Emellanåt jättelångsam hårddisk.

Permalänk

Emellanåt jättelångsam hårddisk.

Köpte en sån här för ett år sedan: http://www.dustinhome.se/product/5010314672

Men har börjat märka att den har svårt att läsa/skriva emellanåt. winrar kan stanna och fastna längre stunder, när jag spelar upp HD material från hårddisken så fastnar det eller laggar. Flyttade en fil från en annan hårddisk till denna som krånglar gick det först i 2mb/s, med en annan fil en stund senare i 100mb/s (enligt windows explorer). Nej jag gjorde inga andra större skrivningar/läsningar på någon av de två hårddiskarna vid tillfället (som jag styrde iaf).
Jag har aldrig haft liknande med mina andra hårddiskar som är 7200rpm medans denna är ju bara på 5400rpm. Men problemet kommer ju stötvis, det fungerar ju oftast så det borde ju inte vara ett problem med att den är så långsam.

Vad är det som kan vara för problem om hårddisken emellanåt bestämmer sig för att läsa/skriva fruktansvärt långsamt, så långsamt att winrar stannar (allt går jättelångsamt) eller att det inte går att spela upp HD material?

Det är som sagt inget problem med någon annan hårddisk och jag har en tillräckligt kraftfull dator (Sandy bridge) och den ligger aldrig under större belastning när dessa problem uppstår.

Permalänk
Hedersmedlem

Har du ett av de första felaktiga Sandy Bridgemoderkorten? För det kan vara detta som blir resultatet?!

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Korrupta filer, bad blocks eller bara fel på den i övrigt?

Permalänk
Medlem

Stora diskar (typiskt WD GP, eller Eco-drive) har en funktion som gör att de 1. Lägger sig i vänteläge för att spara energi eller om 2. den hamnar vid ett "fel" (Time Limited Error Recovery?) risken för ett sådant fel blir större när disken blir fullare.

Raidcontrollers brukar droppa diskarna pga detta.

Permalänk
Skrivet av Jalle64:

Har du ett av de första felaktiga Sandy Bridgemoderkorten? För det kan vara detta som blir resultatet?!

Nej, har andra revisionen.

Skrivet av guos89:

Korrupta filer, bad blocks eller bara fel på den i övrigt?

Den är bara otroligt långsam ibland.

Skrivet av mrSvamp:

Stora diskar (typiskt WD GP, eller Eco-drive) har en funktion som gör att de 1. Lägger sig i vänteläge för att spara energi eller om 2. den hamnar vid ett "fel" (Time Limited Error Recovery?) risken för ett sådant fel blir större när disken blir fullare.

Raidcontrollers brukar droppa diskarna pga detta.

Det kan ju hända att den blir långsam mitt i en film eller liknande, dvs det skulle vara konstigt om den lägger sig i viloläge då när den borde läsa för fullt.

Men vad menar du med "Time Limited Error Recovery"?

Det är just nu 230Gb ledigt av 1.36Tb.

Finns det något bra program som går att testa om allt står rätt till med hårddisken?

Permalänk
Medlem

Kör du windows xp?

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Skrivet av pompa_kumla:

Kör du windows xp?

Nej, windows 7.

Permalänk
Medlem

Prövat att defragmentera disken? Sedan kan det vara intressant att kolla om det är något annat som använder disken och gör att allt går långsamt, ska gå att göra med tex process explorer:

http://www.watchingthenet.com/monitor-hard-drive-disk-activit...

Edit:

Kan ju förtydliga att du kan välja vad som visas i: View -> select columns.

Det du är ute efter där är bla: Process I/O -> I/O delta Total bytes som visar vad som jobbar mot disken just nu och hur mycket som varje process skriver + läser denna sekund. Sedan kan möjligen I/O reads/writes/other vara intressant så ser du hur totala mängden I/O:s som varje process åstadkommit. Även Process Disk -> read bytes och write bytes kan vara intressant så ser du totala mängden data som varje process läst/skrivit sedan du startade process explorer.

Permalänk

Kontaktade Dustinhome som jag köpt hårddisken av, och de skulle skicka en ny hårddisk till mig direkt (de gjorde ett undantag för mig denna gång sa de). Eftersom min har utgått så skickar de en ersättare: http://www.dustinhome.se/samsung-ecogreen-f4-2tb-5400rpm-sata... som är större och nyare än min gamla så det accepterade jag verkligen.

Mycket bra skött av Dustinhome, cred till dem!