Permalänk

Bäst för min netbook

Hej!

Har köpt en billig netbook att ha i skolan. Självklart kom den med Windows 7, vill inte ha!

Hjälp mig med att berätta vilket lättvikts OS jag ska ha för att optimera hårdvaran och upplevelsen. Ska i princip surfa och göra andra kontorsgrejer på den och jag har Mac hemma.

Visa signatur

nfc

Permalänk
Skrivet av nebelulosa:

Hej!

Har köpt en billig netbook att ha i skolan. Självklart kom den med Windows 7, vill inte ha!

Hjälp mig med att berätta vilket lättvikts OS jag ska ha för att optimera hårdvaran och upplevelsen. Ska i princip surfa och göra andra kontorsgrejer på den och jag har Mac hemma.

Utan att veta något mer så skulle jag säga Ubuntu 11.04 (det funkar out of the box på min eee 1005ha)... Den har dessutom stöd för mycket hårdvara och skulle du få problem finns många användare på forum... Samt att den är lättanvänd

Visa signatur

Core i5 3570k, 8GB minne, Geforce GTX 670

EEE PC 1005 som kör ubuntu 12.04

Permalänk

Sweet, hur är miljön? Mac/PC?

Visa signatur

nfc

Permalänk
Medlem

Vad menar du med miljön? Det finns olika fönsterhanterare att välja på, om det är det du menar. Man kan i princip få det att se ut som man vill.
Om du menar hur bra dina datorer kommer att komma överens så är det inga problem, OS X är ju bara ett våldtaget freeBSD. Allt kommer att fungera bra.

Visa signatur

citera!

Permalänk

jag hade lätt använt ubuntu fastän jag inte är erfaren av det. På netbooks spelar man ju inte ändå !

Permalänk
Skrivet av nebelulosa:

Sweet, hur är miljön? Mac/PC?

humm, ubuntu är väl som en blandning skulle jag säga.. kanske lite mer åt mac hållet ändå.. Iaf dra in och testa, win7 starter är tyvärr det sämsta os jag testat, kan inte byta bakgrund, förr dessutom låst till max3 program (tror att det är ändrat nu). Och massa andra begränsningar samt att på min netbook laggade det det med..

Visa signatur

Core i5 3570k, 8GB minne, Geforce GTX 670

EEE PC 1005 som kör ubuntu 12.04

Permalänk
Datavetare

Du kan även testa MeeGo. Finns en variant som är anpassad för Atom baserade netbooks. Du kan prova det utan att installera de på hårddisken genom att kopiera den image du hittar här till en USB-sticka.

Du kan göra det på det här sättet i en terminal under Linux

dd if=meego-netbook-ia32-1.2.0.img of=/dev/<din-usb-sticka>

om du bara har en disk i systemet så är <din-usb-sticka> alltid "sdb", skriv "dmsg" direkt efter du stoppat i USB-stickan så ser du exakt vad den heter.

eller så här på OSX

dd if=meego-netbook-ia32-1.2.0.img of=/dev/disk<N>

om du bara har en disk i systemet så är N=1

Du kan också använda "Disk Utility" i OSX. Välj "Restore" och välj meego-netbook-ia32-1.2.0.img som "Source" samt ditt USB-minne som "Destination". Klicka sedan på "Restore" knappen så kopieras avbilden till USB-stickan.

Notera att allt du har på din USB-sticka försvinner när du gör ovan. Det går däremot utmärkt att formatera om USB-stickan när du installerat MeeGo alt. bestämt dig för att det inte var vad du ville ha.

Fördelen med MeeGo är att man skalat bort det mesta, så all kraft används till webbläsare, e-mail eller vad man kör för tillfället. Så även en Atom känns helt OK hastighetsmässigt.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk

Tack för svar! Kör nog Ubuntu ett tag, ser hur det går.

Visa signatur

nfc

Permalänk
Medlem

Ubuntu är långifrån optimerad för en netbook, bättre än windows 7 dock. Testa Dreamlinux, Pepparmint OS eller Jolicloud. Eller Megoo som nån nämnde tidigare.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem

Linux Mint är väl som Ubuntu, men drar lite mindre hårdvara.