Permalänk
Medlem

Kyla GTX 295

Har en dator med ett GTX 295, kan inte spela spel som Starcraft 2 etc mer än några minuter innan den startar om för att skydda grafikkortet för att bli för varmt. Om jag manuellt ställer fläktarna på grafikkortet att gå till max kan jag spela några minuter till.

Till saken hör att innan detta hända första gången så kunde jag utan problem spela Dragon Age många timmar i sträck, nu beter sig Dragon Age likadant (reset efter ~15 min)

Vad kan/bör jag skaffa för extra kylning för att kunna fortsätta använda datorn till att spela krävande spel?

Datorn är en Dell T7400.

Permalänk
Avstängd

*Rensat datorn från damm?

*Montera dit en extra 120mm fläkt på grafikkortet

*Kollat luftflödet i chassit?

*Uppdaterat drivrutinerna?

Visa signatur

PNY GTX480 OC+
1055T@ 3,8ghz+ NH-D14

Permalänk
Medlem

Läs frågan :)

Skrivet av Den kvicke:

*Rensat datorn från damm?

*Montera dit en extra 120mm fläkt på grafikkortet

*Kollat luftflödet i chassit?

*Uppdaterat drivrutinerna?

Hej, kan du berätta för mig HUR man sätter på en 120mm fläkt på ett grafikkort? MVH Simon

Permalänk
Medlem

Ja men finns köpa annan kylar passa till din GTX 295men vattebkyling då ?

http://www.indomo.se/6635-EK-FC295-GTX-Single-PCB-BACK-Acetal

http://www.indomo.se/6636-EK-FC295-GTX-Single-PCB-Acetal

kanske du kan tänker ta vattenkyling till din dator ?

Visa signatur

Min Dator 1 Intel i7 7820x Asus X299 TUF MARK 1 Corsair Dominator 32GB, ASUS GTX 1060 6GB Strix Gaming OC ,Corsair RM1000X Rhantek EHTROO PRO M SAMSUNG 960 EVO 500GB M.2 SSHD 2TB WD GREEN 2TB FD Celsius s36.
min fästmös Dator 2 Gigabyte Z170 Gaming K3 Intel Core i5 6600K 3.5 GHz 6MB be quiet Pure Rock Corsair VENGEANCE LPX 16GB WD 500 gb & WD Green 2TB Gigabyte GeForce GTX 970 4GB G1 CM HAF 922 Corsair HX620.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Quadcore:

Ja men finns köpa annan kylar passa till din GTX 295men vattebkyling då ?

http://www.indomo.se/6635-EK-FC295-GTX-Single-PCB-BACK-Acetal

http://www.indomo.se/6636-EK-FC295-GTX-Single-PCB-Acetal

kanske du kan tänker ta vattenkyling till din dator ?

I ett Dellchassi? Eller hur tänker du nu?

Lär ju inte vara speciellt lyckat.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Den kvicke:

*Rensat datorn från damm?

Så var det... hittade denna artikel http://forums.nvidia.com/index.php?showtopic=193346 och idag var jag på teknikmagasinet och köpte tryckluft, gjorde susen, 30 grader svalare nu och inga omstarter.

Permalänk

Kanske är driver fel?

Har du dual eller single pcb versionen? Själv sitter jag på två dual PCB. Det är varmt men det går. Det är ruggigt nära gränserna. Ha bra chassi är A och O och jag tror faktiskt inte dell har så pass bra airflow för att effektivt kyla det kortet.

Dock kan det vara som övriga har sagt att du har fått damm uppbyggnad inne i grafikkortet. DVS mellan fenorna på flänsen. Det råder lite luft på burk ofta bot emot så länge det inte går för lång tid så det kakar fast.

Jag gör ren mina ca en gång var 4de månad. Och dom verkar inte misströsta allt för mycket. Dock har jag varit med om spel som stänger av datorn bara klick så är den off. Jag tror inte detta är relaterat till värme i mitt fel då det händer endast i vissa spel. Samt det händer endast med vissa drivers. Det är värt att kolla på innan du lägger ner tid och köper delar. Kör EVGA Precision för att se vad temperaturen ligger på. 84c till 86c brukar mina ligga på under load. och 65C idle. Så har du en referens.

Nvidia har sedan länge varit totalt dumma med 295ornas driver. Jag har skickat åtskilliga bugg rapporter som dom har fixat. Men dom fixat ett fel så får man ett annat. 266.58 är senaste drivern som verkar fungera någelunda. Men 191.07 är den senaste som var helt stabil. (Har prövat var ända driver med en serie test för att säkerställa att det är driver relaterat i mitt fall)

Hur som helst önskar jag dig lycka till och att jag kunde ge dig någon användbar information.

Skrivet av deloc:

Har en dator med ett GTX 295, kan inte spela spel som Starcraft 2 etc mer än några minuter innan den startar om för att skydda grafikkortet för att bli för varmt. Om jag manuellt ställer fläktarna på grafikkortet att gå till max kan jag spela några minuter till.

Till saken hör att innan detta hända första gången så kunde jag utan problem spela Dragon Age många timmar i sträck, nu beter sig Dragon Age likadant (reset efter ~15 min)

Vad kan/bör jag skaffa för extra kylning för att kunna fortsätta använda datorn till att spela krävande spel?

Datorn är en Dell T7400.

Visa signatur

Coolermaster Stacker 810. Asus rampage II Extreme x58. Core i7 990x 3.46ghz. 24GB Corsair XMS3. 2st Nvidia 295 Q-Sli. 2x120gb ssd, 1.5tb wd green, 640gb wd blue. (6x500gb raid6, 2x1tb raid0 på adaptec 5805) Corsair AX1200 psu. Lexicon Lambda Usb ljudkort. 2st skärmar + tv.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av simme300:

Hej, kan du berätta för mig HUR man sätter på en 120mm fläkt på ett grafikkort? MVH Simon

Ska visa

Jag ursäktar för dåliga bilder och ett halvklart projekt!

ska göra projektet klart när resten av prylarna ankommer!

Dubbelhäftande tejp FTW!!

Tempen var under surfning utan 120mm fläkten på kortet ca 75c!

Nu med fläkten dit satt 50c! när jag surfar.

Visa signatur

PNY GTX480 OC+
1055T@ 3,8ghz+ NH-D14

Permalänk

ja efter att se denna kylaren förstår jag varför kortet går varmt. jag trodde min var illa på första generationen men denna? det ser ju ut som något som man väntar sig att se på ett nvidia 260 eller liknande inte ett dual gpu kort som 295.

Visa signatur

Coolermaster Stacker 810. Asus rampage II Extreme x58. Core i7 990x 3.46ghz. 24GB Corsair XMS3. 2st Nvidia 295 Q-Sli. 2x120gb ssd, 1.5tb wd green, 640gb wd blue. (6x500gb raid6, 2x1tb raid0 på adaptec 5805) Corsair AX1200 psu. Lexicon Lambda Usb ljudkort. 2st skärmar + tv.

Permalänk
Medlem

Hur f*n fick du fast den dära fläkten på grafkortet???

Permalänk
Medlem
Skrivet av simme300:

Hur f*n fick du fast den dära fläkten på grafkortet???

Dubbelhäftande tejp

Visa signatur

Asus TUF X570-Plus > Ryzen 7 3700X > Noctua NH-U14S > MSI RTX 3070 SUPRIM 8GB > Corsair Vengeance LPX 16GB > Kingston A2000 500GB M.2 NVMe > Samsung 860 Evo 500GB > Kingston V300 120GB > WD CB 640GB > Evga G2 750W > Meshify 2 Compact > Windows 10 Pro > Glorious Race Model D > Corsair Gaming MM350 Pro XL > Corsair Strafe RGB MX Brown > Logitech G935 > AOC AG322QCX > 100/100 Mbit

Permalänk
Avstängd
Skrivet av simme300:

Hur f*n fick du fast den dära fläkten på grafkortet???

Det skrev jag

Visa signatur

PNY GTX480 OC+
1055T@ 3,8ghz+ NH-D14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Den kvicke:

Ska visa

Jag ursäktar för dåliga bilder och ett halvklart projekt!

ska göra projektet klart när resten av prylarna ankommer!

BILDER

Dubbelhäftande tejp FTW!!

Tempen var under surfning utan 120mm fläkten på kortet ca 75c!

Nu med fläkten dit satt 50c! när jag surfar.

Ingen bryr sig om vilken temp du får under idle/surf, hur vart skillnaden i fulload? (Furmark?)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HMB:

Ingen bryr sig om vilken temp du får under idle/surf, hur vart skillnaden i fulload? (Furmark?)

Vet, det skrev jag i en annan tråd.

Dock så sänktes load tempen bara med 7-8c (maxad temp är 84c)

Visa signatur

PNY GTX480 OC+
1055T@ 3,8ghz+ NH-D14