Permalänk
Medlem

Kan 95C skada en 2500k?

Hej!
Satte igång Prime95 för att testa om min 2500k @ 4.2 GHz var stabil. Gick iväg och gjorde andra grejer. Kom tillbaka, surfade lite och sen började det lukta bränt. Såg sen att jag hade stängt av fläktarna totalt till min H80. Processorn var då uppe i 95C. Det jag mest undrar är om det kan ha skadat den något?
För övrigt kyler min H80 toppen

Visa signatur

C>++

Permalänk
Medlem

Ja den kan ha tagit skada

Håll tummarna helt enkelt..

Kanske är läge att slå ett kik på moderkortets auto shut off-funktion..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagom:

Ja den kan ha tagit skada

Håll tummarna helt enkelt..

Kanske är läge att slå ett kik på moderkortets auto shut off-funktion..

Hur kan man märka det då?

Testade att köra prime95 igen. OC till 4.2 GHz, inga problem

Visa signatur

C>++

Permalänk
Medlem

Sandy bridge processorer börjar trottla vid 98, så dom klarar lätt 95 grader, sen kanske det inte är bra och sitta med den konstant i 95

Men du borde kunna vara lugn, auto stop funktionen sätts igång när den når kritiska tempraturer.

Visa signatur

[Thermaltake Level 10 GT] [XFX PSU Core Edition 850W 80+ Bronze] [Asus P8P67 PRO B3] [Intel Core i5 2500K @ 4.5GHz] [Radeon AMD 290x] [Corsair XMS3 Vengeance 2x4 GB] [Corsair H80 PnP 2xScythe GT 1850 RPM] [Corsair Force 3 120gb]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcorc:

Sandy bridge processorer börjar trottla vid 98, så dom klarar lätt 95 grader, sen kanske det inte är bra och sitta med den konstant i 95

Men du borde kunna vara lugn, auto stop funktionen sätts igång när den når kritiska tempraturer.

Okej

Den hade dock klockat ner sig till 3.9 GHz tror jag

Visa signatur

C>++

Permalänk
Medlem

Tror inte att den tar skada vid 95C bara för en liten stund, om man däremot kör processorn i den temperaturen 24/7 kan det nog skada den.

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jeddan:

Tror inte att den tar skada vid 95C bara för en liten stund, om man däremot kör processorn i den temperaturen 24/7 kan det nog skada den.

Gött då är det ingenting man behöver oroa sig över

Visa signatur

C>++