Hårddisk trög i omgångar, inga konstiga ljud eller felmeddelanden

Permalänk

Hårddisk trög i omgångar, inga konstiga ljud eller felmeddelanden

Hej.

Nyligen tog jag min 1TB externa disk och stoppade i datorn som en permanent lagringsdisk. Den har alltid funkat utan problem, men nu beter den sig konstigt.
När jag kopierar filer så stannar den helt plötsligt upp och "återstående tid" skenar iväg, men hårddisken låter som vanligt och jag får inget felmeddelande. Samma sak i VLC; när jag försöker öppna en film så står vlc och väntar, men jag får inga indikationer på att windows eller vlc tycker att något är fel. Om jag startar om så kan den funka en stund och "det sega" verkar gå i omgångar.

Någon som vet vad det kan vara? När jag flyttade disken formatterade jag den och körde GUID, kan det ha med saken att göra? Systemdisken som är MBR funkar utan problem.

ps. SATA-disk, windows 7 64, gigabyte p55 ud4, senaste drivrutinerna så vitt jag vet

Permalänk
Medlem

Kanske detta är lösningen, om du inte redan har gjort det?

Control Panel > Hardware and Sound > Power Options > Edit Plan Settings > Change advanced power settings > Hard disk > Turn off hard disk after > 0

Visa signatur

Desktop: Ryzen 7 5700G / 48GB RAM / RX 7900 XTX / 2TB SSD / Arch Linux
Server 1: i5-7400T / 32GB RAM / 88TB HDD / Proxmox
Server 2: i5-6500T / 32GB RAM / 1TB SSD / Proxmox

Permalänk

Tack för svar.
Det är inte det, hårddisken somnar och vaknar som sen ska. Mitt problem är att den stannar upp (utan att snurra ner) medan jag gör nånting, t ex kopierar eller bara försöker öppna en mapp.

edit: Ok, lite luddigt uttryckt, den stannar alltså inte fysiskt. Jag hör att den snurrar på som den ska.

Permalänk

Ingen som har en aning? Jag vet inte om det är något knas med drivrutiner eller GPT etc. Någon som varit med om något liknande?

Permalänk
Skrivet av monkeybrother:

Hej.

Nyligen tog jag min 1TB externa disk och stoppade i datorn som en permanent lagringsdisk. Den har alltid funkat utan problem, men nu beter den sig konstigt.
När jag kopierar filer så stannar den helt plötsligt upp och "återstående tid" skenar iväg, men hårddisken låter som vanligt och jag får inget felmeddelande. Samma sak i VLC; när jag försöker öppna en film så står vlc och väntar, men jag får inga indikationer på att windows eller vlc tycker att något är fel. Om jag startar om så kan den funka en stund och "det sega" verkar gå i omgångar.

Någon som vet vad det kan vara? När jag flyttade disken formatterade jag den och körde GUID, kan det ha med saken att göra? Systemdisken som är MBR funkar utan problem.

ps. SATA-disk, windows 7 64, gigabyte p55 ud4, senaste drivrutinerna så vitt jag vet

Finns det frånsett att rädda filer etc först, nåt som hindrar dig från att formatera om disken igen och se vad som händer?

Permalänk

Njae, det är ju inte omöjligt, men dels är det mycket filer att skyffla fram och tillbaka och dels har jag en gammal mac-partition på den som jag inte kommer åt från windows och därför inte kan backa upp. I vilket fall vore det intressant att veta om det finns en lösning som inte innebär timmar av kopierande, om någon vet vad det är.

Permalänk

Har precis samma problem med min 1tb caviar black. Funderat på om det kan ha med nån indexing setting i w7, men vet i fan.

Visa signatur

Athlon xp2600(barton 12,166), 512ddr 333mhz , Leadtek 6800le(12,6 391/891 1,3v ) 128mb, nf7-s v2.0 3dmark 05-4003

Permalänk
Medlem

Det kan vara trasiga sektorer på disken. Den kommer då göra X antal retrys innan den ger upp på samma område, då upplevs det som att disken "hänger" sig. Testa att köra någon form av disktestprogramvara. Kan vara bra att backa upp viktig data oavsett.

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Trasiga sektorer låter det som. Pröva gärna HDD Regenerator och se om det stämmer, jag kör det själv och det funkar fint.
Visst lär det finnas andra program.