Grafikkort via Thunderbolt

Permalänk
Medlem

Grafikkort via Thunderbolt

Hallå! En kompis går i tankarna på att köpa en Macbook Pro, och som bekant är de nyare modellerna utrustade med Thunderbold (aka LightPeak). Vad jag har hört ska de klara av Displayport-interfacet och PCI-e-interfacet, och då apple naturligtvis tar hutlösa priser för ett grafikkort som egentligen är värdelöst, skulle det ju vara bra om man kunte utnyttja Thunderbolts PCI-e-kompabilitet.

Så frågan lyder: Skulle det vara möjligt att koppla in ett diskret grafikkort till en MacBook på något sätt? Man skulle ju kunna tänka sig att det drar en hel del ström från moderkortet, men det borde väl gå att lösa på ett eller annat sätt (Extern strömförsörjning)?

Permalänk
Medlem

Det har körts många demonstrationer på externa GPUs tidigare; men än så länge finns det inget ute på marknaden.

Sony hadde jag för mig skulle göra något liknande med deras docking lösning (kan ha fel här) - vilket är det närmsta som kommit eventuellt tills vidare.

För din fråga: Ja det är möjligt, nej det finns inte tillräkligt med bandbredd för en GTX580, nej det finns ingen sådan 'adapter' på marknaden för tillfälligt, och jag känner inte till något sätt att kunna göra någon form av 'jury rigging'.

Permalänk
Medlem

intressant ide men det lär nog krävas nån aktiv adapter, och om någon tillverkare kommer göra en sådan eller om man får göra hemmameck vet jag inte, men det är hemmameck på högnivå!

finns det nån info om thunderbolt klarar av pci-e x16 eller det är bara x1 som går?

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

finns det nån info om thunderbolt klarar av pci-e x16 eller det är bara x1 som går?

16x PCI-E (2.0) är 64gbps överföring (i varje riktning), vilket TB inte är i närheten av att klara av. Grafik kort behöver dock inte all denna bandbredd, men högre hastighets GPUs går inte att driva fullt ut på TB länken; vilket innebär att effektivast är antigen mellan eller lägre prestanda grafik kort.

Dock så är mellan och lägre prestanda desktop kort fortfarande bra mycket snabbare än en laptop enhet. 6970M är ju faktiskt inte mycket bättre än en 5770 - vilket nog skulle gå att driva över länken till hyfsad effektivitet; samt att kortet är mycket billigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

intressant ide men det lär nog krävas nån aktiv adapter, och om någon tillverkare kommer göra en sådan eller om man får göra hemmameck vet jag inte, men det är hemmameck på högnivå!

finns det nån info om thunderbolt klarar av pci-e x16 eller det är bara x1 som går?

x4

http://en.wikipedia.org/wiki/Thunderbolt_%28interface%29

Permalänk
Rekordmedlem

Det intressanta är ju om äpple vill ha det så, oset måste ju stödja det, oavsett om det är tekniskt möjligt med bussen eller inte.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det intressanta är ju om äpple vill ha det så, oset måste ju stödja det, oavsett om det är tekniskt möjligt med bussen eller inte.

Bootcamp. Mac OS i sig är inte direkt känt för att vara vänligt eller lämpligt för mjukvara med GPU baserad acceleration.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXale:

Bootcamp. Mac OS i sig är inte direkt känt för att vara vänligt eller lämpligt för mjukvara med GPU baserad acceleration.

Exakt, ifall det nu skulle funka med ett externt grafikkort är det Win7 som ska köras.