Är i stort behov av Hjälp!

Permalänk
Medlem

Är i stort behov av Hjälp!

Tjenare! Nu är det så att jag har tänkt att införskaffa ett nytt Grafik kort denna veckan! Jag har googlat runt som en galning och kommer fram till att jag gärna skulle vilja satsa på antingen en:

http://www.webhallen.com/hardvara/112701-gigabyte_geforce_gtx...
eller en
http://www.webhallen.com/hardvara/122089-asus_radeon_hd_6870_...

Mina specs är:

Moderkort: P5QPL-AM
Processor: Intel Core 2 Duo E7400 2.8GHz
Ram: 2GB
Nuvarande Grafikkort: XFX GTS 250 1GB
Nätaggregat: Chieftec GPS-550AB-A 550W
Operativ system: Windows 7 Home Premium 32-Bit

Nu till den stora frågan! Är mitt nätaggregat starkt nog för att klara något utav de korten jag skrev? Jag har inte råd med ett nytt nätagg också, det är därför jag desperat behöver hjälp av er proffs!

Permalänk
Medlem

Iom att det är ett 80+ nätagg så borde det inte vara något större problem med något av de kort du vill köra med. Är ju inga monster direkt även om de räcker långt för de flesta.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Inga problem

Visa signatur

| Chassi Corsair 350D || PSU Corsair AX760 || Moderkot ASUS MAXIMUS V GENE Z77 ||
| CPU Intel i5 2500K @ 4,0GHz + H100 || GPU ASUS R9 280X || RAM 8GB Vengeance ||
| NAS ReadyNas Ultra 4 + 3TB WD RED || SSD Samsung 840 EVO 250GB || OS Win 8 Pro ||
| Kringutr. DELL U2711 || Qpad 5K || Steelseries QCK || Qpad MK-50 || Sennheiser HD380 Pro || Nikon D3100 ||

Permalänk

6870 är starkare än gtx 460 och denna 6870 är nog också mer prisvärd prestanda mässigt samtidigt men 460 är mera prisvärd mjukvarumässigt
eftersom NVidia korten har PhysX och går säkert att överklocka mer i procent i allafall.

GTX 460 drar 270W i load och 137 i idle.

6870 drar 247 i load och 128 i idle.

Ditt nätaggregat klarar säkert båda korten. Bör nog minst vara 450W så du har 100W över.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshifavorite-94:

6870 är starkare än gtx 460 och denna 6870 är nog också mer prisvärd prestanda mässigt samtidigt men 460 är mera prisvärd mjukvarumässigt
eftersom NVidia korten har PhysX och går säkert att överklocka mer i procent i allafall.

GTX 460 drar 270W i load och 137 i idle.

6870 drar 247 i load och 128 i idle.

Ditt nätaggregat klarar säkert båda korten. Bör nog minst vara 450W så du har 100W över.

Ah ok! Låter jätte bra, men med tanke på att den jag funderar på att köpa är lite överklockad, drar den mycket mer "W" då eller ligger jag fortfarande i ett bra läge så jag kan köra kortet även om jag hamnar i prestandapress där kortet behöver svettas mycket?

Permalänk
Skrivet av Renidan:

Ah ok! Låter jätte bra, men med tanke på att den jag funderar på att köpa är lite överklockad, drar den mycket mer "W" då eller ligger jag fortfarande i ett bra läge så jag kan köra kortet även om jag hamnar i prestandapress där kortet behöver svettas mycket?

Lite osäker på den frågan men kollade Gigabyte gtx 460 oc och den drog 326 W i load samtidigt som MSI NGTX460 på en annan sida stod det att den drog ungefär lika mycket som original versionen av gtx 460.
Men det var i alla fall gigabyte gtx 460 oc som det stod att rekommenderat nätaggregat ligger på 450W.
Men det här är Gigabyte gtx 460 oc version 2 men kan inte va så stor skillnad för den har ju samma klockfrekvens bara att dom bytt ut mot en bättre kylare så då kan det hända att den drar mindre på grund av det och så går den nog också att överklocka mer på samma gång.

Åt 6870 hittar jag ingen information om hur mycket den drar som fabriks överklockad version, lär väl va ungefär lika men den är inte lika mycket överklockad i procent så då är det inta lika säkert att den drar lika mycket mer som oc version. Kan gissa ca 30W mer än originalet.

Jag är ganska säker på att båda korten klarar 550W.