Permalänk

GTX 580 trasigt?

Hej
Jag har haft problem nu ett tag med att när spelar spel, tex WoW HoMM 5 och liknande spel så låser sig bilden men inte muspekarn. Man kan inte tabba ur eller nåt, hela skärmen låser sig förutom muspekarn. Dock när det släpper efter 30sek till en minut så hackar det lite i en två sekunder sen så händer allt man tryckt på, tex alt + f4 så stängs spelet ner eller om man tryckt på nåra knappar i spelet så kommer de saker upp. Någon som vet vad felet kan vara?

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Mitt förra 275 gtx betedde sig liknande när jag kollade på film med VLC. Kortet dog senare helt förmoderligen pga felande stömförsöjning på kortet.
Vad har du för nätagg?

Permalänk
Medlem

Övrig hårdvara vore bra att veta, cpu, ram, nätagg osv.

Visa signatur

Intel i7 860 @ 3,5 GHz| Gigabyte P55A-UD4 | EVGA 580 @ 820/4100 MHz | XMS3 8GB @ 1600MHz | Atcs 840

Permalänk
Skrivet av Storfrasarn:

Hej
Jag har haft problem nu ett tag med att när spelar spel, tex WoW HoMM 5 och liknande spel så låser sig bilden men inte muspekarn. Man kan inte tabba ur eller nåt, hela skärmen låser sig förutom muspekarn. Dock när det släpper efter 30sek till en minut så hackar det lite i en två sekunder sen så händer allt man tryckt på, tex alt + f4 så stängs spelet ner eller om man tryckt på nåra knappar i spelet så kommer de saker upp. Någon som vet vad felet kan vara?

Tack på förhand

Det absolut enklaste är om du kan stoppa in ditt GTX 580 i en annan dator och funktionstesta. Då får du reda med en gång om det är något fel på grafikkortet.

Permalänk

Cpu: Intel 2600k
Nät agg random 750w tre år gammalt dock
moderkort är ett sabertooth p67
kommer inte ihåg vilka minnen

Det blir väll o dra till nån kompis och testa när man får tid för det.

Permalänk

höj spänningen lite på kortet, för vem vet. Det kan ju bli något positivt.

Visa signatur

>HAF 932 | XEON x5650@4GHz | | 12GB RAM@1600MHz | MSI GTX 1070 ARMOR OC@2050MHz | ASUS P6T Deluxe V2 | 2x1TB F1:s+Intel x25-V 40GB SSD+OCZ Trion 100 | HX850 | Corsair H50<

Laptop | G751JT | 1080P IPS@100Hz | GTX 970m | trasigt batteri.

Permalänk
Medlem

Har du 2 hårddiskar?

Permalänk

Hej
Hur höjer man spänningen på kortet? Jag är rätt kass med datorer så =P

Jag kör bara med en hårddisk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storfrasarn:

Hej
Hur höjer man spänningen på kortet? Jag är rätt kass med datorer så =P

Jag kör bara med en hårddisk.

ladda ner msi afterburner

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SayZk:

Har du 2 hårddiskar?

På vilket sätt kan detta påverka? Lite intresserad då jag upplever något som är åtminstone lite likt ibland.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massy:

På vilket sätt kan detta påverka? Lite intresserad då jag upplever något som är åtminstone lite likt ibland.

Energibesparingsfunktioner i windows kan göra att hårddiskar stänger av sig när de inte används, detta gör att om du har ett spel installerat på en hårddisk som inte windows ligger på, så kan hårddisken stänga av sig medans du spelar, om man då går vidare till nästa "steg" i spelet, eller kanske ska in i sitt inventory, så måste det laddas och då fryser ofta bilden medans hårddisken startar upp och laddar, hade detta problem senast med Dungeon Siege 3, men fixade det lätt igenom att ändra så att hårddisken inte stänger av sig i kontrollpanelen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SayZk:

Energibesparingsfunktioner i windows kan göra att hårddiskar stänger av sig när de inte används, detta gör att om du har ett spel installerat på en hårddisk som inte windows ligger på, så kan hårddisken stänga av sig medans du spelar, om man då går vidare till nästa "steg" i spelet, eller kanske ska in i sitt inventory, så måste det laddas och då fryser ofta bilden medans hårddisken startar upp och laddar, hade detta problem senast med Dungeon Siege 3, men fixade det lätt igenom att ändra så att hårddisken inte stänger av sig i kontrollpanelen.

Då var det inte det som var felet för min del, kör alla spelen från OS disken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massy:

Då var det inte det som var felet för min del, kör alla spelen från OS disken

Det kanske kan hända på OS disken med? Men har inte gjort det för mig :3

Permalänk
Medlem

Det absolut bästa du kan göra är att prova i kompisens dator, tar max 5 minuter att stänga av, byta kort, starta och kolla om det fungerar.

Lycka till

Visa signatur

Projektlogg: Vector Qlimax

X APEX, 8700K @ 5200MHz, Trident Z 16GB @ 4133MHz CL16, RTX 2080 Ti, 970 M.2 SSD, RM1000x, EK A240

Permalänk

Har du B3 versionen på ditt P67 moderkort? Jag fick nämligen liknande problem att min hårddisk frös och det bara gick att röra på muspekaren på mitt moderkort under ca 30 sekunder och sedan gick det till sig innan jag bytte ut det mot den nya versionen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SayZk:

Det kanske kan hända på OS disken med? Men har inte gjort det för mig :3

Det är möjligt att den orsakar felet men det är inte energisparfunktioner som ligger bakom i alla fall. Kan vara buggar i vissa spel eller något annat mjukvaru/hårdvarufel.

Permalänk
Medlem

Energisparfunktionen ska aldrig stänga av en hårddisk som är i bruk.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D 5.4Ghz +NH-D15 Chromax
MSI RTX 5080 Gaming Trio OC 3390mhz
Asus ROG Strix X870-F Gaming WIFI
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Samsung G9 49”/240hz, NZXT H9 Flow, Corsair RM850X ATX 3.1

Permalänk

Hej igen blir lite sent svar, kunde inte komma in på sidan tidigare.
jag vet inte om det är ett b3 kort men det jag har är iaf: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=626388#reviews

Kanske ska ta o fråga komplett, kan ju mycket väl varit nån som reklamerat nåt liknande innan.

Permalänk
Hedersmedlem

Kolla på moderkortets kartong, står där B3? Skall även finns uppmärkt på själva moderkortet. Du kan även kolla upp det om du laddar hem CPU-Z, där står det vilken revision moderkortet är utav.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||