Arctic Cooling Freezer 7 Pro rev.2 S-775/1156/1366/AM2+/AM3

Permalänk
Medlem

840mhz och en idletemp på 45 grader nu. Undervoltat till 1,275 V... Detta e ju fan helt sjukt!

Har läst mycket om antec kühler 620. Är det ett bra köp? Det verkar som så ialf, men man vet ju aldrig. Hur ser just den markanden ut framöver? Kommer det komma bättre produkter i samma prisklass inom en skapligt snar framtid?

Visa signatur

Corsair TX 650W | Powercolor 5870 @ 997/440 | AMD Phenom II x4 965 BE | Fractal Design R3 | A-Data 4GB (2GBx2) 1600Mhz+ Series, CL8, PC3-12800 | Gigabyte GA-890GPA-UD3H

Permalänk
Medlem

Är samtliga kärnor överdrivet varma, lika varma?
Temperaturen vid moderkortets mätare för cpu:n?
Temperaturen när du är inne i bios?
Tog du bort kylpastan noga innan du monterade igen?
Testat nån annan kylare med samma cpu innan?
Använde du rätt skruvar, 7mm och inte 12mm? (fummla själv med dessa med samma kylare en gång^^)
Hur ny är kylpastan?

hmm är väl det jag kan komma på...

Visa signatur

An expert is one who knows more and more about less and less until he knows everything about nothing.

Permalänk
Hedersmedlem

är det själva kylaren det är fel på så kommer det såklart att göra en stor skillnad att byta till något annat. Då behöver du dock inte köpa en så dyr kylare som antec kühler 620 utan du kan få ned temperaturerna en hel del för under 300:-.

Är det däremot något annat som är knas så kommer du ändå få ganska trista temperaturer även om du lägger en hel del pengar på en ny kylare. De kommer säkert vara bättre men inte i förhållande till vad en dyr kylare kostar.

Har du kvar originalkylaren så kan du ju testa med den, alternativt om du kan låna en kylare av någon vän.
Om temperaturerna är tokiga även med stockkylaren så kommer du ju inte åt källan genom att byta kylare. Bara en tanke...

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem
Skrivet av kriggus:

Är samtliga kärnor överdrivet varma, lika varma?
Temperaturen vid moderkortets mätare för cpu:n?
Temperaturen när du är inne i bios?
Tog du bort kylpastan noga innan du monterade igen?
Testat nån annan kylare med samma cpu innan?
Använde du rätt skruvar, 7mm och inte 12mm? (fummla själv med dessa med samma kylare en gång^^)
Hur ny är kylpastan?

hmm är väl det jag kan komma på...

Hur skulle 12mms- skruvarna passa i dom små hålen?
Temp inne i bios är samma som i win.
Har inte möjlighet att testa annan kylare dessvärre
Ska testa att ta bort kylpastan ordentligt imorrn igen (eller ikväll om jag får ett ryck)
kylpastan är 6 månader gammal.

Skrivet av Söderbäck:

är det själva kylaren det är fel på så kommer det såklart att göra en stor skillnad att byta till något annat. Då behöver du dock inte köpa en så dyr kylare som antec kühler 620 utan du kan få ned temperaturerna en hel del för under 300:-.

Är det däremot något annat som är knas så kommer du ändå få ganska trista temperaturer även om du lägger en hel del pengar på en ny kylare. De kommer säkert vara bättre men inte i förhållande till vad en dyr kylare kostar.

Har du kvar originalkylaren så kan du ju testa med den, alternativt om du kan låna en kylare av någon vän.
Om temperaturerna är tokiga även med stockkylaren så kommer du ju inte åt källan genom att byta kylare. Bara en tanke...

Har icke orginalkylaren, eller rättare sagt. Det levererades ingen sådan kylare, utan bara processorn, om jag inte minns helt galet!

Jag tänker även såhär: Om jag köper en kühler 620 så är det även en framtida investering. När jag väl uppgraderar datorn behöver jag troligtvis inte köpa ny prollekylare igen. Nu när jag har chassi, hdds, nätagg å en helt OK graffekort är det ju enbart moderkort, minnen och processor som kommer uppgraderas.
Förhoppningsvis kommer en kühler hänga med ett tag

Visa signatur

Corsair TX 650W | Powercolor 5870 @ 997/440 | AMD Phenom II x4 965 BE | Fractal Design R3 | A-Data 4GB (2GBx2) 1600Mhz+ Series, CL8, PC3-12800 | Gigabyte GA-890GPA-UD3H

Permalänk

Du måste ha monterat kylaren fel eller för lite kylpasta har en kompis som har en 965a och hans temps går aldrig över 47c med exakt samma kylaren även jag har samma kylare på 955an och mina temps går aldrig över 45 grader

Visa signatur

fractal 804 | Intel 4790k | Corsair 8GB | MSI Z97m Gaming | Samsung 830| Gigabyte 970 SLI | NZTX Hale90 650 | Asus PB278Q

Permalänk
Medlem

Hade den kylaren i mitt gamla system, där svajade tempsen. Dock har jag nu ett p35-ds4 sedan ett tag tillbaka, går inte att få den på plats normalt eftersom 'silentpipen' är i vägen, någon som har en lösning?

Sorry att jag hijackar tråden lite.

Permalänk
Medlem

Jahopp... Nu har jag gjort om allt. ALLT! Gjorde rent prollen + kylytan med aceton, den blev ren som fan. La på ett riskorn av arctic silver 5, smetade ut, det räckte inte riktigt. Duttade på lite, lite mer arctic silver 5. Kunde precis fylla kylytan med ett gammalt plastkort. Så, perfekt.

Satte den ena "clipen" lite löst och den andra skruva jag åt stenhårt... Satte på kylflänsen å skruvade åt den lösa clipen. BINGO; Kylflänsen rubbades knappt. Den satt bättre än andra ggr. Tryckte dit fläkten och körde igång systemet...

Då uppstår samma gamla vanliga jävla skit:

prollen i 800mhz, tempen i +50'C. Prollen oklockad i 3400mhz, prollen närmare 80'C.

Vadfan är felet?

Nä, blir nog en kühler 620, eller vad säger ni?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hur är temperaturen vid moderkortets mätare för cpu:n? I HWMonitor heter den TMPIN0 för mitt moderkort, kolla upp det. Är den okej men CPUns egna mätare är åt pipan kan man misstänka en trasig sensor kanske. Ny kylare är väl också en bra idé ifall du, som du sagt, tänkt ha nytta av den framöver ändå.

Visa signatur

An expert is one who knows more and more about less and less until he knows everything about nothing.