Varför kan jag bara formatera min sekundära hårddisk med NTFS?

Permalänk

Varför kan jag bara formatera min sekundära hårddisk med NTFS?

När jag tar upp format-dialogrutan för min sekundära hårddisk, kan jag bara välja filsystemet NTFS. Varför kan jag inte välja FAT32? Är det för att jag har NTFS på min master?
Samma sak var det då jag formaterade min nuvarande master, jag startade med XP-CDn, och kunde bara välja NTFS. Varför var det så?

Måste jag använda något annat program för att kunna formatera min sekundära disk som FAT32 eller?

Permalänk

Det beror på att den är större än 32GB.

2k/XP vill då ha NTFS eftersom FAT32 är ett skräp filsystem.

Visa signatur

Win2k
Microsofts bästa os...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bluescreen
Det beror på att den är större än 32GB.

2k/XP vill då ha NTFS eftersom FAT32 är ett skräp filsystem.

Men jag har FAT32 på den nu, och den är 60 gig. Hur kan jag ha kunnat formatera den med Fat32 innan isåfall?

Förresten: Kan man dela ut mappar via nätverket med NTFS? (då den andra datorn har FAT32)?
Det går inte för mig, funderar på om de olika filsystemen är orsaken, om inte så skiter jag i FAT32 och kör NTFS på den andra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av andreasdr
Men jag har FAT32 på den nu, och den är 60 gig. Hur kan jag ha kunnat formatera den med Fat32 innan isåfall?

Förresten: Kan man dela ut mappar via nätverket med NTFS? (då den andra datorn har FAT32)?
Det går inte för mig, funderar på om de olika filsystemen är orsaken, om inte så skiter jag i FAT32 och kör NTFS på den andra.

Det beror på mupp Xp oprativsystemet , kör med partion magic så går det finnt

Visa signatur

Xp1700+@Max 2689 mhz FSB@Max 250 SC(Synk) NF7-S rev 1.2
Thorton@Max 2801.8mhz+(L2@512) FSB@Max 291+! 2,5.3.4.11 DC(1/1)3.54 Vdimm 2x256 mb bh5 Dfi Lanparty Rev B(4440+/4095+)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av andreasdr

Windows 98/ME klarar också att formattera större diskar.

Att du inte kan dela ut mappar har ingenting med filsystemet att göra. Allting som den andra dator gör på din dator (med utdelade katalogen), gör den via din dators operativsystem.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Perb

Windows 98/ME klarar också att formattera större diskar.

Att du inte kan dela ut mappar har ingenting med filsystemet att göra. Allting som den andra dator gör på din dator (med utdelade katalogen), gör den via din dators operativsystem.

Alright. Tackar. Då får det bli NTFS på min slave ändå.

Permalänk

98/ME kan formatera diskar som är större än 32GB med FAT32 utn problem dock kan inte 2k/XP det, MS har byggt in en spärr i opperativet så att det inte ska gå. Anledningen är att de tycker att FAT32 är gamaldags och dåligt, det har ju inga möjligheter till rättigheter/filkomprimering/qoutes mm

Visa signatur

Win2k
Microsofts bästa os...