Permalänk

Mod ?

Hur långt måste man gå för att kalla sin dator mod super-mod och elite mod ?

ja menar en mod kan ju vara att man lägger dit en klister-lapp så har man moddat datorn

Visa signatur

Overloaded

Permalänk
Gäst

Det vet du.....
när du börjar få komentarer typ: "Fan vilken moddare du är", "Du är ju elite", "Satan vilken snygg mod!"
*EDIT* det är iaf vad jag tycker...

Permalänk
Medlem

Det börjar bli så pass vanligt med modds på lådor så ska det vara en Super-mod eller elite-mod måste man nog bygga sitt chassie i från skratch.

Visa signatur

ASUS P4S533 | 2,0@2,6 | 768MB PC3200 | POV TI4200 SE @ 300/650
| H2O Cooled

Permalänk

man lä ialla fall komma på lite nya moddar och inte bara kopiera andras!

Permalänk

Bra sagt Bob, sen ska de vara rent och snyggt inte en massa snekapningar

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tja..

Mod: Klistermärken, Lite färg, Något lyse.

Super Mod: Egna Plexi Fönster, fräcka effekter, Något som höjjer ens ögonbryn.

Elite Mod: Tja.. här har man byggt lådan helt själv eller mer att man inte kan se vad det har varit från början. Hälften av hårdvaran har du byggt själv.

Vad tror ni om det ? Visst kan man tänja lite på gränserna.. Vad eller hur man bygger eller ändrar så är man en moddare. Gränserna är väll upp till betraktaren.

Visa signatur

|XP 2500+ |Epox 8RDA+|Prometeia Black|TwinMos/Winbond PC3200 2*256mb|Hercules 9700 Pro|
|XP 2000+ AGOIA Y|Epox 8K5A2|Alpha 8045|TwinMos PC2100 2*256mb| Leadtek GF3 Ti200|

Permalänk
Medlem

Det finns lite olika moddare. Lite lätt indelat så är det 2sorter.

"Moddare" (retail): Jag själv tillhör nog den här gruppen som föredrar att "köpa" moddningar. T.ex. att köpa en färdig lcd eller ett chassi med plexiglas i så man slipper såga.

Moddare (riktig Ikea moddare): Det här här en mer 100% moddare eftersom personen gör det mesta själv. T.ex. bygger sig en fancontroller och löder sin LCD.

Ps. Inga jobbiga trådar om att man inte är en moddare om man köper sina saker. Man modifierar/förbättrar sitt chassi eller dator om man köper till något precis som när man bygger något. Rent teoretiskt så moddar man datorn om man köper en cd-läsare (men inte ens jag själv skulle kalla det för modding=)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gramer
Det finns lite olika moddare. Lite lätt indelat så är det 2sorter.

"Moddare" (retail): Jag själv tillhör nog den här gruppen som föredrar att "köpa" moddningar. T.ex. att köpa en färdig lcd eller ett chassi med plexiglas i så man slipper såga.

Moddare (riktig Ikea moddare): Det här här en mer 100% moddare eftersom personen gör det mesta själv. T.ex. bygger sig en fancontroller och löder sin LCD.

Ps. Inga jobbiga trådar om att man inte är en moddare om man köper sina saker. Man modifierar/förbättrar sitt chassi eller dator om man köper till något precis som när man bygger något. Rent teoretiskt så moddar man datorn om man köper en cd-läsare (men inte ens jag själv skulle kalla det för modding=)

man gör som man vill men jag föredrar att göra de själv jag tycker de är de roliga men visst e de bekvänt att köpa sakerna och ifall man inte tror de kan ska göra blir snyggt så kan man ju köpa för attt garanterat få de snyggt

Visa signatur

[1,2,3]

Permalänk
Gäst

Modd och modd

När man satt dit lysen och shit så är det styling av datorn.
när man tex slipar ut ett 120mm hål till fläkt i sidan. det är modding.,

Permalänk

Så då tillhör jag Super-mod klassen och Elite mods klassen

Jag har tagit Eget plexi sågat ut plexi-hål för 120 fläkt, lysrör (köpta dårå) sen en sjuhelvetes massa fläktar som knappt får platts men jag har en sproitans ny idé om att sätta in ett insugs-hål uppepå datorn men jag vetifan vad det ska kyla men nått ska det kyla :)ja ja det kommer bilder om ca 1-2 veckor för då är jag färdig... men jag vill ha råd om vilken färg jag ska ha på den isåfall.... om det ska vara silver, eller hammar-lack som det är på burken annars

Visa signatur

Overloaded

Permalänk
Medlem

Om man nu måste klassa in det, borde man inte klassa in det typ så här i så fall.

STAJLAREN :: bakgrund:
Man vill ha en burk som ser schysst ut, som inte är likadan som alla andra.. Den där beige nyansen som jag kallar "datorfärg" är en hatfärg.

STAJLAREN :: metoder:
Köper en ny sida med fönster och fläkt i, lackar eventuellt om cd/DVD-fronterna i samma färg som chassit, sätter in lyse av nåt slag.

ELITSTAJLAREN :: bakgrund:
Rabiat hatare av standard och mainstream. Tycker att lådor med "bara" ett window är trista.

ELITSTAJLAREN :: metoder:
Köper fem lysen i olika färger, monterar dessa bakom nitton fönster och klämmer dit blåa lysdioder i varenda hörn. Brukar ofta sova dåligt då datorn lyser som en hel byggarbetsplats.

BYGGAREN :: bakgrund:
Tycker att det är kul att fixa och pula.. Föredrar att jobba lite extra hellre än att köpa färdiga grejer, dock inte av kostnadsskäl utan för att det är kul att skapa själv.

BYGGAREN :: metoder:
Strippar sitt chassie, lackar om den från grunden, bygger en fanbus själv, och drar om allt kablage så det inte är i vägen. Skär nya fläkthål och får en bra funktion.

ELITBYGGAREN :: bakgrund:
Gillar inte färdiga grejer.. alls. Har plockat isär och byggt om ALLT som finns i närheten. Svär åt datorer då de är "kass byggda och dåligt konstruerade"

ELITBYGGAREN :: metoder:
Bygger ett chassie från grunden i handskuret aluminium/trä/plast/stål svetsar och löder minsta fog själv. Bygger luftkanaler och vattenblock själv, gnäller lite när pump måste köpas för det går inte att bygga själv. Med ett par undantag brukar dessa projekt bli tunga, fula, opraktiska, och elektriska dödsfällor.

Dessutom finns några avarter som följer..

FORSKAREN
Har räknat ut minsta detalj, och byggt därefter. Fantastiskt luftflöde, oerhörd överklockningspotential... men vad fult.. Har ofta alla slangar/sladdar hängade utanför, kör aldrig med skalet på.. Behöver knappt säga att det inte går att bära en sån dator till ett LAN..

DESIGNERN
Har skapat ett grymt "clean" och elegant bygge. Inte massa blink och lys, utan en strikt, snygg design. Ofta väldigt varma.. väldigt.. varma..

MOTORSÅGSMASSAKERN
"kan minsann modda han med" Moddar ofta gjorde med en slö sked eller motsvarande verktyg. Fläkthålens kanter borde vara licensbelagda som jaktvapen, färgen har runnit i stora floder och det mesta är ganska snett och vint.

-------------------------------------------------------

De flesta så kallade "ghettomoddar" ligger någonstans mellan motorsågsmassakern och forskaren. Designern syns ganska sällan till i dag (var vanlig för ett par år sen), och byggarna är inte heller de så vanliga (dock klart vanligare i sverige är t.ex. usa).. De flesta verkar vara stajlare, och det är väl inget fel i det. Klart man vill ha en snyggare burk, men själv är jag elitbyggare i själ och hjärta, med forskarens tankesätt och designerns stilkänsla.. Hoppas bara jag kan få till det så bra också

Visa signatur

gör det bäst, gör det själv.
Mata inte Trollen.

Permalänk
Medlem

moddar heldre än bra ?!

Visa signatur

|XP 2500+ |Epox 8RDA+|Prometeia Black|TwinMos/Winbond PC3200 2*256mb|Hercules 9700 Pro|
|XP 2000+ AGOIA Y|Epox 8K5A2|Alpha 8045|TwinMos PC2100 2*256mb| Leadtek GF3 Ti200|

Permalänk
Inaktiv

"Hur långt måste man gå för att kalla sin dator mod super-mod och elite mod ?"

någonstans runt fjortisåldern skulle jag vilja säga...

en mod är en mod. och ingenting annat... oavsett hur stor den är eller hur mycket man har moddat...

ett helt nytt chassi är ingen mod, då mod står för modifiering och eftersom man har byggt allting från scratch så är det således ingen sådan!

"ELITBYGGAREN :: metoder:
Bygger ett chassie från grunden i handskuret aluminium/trä/plast/stål svetsar och löder minsta fog själv. Bygger luftkanaler och vattenblock själv, gnäller lite när pump måste köpas för det går inte att bygga själv. Med ett par undantag brukar dessa projekt bli tunga, fula, opraktiska, och elektriska dödsfällor."

inte för att jag vill kalla mej en elitbyggare... men det där är precis vad jag håller på med... bygger eget chassi från scratch i trä... ska göra vattenblock till alla kylningsprojekt i lådan... och svor senast idag om att jag var tvungen att köpa pumpen.... Men jag vet ju dock inte om mitt chassi kommer att bli ofunktionellt och fult... det är just nu förbannat snyggt och det är inte färdigt än på ett par veckor!

Permalänk
Medlem

hehe, man är ju sällan en enda typ..
bygger själv i Alu från scratch, eget microfinblock, eget, eget, eget.. och samma här, det verkar bli riktigt jäkla bra. Fast nån orgie i lampor, lysrör och lysdioder lär det inte bli. Jag hamnar strax över en vanlig miditower i storlek, med kyl, extra nätagg, hemgjord elektronik, jätte-rad. o.s.v.o.s.v.. och hittills är allt knäpp-i-utan-skruv.

Visa signatur

gör det bäst, gör det själv.
Mata inte Trollen.

Permalänk
Medlem

finns ju 2stora typer oxxå..

köparen och byggaren!

man är inte kung bara för att man som t.ex. pawa00 köper chassi och grejer för 20-30k!!!

man måst kunna göra något med det oxxå...
ser mer upp till en moddare som har hittat på smarta lösningar och har många nya/ovanliga ideer än någon som har gått o köpt något stort o flashigt!!! (no offence pawa00, du är en blandning )

Så, nu har jag sagt mitt....

Visa signatur

[P4nw 2400@2826mhz 1.60v | Asus P4B533-E | 256mb PC2700 DDR | Gainward GF4 Ti4200 128mb Golden sample @ 305/585 | SB Audigy Platinum | WDse 120gb, Matrox 40gb, IBM 60gb ][(kör luft kylt just nu.)Vatten kylning: Maze3-1, Volvo 240 cellpak., Sicce Idra][ICQ: 71756483]