Permalänk
Medlem

Lätt mc , Några frågor

Tja! Funderar på att skita i moppe , Och köra lätt mc istället.
Några snabba frågor bara.
Hur snabbt för en lätt mc gå?
Kan man sätta en 125 motor på "mellan" mc ( inte tung och inte lätt , Mellan 125cc Och 600cc )

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk

Bror på vilken hoj vi pratar om men det är väl mellan 80-140 km/h eller likande (från fabrik). Tror det inte finns några riktiga bestämmelser? Om man bortser från hastighetsbegränsningar eller om det skulle stå något i registreringsbeviset? Men det borde ju finnas, men det jag vet är att den får max vara på 125CC och ha en effekt på 11kW alltså 15HK.

"Sätta på" en motor på en hoj är nog lättare sagt en gjort, men om vi säger så här om du måste fråga för att göra det klarar du nog inte av det. Om du nog lyckas blir det nog inge bra. Är nog lättast att bara köpa en 125 från sketch, satsa på 2t, allt annat e bajs.
Om du vill veta mer kan du alltid besöka sporthoj.com

Permalänk
Medlem

Det finns ingen hastighetsbegränsning, men en effekt begränsning på 125cc 11Kw.
Det går inte att bara byta ut en motor på det viset, och räkna med att det går att besiktiga den. Vill du köra lagligt och max 120-130km/h satsa på en 4t, vill du ha mer pulver satsa på 2t.

Visa signatur

[Intel Core i5 2500K][Nvidia GTX 760]

Permalänk
Medlem

Jag säger kör på mc
Själv ska jag gå på teorin i vinter sen ta kortet lagom till sommarn.

Tar du kortet när du är 16 så blir du ju av med prövotiden när du är 18 vilket e rätt nice.

Och som LightBlizz skrev kolla in sporthoj.com lätt hänt att man blir sittandes där 1-2 timmar om man inte har något viktigt för sig.

Visa signatur

"Mod är vad den fege tar till när han inte törs"- Sven-Erik Ivar Marklund

Permalänk
Skrivet av haaken:

Och som LightBlizz skrev kolla in sporthoj.com lätt hänt att man blir sittandes där 1-2 timmar om man inte har något viktigt för sig.

Jag blir lätt sittandes där även om jag har något viktigare att göra

Permalänk
Medlem
Skrivet av TeXoN:

Kan man sätta en 125 motor på "mellan" mc ( inte tung och inte lätt , Mellan 125cc Och 600cc )

Javist kan du göra det, dock får du antagligen aldrig registrerat den om du inte följer alla föreskrifter om ombyggd/amatörbyggd fordon.
http://www.sfro.com/

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem
Skrivet av LightBlizz:

Jag blir lätt sittandes där även om jag har något viktigare att göra

Sant

Skrev mitt förra inlägg 01:51, loggade in på sporthoj, somnade runt halv 5 och vaknade nyss

Visa signatur

"Mod är vad den fege tar till när han inte törs"- Sven-Erik Ivar Marklund

Permalänk
Medlem

Även jag tycker att du ska kika in/bli medlem på sporthoj.com. Känner igen minst en från denna tråden som medlem på den sidan
Har haft A1 i drygt ett år nu och kör en Husqvarna WRE 125. Det är bara att ösa på med frågor om du vill!

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - GTX 1070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av TeXoN:

Tja! Funderar på att skita i moppe , Och köra lätt mc istället.
Några snabba frågor bara.
Hur snabbt för en lätt mc gå?
Kan man sätta en 125 motor på "mellan" mc ( inte tung och inte lätt , Mellan 125cc Och 600cc )

Go for it;P
Ingen begränsning men strypta (lagliga) 120-130.
Går ja men nja, skulle inte rekomendera detta om du inte gör det som en hobby / kul grej. Är en djungel av regler, bestämmelser mm.. Men visst med kunkap hos dej/kompisar samt lite ekonomi är det nog mycket möjligt i dom flesta fall.
Inte så inne på ombyggnad på hojar men gjort endel på bilar etc, vissa modeller är i stort sätt omöjliga då dom kräver vissa papper från tillverkaren som ej går att få. Går att undgå men då ger man sej in på total ombyggnad som i stort sätt handlar om modifiera från scrath. Men visst går det.
Ska kanske tilläga att modiferingar jag gjort är till större, kanske helt anorlunda/enklare om man går neråt?