Battlefield 3 - allmän diskussion

Permalänk
Skrivet av PeterMagnuss0n:

När dom visade upp spelets singelplayer så sa dom ju att dom använde ett 580 kort. Varför använde dom inte två stycken istället då om det nu är så fruktansvärt krävande?

Bästa inlägget på flera sidor. Mycket bra poäng!

Permalänk
Skrivet av KKay:

Det tror jag inte heller på.
Möjligen att det är väldigt dåligt optimerat just nu, och därav blir väldigt prestandakrävande. Men aldrig att man skulle behöva 580 SLI t.ex. för att maxa detta spel när det väl är färdigt!

Det blir helt enkelt intressant att se när det väl släpps! Lika nyfiken som alla andra

Visa signatur

Citera gärna för svar.

Permalänk
Medlem

När dom visade upp spelets singelplayer så sa dom ju att dom använde ett 580 kort. Varför använde dom inte två stycken istället då om det nu är så fruktansvärt krävande?

Skrivet av Zeuxlarsson:

Bästa inlägget på flera sidor. Mycket bra poäng!

Dock, så är multiplayer en hel del tyngre än singleplayer!

Men jag tror inte heller att en 50k burk behövs.
20k ihopplopplad IDAG räcker nog gott och väl

Permalänk
Medlem

SLI kanske inte funkade? Oavsett så är de bara å hymla om vad som krävs, men då man sett spelet fps lagga på demo mässor visar då
1: Spel i alpha så efter optimeringar kanske dagens high-end hårdvara klarar å maxa
2: Efter drivrutiner är fixat så kan en hel del optimeringar ske (10-25% brukar vara normalt)
3: Eller så är de en hårdvarunöt helt enkelt.
Att betänka är att kärnan ska klara 128x128 spelare, men dom satt gräns till 64x64 pga kompabilitet(läs hårdvara)

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Bloopy:

...Att betänka är att kärnan ska klara 128x128 spelare, men dom satt gräns till 64x64 pga kompabilitet(läs hårdvara)

I en tidig intervju så hävdade DICE att det var gameplay som avgjorde att de inte gick högre än 64. Att de har speltestat men inte tyckte det var lämpligt. Ska se om jag kan hitta det igen.

http://bf3source.com/2011/03/soderlund-bf3-tested-with-128-an...

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lan:

I en tidig intervju så hävdade DICE att det var gameplay som avgjorde att de inte gick högre än 64. Att de har speltestat men inte tyckte det var lämpligt. Ska se om jag kan hitta det igen.

http://bf3source.com/2011/03/soderlund-bf3-tested-with-128-an...

Att dom testat 128x128 visste jag, men att dom begränsa till 64 för spelnöje å inte pga prestanda var nytt.
Dom kan ha mycke rätt i de dom säger, dock så kan det med andra ord komma dedicated servers me 128x128 alt att nån mega-epic bana får de antal spelare.

Blir bara mer å mer att man ser fram imot BF3

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk

Möjligheten finns ju att det inte är 'max'ed', dessutom brukar väl singleplayer oftast vara mindre krävande än t.ex en 32 vs 32 bana full med spelare?
Jag tycker inte att det låter konstigt att spelet inte kan sättas på högsta inställningar i dagsläget, det är ju inte några problem att skapa förutsättningar som gör att spelet blir ofantligt snyggt men å andra sidan inte kan spelas. Typ 34545x AA eller liknande (även om detta kanske begränsas av något annat)

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Bloopy:

Att dom testat 128x128 visste jag, men att dom begränsa till 64 för spelnöje å inte pga prestanda var nytt.
Dom kan ha mycke rätt i de dom säger, dock så kan det med andra ord komma dedicated servers me 128x128 alt att nån mega-epic bana får de antal spelare.

Blir bara mer å mer att man ser fram imot BF3

Du vet om att redan i BF2 motorn så kunde/kan man köra 128 spelare?

http://planetbattlefield.gamespy.com/fullstory.php?id=164203

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lan:

Du vet om att redan i BF2 motorn så kunde/kan man köra 128 spelare?

http://planetbattlefield.gamespy.com/fullstory.php?id=164203

Finns 128 spelar servrar för både FH2 och PR (BF2 moddar) uppe lite då och då, mest på helger.
Tekniskt sett fungerar det väldigt bra (märker ingen större skillnad mot 64 i prestanda server/fps).
Det blir inte så bra och rätt mycket kaos i PR som kräver lite mer av den enskilde spelaren men i FH2 blir det mycket bättre känsla på flera banor.

Är väldigt nöjd med DICEs inriktning för BF3 (något mer realistiskt). Jag vet att de aldrig kommer bli lika bra som PR för det är det inte vad de flesta vill ha.

Att alla ömmar så mycket för BF2 förstår jag dock inte, tyckte att gameplayen rätt dålig, särskilt på Karkand och wake (små banor).

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Jo, det är ju lite omständigt. Men jag brukar skjuta av smoke grenades framför dom. Istället för att, som någon annan effektivt gjorde, TK'a dom.

Visa signatur

Jag förstår, men vad menar du?
Instagram

Permalänk
Skrivet av Klockans:

Finns 128 spelar servrar för både FH2 och PR (BF2 moddar) uppe lite då och då, mest på helger.
Tekniskt sett fungerar det väldigt bra (märker ingen större skillnad mot 64 i prestanda server/fps).
Det blir inte så bra och rätt mycket kaos i PR som kräver lite mer av den enskilde spelaren men i FH2 blir det mycket bättre känsla på flera banor.

Är väldigt nöjd med DICEs inriktning för BF3 (något mer realistiskt). Jag vet att de aldrig kommer bli lika bra som PR för det är det inte vad de flesta vill ha.

Att alla ömmar så mycket för BF2 förstår jag dock inte, tyckte att gameplayen rätt dålig, särskilt på Karkand och wake (små banor).

Det har funnits servers för över 120 spelare på vanliga bf2 flera gånger. En gång så mkt som max 200 spelare men servern gick bara upp till runt 150 spelare. Det var dock inte kul i de flesta banorna, speciellt sharqi peninsula och strike at karkand, bara nade spammers.

Så jag förstår att dice inte vill ha mer än 64 spelare på vanilla BF3 då det kommer blli svårigheter vid gameplayen.

OT: lever fortfarande Forgotten hope 2 communitien?

Permalänk

64 infanterister vore fint, sen kanske 30 extra för fordon.
Vore ultimat IMO.

Visa signatur

| AMD Ryzen 9 7950X3D @ 5.6ghz | Asus STRIX RTX 3080 | Asus B650E-I | Toshiba 512GB NVME | Samsung 970 Pro 1TB NVME | Kingston 1TB Hybrid | PNY 2TB SSD | 32 GB G.Skill Trident 6400 CL32 DDR5 | EK Nucleus CR240 Lux AIO | ASUS Loki 1000W SFX-L | SSUPD Meshroom S |

Permalänk
Medlem

Fixar de en fungerande jävla hitbox och balanserar vapnen så blir jag nöjd.

Visa signatur

CPU 3930K Mobo Rampage IV BE Minnen 32gb 1600 mhz SSD Samsung 850 pro 512 gb PSU Corsair 1200AX GPU Msi 980 Gaming

Permalänk
Skrivet av Sarevok:

Fixar de en fungerande jävla hitbox och balanserar vapnen så blir jag nöjd.

Jag bli ännu nöjdare om dom tar bort random deviation när man skjuter

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D
Ram: Kingston 32GB DDR5 6000MHz
GPU: AMD Radeon RX 9070 XT
Operativsystem: Windows 11

Permalänk
Medlem

ÅÄÖ i chatten är ett måste, finns ju inte i bc2...

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk
Medlem

Vad är random deviation?

Visa signatur

CPU 3930K Mobo Rampage IV BE Minnen 32gb 1600 mhz SSD Samsung 850 pro 512 gb PSU Corsair 1200AX GPU Msi 980 Gaming

Permalänk
Skrivet av Sarevok:

Vad är random deviation?

När skotten inte hamnar där siktet är, något som gör bf2 nästan ospelbart.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D
Ram: Kingston 32GB DDR5 6000MHz
GPU: AMD Radeon RX 9070 XT
Operativsystem: Windows 11

Permalänk
Medlem

När skotten inte hamnar där siktet är, något som gör bf2 nästan ospelbart.

Ja det där är sjukt störande.. För en halvtimme sen när jag spelade så hade jag min m95a siktad på en simmande gubbe och tror du inte skottet hamnar åt helvete :/

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Köte Medal of Honor Tier 1 Edition idag fär 99kr och fick en BF3 demo lapp med i paketet

Visa signatur

Hobby #1 Ryzen 7 5700G 3060ti 1tb ssd Hobby #2 Glock 19, Remington 700 .308, Mossberg 500.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobias75:

Köte Medal of Honor Tier 1 Edition idag fär 99kr och fick en BF3 demo lapp med i paketet

Synd då Betan blir Public, alltså för alla att ladda ner, Tier 1 var bara ett säljtrick

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Medlem

Åhh.. det hade jag ju glömt. Ser ut som att det är kvar i BF3. Varför inte lägga sway och ordentlig rekyl på alla vapen istället så att den som kan motverka det bäst träffar bäst? Nä, nu är det en slumptalsgenerator som bestämmer vem som vinner en skytteduell istället.

Visa signatur

Q6600 - 4870 1GB - 4GB

Permalänk
Medlem

Ja ja men då har jag iaf ett spel o plöja igenom för 99kr

Visa signatur

Hobby #1 Ryzen 7 5700G 3060ti 1tb ssd Hobby #2 Glock 19, Remington 700 .308, Mossberg 500.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tofupunk:

Åhh.. det hade jag ju glömt. Ser ut som att det är kvar i BF3. Varför inte lägga sway och ordentlig rekyl på alla vapen istället så att den som kan motverka det bäst träffar bäst? Nä, nu är det en slumptalsgenerator som bestämmer vem som vinner en skytteduell istället.

Deviation? Förklara gärna

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk
Skrivet av M89:

Synd då Betan blir Public, alltså för alla att ladda ner, Tier 1 var bara ett säljtrick

Ja, fast betan öppnar en månad tidigare för dom som har MoH T1 så vitt jag vet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Konichiwa:

Deviation? Förklara gärna

Ptja, det innebär i stort sett att skotten inte hamnar när du siktar. Spelet simulerar att man inte kan hålla ett vapen helt stilla genom att låta skotten landa olika långt från siktet beroende på hur du står osv, istället för att låta vapnet svaja och låta spelaren försöka sikta ändå.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Q6600 - 4870 1GB - 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av tofupunk:

Ptja, det innebär i stort sett att skotten inte hamnar när du siktar. Spelet simulerar att man inte kan hålla ett vapen helt stilla genom att låta skotten landa olika långt från siktet beroende på hur du står osv, istället för att låta vapnet svaja och låta spelaren försöka sikta ändå.

Skickades från m.sweclockers.com

Mhm, brukar alltid klaga på hitboxen...

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Konichiwa:

Mhm, brukar alltid klaga på hitboxen...

Ja, det är jag också nyfiken på att se hur det blir. Har nog inte sett ett enda DICE-spel med bra hitbox hittills. Hoppas att det fixas.

Visa signatur

Q6600 - 4870 1GB - 4GB

Permalänk
Hedersmedlem

Jag vill bara påminna om att "+1"-inlägg och liknande inte är tillåtet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tofupunk:

Ja, det är jag också nyfiken på att se hur det blir. Har nog inte sett ett enda DICE-spel med bra hitbox hittills. Hoppas att det fixas.

Tycker hitboxen är bland den bästa i klassen.
DOCK bara när man är på avstånd, kommer man in på 1m så kan skott flyga genom huvuden på folk etc.

Men sniper med scope etc är löjligt bra, 1km hs tog luften ur en första gången i betan. ^^