk
Medlem

håller med laggbox. försök att sänka ner ledsen i mattan så dom inte syns så mycket

Visa signatur

Den dagen, den sorgen

Permalänk
Inaktiv

Det där bygget var ju bara så genialist vackert!

Permalänk

är det bara jag eller kör du utan nätagg?

Permalänk
Medlem

Snyggaste chassit mina ögon någonsin skådat! Grymt bra jobbat

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av Laggboxx:

Riktigt fint en sak som jag tyckte drog ner en aning var de 3 LEDsen som du lagt i botten, det ser verkligen typ inkastade ut och står åt alla håll ! Ta o köp en lep list eller fäst dioderna mer diskret enl mig annars toppen 4.5/5

Skrivet av flipp3n:

håller med laggbox. försök att sänka ner ledsen i mattan så dom inte syns så mycket

Jag kan lova dig att jag har försökt. Ser lite värre ut på bilder än vad de är också, men kan göra ett försök till bara för eran skull.

Skrivet av crazymike:

är det bara jag eller kör du utan nätagg?

Det är ett externt nätagg, såna de är till en laptop.

Skrivet av ewizion:

Snyggaste chassit mina ögon någonsin skådat! Grymt bra jobbat

Skrivet av Segas:

Det där bygget var ju bara så genialist vackert!

Tack tack

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Härlig jobbat

Visa signatur

[i7 8700K@5.4Ghz] [Asus GeForce RTX 2080 Dual OC][3500Mhz@Corsair RGB DDR4][MSI Z390 MEG ACE][Customloop][Sony AF9 65" Oled] [Predator X34A] [Dark Power Pro 1000W][Beyerdynamic 1990 pro] [Sound BlasterX AE-5] [Astro mixamp]{

benchmark http://www.3dmark.com/spy/7331357
8700k@5.4Ghz https://valid.x86.fr/2ff8a4

Permalänk
Medlem

Jättesnyggt hur har du böjt glaset?

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av ZwaaN:

Jättesnyggt hur har du böjt glaset?

Har som sagt inte böjt de utan hittade den så där.

Visa signatur