Spelserver/HTPC/filserver - Köpråd

Permalänk
Medlem

Spelserver/HTPC/filserver - Köpråd

Hejsan alla swecare!
har länge gått i tankarna om en HTPC/server men inte kommit till kast förens nu.
men har aldrig byggt/ägt en server så vet inte vad jag ska ha för hårdvara för att den ska gå bra.
det jag är ute efter rent prestandamässigt är att den ska kunna driva diverse spelserverar utan något lagg eller latency. om vi tar som ett exempel så ska man kunna lira 6-7st på en minecraft server utan problem. sitter med en 100/10mbit lina så internet borde inte vara något problem.
Men vad krävs nu för att driva en sådan server?

Nu till dilemma nummer två: vilken mjukvara ska man köra för att dels kunna ha en server på 24/7 utan att datorn går i viloläge samtidigt som man ska kunna kolla på film på tvn? funderar på W7 men det känns ganska strömkrävande. FreeNAS kör en polare på sin filserver men kan man köra diverse serverprogram på den (typ minecraft server)?

dilemma tre: går det att kombinera en 24/7 filserver (typ NAS) med en HTPC och spelserver (typ Minecraft)?

är tacksam för alla svar och tips.
kanske ska nämnas att budgetten ligger på runt 7000-8000kr.
kan skaffa OS via vänner så dessa behövs ej kalkyleras in i priset.

//RsQ

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/kundvagn/visa/652920/2011-07-24
Detta skulle nog passa din behov, 8tb borde räcka va? Annars finns två hårddiskplatser till Vet ej om du kommer behöva 8gb ram men det är så billigt nu så varför inte?

Permalänk
Medlem

klarar den att driva en server med minecraft och 8 spelare online? aldrig byggt en server så vill vara säker.
och vilket OS skulle du rekomendera, är Ubuntu ett bra val ? eller kan man starta fler spelserver program på W7? (ex DoD, CS mm)

Permalänk
Medlem
Skrivet av resqual:

klarar den att driva en server med minecraft och 8 spelare online? aldrig byggt en server så vill vara säker.
och vilket OS skulle du rekomendera, är Ubuntu ett bra val ? eller kan man starta fler spelserver program på W7? (ex DoD, CS mm)

Denn frågan borde du ställa till de som har egna minecraftservrar Ang OS tror jag du måste köra något virtuellt om du ska ha samma dator till många saker, men jag kan ha fel är ingen expert på området utan lyfter över frågan till någon på forumet som är bättre på det. Lycka till!