MSI GE620DX-291NE någon som har testat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av wennberg:

På Inet står det att grafikkortet till GE620DX-293NE är Geforce GTX 555m (https://www.inet.se/artikel/1968980/msi-ge620dx-293ne-geforce...), som ni ser så står det till och med i länken. Jag var inne på Nvidias hemsida för att läsa om kortet men där finns det inte registrerat. Har kortet inte släppts än eller har Inet helt enkelt skrivit fel?

Edit: Här en länk till recension på GT-versionen men som innefattar GTX (?) http://www.notebookcheck.net/NVIDIA-GeForce-GT-555M.41933.0.h...

Edit2: Webhallen anger grafikkortet till Gt-versionen (http://www.webhallen.com/hardvara/137194-msi_ge620dx-293ne-co...). Jag ringde upp Inets support och de sade att det är GTX-kortet.

Vad ska man tro på?

Jag mailade också inet och frågade och nu verkar det som att dem har ändrat till GT 555m

Permalänk
Skrivet av simonijo:

Jag mailade också inet och frågade och nu verkar det som att dem har ändrat till GT 555m

The GTX555 was a typo, this should be GT555M instead. here are the correct specs for sure.

MSI GE620DX-291NE
MSI GE620DX-293NE

Permalänk

Ett ganska stort säljande argument i min mening är ju att de börjat med 2 års garanti. Eller har de haft det innan? I vilket fall var de ju sjukt fula tidigare, nu ser de ju till och med snygga ut

Visa signatur

Bro!

Permalänk
Medlem

Det blev en acer tillslut.

Processor: Intel Core i5-480M 2,66GHz
Minne: 4GB DDR3 1066MHz (Max.8GB)
Hårddisk: 500GB (5400rpm)
Grafik: Nvidia GeForce GT540M 2GB DDR3
Skärm: 15,6"HD (1366x768) 16:9 CineCrystal
ODD: DVD-brännare med stöd för Dual-Layer
Övrigt: HDMI, Gigabit LAN, Webcam, 3xUSB 2.0, Wlan-n Acer SignalUp(Dubbla antenner),
2i1 kortläsare, Microsoft Office Starter 2010.
Batteri: 6-cells batteri
Vikt: 2,6Kg

Operativsystem: Windows 7 Home Premium 64-bita

Permalänk

Gick den på runt 5000 kr? Tycker isf ändå att MSI'n ger mer prestanda per krona...fast 2000 kr kan vara mycket beroende på plånbok.

Visa signatur

Bro!

Permalänk
Medlem
Skrivet av spg:

Det blev en acer tillslut.

Processor: Intel Core i5-480M 2,66GHz
Minne: 4GB DDR3 1066MHz (Max.8GB)
Hårddisk: 500GB (5400rpm)
Grafik: Nvidia GeForce GT540M 2GB DDR3
Skärm: 15,6"HD (1366x768) 16:9 CineCrystal
ODD: DVD-brännare med stöd för Dual-Layer
Övrigt: HDMI, Gigabit LAN, Webcam, 3xUSB 2.0, Wlan-n Acer SignalUp(Dubbla antenner),
2i1 kortläsare, Microsoft Office Starter 2010.
Batteri: 6-cells batteri
Vikt: 2,6Kg

Operativsystem: Windows 7 Home Premium 64-bita

Synd. skulle köpt MSI, alt sparat ihop lite till om budgeten var begränsad.. Du får bättre processor (sandy bridge), 1333Mhz minnen, 7200 rpm hårddisk, bättre grafikkort, full hd upplösning, 2xUSB 3.0 (verkar inte finnas usb 3.0 på acern) , 2.0 MP webbkamera.

Permalänk
Medlem

är jävligt nöjd med mitt köp tbh, ville ha datorn direkt och än så länge så har allt funkat väldigt bra.
Det är inte så att jag kommer ha den bärbara som "maindator" har stationär dator som fungerar till alla spel på marknaden.

Permalänk
Medlem

Ok, jag kollade runt lite på nätet och tydligen finns det 2 olika versioner av GT555m:

NVIDIA GeForce GT 555M "A"
96 CUDA Cores, 16 TMUs, 4 ROPs, Core Clock: 753MHz, Shader Clocks: 1506MHz
128-bit Memory Bus, GDDR5, Effective Memory Clocks: 3138MHz
Desktop Counterpart: GeForce GT 440 GDDR5 (GF108)
And this is where NVIDIA's mobile lineup completely loses its mind. The GeForce GT 555M is actually two completely different chips and configurations; the "A" and "B" are our designation. Our "A" configuration is essentially just a souped-up version of the GT 525M/540M/550M, with a higher core clock and the benefit of GDDR5. While NVIDIA lists both versions on their site (though lacking an explanation as to why this split was made), a glance at NewEgg suggests this "A" version is the more common of the two (powering MSI and Lenovo laptops while the "B" version resides almost exclusively in an Alienware.) You can recognize the "A" version by the use of GDDR5, but since it and the "B" version are so bizarrely matched we can't really tell definitively which one would be the faster of the two. (No review available.)

NVIDIA GeForce GT 555M "B"
144 CUDA Cores, 24 TMUs, 24 ROPs, Core Clocks: 590MHz, Shader Clocks: 1180MHz
192-bit Memory Bus, DDR3, Effective Memory Clocks: 1.8GHz
Desktop Counterpart: None (GF106)
The other configuration of the GT 555M is a substantially beefier chip with six times the ROPs, but it operates at lower clocks and lower memory bandwidth due to the use of DDR3 instead of GDDR5. It's essentially a die-harvested version of GF106, and is identifiable by both the use of DDR3 and memory configurations of either 1.5GB of 3GB. It remains inexplicable why NVIDIA decided to use two completely different chips for the GT 555M, but hopefully this makes it a little easier to tell which is which. Raw calculations of pixel and texture fillrate suggest this "B" configuration to be the faster of the two, and as such it's probably the one to look for. Thus far we've only seen it in the Alienware M14x. (No review available.)

http://www.anandtech.com/show/4475/anandtech-mobile-graphics-...

Kan någon som är bättre insatt i det tekniska, förklara om det är stor skillnad mellan dessa versioner? Och om det är sämre versionen som är i GE620DX, som det verkar vara enligt ovan text?
Fast när man kollar Spec på webhallen till exempel så verkar det vara den "bättre" versionen. Någon som vet?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R4 | Moderkort: Asus Z97-A | Processor: Intel i7 4790k @ 4.0GHz | RAM: Crucial Ballistix Sport 2x4GB DDR3 1600mhz | Grafikkort: MSI GTX 970 Gaming 4GB | SSD: Crucial MX100 256GB | Nätagg: EVGA SuperNOVA 750 G2 | Kylning: CoolerMaster Hyper 212 Evo

Permalänk
Avstängd

Från HD5870 i MSI laptops till 555gt kort varför gå bakåt i prestanda?
Dom kunde väl satt i ett HD6950/6970 i stället.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gamer5:

Ok, jag kollade runt lite på nätet och tydligen finns det 2 olika versioner av GT555m:

NVIDIA GeForce GT 555M "A"
96 CUDA Cores, 16 TMUs, 4 ROPs, Core Clock: 753MHz, Shader Clocks: 1506MHz
128-bit Memory Bus, GDDR5, Effective Memory Clocks: 3138MHz
Desktop Counterpart: GeForce GT 440 GDDR5 (GF108)
And this is where NVIDIA's mobile lineup completely loses its mind. The GeForce GT 555M is actually two completely different chips and configurations; the "A" and "B" are our designation. Our "A" configuration is essentially just a souped-up version of the GT 525M/540M/550M, with a higher core clock and the benefit of GDDR5. While NVIDIA lists both versions on their site (though lacking an explanation as to why this split was made), a glance at NewEgg suggests this "A" version is the more common of the two (powering MSI and Lenovo laptops while the "B" version resides almost exclusively in an Alienware.) You can recognize the "A" version by the use of GDDR5, but since it and the "B" version are so bizarrely matched we can't really tell definitively which one would be the faster of the two. (No review available.)

NVIDIA GeForce GT 555M "B"
144 CUDA Cores, 24 TMUs, 24 ROPs, Core Clocks: 590MHz, Shader Clocks: 1180MHz
192-bit Memory Bus, DDR3, Effective Memory Clocks: 1.8GHz
Desktop Counterpart: None (GF106)
The other configuration of the GT 555M is a substantially beefier chip with six times the ROPs, but it operates at lower clocks and lower memory bandwidth due to the use of DDR3 instead of GDDR5. It's essentially a die-harvested version of GF106, and is identifiable by both the use of DDR3 and memory configurations of either 1.5GB of 3GB. It remains inexplicable why NVIDIA decided to use two completely different chips for the GT 555M, but hopefully this makes it a little easier to tell which is which. Raw calculations of pixel and texture fillrate suggest this "B" configuration to be the faster of the two, and as such it's probably the one to look for. Thus far we've only seen it in the Alienware M14x. (No review available.)

http://www.anandtech.com/show/4475/anandtech-mobile-graphics-...

Kan någon som är bättre insatt i det tekniska, förklara om det är stor skillnad mellan dessa versioner? Och om det är sämre versionen som är i GE620DX, som det verkar vara enligt ovan text?
Fast när man kollar Spec på webhallen till exempel så verkar det vara den "bättre" versionen. Någon som vet?

GDDR5 är bättre, dock vet ja knappt om den finns i dagens läge. 620 har GDDR3.

Permalänk
Medlem

2gb-versionen som hittas @ Sager/clevo har dock 128-bit bus och GDDR3-minne, och det ser ut som att det är den som vi kommer att se hos MSI.

Visa signatur

Mjo

Permalänk
Medlem

i7 eller i5

Har fått upp ögonen för den här datorn då den verkar vara något jag letat efter. Dock är jag lite osäker på om man ska satsa på den billigare versionen med i5-processor, mindre minne och mindre hårdisk eller den 2000kr dyrare modellen med i7, 4 GB mer minne och en större hårdisk. Får man någon märkbar skillnad i prestandan eller är det bara slöseri på 2000kr? Det kan ju hända att jag missat någon detalj som förbättras i den dyrare modellen också.

6990kr http://www.inet.se/artikel/1968984/msi-ge620dx-291ne-geforce-...
8990kr http://www.inet.se/artikel/1968980/msi-ge620dx-293ne-geforce-...

Permalänk

Är också sugen på den nya MSIn som kommer men det här verkar ju inte så lovande om man kollar på rating:
http://www.notebookcheck.net/MSI-GE620-Series.54339.0.html

Eller gäller det en äldre modell?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Datorapparaten:

Är också sugen på den nya MSIn som kommer men det här verkar ju inte så lovande om man kollar på rating:
http://www.notebookcheck.net/MSI-GE620-Series.54339.0.html

Eller gäller det en äldre modell?

Det är inte samma modell som kommer till t.ex. Inet, den där har annat grafikkort och vad jag kan se en annan skärm.

Permalänk
Medlem

Är det värt att köra på den billiga versionen?! Heh blir tight med cashn annars

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av bicepscurl:

Från HD5870 i MSI laptops till 555gt kort varför gå bakåt i prestanda?
Dom kunde väl satt i ett HD6950/6970 i stället.

Denna dator är ju inte deras High-end dator..

Kolla istället på GT780 och GT683 för 15" .. Med Geforce 560m

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Avstängd

560GTX är inget direkt höjdarkort heller så jag står fast att dom skulle satt i HD6950/6970 i dom bärbara..

Permalänk
Medlem
Skrivet av bicepscurl:

560GTX är inget direkt höjdarkort heller så jag står fast att dom skulle satt i HD6950/6970 i dom bärbara..

Men du är väl inte sinnesslö kära vän?

Det går inte att sätta i vilka grafikchip man nu vill, skitsaker såsom t.ex. värmeutveckling & pris komplicerar saker och ting.

Eller tycker du att alla laptops på hela planeten ska ha top of the line-komponenter, superb byggkvalitet, väga 1.2kg och samtidigt inte kosta över 7 tusen?

Time to wake up buddy.

Visa signatur

Mjo

Permalänk
Medlem

Hej
Jag är också sugen på denna datorn, men hade några frågor som jag inte hittar svar på.

1) Är det någon av er som vet/kan kolla om det grafikkortet som ingår stöder nvidia optimus?
2) Hur är det med batteri tiden vid surfning och filmtittande?
3) Hur är kvalitén på skärmen när man läser text? Tänkte på den höga upplösningen och om det blev jobbigt för ögenen
4) Går fläkten på ofta vid normal användning, dvs internet och youtube (ej spel) ?

Jag tackar mycket i förväg för snabba svar. Är det några andra detaljer som är viktiga hur små de än är så skriv gärna.

Mvh
/AhA

Permalänk
Medlem

Ja om någon har en MSI620DX är jag väldigt nyfiken. Verkar vara väldigt mycket man får får 7000kr vad gäller i5-modellen, o finns ju inga recensioner. Jag undrar typ hur varm den blir, hur tangentbord funkar, hur spel flyter på i den krävande fullHD upplösningen, hur kvalitén är på skärmen osv.

Ser ju väldigt bra ut vad gäller specifikationer iaf.

Permalänk
Inaktiv

Jag har beställt den och om de håller leveranstiderna till butik så borde jag ha den hemma innan helgen. Slänger upp lite kommentarer vid tillfälle!

Permalänk
Medlem

Jag har också beställt denna datorn (i5) den 5:e står det på webhallen, hoppas det stämmer

Det jag undrar är ifall någon vet ifall datorn lätt blir varm?

Visa signatur

amd 6000+ 4gb corsair value 800mhz x1950xtx

Permalänk
Avstängd
Skrivet av illusi0n:

Men du är väl inte sinnesslö kära vän?

Det går inte att sätta i vilka grafikchip man nu vill, skitsaker såsom t.ex. värmeutveckling & pris komplicerar saker och ting.

Eller tycker du att alla laptops på hela planeten ska ha top of the line-komponenter, superb byggkvalitet, väga 1.2kg och samtidigt inte kosta över 7 tusen?

Time to wake up buddy.

Måste jag tycka som du får jag inte ha en egen uppfattning om vad "JAG" tycker är bra och dåligt? så kalla mej inte sinnesslö när det är du som är det.

Att gå i från ett HD5870 till ett GTX560 är väl inte direkt superbra! typ samma kort i dyrare laptops... som att slänga pengar i sjön.
Dom borde lyssna på konsumenterna vad dom tycker och inte bara vad tillverkarna tycker och gör! är att lura av folk pengarna bara.
Lika som att kalla en laptop med ett gt 520/540 för speldator när det är rena skräpkort som sitter i.

Permalänk

Hejsan. Hade sökt innan att jag skulle köpa en bärbar laptop lämpad för spel dock så hann jag aldrig köpa den MSIn i tid och den verkar har utgått.

Och nu har jag satt siktet inställt på antingen en av dessa.
Är skillnaden så märkvärd mellan I5an och I7an när det kommer till spel? T.ex BF3. Kommer I5an klara sig i mer än 1 år innan spelen kräver bättre processorer? Vill inte att det ska bli som med min förra laptop Om inte så får jag antagligen satsa på den dyrare versionen med I7an.

Tack.

Permalänk
Medlem

http://www.notebookcheck.net/Review-Intel-Sandy-Bridge-Proces...

Grafikkortet som kommer vara problemet för gaming, inte CPUn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bicepscurl:

Måste jag tycka som du får jag inte ha en egen uppfattning om vad "JAG" tycker är bra och dåligt? så kalla mej inte sinnesslö när det är du som är det.

Att gå i från ett HD5870 till ett GTX560 är väl inte direkt superbra! typ samma kort i dyrare laptops... som att slänga pengar i sjön.
Dom borde lyssna på konsumenterna vad dom tycker och inte bara vad tillverkarna tycker och gör! är att lura av folk pengarna bara.
Lika som att kalla en laptop med ett gt 520/540 för speldator när det är rena skräpkort som sitter i.

Fan, du påminner mig om när jag var liten och allting var så enkelt och okomplicerat.

Sen växte jag upp.

Nejdå, jag hoppas med att vi får monsterkort i alla laptops, och feta prissänkningar (de kan ju sänka sin vinst, inte som att pengarna är det som driver ett företag?), kanske en dag gubben?

Visa signatur

Mjo

Permalänk
Medlem

Upp me recension ni som får den först. Jag blev besviken över asus konstiga prissättning på n55sf. Kan inte motivera ett köp på 2500 mer än MSI när man får typ samma spec så denna e nu på min lista på ev köp

Visa signatur

hej hej

Permalänk
Medlem

Jag har beställt den dyrare varianten för 8999 nu. Känns perfekt och jävligt bra specs om man inte ska spela allt för mycket grafikkrävande spel. För mig som bara köp Starcraft 2 och i övrigt mest surfar, kollar på film osv, så känns den optimal.

Nu hoppas jag bara att de får in den på lager som de planerat på fredag så man slipper vänta en massa.

Permalänk
Skrivet av illusi0n:

Eller tycker du att alla laptops på hela planeten ska ha top of the line-komponenter, superb byggkvalitet, väga 1.2kg och samtidigt inte kosta över 7 tusen?

Jag tar tre! Direckt!!!!!!!!!!!!!!!

Visa signatur

Förvirrad...

Permalänk
Medlem
Skrivet av SS_Martha:

Jag tar tre! Direckt!!!!!!!!!!!!!!!

Haha lol

Visa signatur

hej hej