Göra mobilt bredband till trådlöst nätverk?

Permalänk
Medlem

Göra mobilt bredband till trådlöst nätverk?

Hej.

Jag har mobilt bredband (via USB, som vanligt alltså) från TRE.
Behöver fler som kan koppla upp via mitt mobila bredband. Hur går jag tillväga då? går det att göra ett trådlöst nätverk av det mobila bredandet (som jag tror betecknas som "VPN"), alltså att koppla upp det till en router?

Datorn har Windows 7 Ultimate. Datorn är en HTPC med inbyggt trådlöst höghastighetsnätverk, och har USB 3.0.

MVH
Lafa

Permalänk
Rekordmedlem

Enklast är att fixa en 3g router.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Går det på annat vis att dela ut det mobila bredbandet?

Om det alternativet är alltför komplicerat, vilken 3g-router är den bästa (802.11b/g/n)??

Bland annat ska det gå koppla upp sig med mobilen (som kör 802.11/n).

Permalänk
Skrivet av Lafa:

Går det på annat vis att dela ut det mobila bredbandet?

Om det alternativet är alltför komplicerat, vilken 3g-router är den bästa (802.11b/g/n)??

Bland annat ska det gå koppla upp sig med mobilen (som kör 802.11/n).

Dovados 3G routrar skulle jag nog säga är bäst i dagsläget. http://www.dovado.com/index.php?option=com_content&view=article&id=27&Itemid=5

Visa signatur

"Är det här spermabussen till Tallinn?
Det blev alldeles tyst, då har vi kommit rätt!"

Permalänk
Medlem

Dovado verkar lite väl dyr. Finns det inget router runt 500 kr som har en "sträckning" runt huset, även utanför huset så man kan sitta med kaffe och koppla upp mobilen på den den trådlösa 3G-routern?

Grejen är att jag har ett 3G-modem via USB in i datorn + inbyggt trådlöst nätverk. Borde inte det gå att skicka ut det trådlösa nätverket till mobilen så?

Permalänk

Problemet där ligger i att datorn inte har någon form av inbyggd routing, den kan alltså inte dela ut signalen på samma sätt som en router. Du har ju mini varianten som kostar runt 799 kr (iaf på Kjell & Co där jag jobbar) med en antenn. Inte riktigt lika bra räckvidd men fungerar som den ska.

Visa signatur

"Är det här spermabussen till Tallinn?
Det blev alldeles tyst, då har vi kommit rätt!"

Permalänk
Medlem

Du kan nog skaffa det trådlöst nätverkskort och brygga det med 3G:et tror jag..

Permalänk
Medlem

Jag kör med TP-LINK TL-MR3220 3G router och har inga som helst problem. Har min stationära, sambons bärbara, xbox360 och grabbens stationära och iblan min mobiltelefon uppkopplade på den och har inte haft några som helst problem. Kör telenors kontant korts 3g med ett huawei 1750 stick och routern hittade både sticket och inställningarna för telenor helt själv. Det va bara koppla in och börja surfa.

Visa signatur

.::. Be Quiet Silent Base 800 :: Corsair RM1000i :: Asus ROG Strix B550-F Gaming :: AMD Ryzen 7 5800X :: Be Quiet Dark Rock 4 PRO :: Corsair Vengeance RGB PRO SL 32GB 3600MHZ :: Crucial MX500 1TB :: Seagate ST8000DM004 :: RTX 2080 Super :: Sound BlasterX AE-5 :: Samsung G3 32" 165Hz .::.

Permalänk
Medlem

OKey, skulle den här routern funka som den ska? http://cdon.se/hemelektronik/router_dovado_3gn_3g_150mbps_n_r...

Vet ingen hur man gör utan 3g-router? För visst borde det gå? Jag vill alltså främst koppla upp mobilen till trådlöst internet, från det mobila bredbandet.

Permalänk
Medlem

Den kommer funka fin fint
Dovado och TP-LINK är dom som får bäst i test.
Vet dock ej hur räckviden är på dovado men med TP-LINK kan jag säga att räckviden är helt okej. Bor själv i marklägenhet med granit blandad betong i väggarna vilket blockerar rejält men sitter ändån ute med den bärbara c:a 50 meter från lägenheten på en gräsplan och surfar med den bärbara. Och vad jag har hört ska Dovado ha samma goda räckvidd så kör på den.

Visa signatur

.::. Be Quiet Silent Base 800 :: Corsair RM1000i :: Asus ROG Strix B550-F Gaming :: AMD Ryzen 7 5800X :: Be Quiet Dark Rock 4 PRO :: Corsair Vengeance RGB PRO SL 32GB 3600MHZ :: Crucial MX500 1TB :: Seagate ST8000DM004 :: RTX 2080 Super :: Sound BlasterX AE-5 :: Samsung G3 32" 165Hz .::.

Permalänk
Medlem

Hej!

Jag lånar den här tråden för en liknande fråga. En stationär dator är i dagsläget ansluten med ett mobilt bredband från 3. Nedladdningshastigheten ligger enligt test på cirka 3,6 mbps.

Saken är den att huset numera även har tillgång till ett trådlöst nätverk och Comhems 100mbps-abonnemang. Datorn ovan ligger i ett annat rum än min egen stationära, så att ansluta den via kabel är inte aktuellt.

Min fråga är därför om det ändå kan vara värt att byta ut det mobila bredbandet och köra med trådlöst nätverkskort istället. Vad tror ni det skulle för förändring innebära i form av hastighet och stabilitet jämfört med det mobila bredbandet från 3?

Och vilket nätverkskort skulle vara bäst för ändamålet? Av de recensioner jag läst på exempelvis Dustin verkar alla kort vara skräp, men då kanske man jämför med kabelanslutet internet. Jag vill bara vara veta om det skulle bli en förbättring jämfört med nuvarande mobila bredband.

Visa signatur

Intel Core i7-6700K @ 4 Ghz ~ Asus Z170 Pro Gaming Aura ~ Asus Geforce GTX 1060 6GB ~ 16 GB Corsair Vengeance 2666Mhz
~ Fractal Design Define R5 ~ Windows 10 ~ Dell U2719DC

Permalänk
Rekordmedlem

Det blir säkert bättre med wifi, köp ett bra internt kort med riktiga antenner, gärna med möjlighet att byta ut dem om det behövs, det är inga fel med wifi, däremot att köpa enkla usb donglar och tro att det blir perfekt är ett misstag. kabel är bättre, det säger sig själv , men med en bra accespunkt och nätverkskort blir det ofta bra med wifi, det blir däremot inte snabbt o bra om man sätter budgeten till 295kr.
Jag antar att ni har skickemed burken från comhem och den är inte nån highendprodukt, den klarar tex inte 5Ghz.
Har du nån aning om vilka signalstyrkor du har där du vill köra trådlöst, eller kan du låna nått för att mäta dem så är det bra att göra det först.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.