SSD Raid0. Pros/Cons?

Permalänk
Medlem

SSD Raid0. Pros/Cons?

Hej.

Nytt datorköp på G.
Skulle först ta en 120GB Intel 510 SSD... Men sen när jag började kolla på mindre diskar såg jag ganska snabt att man kan få tex 2x 60GB OCZ Agility 3 diskar för samma pris.
För de flesta (iaf mig) var den största säljpunkten hastigheten i SSD som gjorde dom så aktraktiva..
Så att kunna köra 2st i raid0 borde väll ändå vara optimalt?

Så nu är min fråga, finns det några större nackdelar i att köra SSD i raid?

Samt då jag inte alls är påläst på någon SSD disk, hur pass bra är OCZ's agility 3 serie?
Håller dom lika bra som intels 510 serie diskar, samt har lika lite problem?

Tack på förhand.

//Jonatan

Permalänk
Medlem

det är inte nödvändigtvis kontinuerlig läs och skrivhastighet man är ute efter när man skaffar en ssd.

snabb åtkomst åt ett stort antal småfiler är den egenskap ssd's har som skiljer dem ifrån mekaniska hårddiskar däremot.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devildoll:

det är inte nödvändigtvis kontinuerlig läs och skrivhastighet man är ute efter när man skaffar en ssd.

snabb åtkomst åt ett stort antal småfiler är den egenskap ssd's har som skiljer dem ifrån mekaniska hårddiskar däremot.

det må hända.. men det är inte redigt det jag frågade efter
Men tack iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crimson:

det må hända.. men det är inte redigt det jag frågade efter
Men tack iaf.

att du upplever att datorn startar snabbt är inte för att ssd'n läser in någon baota-stor fil snabbt.
utan att den hinner öppna och läsa alla viktiga filer ( oftast små ) filer snabbt.

det värde som listas som hastighet i butikerna brukar däremot vara det förstnämda ,

vill du veta vilken ssd som får datorn att agera snabbast , ( vilket inte är det samma som att läsa stora filer snabbt )
så kan du kika på sweclockers ssd testdatabas t.ex

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem

Åtkomsthastigheten borde bli bättre i raid oavsett hur stora filerna är?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crimson:

Åtkomsthastigheten borde bli bättre i raid oavsett hur stora filerna är?

Åtkomsttiden blir högre då den får söka efter datan på mer än en disk.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crimson:

Åtkomsthastigheten borde bli bättre i raid oavsett hur stora filerna är?

Både rätt och fel

Åtkomsttiden är typ detsamma men eftersom man läser in en fil snabbare så hinner den till nästa fil på kortare tid.
Jag känner absolut märkbar skillnad med mitt rigg.

Permalänk
Medlem

Jag satte två 40Gig OCZ agility-2 diskar i min dator i Raid0 som boot/program-disk. Det jag upptäckt är att det inte är laddningen av Win7 som tar tid. Den mesta tiden är bios som initierar all hårdvara, spinner upp alla hårddiskar och verifierar konfigurationen. Jag har en extra satakontroller som ska initieras och den kontrollerar sina inkopplade diskar. Allt detta görs i bioskoden sekvensiellt i en tråd. Totalt 75% av tiden går åt innan Win7 börja laddas. Total starttid ca 40 sekunder. Däremot att stänga av tar bara 3 sekunder. Det borde komma bättre bios som är optimerade för snabbstart. Vissa onödiga kontroller kan kanske stängas av eller trimmas i bios. Timeouter för att hinna komma in i olika bios kan minskas. Tex ctrl-F2 till systembios och andra bios som exempelvis raidkontrollerns konfigurering.

Permalänk
Medlem

jag bryr mig inte så mycket hur snabt windows laddar då min dator iaf står på 24/7.
Utan mer om jag får något ökad prestanda i tex tunga bildhanteringsprogram och laddningstider/allmänt i spel!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crimson:

Åtkomsthastigheten borde bli bättre i raid oavsett hur stora filerna är?

nja , då du måste hitta filen på bägge diskarna istället för en så blir det antagligen tvärt om , det handlar dock om väldigt små siffror.

är det istället läshastigheten som är flaskhalsen så kommer du dra fördel av raiden.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem

TRIM fungerar inte alls i RAID och det innebär att din SSD-RAID kommer att bli långsammare och långsammare ju längre du använder den...

Permalänk
Medlem

Istället för att köra två 'bra' SSD's i raid 0 ... Köp en svinbra och stor sådan för superduper prestanda + TRIM ?

Permalänk
Medlem

Crimson här är en länk till ett test, ser bra ut iaf. med SSD raid-0, sedan hur mycket avsaknaden av TRIM påverkar diskarna återstår ju att se.
Men det kanske finns lösning på det inom kort.
http://hothardware.com/News/Intel-SSDs-RAID-0-A-Case-Study-In...

oj glömde en sak.
jo exakt det finns ju alltid det som Dz2 nämner ett dyrare alternativ. kan isåfall tipsa om en Revodrive 2 PCI-Express SSD url nedan:
Detta är en 160GB som jag själv ska köpa senare till nästa gaming-dator.
http://new.dustinhome.se/ocz-revodrive-x2-pci-e-x4-ssd-160gb/...
här är en sökning på alla "Revodrive x2":
http://new.dustinhome.se/ssd/group/19306

Sedan finns ju tydligen en "NYHET" Revodrive 3 men kanske lite overkill :=) som du ser längst ner.

Visa signatur

Alienware Aurora

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crimson:

jag bryr mig inte så mycket hur snabt windows laddar då min dator iaf står på 24/7.
Utan mer om jag får något ökad prestanda i tex tunga bildhanteringsprogram och laddningstider/allmänt i spel!

Tung bildbehandling och spel är faktiskt ett par av de användningsområden som raid0 bör ge en påtaglig prestandavinst.

Anand gjorde ett litet test tidigare där han raidade 2 Intel 40gb:

http://www.anandtech.com/show/3618/intel-x25v-in-raid0-faster...

Permalänk
Medlem

Tack. detta var precis de svaren jag letade efter. har gått igenom länkarna och finns mycket kul att läsa.
tbh. hade jag ingen aning om PCI-E SSD.. måste läsa på mig lite om dessa.
Det som vart länkat till var dock allderless flr dyrt i min prisklass atm. ~2k är allt jag planerat atm att spendera på en systemdisk.
Kan bli ett köp i framtiden när mer pengar finns att ta och man kanske känner sig missnöjd med sin nuvarande disk

Permalänk
Medlem

Det jag läst är att alla PCIe SSD:erna har stora problem, även på moderkort som ska stödja dem, och om de funkar gör de det oftast bara i en kontakt, "fel" PCIe-kontakt, där man vill ha grafikkort(en). Varning utfärdas.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Medlem

Något som bör påpekas är att SSDs är redan uppbygda på en egen 'intern' RAID. Detta framkommer kraftigt när man jämför låg kapacitets modeller, till exempel 60gb, med 'standard' kapacitets modeller såsom 120gb. Det är inte ovanligt att en 60gb enhet använder hälften av chippen och kanalerna som en 120gb enhet, och därmed har halva prestandan.

Därför är det inte garanterat att två stycken 60gb enheter är snabbare än en 120gb - ens på stora raka skrivningar.

Med mindre job i stora antal är det en fördel för SSDn som inte är i RAID då den effektivare kan plannera laddningen av alla job. Detta för att inte nämna övertaget att 120gb SSDn ochså får TRIM information när den behöver skriva mycket data.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXale:

Något som bör påpekas är att SSDs är redan uppbygda på en egen 'intern' RAID. Detta framkommer kraftigt när man jämför låg kapacitets modeller, till exempel 60gb, med 'standard' kapacitets modeller såsom 120gb. Det är inte ovanligt att en 60gb enhet använder hälften av chippen och kanalerna som en 120gb enhet, och därmed har halva prestandan.

Därför är det inte garanterat att två stycken 60gb enheter är snabbare än en 120gb - ens på stora raka skrivningar.

Med mindre job i stora antal är det en fördel för SSDn som inte är i RAID då den effektivare kan plannera laddningen av alla job. Detta för att inte nämna övertaget att 120gb SSDn ochså får TRIM information när den behöver skriva mycket data.

Detta tåls ju att tänka på.
Så i princip är det stor chans att hastigheten ökar på en SSD baserat på dess GB?

Permalänk
Medlem

Jag har 2 st Intel G2 80Gb i raid0, och det blev i princip ingen skillnad alls mot när jag körde en ensam SSD, varken i windows eller spelladdning. Skillnaden visar sig bara i prestandatester, och där är det i princip dubbla hastigheten.

Andra nackdelar med raid är att det är mer krångel, tar längre tid att komma igenom POST, inget stöd för trim, större risk för dataförlust (en av mina SSD'er fick för sig att hoppa ur raiden en gång, då tappade jag all data på raiden), tar upp en (eller flera) extra sataportar, och säkert mer som jag har glömt.

Jag skulle helt klart ta en större SSD istället för att raida två mindre.

Visa signatur

Asus Prime X470-pro | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H115i | MSI GTX 1070 Gaming X | G.Skill Ripjaws 32 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750x v2 | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem

här är en länk till en benchmark-databas, folk med sina system som kör benchmark i olika program.
Där kan du se i ren prestanda typ 1st 120GB eller 2st 120GB i raid0 eller större diskar.
http://www.hwbot.org/benchmark/as_ssd_benchmark/

Visa signatur

Alienware Aurora

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crimson:

Så i princip är det stor chans att hastigheten ökar på en SSD baserat på dess GB?

Det är en regel som gäller för så gott som vartenda SSD model på marknadenl; även om skillnaden ibland kan vara liten eller inte alltid visas i specifikationerna. Den är dock ofta mycket stor när enheterna är små.

Om du tittar på Intel's 320 serie till exempel, kan du se att för varje kapacitets ökning så blir skriv hastigheten högre och högre med 20-30mb/s. Samma gällde för den gammla X25-M serien, 160gb versionen hadde 100mb/s skrivning i stället för 70mb/s som 80gb varianten.

Vertex 3 240gb är markant snabbare än vertex 3 120gb, som i sin tur är mycket snabbare än Vertex 3 60gb.

Av denna anledning är det vanligt att sidor kör tester där de explicit nämner kapaciteten av deras testade enhet - och det är extremt viktigt att man tänker på detta när man gör jämförelser. Det händer att det "rekomenderade köpet" ändras när du ändrar kapaciteten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barak:

Åtkomsttiden blir högre då den får söka efter datan på mer än en disk.

Det är ju inte så att datorn först söker data från ena disken och sedan från andra. Det sker samtidigt!