Permalänk
Medlem

Nätaggregat

Tjenare!

Intresserad av och byta nätaggregat för har fått intresse för lite tekniskt piller.
Men innan jag vill göra detta undrar jag hur får ja reda vad som passar just för min dator?
Öppnade dumburken för och komma på någon lösning men enda ja hitta var Modell:HP- D3006A0
AC INPUT(50-50hz): 100-240V~/6A
DC OUTPUT +5.08V /25a , +12v /19a
+3,3V /18A , -12V /0.3A
+ 5,08Vsb /2A
Max Output Power 300W.

Är detta ett urkasst nätaggregat? eller kan ja slänga i http://www.dustinhome.se/gigabyte-geforce-gtx-460-oc-1gb-pci-...
Utan större problem?

Permalänk
Medlem

Det beror lite på vad du kör annars, men ja, det är ett uselt nätagg tyvärr. Tvivlar på att det skulle fungera och om det mot förmodan fungerar så pressar du stackars nätagget till max vilket kan vara mindre bra med så låg kvalité på nätagget.

Vill du komma billigt undan med nätagg hade det räckt med typ ett 420W cosair cx v2, fortfarande lite beroende på övriga komponenter. Annars kan det vara värt att köpa ett CX v2 eller till exempel XFX core med lite högre W för framtida bruk.

Permalänk
Medlem

jag anar att du har en märkes dator, vilket kan göra det svårt ibland att sätta dit grafikkort, men det brukar funka tror jag:)

Dock så tror jag inte att nätagget kommer orka med att driva det grafikkortet, utan skulle satsa på ett nytt:)
Men vet du vad du har för mer hårdvara i burken?

EDIT: kör på ett xfx agg och inte corsair cx serie.
detta är en riktigt höjdare:)
http://www.inet.se/artikel/6900491/xfx-core-edition-550w

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk
Medlem

Varför är den bättre än cxv2?

Permalänk
Medlem
Skrivet av grantopp:

Varför är den bättre än cxv2?

För att den har mycket bättre komponenter, Corsairs CX serie är riktigt dålig.

Permalänk
Medlem

http://www.jonnyguru.com/modules.php?name=NDReviews&op=Story5...

http://www.jonnyguru.com/modules.php?name=NDReviews&op=Story3...

Verkar funka rätt bra. Jag tycker inte att det är något fel på xfx core, rekommenderade själv den i första posten, men förstår inte ogillandet av cx v2, CX (v1) var rätt kass dock.

Permalänk
Medlem

1. Vet du vad har du för komponenter i din dator? Vad har du nu för processor, grafikkort, minne, hårddisk?
2. Hur är chassit? Stort, normalt, litet?

Om du har standardmått på nätagget skulle jag skulle rekommendera ett FSP 400W 80+Bronze. Klarar att driva mycket, inkl. ett GTX 460.
http://www.inet.se/artikel/6909507/fsp-400-60apn-bulk-400w

Visa signatur

Gaming Mini-ITX Fractal Design Define Nano S - ASRock B550M-ITX - AMD Ryzen 5 3600XT 3.8Ghz 35MB - Sapphire Radeon RX 5700XT 8GB Pulse OC - 16GB HyperX 3200MHz - Samsung 970 EVO1TB NVMe M.2 - BeQuiet! Pure Rock 2 Black - Corsair SFX SF750W 80+ Platinum
Bärbar 13" MacBook Pro Retina Space Gray - 2.3 Quad i5 - 16 GB 2133Mhz RAM - Intel Plus 655 1,5GB - 512GB SSD - MacOS 11
Playstation 4 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av ax69:

1. Vet du vad har du för komponenter i din dator? Vad har du nu för processor, grafikkort, minne, hårddisk?
2. Hur är chassit? Stort, normalt, litet?

Om du har standardmått på nätagget skulle jag skulle rekommendera ett FSP 400W 80+Bronze. Klarar att driva mycket, inkl. ett GTX 460.
http://www.inet.se/artikel/6909507/fsp-400-60apn-bulk-400w

graffet ska väll ha över 450 W?:)

SÅ jag tycker du ska ta ett starkare agg iallfall:)

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk
Medlem
Skrivet av bourne94:

graffet ska väll ha över 450 W?:)

SÅ jag tycker du ska ta ett starkare agg iallfall:)

Det ska inte alls ha över 450W.

Ett FSP 400W duger gott och väl ska du se.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av bourne94:

graffet ska väll ha över 450 W?:)

SÅ jag tycker du ska ta ett starkare agg iallfall:)

De rekommenderar det bara för att det finns så mycket skitagg på marknaden. Eftersom det är en märkesdator kan den ej överklockas heller. Dessa 400W kommer att räcka!

Visa signatur

Gaming Mini-ITX Fractal Design Define Nano S - ASRock B550M-ITX - AMD Ryzen 5 3600XT 3.8Ghz 35MB - Sapphire Radeon RX 5700XT 8GB Pulse OC - 16GB HyperX 3200MHz - Samsung 970 EVO1TB NVMe M.2 - BeQuiet! Pure Rock 2 Black - Corsair SFX SF750W 80+ Platinum
Bärbar 13" MacBook Pro Retina Space Gray - 2.3 Quad i5 - 16 GB 2133Mhz RAM - Intel Plus 655 1,5GB - 512GB SSD - MacOS 11
Playstation 4 Pro

Permalänk
Medlem

FSP Aurum 400W i ditt säte, utan tvekan. Är supernöjd med min 600Ware! Visserligen är det inte belastat, och jag har högljudda fläktar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av borgona:

FSP Aurum 400W i ditt säte, utan tvekan. Är supernöjd med min 600Ware! Visserligen är det inte belastat, och jag har högljudda fläktar...

Onödigt dyrt, finns inget behov i hans dator...

Visa signatur

Gaming Mini-ITX Fractal Design Define Nano S - ASRock B550M-ITX - AMD Ryzen 5 3600XT 3.8Ghz 35MB - Sapphire Radeon RX 5700XT 8GB Pulse OC - 16GB HyperX 3200MHz - Samsung 970 EVO1TB NVMe M.2 - BeQuiet! Pure Rock 2 Black - Corsair SFX SF750W 80+ Platinum
Bärbar 13" MacBook Pro Retina Space Gray - 2.3 Quad i5 - 16 GB 2133Mhz RAM - Intel Plus 655 1,5GB - 512GB SSD - MacOS 11
Playstation 4 Pro

Permalänk
Skrivet av grantopp:

http://www.jonnyguru.com/modules.php?name=NDReviews&op=Story5...

http://www.jonnyguru.com/modules.php?name=NDReviews&op=Story3...

Verkar funka rätt bra. Jag tycker inte att det är något fel på xfx core, rekommenderade själv den i första posten, men förstår inte ogillandet av cx v2, CX (v1) var rätt kass dock.

Det är komponentkvaliteten som folk reagerar på. CX använder SamXon (en av de bättre kinesiska tillverkarna) och Teapo-kondensatorer (taiwanwesisk), medan Corsair i sina bättre serier VX, TX, HX och AX använder genomgående japanska kondensatorer. Japanska kondensatorer borgar för en längre livslängd på aggregatet.

När det gäller just CX, så tycker jag det har fått oförtjänt mycket skit, då konkurrenterna i prissegmentet, FSP och Fractal Design använder Teapo (taiwanesisk) och CapXcon (en av de sämre taiwanesiska tillverkarna) i sina aggregat, men inte får någon skit för det. Det finns ju en anledning till det låga priset på aggregaten.

XFX Core Edition är undantaget i budgetsegmentet som faktiskt har genomgående japanska kondensatorer.

Ett 400W nätaggregat av hyfsad kvalitet räcker gott åt trådskaparens burk. Personligen skulle jag dock tagit XFX Core Edition 450W dels pga komponentkvaliteten, men dessutom för att det har två PCI-e kontakter.
Jag skulle dessutom kollat upp måtten på grafikkortet som skall köpas och sett om det verkligen får plats i chassit (beroende på om tillverkaren frångått referensdesign, eller har satt på en speciellt stor kylare, kan ju måtten variera en del)

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Skrivet av WrongTarget:

Det är komponentkvaliteten som folk reagerar på. CX använder SamXon (en av de bättre kinesiska tillverkarna) och Teapo-kondensatorer (taiwanwesisk), medan Corsair i sina bättre serier VX, TX, HX och AX använder genomgående japanska kondensatorer. Japanska kondensatorer borgar för en längre livslängd på aggregatet.

När det gäller just CX, så tycker jag det har fått oförtjänt mycket skit, då konkurrenterna i prissegmentet, FSP och Fractal Design använder Teapo (taiwanesisk) och CapXcon (en av de sämre taiwanesiska tillverkarna) i sina aggregat, men inte får någon skit för det. Det finns ju en anledning till det låga priset på aggregaten.

XFX Core Edition är undantaget i budgetsegmentet som faktiskt har genomgående japanska kondensatorer.

Ett 400W nätaggregat av hyfsad kvalitet räcker gott åt trådskaparens burk. Personligen skulle jag dock tagit XFX Core Edition 450W dels pga komponentkvaliteten, men dessutom för att det har två PCI-e kontakter.
Jag skulle dessutom kollat upp måtten på grafikkortet som skall köpas och sett om det verkligen får plats i chassit (beroende på om tillverkaren frångått referensdesign, eller har satt på en speciellt stor kylare, kan ju måtten variera en del)

Välskrivet och vettigt inlägg, utmärkt!

Visa signatur

Gaming Mini-ITX Fractal Design Define Nano S - ASRock B550M-ITX - AMD Ryzen 5 3600XT 3.8Ghz 35MB - Sapphire Radeon RX 5700XT 8GB Pulse OC - 16GB HyperX 3200MHz - Samsung 970 EVO1TB NVMe M.2 - BeQuiet! Pure Rock 2 Black - Corsair SFX SF750W 80+ Platinum
Bärbar 13" MacBook Pro Retina Space Gray - 2.3 Quad i5 - 16 GB 2133Mhz RAM - Intel Plus 655 1,5GB - 512GB SSD - MacOS 11
Playstation 4 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av ax69:

1. Vet du vad har du för komponenter i din dator? Vad har du nu för processor, grafikkort, minne, hårddisk?
2. Hur är chassit? Stort, normalt, litet?

Om du har standardmått på nätagget skulle jag skulle rekommendera ett FSP 400W 80+Bronze. Klarar att driva mycket, inkl. ett GTX 460.
http://www.inet.se/artikel/6909507/fsp-400-60apn-bulk-400w

1. Jag har Intelcore dual processor 2,70ghz
Grafikkortet (nuvarande) Nvidia Geforce 8400gs
Ram 1st 1GB 1Rx8 PC3 andra är samma fast 2 gigs så total 3.
Hårdisken ligger på 500gig. Lång men smal kontakt till hårdisken ifrån Nätagget.

2. Det är normalt stort är ifrån HP så finns större. men det är troligtvis standardmått har en låda som sitter utanför nätagget som hindrar mig ifrån och ta bort det (annars försvinner garantin /care)

http://h20000.www2.hp.com/bizsupport/TechSupport/Document.jsp...
Så ser den ut även lite fakta om den.
Kan för tillfälligt inte komma in på internet då det upstod ett problem när vi byter bredbandsleverantör. Har tidigast i Slutet av denna vecka eller början på Augusti (skriver nuvarande ifrån en kompis dator).

Tacksam för all respons!!