Permalänk
Medlem
Skrivet av wrong-hole:

Men om det inte är något betalt så finns det ju inget att återbetala

Det tycker jag också, men dom har redan hunnit skicka en påminnelse. Fortsätter dom att vara ohjälpsamma så kommer det väl från inkasso om ett tag. Får jag inget svar via fairshopping inom rimlig tid så kommer jag ringa deras kundtjänst om be dom sätta min faktura på hold så att jag har tid att kontakta konsumentombudsmannen/ARN så att de får granska fallet. Vore ju dumt om de inte pausar fakturan så att det går till Kronofogden menar jag.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Hedersmedlem

http://www.konsumentverket.se/sv/Lag-ratt/Din-ratt-som-konsum... - Bestrid fakturan mha mallen på sidan om du inte anser att du ska betala fakturan. Då har du lagligt skydd mot betalningsanmärkning, som inte kan delas ut förrän Tingsrätten beslutar att du måste betala, och du ändå inte gör det.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

Jaha, nu dök ytterligare en part upp här, d.v.s. konsumentverket. Vilka gör vad och vilka ska man kontakta?

Förklara gärna skillnaden mellan:

- ARN
- Konsumentverket
- Konsumentombudsmannen

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

Hur tänkte du nu?

Skrivet av Bejje:

[...]och då var de inte av- eller ombokningsbara.[...]

[...]Hur som helst så fick man valet om man vill sitta vid fönster eller inte och det vill vi och valde därför det alternativet.[...]

Om biljetterna inte är av- eller ombokningsbara så kan du inte av- eller omboka dem.

Om ni är två stycken som ska sitta vid fönster får ni ju två olika platser som inte ligger bredivid varandra, så att båda kan sitta vid ett fönster.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phod:

Hur tänkte du nu?

Om biljetterna inte är av- eller ombokningsbara så kan du inte av- eller omboka dem.

Om ni är två stycken som ska sitta vid fönster får ni ju två olika platser som inte ligger bredivid varandra, så att båda kan sitta vid ett fönster.

Finns faktisk platser med bord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phod:

Hur tänkte du nu?

Om biljetterna inte är av- eller ombokningsbara så kan du inte av- eller omboka dem.

Om ni är två stycken som ska sitta vid fönster får ni ju två olika platser som inte ligger bredivid varandra, så att båda kan sitta vid ett fönster.

Som jag skrev... jag tog för givet att två personer som bokar tillsammans hamnar bredvid/mittimot varandra. De gånger jag har åkt tåg (typ 3 ggr i hela mitt liv) så har det funnits stolar som är vända både frammåt och bakåt. Med andra ord trodde jag att vi skulle få platser mitt imot varandra, inte på helt olika ställen i vagnen. Vore det en kort resa så kanske det inte vara hela världen, men när den ska ta 10 timmar så vill man gärna sitta vid sin sambo.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

Nu börjar det hända något i alla fall. Jag skrev nämligen om detta på SJ's facebook sida också och har nyss fått svar från SJ att de ska ta och kolla på ärendet och återkomma. Det är ju inte säkert att det leder till något positivt, men man kan ju hoppas

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

Åker aldrig tåg men har bokat biljetter åt min mor ett par gånger, man får se platser innan man slutför köpet.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derox:

Åker aldrig tåg men har bokat biljetter åt min mor ett par gånger, man får se platser innan man slutför köpet.

Jag gick precis in på sj.se och kollade. Man fick INTE se vilka platser man får innan man måste fylla i bankortsnummer mm... Du kanske tänker på SF.se?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tweak:

Jag gick precis in på sj.se och kollade. Man fick INTE se vilka platser man får innan man måste fylla i bankortsnummer mm... Du kanske tänker på SF.se?

valde du i att du ville ha förbokad plats? jag gjorde dethär senast i förgår eller för förgår eller något, som jag redan skrivit, och då fick jag se platserna innan jag betalde.

Visa signatur

Laptop - MacBook 2.0GHz, 4GB ram, Intel GMA 950
Stationär - i5 3570k @ 4ghz, 8gb ram, 120gb ssd + 2tb hdd, Windows 8 64bit, fractal design arc
Citera så jag hittar tillbaka :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tweak:

Jag gick precis in på sj.se och kollade. Man fick INTE se vilka platser man får innan man måste fylla i bankortsnummer mm... Du kanske tänker på SF.se?

Hur lyckas du? När jag går in så står det klart och tydligt vilka platser det gäller. Precis som det gjort när jag köpt biljetter tidigare. Säkert att du inte råkade välja "ingen reserverad plats" eller något i den stilen?

Skrivet av Bejje:

Nu börjar det hända något i alla fall. Jag skrev nämligen om detta på SJ's facebook sida också och har nyss fått svar från SJ att de ska ta och kolla på ärendet och återkomma. Det är ju inte säkert att det leder till något positivt, men man kan ju hoppas

För din skull hoppas jag givetvis att det löser sig. Men det är i så fall helt på SJ:s goodwill-konto.

Permalänk

Stå på dig!

Det tar ett par klick för de att rätta till om de vill. Att det inte går är bara skitsnack! Dessutom kan du hävda att det stod att avbokningen hade gått igenom och att det stod att resorna var återbetalda vilket gav dig säkerheten att beställa på nytt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fourbyfour:

Hur lyckas du? När jag går in så står det klart och tydligt vilka platser det gäller. Precis som det gjort när jag köpt biljetter tidigare. Säkert att du inte råkade välja "ingen reserverad plats" eller något i den stilen?

För din skull hoppas jag givetvis att det löser sig. Men det är i så fall helt på SJ:s goodwill-konto.

Ja jävlar, du har ju rätt. Fast man verkar bara få själva platsnumret. Så det kanske kan vara svårt att se att man inte sitter bredvid varandra (eftersom man kanske inte har koll på hur sj räknar när det handlar om platser med bord i mitten) Fast man märker ju om man sitter långt ifrån varandra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tweak:

Jag gick precis in på sj.se och kollade. Man fick INTE se vilka platser man får innan man måste fylla i bankortsnummer mm... Du kanske tänker på SF.se?

Som andra redan nämnt så ser man det

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Ja man ser i det i siffror JA, men vad hjälper det mig när jag inte vet hur de räknar platserna? De kan ju räkna som så här

3 69
2 68
1 67

Eller

56 78
12 34

eller

34
12

Fattar ni? Jag åker aldrig tåg och har inte en aning om hur platsnumreringarna ser ut. Hade de visat en karta över vagnen som de gör på bio när man väljer pltser så hade det har nog aldrig uppstått.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

SJ har fortfarande inte kommit med någon lösning. De har inte svarat på fairshopping och har bara gett ett löfte om att kolla upp detta och återkomma via facebook. Men de återkom vsist aldrig på facebook som de lovade.

I vilket fall som helst så kom jag på en annan sak. Borde inte detta gå under distansköplagen eftersom jag har köpt via internet? Isåfall borde min avbokning tolkas som att jag ångrade mig (vilket jag gjorde omgående) och jag borde inte vara skyldig något för första bokningen?

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

SJ har fortfarande inte kommit med någon lösning. De har inte svarat på fairshopping och har bara gett ett löfte om att kolla upp detta och återkomma via facebook. Men de återkom vsist aldrig på facebook som de lovade.

I vilket fall som helst så kom jag på en annan sak. Borde inte detta gå under distansköplagen eftersom jag har köpt via internet? Isåfall borde min avbokning tolkas som att jag ångrade mig (vilket jag gjorde omgående) och jag borde inte vara skyldig något för första bokningen?

Antingen tänker jag fel, men du har tyvärr ingått i ett avtal (Där de står tydligt att du inte kan avboka biljetten). Men sen vet jag inte om distanslagen, står över den

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

jag tänkte också spontant först på distansavtalslagen. men en snabb googling avslöjar att den inte gäller vid köp av transporter (och en del andra undantag). Så tyvärr.

Edit: Däremot kan man inte avtala bort den, på de saker den faktiskt gäller för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MattiasV:

jag tänkte också spontant först på distansavtalslagen. men en snabb googling avslöjar att den inte gäller vid köp av transporter (och en del andra undantag). Så tyvärr.

Edit: Däremot kan man inte avtala bort den, på de saker den faktiskt gäller för.

Ja det var ju själva fan att när man äntligen hoppas på att dra nytta av en sådan lag så ska SJ med flera ha untantag från lagen

Nu hittade jag dock ytterligare en sak som skulle kunna ta mig ur den här soppan. Kollade nyss i deras köpvilkor och där står.

Citat:

När du köper en resa här på SJs webbplats är du som kund ansvarig för att beställningen är korrekt. Läs dessa köpvillkor och kontrollera uppgifterna i beställningen. Välj därefter ”Gå vidare” för att slutföra köpet. Du har accepterat SJs Köpvillkor när du godkänt dessa och betalt. Det gäller även för betalning mot faktura.

Med andra ord står det att man har godkänt avtalet när man har betalat. Vi har inte betalat fakturan och har därmed inte godkänt någonting alls. Med andra ord gäller inte SJ's avtal och finns inget avtal mellan oss så borde de inte heller kunna kräva oss på pengar. Vidare står det att man måste returnera biljetterna för att kunna reglera eventuell skuld. Så jag får troligtvis göra så att jag returnerar biljetterna och hänvisar till köpekontraktet som säger som ovan.

Vad tror ni?

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk

Det står ju inte heller att biljetterna inte är avbokningsbara, det står bara ej återbetalningsbara och ej ombokningsbara.

Att avboka är inte samma sak som omboka, och eftersom köpet ångrades innan fakturan var betald så har inget avtal ingåtts och inga pengar behöver återbetalas.

Så det enda man ska behöva göra är att skicka tillbaka biljetterna, få skulden reglerad och betala faktureringsavgiften.

Visa signatur

-Om det inte är rätt så är det fel-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Nu hittade jag dock ytterligare en sak som skulle kunna ta mig ur den här soppan. Kollade nyss i deras köpvilkor och där står.

...

Med andra ord står det att man har godkänt avtalet när man har betalat. Vi har inte betalat fakturan och har därmed inte godkänt någonting alls. Med andra ord gäller inte SJ's avtal och finns inget avtal mellan oss så borde de inte heller kunna kräva oss på pengar.

Tyvärr, du läser köpvillkoren som Fan läser Bibeln.

Om du väljer betalning mot faktura så betalas biljetterna bums på kredit, och du får hem fakturan för att lösa denna.

Ring kundtjänst och var trevlig och saklig när du beskriver din situation. Kan behövas ett antal försök innan du hamnar hos någon sympatisk typ. SJ har av vad som framkommit inte gjort fel, men som du beskriver situationen låter det inte heller som du medvetet försökt lura SJ, så man kan hoppas på utdelning från goodwill-kontot.

Permalänk
Medlem

Har inte läst hela inlägget och svaren i tråden men tänkte bara bidra med mina åsikter om SJ.

För det första är de konstanta förseningarna och inställda tåg givetvis den största problematiken, men även om underhållen av spår/ledningar kanske inte är deras ansvar till 100% är det deras fulla ansvar(enligt svensk lag) att kompensera för att man som kund inte mottaget den tjänst man betalar för.

Detta är något de inte gör, visst kompenserar de för majoriteten av inställda och försenade tåg i form av återbetald resa, men det är långt ifrån tillräckligt. Jag har nämligen behövt bråka med de gång på gång för att hävda min rätt till ersättning för taxi på grund av flera timmars förseningar, vilket de vägrar att ersätta.
Ett annat stort problem är att de ofta tar veckor på sig för att svara i ett ärende.

Det är oerhört tragiskt att majoriteten av tågtrafiken hanteras av SJ. Man blir tvungen att genomlida deras patetiska service eftersom det inte går att välja bort de för något annat bolag.

Permalänk
Medlem

Fräckt...

Blir så när man har monopol på saker och ting.

Visa signatur

Asus P8P67 Deluxe B3 | Intel i7-2600k@3,4GHz | 16 GB Corsair Vengeance LP 1600Mhz CL9 | Asus GTX 580 Matrix@900Mhz | Corsair Force GT 120GB | WD Caviar Black 1TB | Corsair 850 AX | Fractal Design R4 | Dell u2410 | Qpad MK-80 | QPad 5K

CITERA FÖR SVAR!

Permalänk
Medlem
Skrivet av fourbyfour:

Tyvärr, du läser köpvillkoren som Fan läser Bibeln.

Om du väljer betalning mot faktura så betalas biljetterna bums på kredit, och du får hem fakturan för att lösa denna.

Ring kundtjänst och var trevlig och saklig när du beskriver din situation. Kan behövas ett antal försök innan du hamnar hos någon sympatisk typ. SJ har av vad som framkommit inte gjort fel, men som du beskriver situationen låter det inte heller som du medvetet försökt lura SJ, så man kan hoppas på utdelning från goodwill-kontot.

Nej jag läser det som många andra skulle läsa det. bara för att jag har fått hem en faktura så betyder inte det att något är betalt, för då skulle jag vara skyldig många företag pengar. T.ex. skickar radiotjänst fakturor trots att man påpekar att man inte äger någon TV, men jag har ju givetvis inte betalat dessa och det har inte varit några problem. Finns även nåt företag som har skickat faktura för någon slags "tappa bort nycklar service" som jag inte har betalat. Eftersom jag inte har accepterat några avtal med någon av dessa företag så är jag inte heller skyldig dom några pengar. På samma sätt ser jag på det här.

Det står klart och tydligt att har man inte betalat så har man inte accepterat. Jag har INTE betalat bara för att de har skickat en faktura.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk

Du borde stå på dig och se till att få pengar tillbaka för "den första resan".

Permalänk
Medlem

Mardrömsresa med barn - SJ tar inget ansvar för säkerheten

För Helena Nilsson som reser med barn är det ingen lek att åka med SJ. Senast ersattes tåget av buss, men SJ ville inte hjälpa till med barnstol och chauffören vägrade stanna för att köpa fika.

Helena Nilsson vill passa på att hälsa på mormor och morfar i Gällivare ofta nu när hon är barnledig. Tåget från Umeå till Gällivare fungerar bra med tre barn på tolv, sex respektive drygt ett år i släptåg - åtminstone i teorin. Sexåringen kan leka, det finns toalett, vatten, personal och plats för barnvagn.
- Jag vill inte köra ensam så långt med barnen, och vägarna mot Gällivare är dåliga, slingriga och det kryllar av renar, säger hon.
Dessutom jobbar sambon Jimmy och behöver bilen hemma i Umeå.

Inte i tid
Sedan mars förra året har Helena rest sex gånger till morföräldrarna, och inte en enda gång har tåget varit i tid. Den senaste resan blev för mycket. Turen 6:30 från Umeå var försenad och skulle gå 8:15. Klockan 8:05 rullade tåget iväg och en barnväska blev kvar på perrongen, men i övrigt gick det bra. Hemresan i måndags började med att Helena, som då hade med sig den 12-åriga dottern och ettåriga sonen, på tågstationen i Gällivare fick veta att de skulle åka buss till Boden.
- Vi hade inget fika, det skulle vi köpa senare, och sonen skrek hela vägen. Jag bad chauffören att stanna till, men han var stressad och vägrade.

Låst toalett
Dessutom hade han ingen nyckel till den låsta toaletten. Resan tog tre timmar, efter två blev chauffören slutligen tvungen att stanna till.

fakta: http://vk.se/Article.jsp?article=455050&sc=2

Du är inte den enda som har problem med SJ.
Hon fick biljetten återbetald för resan pga bristande service, men inget för kompensation.
Hon fick besked 15min innan avg att buss var beställd istället.

Nu var detta inte om biljett bokningar, utan deras ansvar jämtemot kunder.

Ang din situation så SKA det stå förklarat vad som är vad.
Ex: Så ska det finnas fakta ruta där du kan läsa in å förstå vad olika siffer kombinationer ger för sittplatser.
Och som andra sagt, antingen måste du göra motstämning mot faktura så de får gå till förhandling alt betala och sen försöka hävda din rätt för att inte hamna på kronofogden.

Hur allt detta går till kan den kommunala konsumentombudsmannen hjälpa dig med då han/hon är anställd för å hjälpa invånare.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Nej jag läser det som många andra skulle läsa det. bara för att jag har fått hem en faktura så betyder inte det att något är betalt, för då skulle jag vara skyldig många företag pengar. T.ex. skickar radiotjänst fakturor trots att man påpekar att man inte äger någon TV, men jag har ju givetvis inte betalat dessa och det har inte varit några problem. Finns även nåt företag som har skickat faktura för någon slags "tappa bort nycklar service" som jag inte har betalat. Eftersom jag inte har accepterat några avtal med någon av dessa företag så är jag inte heller skyldig dom några pengar. På samma sätt ser jag på det här.

Det står klart och tydligt att har man inte betalat så har man inte accepterat. Jag har INTE betalat bara för att de har skickat en faktura.

Eftersom du uppenbarligen bara är ute efter ryggdunkande och förefaller totalt ointresserad av hur saker faktiskt ligger till för att bäst hantera situationen, blir nog detta mitt sista inlägg i tråden. Tråden verkar ändå spåra ur med folk som postar diverse totalt orelaterat gnäll på SJ. Säkert befogat gnäll, men väldigt OT här.

Nåja.

Skillnaden mellan dina exempel och dina beställda SJ-biljetter är ju att du har beställt dem, och själv valt att få en faktura på det. Ser inte riktigt hur det kan vara läge för ekvivalent synsätt. Sen är inte nödvändigtvis allt som har ett inbetalningskort en faktura, men det är en annan historia.

Din fina fetstil tidigare med "Det gäller även för betalning mot faktura" refererar till "och betalt" i meningen innan, på precis motsatt sätt mot hur du väljer att läsa det. Att välja betalning mot faktura och slutföra beställningen är samma avtalsingående som att knappa in kreditkortet och slutföra beställningen.

Lycka till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av fourbyfour:

Eftersom du uppenbarligen bara är ute efter ryggdunkande och förefaller totalt ointresserad av hur saker faktiskt ligger till för att bäst hantera situationen, blir nog detta mitt sista inlägg i tråden. Tråden verkar ändå spåra ur med folk som postar diverse totalt orelaterat gnäll på SJ. Säkert befogat gnäll, men väldigt OT här.

Nåja.

Skillnaden mellan dina exempel och dina beställda SJ-biljetter är ju att du har beställt dem, och själv valt att få en faktura på det. Ser inte riktigt hur det kan vara läge för ekvivalent synsätt. Sen är inte nödvändigtvis allt som har ett inbetalningskort en faktura, men det är en annan historia.

Din fina fetstil tidigare med "Det gäller även för betalning mot faktura" refererar till "och betalt" i meningen innan, på precis motsatt sätt mot hur du väljer att läsa det. Att välja betalning mot faktura och slutföra beställningen är samma avtalsingående som att knappa in kreditkortet och slutföra beställningen.

Lycka till!

Nej jag är ute efter olika synsätt på det hela så att jag kan bilda en uippfattning om jag har rätt i det jag säger eller inte. Säger dom flesta att jag har fel så har jag säkert fel, men håller de flesta med mig så gör antingen SJ fel eller så uppför de sig uppenbarligen inte som majoriteten av folket vill vilket såklart är negativt för dom. Om det skapas många liknande trådar ute på nätet som säger negativa saker om SJ och folk håller med så kan det i förlängningen leda till att folk helt enkelt reser på andra sätt vilket jag hoppas på.

T.ex. så hade det blivit billigare att flyga som är mycket mer bekvämt och snabbt på grund av SJ's strul. Detta kommer jag tänka på framöver såklart och ta det som jag gissar blir billigast och minst strul med. Flyg må vara generellt dyrt, men i vissa fall är det tydligen billigare än tåg och går dessutom många timmar snabbare och strular nästan aldrig. SJ däremot verkar strula väldigt ofta om man få tro vad andra säger.

Men för att inte glida ifrån ämnet allt för mycket, jag söker inte empati, jag söker oliak folks syn på mitt fall och din syn på det hela är lika viktig som andras, även om jag inte håller med dig.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

YES!!! Fick nu idag äntligen hjälp efter att för andra gången ha skrivit till SJs kundombudsman (fick inget svar första gången)
Han påpekade först som jag misstänkte att biljetterna inte är omboknings eller avbokningsbara i den mån att man får tillbaka pengarna. Dock så kunde han se att vi bokat en ny resa och tyckte det var orimligt att vi ska betala för två resor när vi bara kan utnyttja en och att vi dessutom bara gjorde detta för att platserna blev fel.

Så SJ stryker nu helt skulden!! fan vad skönt det känns att lyckas efter att ha "bråkat" för att få till det. Det kan löna sig att inte ge upp hur som helst.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk

Haha. Vad tyst det blev på besserwisserfronten. ^^

Visa signatur

-Om det inte är rätt så är det fel-