Asus N73SV-TY117V - Perfekt i prisklassen?

Permalänk
Medlem

Asus N73SV-TY117V - Perfekt i prisklassen?

Please, är på väg att köpa denna dator, finns ännu inga recensioner.

Jag kommer troligtvis att ha datorn i minst 3-4 år. Kommer inte att spela, däremot redigera rörlig bild, videofilmer. I övrigt mest kolla på film och surfa och vill kunna ha flera program öppna samtidigt.
Priset känns OK, med tanke på processorn, en i7:a. Jag oroar mig dock för att högtalarna från Bang o Olufsen äter en del av priset, det ljudet behöver jag inte.

Men egentligen, räcker kanske den här för mig? Asus K72DR-TY030V

3000 kr billigare, men hur är den processorn? AMD Phenom II X3 N830. Triple core ist för quad core.

Den senare har heller inte USB 3.0, är det viktigt att ha?

Vore supersnällt om ngn kunde ge mig lite tips...

Permalänk

Jag tycker att du ska gå in på Expert Stormarknad Backaplan/Backavägen 2 i GBG. Dom har N73SV-TY117V inne. Då kan du i alla fall testa den och se om det är något för dig. Jag valde ut en likadan till mina svärföräldrar och det fanns 2 saker jag blev missnöjd med. Det ena är att tangentbordet, det är väldigt billigt och plastigt inget rejält tangentbord. Det andra var att det inte hade ett belyst tangentbord.

Annars är det en förträfflig multimediadator. Det belysta tangentbordet finns att få tag på, det ska jag installera istället. (se länk)

http://www.asusparts.eu/product_info.php?cPath=67674_73347_12...

/AP

Visa signatur

PS3 & PS4-Astro A50-Playseat GT-Thrustmaster T 500 RS Wheel-Ferrari F1 Add-on Wheel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ali3nPredator:

Jag tycker att du ska gå in på Expert Stormarknad Backaplan/Backavägen 2 i GBG. Dom har N73SV-TY117V inne. Då kan du i alla fall testa den och se om det är något för dig. Jag valde ut en likadan till mina svärföräldrar och det fanns 2 saker jag blev missnöjd med. Det ena är att tangentbordet, det är väldigt billigt och plastigt inget rejält tangentbord. Det andra var att det inte hade ett belyst tangentbord.

Annars är det en förträfflig multimediadator. Det belysta tangentbordet finns att få tag på, det ska jag installera istället. (se länk)

http://www.asusparts.eu/product_info.php?cPath=67674_73347_12...

/AP

Tack för tipset, ska gå in och kolla. Det jag ändå undrar är om det värt att lägga de extra tusingarna för intels i7a.. helt klart är att jag inte behöver den just nu, men borde jag ändå ha den för att framtidssäkra datorn några år..?

Permalänk
Medlem

bättre offra de lusingarna nu än behöva köpa ny data tidigare. blir nog billigare

Visa signatur

ORD POLISER O FOLK SOM STÖR SEJ PÅ SÄTTET JAG SKRIVER HITTA ER EN VETTIG MENING ME LIVET IST FÖR SOM I MITT FALL HACKA PÅ EN MED ETT HANDIKAP. FÖR DE E BARA TRÖTTSAMT

Permalänk

Jag tror att den kan hållla i 5 år, om du inte ska börja spela några tunga spel. Sen är det 2 års garanti på den och du kan vid behov uppgradera ram-minnet till 2x4GB. Jag tycker absolut att den är värd de extra pengarna.

Men som sagt, jag tycker absolut att du ska ner på stan och testa den, för att bilda dig en egen uppfattning.

/AP

Visa signatur

PS3 & PS4-Astro A50-Playseat GT-Thrustmaster T 500 RS Wheel-Ferrari F1 Add-on Wheel

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar, tror jag kör på den..

Permalänk
Medlem

men om du läser reviews om den asus serien verkar den inte vara något kvalitets bygge med tanke på att du ska ha den såpass länge

http://www.youtube.com/watch?v=xUShCJGTkFs

Permalänk
Medlem
Skrivet av Monarchy:

men om du läser reviews om den asus serien verkar den inte vara något kvalitets bygge med tanke på att du ska ha den såpass länge

http://www.youtube.com/watch?v=xUShCJGTkFs

Märkte det när jag kollade på en annan modell i samma serie i en butik. Tangentbordet känns väldigt klent och svajigt.. Men antar att det finns en tanke bakom?? Asus är ju annars kända för den bästa kvaliten??

Permalänk
Medlem

det jag knappast. Visserligen betyder det inte att tangentbordet kommer gåsönder direkt men undrar ju och kännslan lär ju vara bedrövlig.
Asus är bra kvalite för den prislappen. Vissa serier av är bättre än andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Monarchy:

det jag knappast. Visserligen betyder det inte att tangentbordet kommer gåsönder direkt men undrar ju och kännslan lär ju vara bedrövlig.
Asus är bra kvalite för den prislappen. Vissa serier av är bättre än andra.

sen är kvalite och "byggkvalite" olika.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Monarchy:

sen är kvalite och "byggkvalite" olika.

Hur menar du, vad är skillnaden?

Permalänk
Medlem

men måste säga att jag börjar bli lite orolig, är tangentbordet verkligen kass?? Så kass att det tar ner hela datorn???

Permalänk
Medlem

tex . Apple har riktigt bra byggkvalite, det känns,robust,klass,snyggt. Men själva kvaliten om man ser på livslängd,hållbarhet på komponenter är mer eller mindre på samma nivå som allla datorer.

Jag söker i detta nu också efter en dator i samma klass, den du funderar över var jag också sugen att köpa men har krav som du att den ska ha bra byggkvalite, att den ska hålla och därför känns inte det rätt val.

Men det är svårt att sitta här och säga hur länge en datorn kommer hålla

Permalänk
Medlem

Var inne och kollade på datorn idag. (kostar för övrigt samma i Expertbutiken som i webbutiken). Ett gäng säljare jag snackat med hävdar att du inte får bättre dator för pengarna, den ska vara riktigt prisvärd säger de.. Visst säljare, men tycker mig ändå märka det själv när jag jämför komponenter med andra datorer.

Hur som helst, håller med om att tangentbordet fjädrar och känns lite plastigt. I övrigt var den superfin och jag kommer nog slå till på den inom kort... Finns väl ingen dator som är perfekt ur alla aspekter...

Permalänk
Medlem

Har nu köpt den, håller fast vi att tangentbordet känns så där, iövrigt känns den riktigt bra! (förutom alla jäkla förinstallerade program som fyller programlistan..)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ahak:

Har nu köpt den, håller fast vi att tangentbordet känns så där, iövrigt känns den riktigt bra! (förutom alla jäkla förinstallerade program som fyller programlistan..)

Finns det plats för 2 HDDs?

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergLake:

Finns det plats för 2 HDDs?

Yes

Permalänk

Vad satt det för FHD? Var det en Hannstar skärm? Kolla gärna under Enhetshanteraren-Bildskärmar-(markera den bildskärm som inte är extern om sån finns) samt välj Egenskaper under högerklick sen Information och rulla fram Maskinvaru-ID så kommer det fram Monitor\XXXXXXXX

Vill gärna veta XXXXXXX

Gillar du skärmen, upplevt backlight bleed eller annat trist?

Hur känns wave-tangentbordet nu när du haft den ett tag och provat in det?

Den har ju grymt snyggt chassi och många fina egenskaper.

Visa signatur

Golv: 2st Zalman-monster Bild: Samsung UE-46B7070 LED | LG IPS236V Bärbara: se min köprådsfråga! NYHET: HP ENVY 17 2092-eo i7 FHD 2630QM Radeon HD 6850 & Asus N73SV 17.3" FHD i7 2630QM Dell XPS X15 FHD LED i7 SB | Dell XPS M1530 Samsung NC10-min snuttis | Wishlist: Asus Eee Pad Transformer

Permalänk
Medlem
Skrivet av fashionelsa:

Vad satt det för FHD? Var det en Hannstar skärm? Kolla gärna under Enhetshanteraren-Bildskärmar-(markera den bildskärm som inte är extern om sån finns) samt välj Egenskaper under högerklick sen Information och rulla fram Maskinvaru-ID så kommer det fram Monitor\XXXXXXXX

Vill gärna veta XXXXXXX

Gillar du skärmen, upplevt backlight bleed eller annat trist?

Hur känns wave-tangentbordet nu när du haft den ett tag och provat in det?

Den har ju grymt snyggt chassi och många fina egenskaper.

Hej, sorry jag inte svarat, monitor/SEC544B

Jag är nu efter drygt en månad fortfarande riktigt nöjd! Man vänjer sig vid tangentbordet, men är det ngt jag hade velat ha annorlunda så är det ett mer traditionellt tangentbord. Jag gillar skärmen, riktigt bra bild och ljus.
mvh
Axel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ali3nPredator:

Jag tycker att du ska gå in på Expert Stormarknad Backaplan/Backavägen 2 i GBG. Dom har N73SV-TY117V inne. Då kan du i alla fall testa den och se om det är något för dig. Jag valde ut en likadan till mina svärföräldrar och det fanns 2 saker jag blev missnöjd med. Det ena är att tangentbordet, det är väldigt billigt och plastigt inget rejält tangentbord. Det andra var att det inte hade ett belyst tangentbord.

Annars är det en förträfflig multimediadator. Det belysta tangentbordet finns att få tag på, det ska jag installera istället. (se länk)

http://www.asusparts.eu/product_info.php?cPath=67674_73347_12...

/AP

Jag har beställt en N73SV idag och är intresserade av att byta ut tgb mot ett bakgrundsbelyst. Du menar att det går? Hur gick det för dig?

Visa signatur

System: HP Pavillion