Tar datorn stryk...... Cs o minecraft server.

Permalänk
Inaktiv

Tar datorn stryk...... Cs o minecraft server.

Hej, jag tänkte lägga upp en css server och ha datorn gåendes hela tiden, hur mycket stryk tar datorn om man aldrig stänger av den?

Permalänk
Hedersmedlem

Inte speciellt mycket, nej. Efter några år kan fläktarna ge upp för att de är slut, men innan det är det nog lugnt. Se till att du har tillräcklig kylning bara.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem

beror på. nätagget kan slitas fort om det är hårt belastat. men är det ett kvalitets agg så är det ingen fara kan du skriva vad det är för dator? ink klock, vcore osv

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Medlem

det jag hade oroat mig mest för om jag satt upp en 24/7-burk hade varit säkerheten och risken för attacker, se till att ha brandvägg och uppdaterad mjukvara

Visa signatur

Main Setup: Antec P193 | ASUS Crosshair IV Formula | AMD Phenom II X6 1090T @ 4.0 GHz | CORSAIR XMS3 8GB 1600MHz 7-8-7-20 | Powercolor 5870 PCS+ 1 Gb GDDR5 | Crucial RealSSD C300 128 Gb SATA3 | Samsung F3 HD103SJ 1000 Gb | Corsair AX 850W | Windows 7 Professional x64 |
Laptop: Acer Aspire 5740G | Intel Core i5-430M | 4 GB DDR3 1333 MHz | ATI Radeon HD5650 | Windows 7 Professional x64 |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Finess:

det jag hade oroat mig mest för om jag satt upp en 24/7-burk hade varit säkerheten och risken för attacker, se till att ha brandvägg och uppdaterad mjukvara

Bara för att man sätter upp en spelserver så ökar ju inte direkt riskerna för att bli hackad. Speciellt inte med tanke på hur många spelservrar det finns, och hur lite värde det finns i att hacka en sådan. Skulle möjligtvis kunna öka risken för en DDoS-attack om man råkar jävlas med fel kille på server, men som sagt extremt liten chans.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Inaktiv

Den är ett år nu:

Moderkort: Asus P7P55D PRO
Hårddisk: 1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ
Raminne: Corsair 4GB (2x2048MB) 1600MHz XMS3
Processor: Intel Core i5 750, 2.66GHz
Nätagg: Corsair VX 550W 80+
Grafikkort: PowerColor Radeon HD5770 1GB Play!

Permalänk
Hedersmedlem

Lugnt. Kör på bara.

Du lär snart märka att en "vanlig" internet-anslutning sällan räcker till när det handlar om spelserver. En vanlig internetuppkoppling för Svensson har 1 mbit/s ut, vilket ganska snabbt fylls upp. En kompis har en Minecraft-server, och hans internet går för fullt ifall det är fler än 7 spelare (har vi upptäckt den hårda vägen..) värt att tänka på iallafall!

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

Har 100/10Mbit

Permalänk
Hedersmedlem

Då ska det vara lugnt.

Upp med den och langa IP, så ska det krossas.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Släng ur grafikkortet så

Visa signatur

5700X3D | 5080 Prime OC | Katt

Permalänk
Inaktiv

kan man göra det när den är igång, börjar den inte pipa då?

lägger upp länk sen när det är klart

Permalänk
Entusiast
Skrivet av anon142019:

kan man göra det när den är igång, börjar den inte pipa då?

lägger upp länk sen när det är klart

Ja det går bra, lycka till.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

Ja det går bra, lycka till.

han skämtar bara med dig. gör för fan inte det!!!

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Inaktiv

okey tackar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leifson:

Bara för att man sätter upp en spelserver så ökar ju inte direkt riskerna för att bli hackad. Speciellt inte med tanke på hur många spelservrar det finns, och hur lite värde det finns i att hacka en sådan. Skulle möjligtvis kunna öka risken för en DDoS-attack om man råkar jävlas med fel kille på server, men som sagt extremt liten chans.

Hade nog inte kallat det för chans, snarare risk.

DDos är ju långt ifrån det enda tänkbara, botnät är ett exempel, dessutom utgör ju en dåligt skyddad dator i ett nätverk en risk även för övriga datorer.

Visa signatur

Main Setup: Antec P193 | ASUS Crosshair IV Formula | AMD Phenom II X6 1090T @ 4.0 GHz | CORSAIR XMS3 8GB 1600MHz 7-8-7-20 | Powercolor 5870 PCS+ 1 Gb GDDR5 | Crucial RealSSD C300 128 Gb SATA3 | Samsung F3 HD103SJ 1000 Gb | Corsair AX 850W | Windows 7 Professional x64 |
Laptop: Acer Aspire 5740G | Intel Core i5-430M | 4 GB DDR3 1333 MHz | ATI Radeon HD5650 | Windows 7 Professional x64 |

Permalänk
Inaktiv

sådär, nu är servern uppe. www.minecraftsweden.net , läs regler, registrera dig och gör en medlemsansökan om varför du ska få vara med på whitelist! kommer kolla alla ansökningar senare ikväll, hade!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon142019:

sådär, nu är servern uppe. www.minecraftsweden.net , läs regler, registrera dig och gör en medlemsansökan om varför du ska få vara med på whitelist! kommer kolla alla ansökningar senare ikväll, hade!

Jag är noob på allt vad minecraft har med att göra men måste man köpa spelet för att lira på priv-server? så jag inte köper när jag inte behöver så att säga

Visa signatur

CITERA OM DU VILL HA SVAR! :)

Permalänk
Inaktiv

aa, i detta fall behöver du ett acc:P men sen finns det servrar som tillåter folk utan acc att spela! Sen kan man ju även köra singeplayer om man laddar hem det