Bahnhof, Bredband2, Blixtvik, e phone eller Telia

Permalänk

Bahnhof, Bredband2, Blixtvik, e phone eller Telia

Hej alla glada,
jag kan välja en av ovanangivna bolag inom min stadsnät och vill ha bredband 100/10.

Vilken föreslår ni?
Har ni någon av de, hur länge har ni haft den, era erfarenheter??

Jag flyttar ifrån BBB som jag haft i många år, kommer sakna den :)!

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Bahnhof brukar vara bra(haft 100/100 i örebro förut), Bredband2 har jag nu(100/100 i Falun) och det funkar fint så jag rekommenderar någon av de två. För och nackdelar vet jag inte, jag valde efter den billigaste.

Permalänk
Medlem

Har Bahnhof via stadsnät, dock bara 10/10, haft det i ~6 månader och det har varit nere 1 gång. Tog 3-4 dagar innan de fick igång det igen och när jag skulle ringa supporten fick jag vänta i ~30-40 minuter. I övrigt har jag inget att anmärka på, hastigheten är som utlovad.

Dock är de rätt så fula då de inte har riktiga e-fakturor (man får PDF mailad till sig) och straffas då med en kostnad av 25kr. Väljer du pappersfaktura är det ytterligare 25kr (dvs 50kr extra), så för att slippa extrautgifterna måste man välja autogiro.

Visa signatur

WS: Fractal Design Pop Silent | Seasonic Prime G12 GC 550W | Gigabyte B650 Eagle AX | Ryzen 7 7700 | Corsair 64GB DDR5 | Intel Arc B580 Limited Edition | Arch Linux (x86_64) | Eizo EV2795
HTPC: Philips 50PUS8804, Kodi samt extern usb-disk
Server: Raspberry Pi 4 | 8GB RAM | HDD 750GB | Arch Linux (armv7h)

Permalänk

Jag kör Bahnhof 10/10 och får ut ungefär 15/15 så jag känner mej ganska nöjd Aldrig nått strul heller

Edit: Man får också egen hemsida som är helt ok
http://x00733.orbbox.com/
Lite info
http://bredband.bahnhof.se/tjanster/orbbox

Visa signatur

Lycklig ägare till denna fattigmanslaptop. Nypris under 4000:-
Asus 1215B 500GB 4GB minne och W7 Ultimate tweakat
och nerbantat till max Så datorn är riktigt pigg

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arne Anka
Jag kör Bahnhof 10/10 och får ut ungefär 15/15 så jag känner mej ganska nöjd Aldrig nått strul heller

Edit: Man får också egen hemsida som är helt ok
http://x00733.orbbox.com/
Lite info
http://bredband.bahnhof.se/tjanster/orbbox

Låter bra.
Det verkar som Bahnhof är ganska stabil.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Royal FOOL
Låter bra.
Det verkar som Bahnhof är ganska stabil.

Ja Bahnhof är stabilt Iofs så funkar stadsnätet jäkligt bra Hade Bredband2 innan Bahnhof och det funkade också bra

Visa signatur

Lycklig ägare till denna fattigmanslaptop. Nypris under 4000:-
Asus 1215B 500GB 4GB minne och W7 Ultimate tweakat
och nerbantat till max Så datorn är riktigt pigg

Permalänk
Medlem

Bredband2 fungerar inte med Warhammer online. laggar något otroligt

Visa signatur

Dator: Ryzen 5700x3d - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Dell Optiplex CasaOS Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 1000 Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, Renault Zoe 52kwh Edition One
Solceller: 12,1kwh. Pixii Home 20Kw/20Kwh

Permalänk
Medlem

Telia är överlägset bäst av ovanstående.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av depeo

HAHhahahHAHAHAHAHAHAHahhahahahahh hhhahahahaa

Telia är bra på en sak och det är deras mobilnätverk här i Sverige som är överlägset alla andra näten, dock är deras priser och support helt sämst.

Visa signatur

i7 12700, 5080, 32gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tysonayt

Telia är bra på en sak och det är deras mobilnätverk här i Sverige som är överlägset alla andra näten, dock är deras priser och support helt sämst.

Han har ändå rätt. Telias nät är bäst. Punkt slut. Övriga ISP:er kan aldrig mäta sig med Telia när det gäller kvalitén på deras nät, speciellt utanför Sveriges gränser.

Men smakar det så kostar det. Bahnhof är ju betydligt billigare men då kan man räkna med att det laggar ordentligt när man besöker servrar utanför Sverige.

Permalänk
Keeper of the Bamse

Jag har erfarenhet av Blixtvik, BBB, Bahnhof, Bredband2 (och f.d adamo) och TDC.

I min mening är det dött lopp mellan Blixtvik och Bahnhof. Båda ger de hastigheter de utlovar till alla operatörerna. Jag själv kör blixtvik och har ibland dålig peering mot BBB, annars full hastighet (80-98mbit).

Hade BBB tidigare men eftersom de inte kan erbjuda 100mbit åt båda hållen sket jag i dem, luffare som inte erbjuder 100/100.

Bahnhof är bra, men se upp med hur många IPadresser du får. Du specificerar inte vilket stadsnät du har så kolla upp innan köp.

Adamo och Bredband2 hade OK hastigheter, inte mer. Mycket peeringproblem och fantastiskt kass support.

Telia kan jag inte yttra mig om, övertygad om att de är bra, men oj vad de kostar...

TDC 100/10 har vi på jobbet och vi får precis de hastigheter som de lovar. När något strular är de extremt dåliga på återkoppling, något som våra kunder har fått lida för. Vad sägs om 48h nertid på ett MPLS-nät t.ex.?

Som sagt, Blixtvik eller Bahnhof säger jag, som provat allt utom Telia.

/en som haft 10mbit fiber sen 1998.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook M3 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag har Blixtvik och är väldigt nöjd!

Kan tillägga att det är stadsnätet i Sundbyberg som gäller för mig..

Visa signatur

EPoX 8RDA+, XP2500+, 2x256Mb PC3200 (DualCh), Club3D 9800PRO, Seagate 7200.7 160Gb 8Mb Limited edition

Permalänk
Medlem

Jag skulle tagit Telia alla dagar i veckan. Pris och prestanda hänger allt som oftast väldigt tätt ihop.

Permalänk
Medlem

Spanat in T3?

Permalänk
Medlem

Bahnhof peerar dåligt mot Telia men det är för att Telia och Bahnhof är inte direkt vänner.

Men jag skulle ändå köra på Bahnhof alternativ Ephone.
Har själv Bahnhof en bekant kör på Ephone bägge funkar mycket bra.

Visa signatur

Lenovo Thinkpad X13 Gen1 AMD Ryzen 3 Pro 4450u Pro 8GB Ram Radeon RX Vega 5 256GB SSD. AOC Q27G2U
Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD.

Permalänk
Medlem

Helsingborgs stadsnät.

Har haft både BB2 och Bahnhof och har inte haft något strul med någon av dem.
Skulle gärna valt Telia då jag har haft väldigt goda erfarenheter med deras ADSL, dock så erbjuder de endast 10/10 av någon anledning.

Visa signatur

Speldator - X870E | 9800X3D | 64GB 6000 CL30 | 4090 | 2TB 980 Pro | Win 11 Pro
Server - 3700X | 32GB | 7x5TB RAID-Z2 | TrueNAS

Permalänk
Medlem

Kör BBB och är väldigt nöjd, men skulle välja Bahnhof om jag kunde, pga deras kundpolicy och startandet av integritetsmärkt fetsnöre.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

WS: z790 ProArt + 13900K + 4080 + 2x32GB 6400 MT/s + 19 TB NVME. Bambu labs P1S.
Server: Klassiskt PC-V2000 med skapligt mycket SSD (ca 33 + 57 TB) och dual 10G.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tysonayt

en kompis har Telia 10/10.. han får ut 12/21. så HAHhahahHAHAHAHAHAHAHahhahahahahh hhhahahahaa
Innan det så hade dom glömt stänga av nätet från testperioden som var 3år tidigare, så han hade gratis 100/100 och fick ut 95/60.. helt gratis.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Grabben_83a
Bahnhof peerar dåligt mot Telia men det är för att Telia och Bahnhof är inte direkt vänner.

Det har varit fixat i flera månader, jag har inga peeringproblem mot Telia (Bahnhof 100/100).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Grabben_83a

De beror ju iofs på att bahnhof limitade och inte att de peerar dåligt... bara dålig ursäkt från bahnhof's sida.

Visa signatur

Battlestation: 14900kf - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial

Permalänk

jag sitter på 24mbit telia, och det kan man säga SUG! sämsta peeringen ever och sämsta uploaden, ringt deras support och fråga vad jag skulle ha i upload, ca 5-10mbit, kollar jag TPTEST och sånt ligger jag på ca 1-1.5mbit upp.

om jag bara kunde byta ut felia mot BBB eller nått så skulle jag bli ortodox katolik om det så skulle behövas,

*detta inlägget är ett skämt p.g.a segt internet.*

Visa signatur

4790K @4.6 | EVGA GTX1080 Founders Ed. | 16gb ram | 240+120+40gb ssd | 14TB mekanisk lagring

Permalänk
Medlem

En föredetta Telia kund.

Har gått över till Bahnhof via statsnätet. 100/100
Har haft detta nu ett år.

Har varit nere en gång under denna tid.
Ringde support och allt var fixat på 25 min.

Då skall det talas om att felet var i en huvudrouter i ett rum på mitt hyreshus.

Så jag kan varmt rekomendera Bahnhof
Om inte annat för deras kundpolicy.

Visa signatur

Chassi: CorsAir Obsidian 900D PCU: CorsAir AX 1200i - Moderkort: ASUS ROG Strix Z590-F Gaming WiFi - CPU: Intel Core i9-11900K - Minnen: CorsAir Vengeance RGB Pro 64GB (4x16GB) DDR4 3200MHz - GPU: 2x PowerColor LCS Radeon R9 290x 4gb Skärm: 2x ASUS VG248QE 144hz

Permalänk

Jag har testat Bredband2, Bahnhof och Blixtvik via stadsnät. 100/100-tjänster hos alla tre.

Jag var rätt så nöjd med Bredband2, bra hastigheter men lite dålig peering mot en del ADSL-användare.

Bahnhof blev jag inte alls nöjd med, dels begränsade de hastigheten mot Telia och sedan fungerade nätet rejält dåligt under kvälltid. En del webbsidor var helt omöjliga att nå. Hastigheterna var väl däremot ok, när det väl fungerade.

Blixtvik använder jag nu och är mest nöjd med dem. Hastigheten är inget att klaga på och peeringen fungerar bra till de flesta ISPer.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem

Nu har jag bahnhof och där kom jag fram till support efter 5 minuter så so far kan jag rekomendera dom. Har 30/30 och får ut 50/50. Var visserligen så hade jag lika bra hastighet med Bredband2 också

MEN

Vad du än gör håll dig borta från Bredband2, felet är att deras tekniska support inte existerar.

I mitt fall skulle jag göra en så enkel grej som att byta lägenhet inom samma stadsnät. Försökte nå nötterna på den tekniska supporten över 10 gånger vid alla möjliga olika tider på dygnet utan att nå fram! Det slutade alltid med att jag blev bortkopplad efter 45 minuter eller 15 minuter beroende på om jag ringde på kontorstid eller natten. På nätterna verkar det inte ens finnas någon på plats för man hör tydligt att kopplingstonen ändras när man går från att köa till att telefonen börjar ringa hos supporten. Efter 45 sekunder blir det time out och hej då. Deras 24h support kan dom köra upp i röva för den finns bara där för att locka nya naiva kunder!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Deimos
Nu har jag bahnhof och där kom jag fram till support efter 5 minuter så so far kan jag rekomendera dom. Har 30/30 och får ut 50/50. Var visserligen så hade jag lika bra hastighet med Bredband2 också

MEN

Vad du än gör håll dig borta från Bredband2, felet är att deras tekniska support inte existerar.

I mitt fall skulle jag göra en så enkel grej som att byta lägenhet inom samma stadsnät. Försökte nå nötterna på den tekniska supporten över 10 gånger vid alla möjliga olika tider på dygnet utan att nå fram! Det slutade alltid med att jag blev bortkopplad efter 45 minuter eller 15 minuter beroende på om jag ringde på kontorstid eller natten. På nätterna verkar det inte ens finnas någon på plats för man hör tydligt att kopplingstonen ändras när man går från att köa till att telefonen börjar ringa hos supporten. Efter 45 sekunder blir det time out och hej då. Deras 24h support kan dom köra upp i röva för den finns bara där för att locka nya naiva kunder!

har haft samma jävelskap här!
vi var tvungna att byta bort telia som funkat felfritt i 3 år 10/10 inga problem...

vi valde bredband 2 100/100 24/7 support lät jävligt bra...
jag får ut och jag skämtar inte 2 mb ner och 47 upp....

vi har mailat dom ca 15 gånger dom svarade på ett utav mailen och sade att det var vår utrustning det var fel på.. man kan sitta i telefonkö i 2.5 timmar för att det sedan bara skall tuta upptaget... rent skit..

den som väljer Berdband 2 är rejält lurad!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grabben_83a:

Haha är inte banhof och telia vänner, hur kommer det sig då att bahnof är en underleverantör av telia?

Visa signatur

DONERA bitcoins mina vänner!: 1UZQMzQWdeA9BBHhxP1DMdwDZAuiKeWr4

MSI P67A-GD65, i5 2500K Sandy Bridge (Oöverklockad), 1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, Corsair 4GB 1600MHz XMS3, Gigabyte Radeon HD6950 2GB (Moddad), Fractal Design Tesla 650W 80+, Samsung SH-S223C 22X DL Svart, Fractal Design R3 Svart, Windows 7 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av depeo:

Förlåt men är du seriös?

Vi har haft telia i ca 10 år nu och varje år under våren lägger vårat internet ner HELT och dom måste gräva ca 2KM ifrån oss för att rätta till felet. Detta har hänt år in och år ut och den ända anledningen till att vi har teila fortfarande är pga att mina föräldrar vill ha allt till ett och samma företag vilket är galet om du frågar mig. Vi har även våran hem telefon hos telia och den sprakar och har sig och vi har haft problem med den ofta och det dom säger varje gång är att vi har kopplat fel. Dock fungerade det bra första året sen gick det helt år H-vete, Skulle det inte vara för att vi har varje år med internet så säger mina föräldrar att vi skulle ha TVn hos telia med.

Låt mig säga detta NEJ TACK.

Sen under tiden jag bodde i linköping så hade jag telia och routern ingick då i pricet som en hyr grej. Och jag tror att under första 3 veckorna gick 2 routrar sönder. Kvalitet. Host host

Visa signatur

Fractual Design Define XL - Gigabyte GA-990FXA-UD3 - Phenom II X6 1055T @ 3.5GHz - Antec Hühler H2O 920 - G.Skill 16GB 1600MHz Ripjaws Gaming - XFX Radeon HD 6950 CF - Fractual Design Newton R2, 1000W - Eyefinity

Permalänk
Medlem

min uppfattning är att telia är bäst men dyrast.
vill man betala mindre så skulle jag välja bahnhof
blixtvik blev upp köpt av alltele så de vet jag inte hur det är längre var dock bra innan men bytte efter detta till bahnhof

Visa signatur

"Med datorer kan man lösa problem
man inte hade tidigare" anonym

Permalänk
Medlem

Jag är väldigt nöjd med Bahnhof

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deimos:

Håller med!

Hade bredband2 förut, med samma problem! Byte till Telia och det har aldrig strulat, tycker det värt de extra kronorna varje månad.