SJ bokar galet
Måste passa på att fråga er vad ni anser om det här. Jag klistrar in ett inlägg som jag redan har skrivit på fairshopping till SJ. Läs och säg vad ni tycker.
För någon månad sedan så bokade min sambo en resa från Mora till Göteborg med avgång den 30e juni och tillbaka den 4e juli. Vi har bokat för att se Metallica på Ullevi. Ca 3000kr kostade biljetterna tur och retur för oss båda och då var de inte av- eller ombokningsbara. Vi tyckte att det var helt ok eftersom vi var 100% säkra på att åka då.
Vi åker aldrig tåg och senast jag åkte tåg var väldigt länge sedan så jag kan inte allt kring bokningar m.m. Hur som helst så fick man valet om man vill sitta vid fönster eller inte och det vill vi och valde därför det alternativet. Vi tänkte då att vi kommer då få sitta mitt emot varandra antingen vid bord eller utan bord, det spelade ingen roll.
Efter allt var bokat så ser vi att vi sitter inte ens i närheten av varandra. Ert bokningssystem tyckte alltså att trots att två personer bokas så ska man inte sitta bredvid/mottemot varandra.
Detta blev ju helt galet så vi försökte via nätet att ändra på det på något sätt, men lyckades inte. Vi försökte sedan avboka vilket konstigt nog gick trots att biljetterna inte var av eller ombokningsbara. Perfekt tänkte vi och gjorde en likadan bokning igen på samma tid och samma tåg, men med platser bredvid varandra (vi valde inte fönster den här gången)
Nu kom nyligen en påminnelse på den första fakturan som blev fel i ert system varpå jag ringer SJ kundtjänst som säger att de ingenting kan göra. Jag påpekar att vi absolut inte vill avboka eller ändra rutten på något sätt, bara ordna till de problem som bokningssytemet skapade, men hon vägrar och hänvisar till att biljetterna inte är ombokningsbara. Jag upprepar mig att och förtydligar att vi absolut inte har haft någon avsikt att avboka eller ändra resan, men eftersom det inte var uppenbart för oss när vi bokade att vi kommer sitta på helt olika platser i vagnen så borde det vara ok för er att ta bort ena avgiften, men hon fortsätter att vägra.
Jag ber till slut att få prata med en ansvarig varpå hon ber mig vänta medans hon ringer upp den ansvarige, men fräck som hon är så kopplar hon bort mig i systemet och jag satt där och väntade i över 25min, men ingen återkom.
Därför skriver jag nu här därför kundtjänsten vägrar hjälpa mig och bara kopplar bort mig.
1. Om jag väljer fönsterplats för oss två. Ska det då för oss vara helt uppenbart att vi får sitta på helt olika platser i vagnen? Ska vi som aldrig åker tåg veta det? Vi trodde som sagt att vi skulle sitta mitt emot varandra.
2. Eftersom ert system nu gjorde missen att boka oss fel. Ska vi verkligen stå för över dubbla biljettpriserna på grund av en sådan "piss sak"
3. Vi försöker absolut inte blåsa er på pengar på något sätt. Faktum är att resa nummer två som vi bokade är dyrare än resa ett som blev felbokad, så i vilket fall som helst så tjänar ni på det här. Vill SJ verkligen få onöjda kunder på grund av en sådan liten bagatell som att ert bokningssystem bokar platser helt galet?
------------------------
Det där är det jag skickade på fairshopping. Jag anser inte att jag har gjort nåt fel här utan att deras bokningssystem har gjort felet. Därför är det inte rimligt att vi ska betala tågbiljetter på över 6000kr när det egentligen ska kosta hälften.
Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580