Registrering vid näthandel

Permalänk
Medlem

Registrering vid näthandel

Jag var påväg att lägga en beställning av en särskild utgåva av en film (Home (2009) för den nyfikne) som inte finns i Sverige. Jag letade upp några olika webbutiker från Storbritanien/UK, närmare bestämt dvdsource.co.uk, play.com och CDwow.
Men till min besvikelse så krävdes det registrering till alla tre butiker för att få lov att lägga en beställning. Jag har ett starkt ingrott motstånd mot registrering. Jag vill inte ha ännu ett jävla konto med lösenord att hålla reda på, som någon potentiellt kan kapa och göra beställningar i mitt namn eller på annat vis blåsa mig.

Sånt ska vara ett tillval. Tänk om varenda butik i ett köpcentrum skulle kräva att man gick med i deras "klubb" och ville man skulle ha ett användarnamn och lösenord som man uppgav varje gång man handlade där. Att betala direkt går inte för sig. Skulle sedan användaruppgifterna komma på villovägar kan pengarna rulla långt innan det blir stopp.
Jag tycker det är ett hån mot kunden, och säkerheten är en usel ursäkt för att kunna föra ett kundregister och eventuellt skicka reklam eller ge riktade erbjudanden.

Jag handlade från CDwow för flera år sedan, och då behövde man inte registrera sig. Vill även minnas att jag köpt från Play.com en gång, och det gick också bra utan registrering. Fast det minns jag inte helt säkert.

I Sverige har man äntligen börjat röra sig i motsatt riktning, fler och fler webbutiker använder sig av en "snabbkassa" där man inte behöver registrera ett konto. Webhallen har haft det så länge jag kan minnas, men nu har även CDON infört det, och vissa andra också, i synnerhet lokala affärer i Malmö har börjat eller ska börja med det (exempelvis Net2world och JME data).

Vad tycker ni? Det gick uppenbarligen "the easy way" förut på CDwow.

(btw, nån som kan tipsa om fler ställen där jag kan skaffa filmen i UK-utgåva?)

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

Håller med dig att registrering inte ska vara obligatoriskt. Speciellt inte när man handlar på butiker som man mest troligt inte kommer handla på igen, eller inte inom en snar framtid i alla fall.

Dock så finns det butiker som jag handlar från ofta, som t.ex. Inet och förr har jag beställt mycket från Dustin och Komplett och då tycker jag det är bra med registrering så att man kan kolla orderhistorik.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

Visst är det jobbigt med alla logins överallt.
Har två A4-sidor med inloggningsuppgifter att hålla reda på.
Förr hade jag två olika lösenord, men har olika lösenord numera sedan
flera siter blivit hackade.

Lagrar heller inte kontokortsnummer någonstans utan använder mig bara
av e-kort för att minimera risken att bli av med pengar.

Permalänk
Medlem

Kortuppgifter får oftast inte lagras heller. Dock fuskar väldigt många handlare och har ingen online-debitering utan sparar kreditkortsnumret för att sedan knappa in det manuellt i butikens terminal. Dessa ligger risigt till om man tar sig in.

Nog föredrar jag snabbkassa också, skulle jag behöva beställa igen så är det ju lika enkelt att använda snabbkassa ytterligare en gång.
Butiken i sig är skyldiga att spara affärstransaktioner i 10 år så ev. kvitton eller liknande bör man kunna få fram ändå, beroende på deras välvillighet att gräva i högen.

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Medlem

Ni vet väl att ni får pengarna tillbaka inom 12-48timmar ifall någon beställer saker i ert namn och kreditkort? Polisanmäl och tala med banken. Samtliga VISA kort och förmodligen samtliga andra kommer med bedrägeriskydd automatiskt. Denna paranoia är inte befogad i dagens samhälle

Jag hade ett kort som blev skimmat i en bankomat för 6månader sedan på $1000 och min bank gav tillbaka pengarna inom 12timmar

Visa signatur

Core i5 3570K@stock||Asus Z77 Sabertooth||16GB 1600mhz G.Skill RipJaws X||5850 1GB||Corsair Force GT SSD 120GB||XFX XXX 650W||CM HAF XB||Opad Mk-85 MX Red||Win7 Ultimate Signature Edition signerad av Steve Ballmer

Permalänk
Medlem

Jobbigt är det väl, men vill man inte behöver man inte handla där om det krävs. Men det värsta är väl att vissa e-butiker kräver olika långa/korta lösenord, vilket gör att jag inte kan ha ett lösenord för alla webbbutiker. Gör att jag skiter i att komma ihåg lösenord och lägger allt som "spara" i firefox..