Permalänk
Medlem

Läxhjälp! programmering A c++

hejsan!
sitter i skolan och studerar lite programmering då jag fastnar på tre uppgifter som är i stort sett omöjliga i in synvinkel. arbetet ska lämnas in idag och då läraren är sjuk har jag ingen på skolan som jag kan fråga om råd. så tänkte att jag bad om hjälp här, se om någon kunde fixa ihop ett program och kanske förklara det för mig så man förstår.

//RsQ

dessa är frågorna:

10: Skriv ett program som skriver ut alla heltal från 1 till ett av användaren angivet tal.
Programmet ska använda en loop som efter varje utskrift räknar upp heltalet med ett. körexempel:

ange ett tal: 8
1 2 3 4 5 6 7 8

11: I en idrottstävling finns det tre åldersgrupper: junior (högst 18 år), seniorer och oldboys(minst 60 år). tillverka ett program som låter användaren mata in en ålder. därefter ska programmet meddela vilken grupp den anmälde tillhör.
körexempel:

ange ålder: 22
den anmälde tillhör gruppen seniorer.

12: skriv ett program som simulerar en kassaapparat. då priset 0kr slås in ska programmet beräkna hur mycket kunden ska betala. skriv in det belopp som kunden lämnar i kontanter och låt programmet sedan beräkna hur mycket kunden ska ha tillbaka.
körexempel:

pris: 12.50
pris: 24.50
pris: 99.00
pris: 0
betala: 136
kontant: 150
tillbaka: 14

Permalänk
Medlem

detta borde du kunna.

har du provat?
1a uppgiften: cin och for
2a uppgiften: cin och if
3e uppgiften while/dowhile och cin, lite + och minus.

cout på alla 3 också givetvis

Visa signatur

i7 14700k, 32gb ram, massa lagring, Windows 11, Fractal Design North
Citera så jag hittar tillbaka :)

Permalänk
Medlem

Det låter som att du hoppat över lektioner...
Det här är väldigt simpla uppgifter som även en nybörjare bör ha lärt sig under de första 2-5 lektionerna.
Att du sen väntat till sista dagen och inte ens presenterar ett försök ger mig känslan att du vill smita undan.

De nyckelord du behöver slå upp och lära dig är:
standard input (att läsa vad användaren matat in)
standard output (att skriva saker "till skärmen")
if och else-satser (om något gäller, gör något, annars gör något annat)
for och while-loopar (gör något ett visst antal gåner eller så länge ett villkor gäller)
boolska operatorer (< > == !) (används i if/else/for/while)

Jag tänker inte ge dig ett färdigt svar och hoppas att ingen annan heller gör det...

Permalänk
Hedersmedlem

Ta inte detta på fel sätt nu! Vår policy ang. läxhjälp är att vi inte tillåter läxhjälp i form av att någon gör uppgifterna åt dig. Däremot så tillåter vi ledtrådar/förklaringar/felsökningar. Jag uppmanar inte medlemmarna att inte hjälpa dig, egentligen gör jag dig en tjänst, eftersom man måste förstå uppgifter såsom dina för att förstå och lära sig programmering!

Har du försökt lösa uppgifterna själv? Posta i så fall din kod, även om den inte fungerar. Har du ingen bok som kan hjälpa dig?

Permalänk
Medlem

Sorry widL att jag inte skrev något mer än bara koden, sitter på jobbet och hade därför inte tid med så mycket mer än jag skrev.

Eftersom TS bara lämnat de senare uppgifterna (10-12) så antog jag att han hade gjort ett seriöst försök men bara inte klarade av det.

Tyckte min kod var ganska nedskalad och lättförstådd om man bara kikade på den..

Permalänk
Medlem

Här är lite basic på hur man kan "tänka" dessa uppgifter, tänker dock inte ge mer ledtrådar..

1.
x = 1
input
loop while x != input
print x
x++

2.
input
if input <=18
print junior
else if input >=60
print senior
else
print thihihi

3.
input pris
input betalat
print "betala" pris

tillbaka = pris - betala
print tillbaka

Permalänk
Medlem

http://www.cplusplus.com/doc/tutorial/

läs "Basics of C++" och första punkten i "control structures" så ska du ha alla byggstenar för att klara uppgiften.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Sapphire 9070xt pulse| Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |