Dator stänger av sig och går sedan ej att starta på en tag (+ värdering)

Permalänk
Medlem

Dator stänger av sig och går sedan ej att starta på en tag (+ värdering)

Hejsan!

Nu har min dator börjat krångla igen och denna gång är de så att datorn helt plötsligt stänger av sig själv efter en stunds användning. Ibland går det att starta datorn direkt efteråt, men då stängs den av efter bara ett par minuter igen. Ibland när jag startar den efter en sådan avstängning, så börjar fläktarna gå på högvarv och då brukar jag stänga av den direkt igen (vet alltså inte om det skulle gå att starta upp ändå när detta händer).

Detta kan hända när jag gör enkla saker som att surfa, men verkar vara mer frekvent när jag har flera tabbar uppe i webbläsaren osv., men har även kunnat sitta längre stunder utan problem. Har testat i två dagar att lämnat datorn på när jag gått hemifrån, för att sedan upptäcka att den stängt av sig själv när jag kommer hem efter flera timmar - alltså verkar kunna hända även när jag inte gör något speciellt.

Jag misstänker att det har med överhettning att göra eller liknande problem eftersom fläktarna beter sig konstigt som beskrivet ovan. Processorfläkten låter även lite konstigt har jag märkt. Jag hade problem med fläktarna tidigare i våras och bytte då ut både chassifläkt och processorfläkt (processorfläkt av misstag, då jag sedan märkte att det var chassifläkten som varit problemet).

Jag har sökt här på forumet och på google och har hört folk med liknande problem som blivit tipsade om att byta nätagg - kan detta vara problem även här eller låter det rimligt att det är överhettning/fläktproblem?

Jag skulle även vilja ha hjälp att värdera min dator, då min bror är intresserad av att köpa den (vi får anta att jag lyckas fixa detta problem för eventuellt en mindre summa).

Operativsystem: Windows Vista Home Basic 32-bit
Processor: Intel Core 2 Duo E6850 3.0 GHz 4 MB FSB1333
Processorkylare: Akassa AK-CCE-7106HP
Moderkort: ASUS P5N-E SLI nForce 650i SLI 4DDR2-DIMM
Minne: 4x1GB Corsair XMS2-6400 DDR2 800MHz
Grafikkort: Radeon HD3870 512MB
Hårddisk: Western Digital Caviar XL WD5000AAKS 500GB 7200rpm 16MB SATA 2
Nätaggregat: 500W (ingick i chassit - Antec LifeStyle SONATA III Quiet Super MiniTower)
Övrig kylning: Chassifläkt Noctua NF-S12B FLX
Övriga komponenter: Asus DRW-1814 DVD-brännare och Creative Sound Blaser X-Fi Xtreme Audio ljudkort
Temperaturer: extremt varmt, då de fläktar jag bytt till efter tidigare problem var sämre - kan gå upp över 80 grader ibland när jag spelar, men datorn verkar klara det (detta kanske inte är bra på lång sikt däremot)

Enormt tacksam för hjälp!

Permalänk
Medlem

Verkar som någon fläkt för antingen cpun eller grafikkortet börjar sacka ihop ordentligt. Då din dator i drar så mycket ström bör tom ett 300-350 watt kunna dra din dator.
Förövrigt klarar grafikkort höga temperaturer som 90+ grader inte hälsosamt i längden men när den belastas rejält är det okej om det går upp i de graderna. Cpun o andra sidan klarar inte alls lika hög temperatur, så kolla tempen på de olika delarna i datorn.
Och idag skulle jag möjligtvis betala 2000 kr för den datorn, om det är din bror som du ska sälja det till så sälj den för 1500 fast.

Visa signatur

Intel Core i5 4670K
770 GTX
ASRock Z87E-ITX mITX
Minne 16 GB @1600 Mhz

Permalänk
Medlem

Jaså, okej. Från ett värde på 10.000kr ner till 1500-2000kr på 3,5 år kändes mycket, men det är det väl inte i datorvärlden. Kanske ovärt att sälja den då.

Har någon något annat förslag/tillägg angående felet?

Tack för snabbt svar!

Permalänk
Medlem

Kom även på att jag hade ett problem för några månader sedan, då jag fick bluescreen när jag startade datorn. Det gick därefter att starta om den som vanligt. Detta återkom ett par dagar och då gjorde jag en systemåterställning och har ej haft samma problem sedan dess. Kan dessa två problem höra ihop?

Tacksam för hjälp!

Permalänk
Medlem

Jag hade liknande problem med min förra dator, tyvärr löste jag det aldrig riktigt, men det var troligen processorn som fallerade. Här är tråden jag startade i våras: http://www.sweclockers.com/forum/61-stationara-datorer-support-och-ovriga-tradar/999230-datorn-stanger-av-sig-utanfor-bios/

Stats för gamla datorn:
Antec Sonata II m. Corsair HX520W | 
MSI K9N Platinum | 
AMD X2 4600+ AM2 (m. stock-kylare) | 
2Gb Corsair DDR2 PC6400 | 
WD Caviar WD20EARS 2TB 3,5" SATA-300 | 
Powercolor Radeon x1900xt 512 Mb

Visa signatur

Fractal Design Arc m. Corsair CMPSU-850AX 850W | Asus P8Z68-V Pro | Intel Core i7 2600K | Noctua NH-D14 | 16Gb Corsair XMS3 DDR3 PC12800/1600MHz | Intel 510 SSD 120GB | Samsung EcoGreen F4 HD204UI 32MB 2TB | Asus GeForce ENGTX580 DCII/2DIS/1536MD5 1536MB