6870 i CF eller nytt grafikkort?

Permalänk
Medlem

6870 i CF eller nytt grafikkort?

jag har dås pelat på mitt radeon HD 6870 ett tag nu, och ha bestämmt mig för att uppgradera datorn, ny cpu och moderkort. dock vill jag kunna spela alla dom nya spelen på högsta grafiken utan lagg, kommer 2 st 6870 palla detta? eller ska man skaffa sig ett nytt kort i 69xx?

Visa signatur

Pluggar Level Design inom spelutveckling.

Permalänk
Medlem

Köp ett 6870 kort till. Det blir rejält bra prestanda för pengarna.
Vilken upplösning spelar du i?

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Medlem

1920x1080, alltid.

kommer spelen som kommer stödja CF bättre? för jag har alltid varit skeptisk eftersom vad jag vet presterar CF bara bättre i vissa spel.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Dåså, 1080p är inga problem. Jag kör 1920x1200 med 2st Geforce 460 SLI utan problem.

99% av de spel som kommer ut nu, har stöd för CF/SLI. Det handlar mest om drivrutiner.

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk

Jag tänkte sticka in en fråga, som har lite med saken att göra!
Blir det en stor prestandaökning med 6870CF jämfört med enbart 1st 6870? Samt vad skulle ni rekomendera för 'styrka' på nätagg? Räcker det med 550w, eller behöver man ett bättre?

Visa signatur

CPU: i5-10600kf Stock
Minne: Corsair 4x8GB DDR4 2666MHZ GPU: MSI RTX 3070ti
Det där med citat är inte så dumt

Permalänk
Medlem
Skrivet av finnejanson:

Blir det en stor prestandaökning med 6870CF jämfört med enbart 1st 6870? Samt vad skulle ni rekomendera för 'styrka' på nätagg? Räcker det med 550w, eller behöver man ett bättre?

http://www.sweclockers.com/recension/12873-amd-radeon-hd-6870...

6870CF drar 480w, så det borde funka om du har ett nätagg av hög kvalite, men den kommer nog gå ganska varm.

Visa signatur

Your COMMODORE 64 computer is equipped with one of the most sophisticated electronic music synthesizers available on any computer.
This chapter is an introduction to using your computer's sound chip, the SID chip.

Permalänk
Medlem
Skrivet av finnejanson:

Den som söker, han finner:

Det blir en rejält prestandaskjuts med dubbla 6870.

Drivrutinerna har blivit ännu mer optimerade sedan testet gjordes så man kan räkna några poäng till.

Däremot så bidrar dubbla grafikkort till högre effektförbrukning och högre belastning.

Jag fick byta ut mitt Fractal Design Tesla 550W när jag satte i dubbla 6870, dock skall det gå att köra på 550W om det är ett kvalitets agg om man inte klockar och har för mycket kringutrustning (så som många diskar, massa USB tillbehör som inte har egen strömtillförsel osv).

Permalänk
Hedersmedlem

Hur kom du fram till att ditt tesla 550w inte räckte till?

6870 CF ger nästan 50% mer prestanda till 25% högre strömförbrukning gentemot ett single 6970 beräknat på ett helt system så det är ju inte helt rättvisande...

http://www.sweclockers.com/recension/13357-nvidia-geforce-gtx...

http://www.sweclockers.com/recension/13357-nvidia-geforce-gtx...

6870 CF drar 470w och ett ensamt 6970 drar 374w, detta i ett system med en överklockad i7 strömslukare.

Prestandaindex för 6870 CF är 3,42 mot single 6970 som har 2,29.

Nu är detta som sagt i ett helt system och dessutom mätt vid väggen men det ger iaf en fingervisning.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Skrivet av ph33r:

6870CF drar 480w, så det borde funka om du har ett nätagg av hög kvalite, men den kommer nog gå ganska varm.

Skrivet av kRYSSET:

Den som söker, han finner:

Det blir en rejält prestandaskjuts med dubbla 6870.

Drivrutinerna har blivit ännu mer optimerade sedan testet gjordes så man kan räkna några poäng till.

Däremot så bidrar dubbla grafikkort till högre effektförbrukning och högre belastning.

Jag fick byta ut mitt Fractal Design Tesla 550W när jag satte i dubbla 6870, dock skall det gå att köra på 550W om det är ett kvalitets agg om man inte klockar och har för mycket kringutrustning (så som många diskar, massa USB tillbehör som inte har egen strömtillförsel osv).

Tack för snabbt svar! Har nu också läst igenom båda artiklarna.
Jag tror det är säkrast att investera i ett nytt nätagg utifall CF blir aktuellt.
Det ända som slår mig då, är att isåfall skulle det nog vara billigare med en 6950 2gb, vet ni om det finns några jämförelser därimellan?

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Om du tittar på min länk ser du att 6870 CF är det rätta för dig och att ditt nätagg kommer att hamna rakt i sweetspoten belastningsmässigt, dvs där du har bäst effektivitet på det.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Skrivet av ilstallione:

Om du tittar på min länk ser du att 6870 CF är det rätta för dig och att ditt nätagg kommer att hamna rakt i sweetspoten belastningsmässigt, dvs där du har bäst effektivitet på det.

Ah, ditt inlägg visades inte nyss, därav mitt 'dumma' inlägg

Åter igen, stort tack för snabba svar!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av finnejanson:

Tack för snabbt svar! Har nu också läst igenom båda artiklarna.
Jag tror det är säkrast att investera i ett nytt nätagg utifall CF blir aktuellt.
Det ända som slår mig då, är att isåfall skulle det nog vara billigare med en 6950 2gb, vet ni om det finns några jämförelser därimellan?

Tycker du ska testa med ditt nuvarande agg, blir det instabilt så byt. tänk på att det är 480w vid väggen som mätts i testerna, alltså ca 384W som kommer att belastas på agget.

Angående 6950 så behöver du inte 2GB kortet om du håller dig på 1080p och en skärm, dock presterar det hur som hälls inte i närheten av 6870CF, och för testet i fråga... SÖK!.
http://www.sweclockers.com/recension/13175-amd-radeon-hd-6970...

Visa signatur

Your COMMODORE 64 computer is equipped with one of the most sophisticated electronic music synthesizers available on any computer.
This chapter is an introduction to using your computer's sound chip, the SID chip.

Permalänk
Skrivet av ph33r:

Tycker du ska testa med ditt nuvarande agg, blir det instabilt så byt. tänk på att det är 480w vid väggen som mätts i testerna, alltså ca 384W som kommer att belastas på agget.

Angående 6950 så behöver du inte 2GB kortet om du håller dig på 1080p och en skärm, dock presterar det hur som hälls inte i närheten av 6870CF, och för testet i fråga... SÖK!.
http://www.sweclockers.com/recension/13175-amd-radeon-hd-6970...

Ber om ursäkt att jag frågar saker som enkelt kan sökas fram, men spelar mitt 'rookie-card' där. Skyller på att mitt medlemskap skapades igår samt att jag aldrig använt sidan förut. Men man måste lära sig någon gång =)!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av wiloh:

jag har dås pelat på mitt radeon HD 6870 ett tag nu, och ha bestämmt mig för att uppgradera datorn, ny cpu och moderkort. dock vill jag kunna spela alla dom nya spelen på högsta grafiken utan lagg, kommer 2 st 6870 palla detta? eller ska man skaffa sig ett nytt kort i 69xx?

Vad har du för hårdvara förövrigt btw, du menar väll inte att du ska byta ut din AMD phenom II X6 1055T som du har i din signatur?!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

haha jo faktiskt, och jag har en bra anledning ^^ skule instalera en ny CPU fläkt och råkade böja pins på min II X6, efter det har den inte fungerat lika bra, så varför inte byta till en i7 2600k om man har en liggandes på rummet?^^

men jag komemr ha, en i7 sandy bridge (jag vet inte hur man överklockar, men får lära mig, så det kommer inte dra super mycket strömm) 6870 i CF, 3st hårddiskar, har ett nätagg på 650w, hoppas det räcker^^ samt 8 gb ram.

den gamla processorn och moderkortet ska sättas in i en annan dator så jag kommer inte slänga dem precis.

Visa signatur