Permalänk
Medlem

[Köpråd] Ny tv för ~10 000:-

Hej!

Jag tänkte köpa mig en ny tv nu.

1. Den får max kosta runt 10 000:- och skall självklart vara så bra som möjligt gällande bild, ljud och funktioner. Vad har ni för tips? Eller kommer det några grymma släpp efter sommaren man bör vänta på?

2. Jag skulle väldigt gärna vilja streama från datorn till tv'n. Hur löser man detta smidigast?
Testade det inbyggda trådlösa på brorsans Samsung och det fungerade inget vidare, filmen pausade för att ladda lite hela tiden.

Permalänk
Medlem

2. jag streamade ganska bra via vanliga windows media player, de anser jag funkade bra med de enklare formaten som media player har stöd för. för värre filer så finns de andra varianter som funkar bättre kommer dock inte i håg vad jag använde för program.

Permalänk
Medlem

2. Om du har ett PS3/XBOX360 så kan du via programmet PS3 Media Server väldigt enkelt streama allt du har på din dator till din tv.

Visa signatur

i5 4670K @ 3.8 GHz - Arctic Freezer 7 Pro Rev. 2 - ASUS GeForce GTX 760 DC2 OC 2048MB - Corsair 8gb 1600 MHz - G1.Sniper Z87 - 650 W PSU - G2420HDBL (1920*1080) - Fractal Design R3
inet fraktfritt

Permalänk
Medlem

Bättre kvalitet för 10k än denna blir svårt att överträffa: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=640469

Rent personligt, gillar jag dock större paneler än 50". Men ur bildkvalitets-synpunkt vinner denna ovan, för din budget.

Permalänk
Medlem

Hmm..känns inte plasma väldigt föråldrat?

Jag har inget PS3 eller Xbox360.
Det finns väl saker som apple-tv eller Boxee som skall klara att streama bra från datorn tänkte jag, om någon har erfarenhet av det, jag är inte alls säker på tv-apparater, inte mitt område

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMult:

Hmm..känns inte plasma väldigt föråldrat?

Knappast.

Här huserar TV-proffsen annars, bland annat: http://www.minhembio.com/forum/index.php?showforum=40
De kan bekräfta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mercy1:

Knappast.

Här huserar TV-proffsen annars, bland annat: http://www.minhembio.com/forum/index.php?showforum=40
De kan bekräfta.

Tack så mycket, men tror ändå jag siktar in mig på en LED. Bland annat pga. strömförbrukningen och att någon nämnde skarpare linjer.
Har du någon bra LED att rekommendera? Eller skall man leta runt bland minhembio.com?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMult:

Tack så mycket, men tror ändå jag siktar in mig på en LED. Bland annat pga. strömförbrukningen och att någon nämnde skarpare linjer.
Har du någon bra LED att rekommendera? Eller skall man leta runt bland minhembio.com?

Bättre leta hos Minhembio. Detta är först & främst ett datornörd-forum, tillskillnad från TV/ljud folket i Minhembio.

Först vill jag rekommendera att du fördjupar dig i LED som begrepp. Det är ingenting revolutionerande alls nämligen. Utan ett marknadstrick för att lura okunniga konsumenter att köpa dyrare LCD TV´s. I traditionella LCD TV´s lyses panelen upp av CCFL (lysrör), istället för LED (dioder). Man byter bara ut lysrör mot dioder som "lampor" bakom panelen. Inget märkvärdigt alls. Det är kvaliten på panelen som är det viktiga i en bra TV.

Finns idag 2 varianter LCD + Plasma. LED är bara en variant på LCD. I framtiden kommer det fler varianter (OLED) men den ligger fortfarande några år framåt i tid räknat.

Kika & fråga hos Minhembio utifrån dina önskemål för bästa resultat. Jag hävdar fortfarande att Panasonics Plasma är den bästa för dig för din budget, men kolla själv hos dem först.