Permalänk

"Standardgateway är inte tillgänglig"

Tjenare, jag har ett litet internetproblem, det är så att ibland dör Internet helt (Har förövrigt en ny dator) och jag måste felsöka efter problem och då hittar den alltid samma problem vilket är "Standardgateway är inte tillgänglig". Vad kan orsaka detta? Det funkar igen efter att jag har felsökt men det är jobbigt när jag sitter och spelar osv. Vore tacksam om jag kunde få lite hjälp

edit: Har även sökt lite på google men har ännu inte hittat en lösning, såg en annan tråd här med samma problem som tydligen löste det med ett program som hette "nForce ethernet drivers 15.53" men jag hittar det inte ;9

Permalänk
Keeper of the Bamse

Systemspec?
ISP?

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Vad har du för nätverksprylar? Hur är du ansluten mot nätet?

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Rekordmedlem

Det betyder att du tappat kontakten med din router, såvida du inte kopplat utan, då innebär det att du mist kontakten med isp ns router.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Keeper of the Bamse

Låter faktiskt som telenor mobilt bredband, men men

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk

Jag har suttit på samma router i snart ett år och samma internet i många många år. Köpte en ny dator för en vecka sen med ett asrock p67 extreme4 moderkort

Permalänk
Rekordmedlem

Men vad visar dioderna på router o nätverkskortet när du tappar kontakten ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Men vad visar dioderna på router o nätverkskortet när du tappar kontakten ?

Jag har inget externt nätverkskort så jag antar att mitt är "inbyggt/integrerat" i moderkortet, hur/vart ska jag kolla då (På baksidan där jag kopplar i internetkabeln?)? Har som sagt ett asrock p67 extreme4 moderkort. Det är bara min dator som får detta problemet, kopplar jag i min gamla dator i med samma internetkabel så funkar det prima.

Permalänk
Medlem

Har samma problem själv, jag brukar ställa min router på en fläkt som kyler ner den. Alltid fungerat för mig.

Permalänk
Medlem

Alltid värt att uppgradera drivrutinerna för ditt NIC.
Samt firmware på din router ifall du sitter på de kunskaper så att du vågar.

Visa signatur

i7 940 @ 3,5Ghz | Asus Rampage II extreme | 3x2gb 1600Mhz DDR3 | Radeon HD 4870 1Gb | 2Tb HDD | Cosmos 1000 | Windows 7

Permalänk
Rekordmedlem

Det brukar finnas dioder runt kontakterna som visat om det är kontakt samt hastighet , de kan ha olika färger o blink , de brukar kunna visa om nått hänger sig tex, titta o läs dina manualer

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.