Skyrim utvecklas för konsoler – portas till PC

Permalänk
Medlem

Vilken kontroll som är bäst beror nog på vilket spel det, eller vilken typ av spel.
RTS tex kan väl knappt gå med en handkontroll?

GTAIV körde jag med både xbox360 dosa och TB+mus.
Älskade att köra bil med dosan, men att sikta var helt klart bäst med TB+mus.

När jag speedrunnade Tomb Raider 2 till PC körde jag bara PC-spel, hade ingen konsol och var oftast ganska usel med allt annat än just TB+mus, men när jag testade samma spel till playstation gick det nästan lika bra
på det som till PC. Fick exakt samma tid när jag testade assault course första gången, sen blev det lite problem men det tror ja bara var för att jag var så ovan.

Sen jag införskaffade xbox360 dosan känns det lite som man får det bästa av 2 världar.
Kan sitta i soffan och köra spel jag tycker lämpar sej bättre(portningar) på teven.
Eller sitta i attackposition en halvmeter från min gamla halvruttna 22" å lira RTS, MMO's , FPS och andra spel som kräver mycket knappar eller snabbhet.
Gillar båda lika mycket.

Kör med nåt microsoft tbord med macroknappar och har en steelseries cata mus som jag efter mycket möda äntligen har lärt mej använda. Vet inte om det bara är därför med jag har blivit en bättre spelare i MMO's iaf. Eller så är ja lika dålig bara det att jag har fuskhjälpmedel

Visa signatur

E8400 @ 4,2 ghz | Thermalright Ultra 120 eXtreme | Asus P5Q-Deluxe | 4Gb Corsair 8500 | Asus GeForce ENGTX560 TI DCII | Corsair AX 850W 80+ GOLD

Permalänk
Medlem

Jag hade i ärlighetens namn ingen aning om att den här typen av konsol-fanboys fanns. Hur är det ens möjligt? Ligger ni med er konsol också?

PC och konsol är ju helt olika plattformar som inte ens går att jämföra med varandra. I slutändan handlar det om något så simpelt som personlig preferens och om hur mycket $$ man har. Beror ju på vilken typ av spel man gillar.

PC:n är dessutom nice just eftersom samtliga spel är gratis vilket gör att den är extremt nice som underhållningsmaskin. Man slipper köpa spelen, kan testa fritt och drar helt enkelt aldrig en nitlott. Det är just därför PC-spelare också får den här typen av portar vilket är helt rätt gjort. För som sagt, vi får det gratis.

Därtill finns det en extra fin bonus med att spelen primärt riktar sig mot konsolerna och portas därefter. Det innebär att en stationär dators hårdvara klarar spelen längre eftersom konsolerna "flaskhalsar" kraven på spelen. Det gör att våra datorer står sig längre, något som alltid varit PC-plattformens absolut största svaghet, det ständiga behovet av att uppgradera.

Och nu menar jag givetvis inte att riktiga rövportar som GTA IV är godkända. Sådana titlar är inget annat än en moneygrab och ingen sansad människa betalar för ett sådant spel när det finns att tillgå på andra sätt.

Visa signatur

Playstation 4 + Nintendo Switch
R7 5800x3d - MSI B450 - RTX 3080 TUF - EVGA 650w G3 - ASUS PG279Q

Permalänk
Entusiast
Skrivet av DellaK:

...

PC:n är dessutom nice just eftersom samtliga spel är gratis vilket gör att den är extremt nice som underhållningsmaskin. Man slipper köpa spelen, kan testa fritt och drar helt enkelt aldrig en nitlott. Det är just därför PC-spelare också får den här typen av portar vilket är helt rätt gjort. För som sagt, vi får det gratis.

...

Sedan när blev PC-spel gratis?
Visst, flashspel och enstaka reklamfinasierade titlar.
Men dem större titlarna är, vad jag vet, inte gratis.
Menar du "gratis" på ett annat sätt som många här lär misstänka, så bör du hålla det för dig.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Sedan när blev PC-spel gratis?
Visst, flashspel och enstaka reklamfinasierade titlar.
Men dem större titlarna är, vad jag vet, inte gratis.
Menar du "gratis" på ett annat sätt som många här lär misstänka, så bör du hålla det för dig.

De blev gratis när diskettenheten kom. Sen gick det vidare med brännaren och nu sitter vi alla på 10 till 100 MBiT linor med hårddiskar som rymmer terrabytes.

Visa signatur

Playstation 4 + Nintendo Switch
R7 5800x3d - MSI B450 - RTX 3080 TUF - EVGA 650w G3 - ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av DellaK:

Jag hade i ärlighetens namn ingen aning om att den här typen av konsol-fanboys fanns. Hur är det ens möjligt? Ligger ni med er konsol också?

PC och konsol är ju helt olika plattformar som inte ens går att jämföra med varandra. I slutändan handlar det om något så simpelt som personlig preferens och om hur mycket $$ man har. Beror ju på vilken typ av spel man gillar.

PC:n är dessutom nice just eftersom samtliga spel är gratis vilket gör att den är extremt nice som underhållningsmaskin. Man slipper köpa spelen, kan testa fritt och drar helt enkelt aldrig en nitlott. Det är just därför PC-spelare också får den här typen av portar vilket är helt rätt gjort. För som sagt, vi får det gratis.

Därtill finns det en extra fin bonus med att spelen primärt riktar sig mot konsolerna och portas därefter. Det innebär att en stationär dators hårdvara klarar spelen längre eftersom konsolerna "flaskhalsar" kraven på spelen. Det gör att våra datorer står sig längre, något som alltid varit PC-plattformens absolut största svaghet, det ständiga behovet av att uppgradera.

Och nu menar jag givetvis inte att riktiga rövportar som GTA IV är godkända. Sådana titlar är inget annat än en moneygrab och ingen sansad människa betalar för ett sådant spel när det finns att tillgå på andra sätt.

Dummaste inlägget någonsin. Eller trollar du med oss?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheJerk:

Du har själv medgett att jag/vi hade rätt i att L4D utvecklades till PC primärt av Valve och att portningen sköttes av ett annat företag. Är det märkligt att det flyter bra till PC då? Nej, det är inte ens en portning i den bemärkelsen de flesta av oss använder ordet. Source släpptes 2004 och fick inte stöd för XBOX förrän 2007 för övrigt.

Först var din poäng att det fanns en massa spel som var bra portade och du lämnade en lista. Sen fick du mothugg och en rad medlemmar påpekade att många av dom där spelen var dåliga portningar medan andra var utvecklade primärt till PC. Då sa du att du bara trollade för att skaka fram alla som inte visste ett smack om spel (say what?).

De spelen jag/vi diskuterat ovan har till stor del varit begränsade eller dåliga till PC av just den anledningen att de utvecklats för att funka bra på konsol. Det är detta jag försöker säga, ingenting annat.

Du verkar säga att så inte är fallet. Eller? Vad är det egentligen du påstår?

Edit: Orka med detta... Världen knallar vidare oavsett vilket format SKYRIM utvecklas primärt till. Trevlig helg!

Om du följt tidigare diskussioner om PC portar så har jag klart och tydligt förklarat för dom flesta att spel som Call of Duty inte är en konsolport utan ett spel som utvecklats till många plattformar. Därför är den inte optimerad för varken PC eller konsol.

L4D portades inte av ett annat företag. Valve hyrde in ett annat företag för att hjälpa med portningen precis som Blizzard anställer folk för att föra över Diablo 3 till konsol just nu.

Din argumentation att Source var tillgängligt för PC 2004 och först 2007 till krysslådan faller på din tidigare kommentar. Havok var tillgångligt för filmindustrin redan år 2000 och kom inte till source förrän 2004. Betyder det att L4D utvecklades för filmindustrin först?

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem

Agh, hoppas dom gör en bra portning bara, det brukar bli helt sämst när man försöker köra konsollspel med mus och tangentbord. Mus-feelingen blir helt konstig och alla menyer blir jobbiga. Sen hoppas jag att man inte skurit ner på grafiken och fysiken, jag vill kunna få mitt köttiga grafikkort att gå på knäna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jyhan:

Min poäng var att det går att bli skicklig med handkontroll. Vilket inte vissa ha mentaliteten till att förstå.

Har aldrig någonstans påstått att man får samma precision med handkontroll som med mus & tangentbord. Har tillochmed skrivit att man får bättre fin precision med mus & tangentbord.

Det jag hela tiden har poängterat är att handkontroll fungerat klockrent för mig och att jag inte känner mig begränsad av det och det är precis som chefredaktören på Gamereactor skriver att jag har blivit bättre med handkontroll.

Så det där får stå för er. Jag känner mig inte begränsad av det. Jag använde inte min länk som något faktablad som drar alla över en kant (vilket ni verkar göra). Utan jag drog ett exempel på att det går att bli riktigt jävla skicklig med handkontroll.

Det verkar som att ni inte ens har tittat på artikeln.

http://www.gamereactor.se/blog/petter/185451/

Om ni nu väljer att vara inskränkta och fördomsfulla så får det stå för er. Jag känner mig inte begränsad med handkontroll och har inga som helst problem med det.

om du skulle läst så stog det att man med handkontroll ibte kunde bli lika bra som med mus+tb

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Herregud, självklart är man bättre med tb + mus än med handkontroll, bättre precision, vända om snabbare mm. Men, då förutsättningarna är lika för alla är det ju inga problem. Sen är det även skönare att småligga i soffan o lira istället för att sitta i attack position i en kontorsstol.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jonte234:

om du skulle läst så stog det att man med handkontroll ibte kunde bli lika bra som med mus+tb

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Tyrgrim:

Herregud, självklart är man bättre med tb + mus än med handkontroll, bättre precision, vända om snabbare mm. Men, då förutsättningarna är lika för alla är det ju inga problem. Sen är det även skönare att småligga i soffan o lira istället för att sitta i attack position i en kontorsstol.

Somsagt, det går att bli riktigt skicklig med handkontroll men inte fullt lika duktig som med mus & tangentbord har tillochmed skrivit att man får bättre fin precision med mus & tngb men det går, tro mig, att bli så pass duktig med handkontroll så att man inte känner sig begränsad och man kan hantera det till 100%.

I varenda fps till konsol nästan går det att ställa in vertikal sens och horisontell sens och på så vis vrida upp den horisontella så man vänder sig om snabbare och så justera motståndet på analoga spakarna så det passar en själv (det finns såna handkontrollen). Sedan så blir det finare sens då man zoomar in med vapen och högre vid utzoomning och så kan man ställa in inzoomnings sens på många spel. På så vis kan man skapa förhållanden som passar en själv med handkontroll och bli så pass duktig så man inte känner sig begränsad och kan hantera den till 100% men inte fullt riktigt lika bra som med mus & tngb.

Håller med Tyrgrim där att det är skönare att luta sig tillbaka i soffan än att sitta i attackställning i en datorstol och så har ju alla samma förutsättningar så det spelar ingen roll ifall man inte är 100% lika bra som med mus & tngb.

Så nu har vi fått det utrett och understökat. Hoppas att folket som bara lirar PC och aldrig konsol som dömmer utan insikt i hur det igentligen är att lira fps med handkontroll bara att dem själv inte klarar av det har fått en liten insikt att det går att lira fps med handkontroll utan begränsningar.

Visa signatur

Jag tycker att konsoler är en bättre spelplattform än PC. Deal with it.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av DellaK:

De blev gratis när diskettenheten kom. Sen gick det vidare med brännaren och nu sitter vi alla på 10 till 100 MBiT linor med hårddiskar som rymmer terrabytes.

Precis som jag trodde. Det du kallar "gratis", kallar vi alla andra för piratkopiering (eller kanske stöld?).
Dina piratkopior får du hålla för dig själv och utanför detta forum.
Och härmed slutar denna diskussion här och nu. Du bör också läsa på reglerna. (I synnerhet § 7 )

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jyhan:

Somsagt, det går att bli riktigt skicklig med handkontroll men inte fullt lika duktig som med mus & tangentbord har tillochmed skrivit att man får bättre fin precision med mus & tngb men det går, tro mig, att bli så pass duktig med handkontroll så att man inte känner sig begränsad och man kan hantera det till 100%.

I varenda fps till konsol nästan går det att ställa in vertikal sens och horisontell sens och på så vis vrida upp den horisontella så man vänder sig om snabbare och så justera motståndet på analoga spakarna så det passar en själv (det finns såna handkontrollen). Sedan så blir det finare sens då man zoomar in med vapen och högre vid utzoomning och så kan man ställa in inzoomnings sens på många spel. På så vis kan man skapa förhållanden som passar en själv med handkontroll och bli så pass duktig så man inte känner sig begränsad och kan hantera den till 100% men inte fullt riktigt lika bra som med mus & tngb.

Håller med Tyrgrim där att det är skönare att luta sig tillbaka i soffan än att sitta i attackställning i en datorstol och så har ju alla samma förutsättningar så det spelar ingen roll ifall man inte är 100% lika bra som med mus & tngb.

Så nu har vi fått det utrett och understökat. Hoppas att folket som bara lirar PC och aldrig konsol som dömmer utan insikt i hur det igentligen är att lira fps med handkontroll bara att dem själv inte klarar av det har fått en liten insikt att det går att lira fps med handkontroll utan begränsningar.

ja håller med dej 100% om att det är mycket skönare med handkontrol( inte ps3 då de känns som man håller i en låda.) båda har sina fördelar men pc är mer öppen vilket är synd med portningen( de som artickeln handlar om) för de är svårt att göra något fult till snyggt men att höra något snyggt mibdre fult är lättare så de känns sånd att dom satsar på de sämre för oss.

sen måste man förstå att de är ett företag som är ute efter att tjäna så mycket pengar som möjligt inte vara så snäll mot så många som möjligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Precis som jag trodde. Det du kallar "gratis", kallar vi alla andra för piratkopiering (eller kanske stöld?).
Dina piratkopior får du hålla för dig själv och utanför detta forum.
Och härmed slutar denna diskussion här och nu. Du bör också läsa på reglerna. (I synnerhet § 7 )

Skrivet av Sweclockers FAQ om regel 7:

Q: Varför är det förbjudet att diskutera piratkopiering, när ni skriver nyheter om exempelvis The Pirate Bay?
A: Det är inte förbjudet att diskutera piratkopiering som företeelse. Det är först när man talar om enskilda piratkopior som regel 7 gäller.

Sådär, då var det klargjort. Jag diskuterar inte enskilda piratkopior så sluta lek moderator och låt de riktiga hantera mina posts.

Visa signatur

Playstation 4 + Nintendo Switch
R7 5800x3d - MSI B450 - RTX 3080 TUF - EVGA 650w G3 - ASUS PG279Q

Permalänk
Skrivet av SysGhost:

Precis som jag trodde. Det du kallar "gratis", kallar vi alla andra för piratkopiering (eller kanske stöld?).
Dina piratkopior får du hålla för dig själv och utanför detta forum.
Och härmed slutar denna diskussion här och nu. Du bör också läsa på reglerna. (I synnerhet § 7 )

Stöld är det väl ändå inte, vilka är alla vi andra då?

"I juridisk mening kan bara fysiska föremål av värde stjälas, men i dagligt tal används ibland ordet "stöld" felaktigt även om andra former av tillgrepp. Sålunda räknar lagen tillgrepp av pass inte som stöld utan som egenmäktigt förfarande eftersom pass anses sakna värde på den legala marknaden.[3] Inte heller tillgrepp av immateriella objekt som intrång i upphovsrätten eller varumärkesrätten räknas som stöld"

Visa signatur

Erfarenhet är mognadens grogrund.

Permalänk
Medlem

och detta är anledningen till att spel har blivit så jävla dåliga de sista åren, produceras i första hand till konsoler vilket innebär att de gör spelen enklare och mindre komplexa, dummar ner det helt enkelt. Oblivion var ju också konsol-port i stort sett och levde inte alls upp till sin föregångare Morrowind.

Trodde aldrig att jag skulle bli en sådan som växte upp och slutade med spel, men man har inte mycket till val när man kollar på dagens utbud som endast utformas för de hjärndöda massorna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bordsvatten:

"jag kör ps3 och pc båda på pc skulle jag vilja köra xbox skulle jag nog göra det på pc med." ehhmm fattar inte ett dugg av din mening men håller med att iphone är för fjortisar men vad har mobiler med datahantering och göra?

installera PS3 på en hårddisk och sätt in i datorn typ, fast massa fix eftersom det är opimerat till en viss hårdvara.

Visa signatur

ASUS P57P55D-E, INTEL CORE I5 750 @ 4013MHz, Corsair Dominator XMP @ 1950MHz, OCZ Stealthxstream 700W, SAPPHIRE HD 4870 512 MB, 2TB HDD, Noctua NH D-14, NZXT GAMMA, NZXT SENTRY LX, ANTEC VERIS PREMIUM, SIDEWINDER X4, RAZER KRAIT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yroll:

installera PS3 på en hårddisk och sätt in i datorn typ, fast massa fix eftersom det är opimerat till en viss hårdvara.

just ja mobiler, de är lika mycket datorer som din personliga pc är. och iphone är bra mycket mer begränsat än t.ex Nokia N900. skillnaden är ungefär som mellan konsol och dator

Visa signatur

ASUS P57P55D-E, INTEL CORE I5 750 @ 4013MHz, Corsair Dominator XMP @ 1950MHz, OCZ Stealthxstream 700W, SAPPHIRE HD 4870 512 MB, 2TB HDD, Noctua NH D-14, NZXT GAMMA, NZXT SENTRY LX, ANTEC VERIS PREMIUM, SIDEWINDER X4, RAZER KRAIT.

Permalänk
Skrivet av yroll:

just ja mobiler, de är lika mycket datorer som din personliga pc är. och iphone är bra mycket mer begränsat än t.ex Nokia N900. skillnaden är ungefär som mellan konsol och dator

Om vi nu helt plötsligt går in på olika "sorters" mobiler så måste vi också bestäma oss om vilken konsol du menar... du kan inte bara dra allt rakt av som tex att Ubuntu har mer "restriktioner" än windows...
Så där ja

Visa signatur

Tafelwasser

, CITERA FÖR SVAR

Pimpim666 : Skaffa flickvän så minskar risken för att ni går in på sidor med virus.
Nivity: Tror nog det ökar med flera tusen % istället, tjejer klickar ju på vad fan som helst som ploppar upp på skärmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bordsvatten:

Om vi nu helt plötsligt går in på olika "sorters" mobiler så måste vi också bestäma oss om vilken konsol du menar... du kan inte bara dra allt rakt av som tex att Ubuntu har mer "restriktioner" än windows...
Så där ja

Helt sant, men det är ju oftast hårdvaran som är mer begränsad i konsoler.

Visa signatur

ASUS P57P55D-E, INTEL CORE I5 750 @ 4013MHz, Corsair Dominator XMP @ 1950MHz, OCZ Stealthxstream 700W, SAPPHIRE HD 4870 512 MB, 2TB HDD, Noctua NH D-14, NZXT GAMMA, NZXT SENTRY LX, ANTEC VERIS PREMIUM, SIDEWINDER X4, RAZER KRAIT.

Permalänk
Skrivet av yroll:

Helt sant, men det är ju oftast hårdvaran som är mer begränsad i konsoler.

Precis men hårdvaran är inte begränsad eftersom man kan installera ubuntu på ps3 m.m dock tror jag inte hårdvaran är jätte begränsad på konsolerna... bara man vet hur man ska hantera den på ett bra sätt

Visa signatur

Tafelwasser

, CITERA FÖR SVAR

Pimpim666 : Skaffa flickvän så minskar risken för att ni går in på sidor med virus.
Nivity: Tror nog det ökar med flera tusen % istället, tjejer klickar ju på vad fan som helst som ploppar upp på skärmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bordsvatten:

Precis men hårdvaran är inte begränsad eftersom man kan installera ubuntu på ps3 m.m dock tror jag inte hårdvaran är jätte begränsad på konsolerna... bara man vet hur man ska hantera den på ett bra sätt

men hårdvaran begränsar ju spelet skyrim till PC.

Visa signatur

ASUS P57P55D-E, INTEL CORE I5 750 @ 4013MHz, Corsair Dominator XMP @ 1950MHz, OCZ Stealthxstream 700W, SAPPHIRE HD 4870 512 MB, 2TB HDD, Noctua NH D-14, NZXT GAMMA, NZXT SENTRY LX, ANTEC VERIS PREMIUM, SIDEWINDER X4, RAZER KRAIT.

Permalänk
Skrivet av yroll:

men hårdvaran begränsar ju spelet skyrim till PC.

precis.

Visa signatur

Tafelwasser

, CITERA FÖR SVAR

Pimpim666 : Skaffa flickvän så minskar risken för att ni går in på sidor med virus.
Nivity: Tror nog det ökar med flera tusen % istället, tjejer klickar ju på vad fan som helst som ploppar upp på skärmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bordsvatten:

Precis men hårdvaran är inte begränsad eftersom man kan installera ubuntu på ps3 m.m dock tror jag inte hårdvaran är jätte begränsad på konsolerna... bara man vet hur man ska hantera den på ett bra sätt

Skrivet av Bordsvatten:

öhh hur går detta ihop? du sa ju nyss att hårdvaran inte var begränsad?
men konsolens hårdvara begränsar spelet som även släpps till pc, pc-spelet har då samma begränsningar.

så menade jag.

Visa signatur

ASUS P57P55D-E, INTEL CORE I5 750 @ 4013MHz, Corsair Dominator XMP @ 1950MHz, OCZ Stealthxstream 700W, SAPPHIRE HD 4870 512 MB, 2TB HDD, Noctua NH D-14, NZXT GAMMA, NZXT SENTRY LX, ANTEC VERIS PREMIUM, SIDEWINDER X4, RAZER KRAIT.

Permalänk
Skrivet av asdfhh:

haha, kul att läsa hur ni konsolbarn blir offended av det jag skrev. Alla vet att rätt PC slår vilken konsol setup som helst med hästlängder. Alla vet det, men vissa vill inte inse det.

märkligt att utbudet på pc-spel är så pass begränsat i sådana fall. För det är väl ändå spelen som räknas? eller oj, jag glömde ju, allt ni pc-människor bryr er om är techs och inställningar. Jag ber om ursäkt. Vi konsolgamers är så pass lame så vi bryr oss om någonting som kallas för spelglädje. Du vet, det där som finns efter att du upphört att imponeras över den glänsande grafiken.

Visa signatur

AMD PHENOM II X6 4.0GHZ (överklockad) | 16 GB CORSAIR 1600 MhZ | INTEL 320 SERIES 2.5" 160GB SSD | 2x Western digital Caviar 7200 RPM 1 tb | 2 x ASUS GEFORCE GTX 560 DCII TOP 1GB SLI |CREATIVE SOUND BLASTER X-FI XTREME GAMER|

Permalänk
Medlem
Skrivet av dreams_in_digita:

Vi konsolgamers är så pass lame så vi bryr oss om någonting som kallas för spelglädje. Du vet, det där som finns efter att du upphört att imponeras över den glänsande grafiken.

Jo, men de flesta multiplattformsspel (konsoler + PC) brukar ju utspelas i "lagom" stora rum, fienderna kommer i "lagom" antal åt gången och det finns magiska gränser på "lagom" avstånd där saker händer. Allt för att det ska flyta på bra på den svagaste konsolen på marknaden.
För oss PC-gamers så stör det spelglädjen när man hela tiden blir påmind om hur mycket bättre spelet hade kunna vara om ytorna hade varit lite större, om inte alla "onödiga" dörrar är magiskt låsta, om fienderna hade varit lite fler och kunna tänka i lite fler steg. Det som stör ännu mer är ju att det inte är några lågbudget spel heller så de skulle ju ha råd att göra större spel.

Ett annat exempel. Jag kollade på FarCry3 trailern och det verkar bli ett riktigt bra spel men...
Första kritiska tanken var om man inte kunde slå av filtret som gjorde grafiken så hemsk tills jag insåg att det troligen var ännu en spel-trailern fotad från någon konsol istället för den förhoppningsvis snyggare pc-versionen. Ungefär som om Saab skulle göra reklamfilm med gamla risiga Saab V4:or istället för deras senaste 9-1 eller vad de ville sälja.

Andra kritiska tanken (FarCry3 trailern) kom när man fick se fiendelägret. Vilket litet och instängt läger. Överallt var det "lämpliga" branter och klippor så området inte blir för stort, eller man får för många ställen att ta sig in. Vad "lämpligt" att man inte behöver riskera att gå vilse.
Inte direkt som i ettan där man kunde simma runt halva ön om man ville.

Lite off-topic i den här tråden men...
Förhoppningsvis blir det stora ytor i Skyrim med många fiender att leka med, men man blir lite orolig när de gör konsolversionerna först.

Visa signatur

Det var enklare förr att skilja Asus moderkort åt:
Asus A7V -> Asus P5Q Pro -> Asus M4A88TD-V EVO/USB3

Permalänk
Skrivet av A7V:

Jo, men de flesta multiplattformsspel (konsoler + PC) brukar ju utspelas i "lagom" stora rum, fienderna kommer i "lagom" antal åt gången och det finns magiska gränser på "lagom" avstånd där saker händer. Allt för att det ska flyta på bra på den svagaste konsolen på marknaden.
För oss PC-gamers så stör det spelglädjen när man hela tiden blir påmind om hur mycket bättre spelet hade kunna vara om ytorna hade varit lite större, om inte alla "onödiga" dörrar är magiskt låsta, om fienderna hade varit lite fler och kunna tänka i lite fler steg. Det som stör ännu mer är ju att det inte är några lågbudget spel heller så de skulle ju ha råd att göra större spel.

Ett annat exempel. Jag kollade på FarCry3 trailern och det verkar bli ett riktigt bra spel men...
Första kritiska tanken var om man inte kunde slå av filtret som gjorde grafiken så hemsk tills jag insåg att det troligen var ännu en spel-trailern fotad från någon konsol istället för den förhoppningsvis snyggare pc-versionen. Ungefär som om Saab skulle göra reklamfilm med gamla risiga Saab V4:or istället för deras senaste 9-1 eller vad de ville sälja.

Andra kritiska tanken (FarCry3 trailern) kom när man fick se fiendelägret. Vilket litet och instängt läger. Överallt var det "lämpliga" branter och klippor så området inte blir för stort, eller man får för många ställen att ta sig in. Vad "lämpligt" att man inte behöver riskera att gå vilse.
Inte direkt som i ettan där man kunde simma runt halva ön om man ville.

Lite off-topic i den här tråden men...
Förhoppningsvis blir det stora ytor i Skyrim med många fiender att leka med, men man blir lite orolig när de gör konsolversionerna först.

Det där med öppna ytor och låg grafisk gräns är ett argument som rätt ofta plockas fram. Men i sådana fall får du gärna förklara för mig hur fallout new vegas och red dead redemption fortfarande ser bra ut och bjuder på stora öppna ytor? New vegas kanske inte var det bästa exemplet med tanke på laddningstider och grafiken, men red dead redemption bevisar verkligen motsatsen. Otroligt läckert och samtidigt öppna, sömnlösa miljöer som nästan är utan laddningstid.

Visa signatur

AMD PHENOM II X6 4.0GHZ (överklockad) | 16 GB CORSAIR 1600 MhZ | INTEL 320 SERIES 2.5" 160GB SSD | 2x Western digital Caviar 7200 RPM 1 tb | 2 x ASUS GEFORCE GTX 560 DCII TOP 1GB SLI |CREATIVE SOUND BLASTER X-FI XTREME GAMER|

Permalänk
Medlem

Fallout 3 och New Vegas använder ju samma grafik-motor som Oblivion, och... ja då får man ju ungefär samma grafik och animationer som i Oblivion fast lite lite förbättrad. Men iofs har du rätt, det är ju inte konsolernas eller konsolspelarnas fel att de stora spelbolagen gör spel med färre och färre features för att maximera den potentiella kundgruppen. Det gäller ju bara för oss medvetna konsumenter att se till att vi köper de spel som bryter mot mönstret.

Tyvärr verkar Skyrim föja samma spår som de andra stora spelen; färre men lite bättre features.
Tydligen har de tagit bort levitation i Skyrim eftersom det var för bra i Oblivion och Morrowind.
Visst var det ibland för bra.. men det var ju för att många motståndare inte kunde göra något vettigt så fort man leviterade iväg lite granna. De hade ju kunnat göra spellen dyrare eller svårare, motståndarna hade kunnat få pilbågar/kastvapen/magistavar eller egna sätt att flyga om de behövde. Levitation kanske skulle vara farligare genom att man hade svårare att undvika träffar eller tog mer skada. Dispel kanske skulle kunna stänga av levitation på mycket längre avstånd. Eller så enkelt som att levitation automatiskt bryts så fort man tar skada, ungefär som avbruten spell-casting i AD&D.

Elder scrolls-spelens styrka har ju varit att man i mångt och mycket kunde göra lite hur man ville.
Men det skulle ju bryta mot paradigmen när det gäller dagens spelproduktion.

Visa signatur

Det var enklare förr att skilja Asus moderkort åt:
Asus A7V -> Asus P5Q Pro -> Asus M4A88TD-V EVO/USB3

Permalänk
Skrivet av iNfragiq:

Och PC-elitisterna skriker och gråter utan att ens ha spelat det. Tycker det är bra att utvecklarna inte ger oss paketerad bullshit. Det är ingen nyhet att det är hos konsolerna pengarna finns, till och med Morrowind sålde mer på konsol än PC.

Självklart är det alltid tråkigt när utvecklarna inte fokuserar primärt på PC, men folk måste vakna upp från den sagovärld de lever i. Jag kommer köpa PC-versionen och jag är övertygad om att den kommer vara fantastisk.

Kunde inte sagt det bättre... Jag menar hur dåligt kan det bli? Gta IV blev ju "den sämsta portningen någonsin" men efter några om och men, och några patcher, så tycker jag iaf att det blev identiskt till konsoll versionerna...

Visa signatur

Tafelwasser

, CITERA FÖR SVAR

Pimpim666 : Skaffa flickvän så minskar risken för att ni går in på sidor med virus.
Nivity: Tror nog det ökar med flera tusen % istället, tjejer klickar ju på vad fan som helst som ploppar upp på skärmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bordsvatten:

Kunde inte sagt det bättre... Jag menar hur dåligt kan det bli? Gta IV blev ju "den sämsta portningen någonsin" men efter några om och men, och några patcher, så tycker jag iaf att det blev identiskt till konsoll versionerna...

Man ska INTE behöva vänta flera veckor/månader för att kunna spela ett spel man har köpt till pc!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
Asus TUF 4080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
Alienware 34" QD-OLED

Permalänk
Skrivet av eratrix:

Man ska INTE behöva vänta flera veckor/månader för att kunna spela ett spel man har köpt till pc!

Ehhm nej... det ska man inte... -_-'

Men det är som vanligt, vänta och se...

Visa signatur

Tafelwasser

, CITERA FÖR SVAR

Pimpim666 : Skaffa flickvän så minskar risken för att ni går in på sidor med virus.
Nivity: Tror nog det ökar med flera tusen % istället, tjejer klickar ju på vad fan som helst som ploppar upp på skärmen.