Permalänk

Frakt

Hej!
Någon där ute som kan tipsa om ett billigt fraktalternativ för ett obsidian 800D chassi ?

Räkna med att paketet väger 17 KG. Har en bredd på 24 cm. Samt ett djup & en höjd på 62 cm.

Jag visste inte riktigt var jag skulle posta denna tråden. Men detta verkade nära nog
Tack i förväg // Theunderminor

Permalänk

Frakt

Tillägg
Det är mellan Västervik - Kallinge

Permalänk

Schenker eller bussgods brukar vara billigast för stora paket, men tar några dagar längre. Tror dock att schenker har en viktgräns på typ 10kg. Sen finns ju dhl och sist kommer ju posten som är helt klart dyrast, men oftast snabbast.

Visa signatur

Stationär: Chassi: InWin 805 Black PSU: EVGA Supernova 850W MoBo: ASUS Sabertooth Z170 S CPU: Intel i7-6700k Skylake GPU: ASUS GTX 1070 Strix SSD: Samsung 840 EVO 500gb Skärm: Dell UltraSharp U3415W
Server: HP DataVault X311 3TB
Mobil: Google Nexus 6p Laptop: Asus Zenbook UX301

Permalänk
Medlem

Verkar gå för 370 kronor hos posten (480 hos ombud), 440 hos ups.

Visa signatur

Cat funeral! Cat funeral!
>>> 112383 <<<

Permalänk

DHLs XXL kartonger är för små :/

Permalänk
Medlem

fyll den med helium och skicka me schenker

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonte234:

fyll den med helium och skicka me schenker

du vet väl att den inte blir lättare då.

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Skrivet av upl8447:

du vet väl att den inte blir lättare då.

Jo lite lättare blir den, men eftersom luft väger sjukt lite så blir skillnaden högst något gram.

Tillägg: Jag tittade hur mycket vikten skilde sig mellan luft och helium, och det skilde en hel del faktiskt. 1 kubikmeter luft väger 1.2kg, en kubikmeter helium väger 0.17 kg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av furuliden:

Jo lite lättare blir den, men eftersom luft väger sjukt lite så blir skillnaden högst något gram.

Tillägg: Jag tittade hur mycket vikten skilde sig mellan luft och helium, och det skilde en hel del faktiskt. 1 kubikmeter luft väger 1.2kg, en kubikmeter helium väger 0.17 kg.

jo fast då kan man ju lika gärna vakuum förpacka det. för då slipper man all tung helium och luft. fast då blir det tyngre pga av tryck behållaren du måste ha runt. edit tänkte inte på att det var luft i skiten från början. sry fel av mig.

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Skrivet av upl8447:

jo fast då kan man ju lika gärna vakuum förpacka det. för då slipper man all tung helium och luft. fast då blir det tyngre pga av tryck behållaren du måste ha runt. edit tänkte inte på att det var luft i skiten från början. sry fel av mig.

Därför skulle helium sänka vikten med några hundra gram

Permalänk
Medlem

Kolla med bussgods.
Brukar kosta under 200kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av furuliden:

Därför skulle helium sänka vikten med några hundra gram

Fast då blir väl paketet skrymmande istället? =(
You can't hack the postsystemet!

Visa signatur

Cat funeral! Cat funeral!
>>> 112383 <<<

Permalänk
Medlem

om man får i tillräckligt så får det en lyft kraft så när du ställer den på en våg så säger den att det blir lättare. vet inte lyft kravten av helium men en hel del behövs nog.

Permalänk
Skrivet av pscs3:

Fast då blir väl paketet skrymmande istället? =(
You can't hack the postsystemet!

Jo om man gör paketet överdrivet stort så blir det skrymmande, men om man fyller ett normalstort paket med helium så kan det sänka vikten lite beroende på hur mycket helium man kan få plats med.

Densitet per kubikmeter (kg/kubikmeter):
luft=1.2kg
helium=0.17kg

Ett paket på en kubikmeter är dock ett himla stort paket, ett chassi kanske har en volym på 0.085 kubikmeter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av furuliden:

Jo om man gör paketet överdrivet stort så blir det skrymmande, men om man fyller ett normalstort paket med helium så kan det sänka vikten lite beroende på hur mycket helium man kan få plats med.

Densitet per kubikmeter (kg/kubikmeter):
luft=1.2kg
helium=0.17kg

Ett paket på en kubikmeter är dock ett himla stort paket, ett chassi kanske har en volym på 0.085 kubikmeter?

din räkning funkar inte för något med höggre densitet lyfter vilket ger den en lyftkraft så varm helium är antagligen en jätte bra grej å fylla ett chassi med om man vill göra det lättare.

Permalänk
Skrivet av jonte234:

din räkning funkar inte för något med höggre densitet lyfter vilket ger den en lyftkraft så varm helium är antagligen en jätte bra grej å fylla ett chassi med om man vill göra det lättare.

"din räkning funkar inte för något med höggre densitet lyfter vilket ger den en lyftkraft så varm helium..." What!? Vad försöker du säga till mig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av furuliden:

"din räkning funkar inte för något med höggre densitet lyfter vilket ger den en lyftkraft så varm helium..." What!? Vad försöker du säga till mig?

när du mäter vikten på nåt som på posten så mäter du hur mycket gravitationen drar ner på den så att om du tar en varmluftsballong och försöker vägs den så väger den noll men det är ju inte sant men eftersom en våg bara mäter hur mycket den dras till marken så blir t noll. ett sätt å se detta är om man tar en gamal köksvåg(funkar bara på visa då inte alla går under noll) och kynter fast massa gelium ballonger till plattan så visar den negativ vikt medans såklart det inte väger negativt men vågen kan inte mäta den.

Permalänk
Skrivet av jonte234:

när du mäter vikten på nåt som på posten så mäter du hur mycket gravitationen drar ner på den så att om du tar en varmluftsballong och försöker vägs den så väger den noll men det är ju inte sant men eftersom en våg bara mäter hur mycket den dras till marken så blir t noll. ett sätt å se detta är om man tar en gamal köksvåg(funkar bara på visa då inte alla går under noll) och kynter fast massa gelium ballonger till plattan så visar den negativ vikt medans såklart det inte väger negativt men vågen kan inte mäta den.

Massan kommer att vara den samma, jag har inte sagt något annat så varför ens nämna det nu?
Att fylla en paket med helium var ju ett skämt, ett dåligt skämt som någon annan person sade för ett tag sedan.

Ett paket som man skickar till posten har så lite volym att fylla det med helium knappt skulle påverka vikten, vilket jag sa. Jag har inte sagt någon gång att paketet skulle sväva iväg upp till änglarna och passera som fraktfritt.

Permalänk
Medlem

Undvik posten i vilket fall om du vill komma billigt undan. Skickade lite grejer för ett tag sen, runt 15KG ca., gick på ca 180 tror jag.
20KG kanske landar på runt en 250 som max? Skickade med DHL som i mina ögon är bra mycket pålitligare än Schenker.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av furuliden:

Massan kommer att vara den samma, jag har inte sagt något annat så varför ens nämna det nu?
Att fylla en paket med helium var ju ett skämt, ett dåligt skämt som någon annan person sade för ett tag sedan.

Ett paket som man skickar till posten har så lite volym att fylla det med helium knappt skulle påverka vikten, vilket jag sa. Jag har inte sagt någon gång att paketet skulle sväva iväg upp till änglarna och passera som fraktfritt.

de va jag som sa att fylla det me helium och jag skämtade inte heller. när jag skickade ett chassi så vägde det 0.2 kilo för mycket för de bolaget så jag fyllde de me helium ballonger ochd et gick egenom.

Permalänk
Skrivet av jonte234:

de va jag som sa att fylla det me helium och jag skämtade inte heller. när jag skickade ett chassi så vägde det 0.2 kilo för mycket för de bolaget så jag fyllde de me helium ballonger ochd et gick egenom.

Ok. Det var ungefär samma slutsats som jag drog, alltså att man kan sänka vikten med några gram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonte234:

Haha fränt

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580