Permalänk
Medlem
Skrivet av bourne94:

Finns nog på en del saker, dock är jag tveksam på om det finns det på allt:)

Okaj, men om ja inte hittar manualen till någon enstaka del får jag ju kolla upp de på internet. Men vad skulle ni rekomendera för "innehåll" till mig?

Visa signatur

Chassi: NZXT H2 Black Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 Processor : Intel Core i5 2500K 3,3GHz RAM : Corsair 8GB 1600MHz VENGEANCE Grafikkort : Asus GTX570 1280MB Nätaggregrat : XFX Core Edition 650W Skärm #1: BenQ TFT 24'' G2420HDBE Skärm #2: BenQ LED 24'' G2420HD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.AwsuM:

Okaj, men om ja inte hittar manualen till någon enstaka del får jag ju kolla upp de på internet. Men vad skulle ni rekomendera för "innehåll" till mig?

Om du menar paket så finns det ett par i tråden:)

Kan försöka bygga ihop ett fint paket om du vill, sandy bride eller vad vill du köra på?:)

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.AwsuM:

Den viktigaste manualen följer med moderkortet, där står var dom andra delarna ska anslutas.

Att sätta moderkortet i chassit är enkelt men det är viktigt att veta att man ska använda dom medföljande distanserna så baksidan inte ligger mot plåten under så det blir kortis.

Att sätta i processor och minne är kanske den känsligaste biten, men om man först kollar hur mekanismen för att hålla processorn funkar och lägger i den åt rätt håll går det bra. På Intel finns ett par hack där klackar i sockeln ska gå in så den kan bara sitta på ett sätt. Viktigt att få på CPU kylaren rätt för annars gör den inte sitt jobb, följer manual med CPU för stockkylaren och med kylaren om du väljer eftermarknad.

Minnena har en skåra nedtill som ska passa med en klack i sockeln dom också, den sitter inte i mitten så dom kan bara sättas på ett sätt dom också.

Diskar och DVD är oftast väldigt enkelt att sätta i, likaså nätagget och grafikkort.

Sen är det en massa små sladdar som ska kopplas till höger och vänster, men allt står i manualerna som följer med och fattas info kan du alltid fråga här.

Oftast räcker det med ett enda verktyg, en stjärnskruvmejsel. Klä dig i jeans och en bomullströja så blir du inte statiskt laddad så lätt.

När du fått ihop delarna är du inte klar, då ska OS installeras, drivrutiner uppdateras mm.

Visst kan du sätta ihop din egen dator, ha inte för bråttom bara. Här i gallerierna finns massor med bilder från datorbyggen du kan titta på. Det är ganska kul att sätta ihop det hela och när du gjort det vet du vad du ska göra vid framtida uppgraderingar också.

Båda dom paketförslag du fått i tråden är bra och ganska likvärdiga, dom har dock båda glömt att du behöver ett operativsystem till datorn. http://www.inet.se/artikel/9122325/windows-7-home-premium-64-...

Visa signatur

ii7 2600K @ 4500 mhz, P8Z68-V Pro, 16 GB Vengeance LP @ 1600 mhz, Samsung 830 256 GB (system), X25-M 160 GB, Chieftec 650W PSU, GTX 660 2GB, CM ATCS 840, NH-D14, WIN 8 pro. Sidekick - Acer TimelineX 3820TG.

Permalänk

Respons

Här har du ett uppdaterat förslag med OS.
Länk: http://www.inet.se/kundvagn/visa/451101/2011-05-17
Enligt mig har pengarna prioriterats till rätt ställen.

Visa signatur

5900 + 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av bourne94:

Om du menar paket så finns det ett par i tråden:)

Kan försöka bygga ihop ett fint paket om du vill, sandy bride eller vad vill du köra på?:)

Du kan nog bestämma bättre än mig Och jag tänkte köpa ett Guardian 921 midi tower chassi så du vet

Visa signatur

Chassi: NZXT H2 Black Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 Processor : Intel Core i5 2500K 3,3GHz RAM : Corsair 8GB 1600MHz VENGEANCE Grafikkort : Asus GTX570 1280MB Nätaggregrat : XFX Core Edition 650W Skärm #1: BenQ TFT 24'' G2420HDBE Skärm #2: BenQ LED 24'' G2420HD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halfheart:

Här har du ett uppdaterat förslag med OS.
Länk: http://www.inet.se/kundvagn/visa/451101/2011-05-17
Enligt mig har pengarna prioriterats till rätt ställen.

Ser fint ut, men nog är det värt 70:- extra att fo K modellen av processorn om man senare vill ge sig på lite klockning.

Visa signatur

ii7 2600K @ 4500 mhz, P8Z68-V Pro, 16 GB Vengeance LP @ 1600 mhz, Samsung 830 256 GB (system), X25-M 160 GB, Chieftec 650W PSU, GTX 660 2GB, CM ATCS 840, NH-D14, WIN 8 pro. Sidekick - Acer TimelineX 3820TG.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sorkin:

Ser fint ut, men nog är det värt 70:- extra att fo K modellen av processorn om man senare vill ge sig på lite klockning.

Byta proccesor menar du?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halfheart:

Här är en annan version på dator som du skulle kunna köpa ifall du skall bygga själv.
Ja, jag tog ett "sämre" tangentbord men ärligt talat så viktigt anser jag det inte vara. Bättre att köpa bra delar till datorn och i senare skede ifall man känner för det köpa "coolare" mus och tangentbord.

Länk: http://www.inet.se/kundvagn/visa/447307/bra-grejer

Prollen saknar ett K annars är det bra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.AwsuM:

Byta proccesor menar du?

Ja, till i5 2500K som kostar 70:- mer

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av sorkin:

Ja, till i5 2500K som kostar 70:- mer

på Inet blir det 9.800kr, med skärm och dator och extra 800kr för chassit från CDON

Jag vet att det här är något man inte ska göra, men kan man kanske få ner priset på sakerna inuti datorn men behålla samma kvalite? så ja har råd med allt

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.AwsuM:

Du kan nog bestämma bättre än mig Och jag tänkte köpa ett Guardian 921 midi tower chassi så du vet

Okej, ska ge mig på ett paket bygge lite senare ( ont om tid nu ):)

Fint chassi du valt, ska du köpa det från cdon för 829 kronor?:)

Visa signatur

| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av bourne94:

Själv skulle jag på sin höjd använda det schabraket som soptunna. Blir ju blind av att tittat på saken. Lysrör och bling-bling i ett chassi sådär bara skriker P12 - är det någon sorts Transformers-fanatiker som designat den?

Hnn, "fint" är nog inte ordet jag skulle använda - men smaken är väl som baken.

Se till att ha schyst kylning i den bara så ska det nog funka bra!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon150406:

Själv skulle jag på sin höjd använda det schabraket som soptunna. Blir ju blind av att tittat på saken. Lysrör och bling-bling i ett chassi sådär bara skriker P12 - är det någon sorts Transformers-fanatiker som designat den?

chassit hade jag inget emot, men det är ju alltid ts som ska ta det han gillar mest:)

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av bourne94:

finns lite bra videos, typ youtube som visar hur man bygger, har dock aldrig sett hela ( typ 2 timmar ):)

Själv lärde jag mig på nån månad att bygga ihop en, men då var min far som var hjälp under den månaden:)

jag var också nybörjare på de här med datorbyggande med efter att jag kollat på den youtube video 2 ggr eller nåt så kunde jag utan problem bygga ihop min data.
MVH

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Skrivet av Can0n:

Här har du en väldigt basic film om du har sätter ihop en dator:
http://www.youtube.com/watch?v=w04mRknguE8

Har inte kollat igenom hela men den verkar ta upp alla grejjer man behöver veta iaf, och du behöver inte vara nervös inför att bygga ihop dina komponenter själv. Ta det långsamt, kolla på varje del så ser du exakt hur de ska sitta. Om du inte ser hur de ska sitta så finns alltid Google eller SweC

Här är en 2 timmat lång video. och den här killen går igenom i princip allt du behöver veta och han visar hur allt sätts ihop.

http://www.youtube.com/watch?v=uUY0tP5jYIo&feature=related

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Ninjar tråden lite, hoppas det är okej TS!

Sitter i samma sits som TS (Dvs..nästan samma krav). Har en budget på 10,000.

Jag har dock skärm, mus och tangentbord.

Jag behöver OS och monterad av Inet (Snälla, jag vet att detta är lätt.. många har redan påpekat detta. Men jag vill inte riskera att göra det själv på min absolut första dator jag köper för mina egna pengar). Jag har en begagnad dator som jag tänker uppgradera snart och då ska jag göra det själv för att lära mig inför mitt nästa dator köp.

Jag kommer antagligen att försöka klocka (inte gjort det förut) och vill ha en relativt tyst dator, så länge den inte låter som ett monster är jag rätt nöjd. Ni förstår nog vad jag menar, medel ljudnivå duger, men handlar det om att gå över min budget med någon hundralapp för att sänka ljudet ganska mycket är de värt det.

Angående chassi så bryr jag mig inte hur det ser ut.

Här är dock två st setups som jag kollar lite på just nu, vad tror ni om detta? Skulle ni ändrat något? Kanske pallar du sätta ihop en setup som jag kan jämföra med.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/452509/hih
http://www.inet.se/kundvagn/visa/450703/ullared-edition

Säg gärna varför vilken av dessa du tycker bäst om.

Har ni frågor så ställ dem här eller PMa för att inte spamma ner Ts tråd

Visa signatur

Fractal North | AMD 7 7800XD | Asus 1080 TI Turbo | Noctua D15 | MSI B650 Tomahawk | Corsair Dominator Platinum 32GB | MSI A1000G | WB Black NVMe 500 GB | WB Blue NVMe 1 TB | Samsung 840 250GB | Seagate 7200RPM 500GB

Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av bourne94:

Japp chassit från CDON för 829, gratis frakt över 600 kr så. och jag har Mus så du vet Tack tack

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av bourne94:

Skrivet av Zonee123:

Här är en 2 timmat lång video. och den här killen går igenom i princip allt du behöver veta och han visar hur allt sätts ihop.

Man tackar ! Nu blire mest leta efter sakerna inuti datan ( tips är välkommna )

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon150406:

När du menar schysst kylning, menar du att jag ska köpa till fläktr till chassit?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av bourne94:

chassit hade jag inget emot, men det är ju alltid ts som ska ta det han gillar mest:)

Hej ursäkta att jag stör men, har du hittat någt paket? Jag har kollat lite o sett , och vad tycker du?

http://www.inet.se/kundvagn/visa/453001/2011-05-18 + Midtower NZXT Guardian 921 Mid

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.AwsuM:

Hej ursäkta att jag stör men, har du hittat någt paket? Jag har kollat lite o sett , och vad tycker du?

http://www.inet.se/kundvagn/visa/453001/2011-05-18 + Midtower NZXT Guardian 921 Mid

tycker det ser fint ut du skulle dock kunna ta minnen med 1,5v då de är lämpade för sandy bridge tex
Ripjaws

Visa signatur

¯\_(ツ)_/¯

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zonee123:

Oookey, tack.. ?

Permalänk
Medlem

Sandy Bridge? Det är väl inte i länken jag linkade? Och hur mkt kostar en sån? för grafikkortet i länken, har bra kommentarer och verkar bra

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Can0n:

Oookey, tack.. ?

Ursäkta, tack för länken

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.AwsuM:

Skrivet av Ozzix:

tycker det ser fint ut du skulle dock kunna ta minnen med 1,5v då de är lämpade för sandy bridge tex
Ripjaws

Jag skulle tagit sådana minnen som ozzix tipsade om:)

Jag skulle också satsa på en processorkylare om du ska överklocka, men det kan man ju alltid ta lite senare när du lär dig det:)

Annars tycker jag det ser ut som ett fint paket, tror jag inte kan få ihop nått bättre:)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av bourne94:

Jag skulle tagit sådana minnen som ozzix tipsade om:)

Jag skulle också satsa på en processorkylare om du ska överklocka, men det kan man ju alltid ta lite senare när du lär dig det:)

Annars tycker jag det ser ut som ett fint paket, tror jag inte kan få ihop nått bättre:)

http://www.inet.se/kundvagn/visa/453017/sadar-

alla saker passar inuti Guardian 921 ?

och är det de bästa jag kan få för det priset? Och detta paket, lär hålla nå år och kunna spela spel på höga inställningar.
och i framtiden har ja tänkt mig " klocka " Tack för paket ihopsättningen också

Visa signatur

Permalänk
Medlem

sry för ordvalet, men sandy bridge är intels nyaste prossesorer, vilket du har valt, dem är bra och det är helt rätt val
sen om du vill ha det tyst samt ha möjlighet till att överklocka så borde du köpa en billige cpu kylare, tex 212+
http://www.inet.se/artikel/5321604/cooler-master-hyper-212-pl...

Visa signatur

¯\_(ツ)_/¯

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzix:

sry för ordvalet, men sandy bridge är intels nyaste prossesorer, vilket du har valt, dem är bra och det är helt rätt val
sen om du vill ha det tyst samt ha möjlighet till att överklocka så borde du köpa en billige cpu kylare, tex 212+
http://www.inet.se/artikel/5321604/cooler-master-hyper-212-pl...

När du säger tyst, hur mycket ljud pratar vi om? 30 db skillnad? Något man märker?

Och är den "fläkt-lådan" Inuti chassit eller utanför?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

det är en stor skillnad skulle jag säga, det är något som sitter i lådan monteras ovanpå cpu:n, det är även ett krav om du vill överklocka processorn (cpu:n)

Visa signatur

¯\_(ツ)_/¯

Permalänk
Medlem

okaj, om jag använder den tysta fläkten, hör jag inte datorn nå alls typ? och med den lite mer ljud-kraftiga fläkten blir det ett jetplan här under eller är det så lite så en kille som jag inte märker någon stor skillnad?

Ursäkta om ja e bersärvlig

Visa signatur