Video: Virusvapnet Stuxnet

Permalänk
Melding Plague

Video: Virusvapnet Stuxnet

Virusvapen är inte längre science fiction. I en video för ABC1 i Australien förklaras hur Stuxnet lyckades sabotera det iranska kärnprogrammet.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Intressant film faktiskt

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Hedersmedlem

Mycket intressant och spännande!

Kanske alla framtidens krig utkämpas framför datorer i framtiden?

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem

Ingen video på mobilen

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leifson:

Mycket intressant och spännande!

Kanske alla framtidens krig utkämpas framför datorer i framtiden?

med största sannolikhet till viss del iallafall, tänk dig om du kan ta bort ett helt lands energi innan du attakerar dom skulle bli skapligt försvarslösa

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Intressant film faktiskt

kan bara hålla med.

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Medlem

Gick till full versionen istället för att se videon.

Vem vet av som kan hända om några år.
Istället för DDoS attacker så använder grupper struxnet, eller iaf något utvecklat från det

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Peasants, they don't know whats coming!

OnT nu så är detta ädnå jävligt coolt!

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk

Coolt och läskigt på samma gång imo...

Visa signatur

Veritas Vos Liberabit o Despectivus Dei

Permalänk
Medlem

För den intresserade så gav Bruce Dang från Microsoft ett tal på 27C3 om hur de analyserade Stuxnet på Microsoft och fixade säkerhetshålen, se här. Det är över en timme långt, men ger lite insikt i hur de hanterar såna här saker. Det är också lite roligt hur skumma säkerhetshål Windows har

Permalänk
Hedersmedlem

Nu kan jag inte se filmen då jag sitter på jobbet, men jag vågar sätta min högra pungkula på att det är Israel som ligger bakom virusattacken mot Iran.

Läskigt och fascinerande på samma gång.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Medlem

"0-days", ok om man missar ett läckage. Men tillverkar du nåt till försäljning anser då jag att du på något sätt är ansvarig att ge ut en vara som ska vara säker.

Ok filmen var informativ å ger en mer frågetecken än svar. Men att möjligheter finns inom IT vet alla. Dock kan man undra hur j*vla dumma vissa(/irak) är som kopplar kritisk utrustning online. Sånt ska ALLTID vara på egen separat linje å får ALDRIG kopplas ihop med nåt annat.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem

Skynet here we come

Nä men väldigt intressant faktiskt, borde visa folk hur sårbart ett land är egentligen..

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bloopy:

"0-days", ok om man missar ett läckage. Men tillverkar du nåt till försäljning anser då jag att du på något sätt är ansvarig att ge ut en vara som ska vara säker.

Ok filmen var informativ å ger en mer frågetecken än svar. Men att möjligheter finns inom IT vet alla. Dock kan man undra hur j*vla dumma vissa(/irak) är som kopplar kritisk utrustning online. Sånt ska ALLTID vara på egen separat linje å får ALDRIG kopplas ihop med nåt annat.

Iran. Inte Irak. Enorm skillnad mellan länderna.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloopy:

Iran, inte Irak.

Permalänk
Medlem

Grymt häftig film! Gillade både innehållet och hur det presenterades

Permalänk
Medlem

Skrämmande, häftigt, samtidigt fascinerande. När det kommer till miljöpolitik riktad mot USA, Kina och Indien (bl.a) så känns det som att en "revolution" måste ske. Om det ska ske genom tvång så är det sådana metoder som denna som kommer tillämpas då ingen vill stå som "attackerare". Aktivister/extrimister kommer ta saken i egna händer, man kan bara hoppas att det är av en god vision gärningen utförs och inte dess motsats.

Visa signatur

ATX sys i micro-atx chassi -> Ace ecco-220 | Intel Q9550 @ 3,8 w/ 620 + GT 1850 | HIS 6970-Antec 620 mod w/ GT 1850 | 4x2gb OCZ reaper 1150mhz | Corsair 750tx | m4 128gb | W7 ulti 64

Laptop Acer 3820TG | i5 450m | 5650 | Intel G3 160gb

Permalänk
Medlem

Snyggt gjord video! mycket intressant!
En sneak peak av framtidens krigsföring =D

Visa signatur

3570K, MSI Z77A-GD65, GTX670 WF3 OC, 16GB DDR3@1600MHz

2600x, ASUS ROG STRIX B450-F GAMING, GTX1070Ti, 16GB DDR4@ 2666MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloopy:

Viruset kom inte in "via internet" så som du verkar tro.
Hur viruset kom att finnas i systemen är ett stort mysterium.

Och som redan påpekats, Iran, inte Irak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Überklass:

Iran. Inte Irak. Enorm skillnad mellan länderna.

Precis, Irak är ju mycket bättre på att inte ha kritiska system uppkopplade på nätet.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win11Pro | R7-5800X | PA 120SE | ROG STRIX B550-F GAMING | CMN32GX4M2Z4600C18 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk
Medlem

Väldigt intressant faktiskt! Vill se mer av sånt här, vart kan jag hitta typ dokumentärer om virus?
I framtiden kanske man inte krigar med fysiska vapen längre

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem

Hmm, kör man Windows på så känsliga datorer får man skylla sig själv är min första tanke. Att den typen av datorer ens är anslutna till internet känns väldigt fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloopy:

Du är medveten om att Sverige isf. är lika dumma? (Svenska sjukhus...)

Visa signatur

In the end what separates a man from a slave?
Money? Power? No... A man chooses, a slave obeys.
ASUS Z170M-PLUS || Intel Core i7 6700k @ 4,7GHz || 64GB 2133MHz Corsair RAM || MSI NVIDIA RTX 2070 Gaming Z 8GB || Bifenix Prodigy M || 2x CZ TR150 480GB RAID 0 || BeQuiet DarkRock Pro

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av xfade:

Precis, Irak är ju mycket bättre på att inte ha kritiska system uppkopplade på nätet.

Irak har inga kritiska system

Det var inte direkt som så att Iran hade sina anrikningsanläggningar för uran uppkopplade mot en publik FTP och att personalen satt och chattade på mIRC Jag vågar fortfarande sätta min högra pungkula att Mossad hade ett långfinger med i spelet.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||

Permalänk
Medlem

Återigen, Stuxnet infekterade inte kritiska kärnreaktordatorer genom att komma från Internet.
Det är snarare USB-minnen och dylikt som sprider sig internt och i interna nätverk som till slut når fram till en dator med kontroll som smittar systemet.

Permalänk

Extremt häftigt tycker jag men som tidigare nämnt även lite läskigt. Ska bli kul att se hur det blir inom några år

Visa signatur

Ryzen 5800X3D - RX 6950 XT - Corsair vengeance 2x16 Gb - Corsair AX 760w [/B]

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

För den intresserade så gav Bruce Dang från Microsoft ett tal på 27C3 om hur de analyserade Stuxnet på Microsoft och fixade säkerhetshålen, se här. Det är över en timme långt, men ger lite insikt i hur de hanterar såna här saker. Det är också lite roligt hur skumma säkerhetshål Windows har

Tack för länken, sjukt intressant!

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Var det inte styrsystemet till kärnreaktorerna de kom in i och bråkade med? Eftersom de kunde säga att allt var OK trots att det skulle larma på höga tryck, stängda ventiler mm. För att komma in där måste de ha infekterat datorn/datorerna som hade detta programmet installerat och sedan lyckats med att programmet ändrades till att ha med viruset i kompileringen av programmet. Jävligt high-tech men FRUKTANSVÄRT sårbart. Ni ska bara veta hur många sjukhus, reningsverk, kraftstationer, vattenverk, ställverk mm som är direktanslutna till nätet. Ingen har nånsin tänkt att dessa kan få virus.

Visa signatur

//The Mighty Spawn Of Lille Skutt

Permalänk
Inaktiv

Intressant film.

Påminner om Star Trek avsnittet (A Taste of Armageddon) där datorer sköter krigen och de som räknas ut till att dö får gå på till "avrättning".

Permalänk

Coolt ju

//BG

Visa signatur

---Project: Nuclear Winter
---Nuclear Media
---Aktiv setup: Fractal Design Define R3 Nuclear Winter mod | ASUS M4A89GTD PRO/USB3 | AMD FX-8350| Corsair H50 | Corsair XMS3 8GB DDR3 @1600Mhz | ADATA SP900 256GB SSD | Samsung SP F3 1TB HDD | EVGA GTX770 ACX| Corsair AX850, MDPC-X Titanium & Copper Mod |