5870 gick av på mitten vid oc :S

Permalänk
Medlem

Lite konstigt är det ju att pcbn gått av just där kylaren fästes..

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Avstängd

Haha, den fick framsidan också

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Känns inte så troligt att man lyckas få ett grafikkort att gå av på det sättet :S måste brutits av. Och sitter ju inga komponenter just där det gick av?

Visa signatur

Intel i7 4970K, Fractal define mini, 24GB DDR3 1600mhz , 500GB SSD * 2 RAID0, GeForce 1060 6gb

Permalänk
Medlem

Lite skeptisk blir man när man ser bilderna då det ska till skapligt mkt för något liknande att inträffa, direkt blixtnedslag kanske?

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5800X3D | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 12TB nvme, 2TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Antec C8 | Alienware aw3821dw | >Antec C8 Custom Loop< |

Permalänk
Medlem

Mitt tips är att Ponti har matat kortet med 230V direkt och en rejält trög säkring, det finns något klipp på youtube där man matar ett moderkort med den spänningen och gissa vad, det börjar brinna med öppenlåga

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad*
Den hör inte hemma i OC av processorer utan mer i grafikdelen.

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Medlem

Kylaren klarade sig juh

Permalänk
Medlem

Det där är ju helt sjukt... Hur tusan går det där ens till?

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dalton Sleeper:

Det ser väldigt äkta ut, jag vet själv hur det såg ut när mitt 4870x2 började brinna innanför kåpan och det ser mycket likt ut.
Förmodligen är graffen ett måndagsex då pcbn inte skall ryka så lätt, kanske skadad genom skruvhålen till kylaren eller skruvats dit med spänningar...

Måste nog erkänna att jag tidigare skruvat både ner och upp kylaren samma kväll!
Kanske blev en bidragande effekt om jag drog skruvarna för hårt!

Trevligt att dom använder mina fina bilder på framsidan!

Kan även tänka mig att donera vraket till redaktionen så dom kan hänga det på väggen

Visa signatur

Sitter på en pentium 1 @ 33mhz
12mb ram
o 1 gig HD

Ja det e jag som skänker bort saker till folk....

Permalänk
Medlem

Detta har ju inte mycket med överklockning att göra, snarare är nätagget svaret, ACE OF SWEDEN, har alla redan glömt att tom sweclockers varnade för att dessa agg är rent ut sagt farliga..

Permalänk
Medlem

Tja, imponerande är det i alla fall oavsett vad som händer.
Detta passar onekligen som story i nästa Arkiv X-film ^^

Permalänk
Medlem

Nu har Ace ytterligare en dator på sitt samvete. Men hur kan man om man hänger på swec missa att ace nätdelar inte är att rekommendera?

Permalänk
Medlem

Tror det beror på flera faktorer. Ett ace nätagg, kanske ett dåligt exemplar av grafikkortet och överdriven överklockning har lett till denna något komiska händelse. Hoppas bara inte folk blir avskräckta till att överklocka av detta "skräckexempel".

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Main Rigg: MSI Z87-G45 Gaming | i5 4670k | Gigabyte GTX 660ti | Kingston ValueR 4x2GB | Fractal Design Newton 600W | NZXT H630 | Cooler Master Hyper 212+ med Enermax 12cm |

Laptop 1: Huawei Matebook X | i5-7200U | HD Graphics 620 | 8 GB 1866Mhz |
Laptop 2: MSI GT663r-415n | i5-460m | GTX 460m | 4 GB |

Permalänk
Hedersmedlem

Normalt är det ju VRM som brinner upp, men den ser ju helt oskadd här, så jag trodde det var fejk först för det sitter ju inget där...

Jag skulle gissa att det hela började med att kylaren monterades på för hårt så att kortet knäcktes lite och ledningsbanorna blev lite skadade. GPUn matas med runt 200A och om banorna är skadade kan de bli extremt varma och börja brinna och det plus trycket från kylaren gjorde att kortet till slut gick av helt.

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk
Medlem

jag tror jag såg han påväg till en kraftledningsstation häromdagen :S

Visa signatur

AMD 6100FX 3.8Ghz | Asus Sabertooth 990FX | Corsair Vengeance 8gb 1600MHz | A-data SP900 128GB | Seagate Barracuda 2TB | Samsung spinPoint 500GB | Samsung spinPoint 320GB | Nvidia XFX Geforce GTS 450 1GB | Corsair 550W |

Permalänk
Medlem

Snälla Ponti, ifall du inte har någon form av garanti kvar på kortet kan du då skicka in det till fredagspanelen så Jonas och Emil kan paradera runt den?:)

Permalänk
Inaktiv

Läste trådens början såg inte att det var på framsidan, efter 1 och en halv sida : " TROLL ".
Sen blev det liksom och sen HAHAHAHAAHHAHA. Tycker synd om dig xD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Donan Fear:

Normalt är det ju VRM som brinner upp, men den ser ju helt oskadd här, så jag trodde det var fejk först för det sitter ju inget där...

Jag skulle gissa att det hela började med att kylaren monterades på för hårt så att kortet knäcktes lite och ledningsbanorna blev lite skadade. GPUn matas med runt 200A och om banorna är skadade kan de bli extremt varma och börja brinna och det plus trycket från kylaren gjorde att kortet till slut gick av helt.

Säger ju det Ace gör riktigt bra grejor!

Visa signatur

12mb ram
o 1 gig HD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donan Fear:

Tror med det. Han sa att han haft av och på kylaren, kortet är av just precis där 2 av skruvarna till kylaren sitter. Så dessa har antagligen dragits åt så att det, som du säger, har blivit en minimal spricka i kortet. Att en överklockning skulle orsaka så att kortet delar sig just där 2 skruvar till kylaren sitter, tror inte de

Visa signatur

Ryzen 3600 | RX6800

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DU238:

Snälla Ponti, ifall du inte har någon form av garanti kvar på kortet kan du då skicka in det till fredagspanelen så Jonas och Emil kan paradera runt den?:)

Vill Jonas och Emil det kan dom skicka addresen så skickar jag in det med posten bjuder på frakten

Visa signatur

12mb ram
o 1 gig HD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JesperDa:

Tror med det. Han sa att han haft av och på kylaren, kortet är av just precis där 2 av skruvarna till kylaren sitter. Så dessa har antagligen dragits åt så att det, som du säger, har blivit en minimal spricka i kortet. Att en överklockning skulle orsaka så att kortet delar sig just där 2 skruvar till kylaren sitter, tror inte de

Tro mig jag överklockar inte i närheten av Normalt
Men jag tror inte mitt Ace agg kommer få följa med mera :/

Visa signatur

12mb ram
o 1 gig HD

Permalänk
Medlem

Haha de här gjorde min dag lite roligare iallfall Men helt otroligt att det kan hända. Har inte sett något liknande tidigare.

Visa signatur

Stationär 1: Cooler Master Cosmos 1000,IntelCore Quad Q6600@2,40ghz,Raptor 74Gb, Win7 64bit, Gigabyte Ga-Ep Ds4, Ati Radeon HD 4870.

Stationär 2: Fractal Design Define XL, Intel Core I7 2600K@3.40GHZ, Intel 320 Series 80GB SSD,Noctua NH-U12P Win7 64bit, ASUS P8Z68-V PRO/GEN3, Asus Hd 6870.

Permalänk
Medlem

Du kan ju alltid skylla på fabrikationsfel, krånglar webbhallen så får du nog kontakta tillverkaren. Detta är väldigt underligt att kortet gick i tu, har aldrig sett detta förut

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rydisen:

*Följer tråden*
Känns som troll, menmen.... Jesus kunde sära på ett hav

Det var inte Jesus.

Jesus botade sjuka och gav dom fattiga mat

Visa signatur

PNY GTX480 OC+
1055T@ 3,8ghz+ NH-D14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Den kvicke:

Det var inte Jesus.

Jesus botade sjuka och gav dom fattiga mat

Or did he...

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av ponti:

Får man fråga vad "inte i närheten av normalt" betyder? Spänningar upp emot 5 volt eller?
Som andra säger så har det nog blivit en spricka, sprickan har sen förmodligen lättare för att smälta en annat och sen tjoff

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av ponti:

Jag insåg det och tog därför bort normal från mitt inlägg Oavsett så tror jag ändå på teorin med skruvar som dragits för hårt just pga att det har gått av där

Istället för att folk ska spekulera, hur mycket har du överklockat? CPU, Minne, volt etc? :)b

Visa signatur

Ryzen 3600 | RX6800

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ponti:

I det här fallet verkar det inte ha varit nätaggets fel, den brann ju upp efter VRM. Men jag skulle nog inte lita på nätagget ändå.

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk
Medlem

Sjukaste jag har sett!