Permalänk
Medlem

Intel eller Amd?

Jag ska bygga en spel dator, inte helt en spel dator men åt det håller. Men vet inte om jag ska välja amd eller intel.

1) Vilken av amd och intel är mer för spel?

Läst att intel är mer för arbeten och amd mer för spel men hört från kompisar att intel är mer för spel och amd både arbeten och spel men inte lika bra med spel.

2) Hur är det till egentligen?(förvirrad)

Tack för svar

Permalänk
Medlem

intel har högre prestanda än amd. i spel så är det skit samma för gpun brukar flaskhalsa innan cpun gör det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Okej, så det beror då på budget?

Permalänk

Japp budget och om du bara ska spela / se film / surfa eller om du också ska arbeta i photoshop och vidieo redigering.

Visa signatur

*🖥️ [i9 12900ks][Corsair Dominator 32gb DDR5 5600MHz] [EVGA 3080ftw Ultra] [Lian Li Galahad SL Edition 360][Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart][EVGA Supernova G6 1000W}[Alienware AW2723DF + 2x Dell 2715H 27"]
*🎮 Ps5 Digital Edition
*📱 S23 Ultra | 🎧Sony WH-1000XM3|
*📺LG Oled CX48
*noblechairs LEGEND TX Tyg Antracitgrå

Permalänk
Medlem

aa om du har en budget under 7000 välj amd om du har över välj intel brukar vara en bra regel att gå efter.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Intel 2500k är utan tvekan det bästa valet i nuläget, den står sig utmärkt mot den kommande bulldoozer samt att i spel är det den bästa som finns i förhållande till priset!

Visa signatur

Stationär: i7 6700k, GTX1060, Xonar Essence STX, mm.
Laptop: Asus UX32vd, 10GB RAM & 250GB SSD.
Högtalare: Dynavoice Dynamite 12. Förstärkare: Atoll. Slutsteg: Atoll, Hörlurar: Sennheiser HD650, Sennheiser Momentum Wireless.
<<Amatör Audiofil // Musikälskare>>

Permalänk
Medlem

Jaha okej, tack!

Permalänk
Medlem

Någon som har lust att ge mig exempel på en processor och moderkort (amd) som funkar till de framtida spelen?

Permalänk
Medlem

Vänta någon månad tills det att de lanserar sin FX-serie. Sök på lite nyheter här på sidan, har för mig det har stått nånstans att en del moderkort som redan finns på marknaden kommer stödja dem, bland annat.

Visa signatur

"A lie is truth, until you recognize it as a lie. To see the truth behind those lies is probably the right thing to do. However, it may not necessarily bring happiness. Lies are Happiness."

PC-spelare
Dator: TUF Gaming B550 Pro, Ryzen 5600G, 16GB RAM, Sapphire Radeon RX 5600 XT

Permalänk
Medlem

ett am3+ moderkort med en 955be sen kan du i framtiden upgradera till en bulldozer.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av pontus93:

Någon som har lust att ge mig exempel på en processor och moderkort (amd) som funkar till de framtida spelen?

Just nu erbjuder bara AMD ett bra pris. Du får väldigt mycket beräkningskraft per kr när man köper en Phenom II för runt 1000 lappen. Jag gillar AMD för de har alltid erbjudit väldigt mycket för pengarna. Men ska man köpa idag skulle till och med jag välja en Sandy Brige... Men... Just i dagsläget skulle jag vänta på Bulldoser... Så pass lite kvar till den släpps. Vet inte riktigt vad den presterar, men är helt övertygad om att den kommer påverka priserna neråt för både Intel och AMD.

Visa signatur

Har en tyst dator.

Permalänk
Medlem

Ja, AMD ger dig mer för pengarna om budgeten är lite lägre, har du pengarna att bränna - kör på intel (i dagsläget i7 2600k eller i5 2500k, sedan kommer s2011 om du verkligen har pengar att bränna)

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Medlem

Om det är spel datorn kommer mest användas till är Amd definitivt mest prisvärt.

Moderkort+processor kostar över 1000 kr mindre och skillanden med spel är väldigt liten.

Sedan kan man köpa 2 grafikkort+amd processor och köra sli/crossfire till kostnaden av intel processor och ett grafkikkort.

No brainer....