Lossa och öppna cherry switch i Steelkeys 6G

Permalänk
Medlem

Lossa och öppna cherry switch i Steelkeys 6G

Jag var trött på att enter-tangenten bara fungerade ibland på mitt 4-5 år gamla Steelseries Steelkeys 6G. Jag googlade lite på hur man kan fixa switcharna men hittade ingen bra information så jag improviserade lite och spelade in vad jag gjorde. Kanske kan detta vara till hjälp om nån mer vill fixa en trasig tangent i ett tangentbord med cherry-switch keys!

Video:

http://www.youtube.com/watch?v=od9p346I5_Q

Först skruvar man ur skruvarna som håller ihop tangentbordet. På Steelkeys 6G är det 5 skruvar, varav 2 sitter under gummit nere i hörnen. När man plockat isär tangentbordet och fått loss kortet som switcharna siter fast på får man identifiera vilka lödpunkter som hör till vilken tangent. Varje switch har 2 lödpunkter och en plast-plupp. Jag trycker på plast-pluppen med en skruvmejsel samtidigt som jag använder lödpennan på lödpunkterna.

När switchen lossnat kan man snäppa isär den med en skruvmejsel. Det är 4 st plastsnäppen. Inuti finns en fjäder som komprimeras när man trycker ner knappen på switchen.
Om jag förstår det rätt så bryts kontakten mellan två metallytor när switchen är nedtryckt nästan hela vägen ner. I läget allra längst ner har ytorna kontakt igen.

Jag tror det kan ha varit lite smuts i min switch som orsakade problemet. Jag blåste lite i switchen när den var i läget nästan längst ner. Det kan också varit så att switchen inte hamnade i exakt samma läge som förut efter att jag monterat ihop och lött fast den. Oavsett vilket så vet jag nu hur switchen ser ut inuti och enter-tangenten fungerar igen!

(Hoppas detta är rätt forum, jag tyckte att reparation hör mer hemma under moddning än tillsammans med köpråd för tangentbord och möss)

Visa signatur

1: SABERTOOTH P67/i7-2600K@4300/NH-D14/32GB/Radeon290X/HX620/BenqG2412HD
2: P35-DQ6/Q6600@3300/Tuniq/4GB
3: i3 HTPC 4: Vaio Lifestyle P 5: Elitbook 6930p 6: iPhone5

Permalänk
Medlem

Coolt

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Underbar guide, en guldstjärna till dig!

Permalänk
Medlem

Det ska väl gå att ta isär switchen utan att löda loss den först.
Man trycker på plastsnäppena med tång, skruvmejsel eller pincett men
det kan vara lite lurigt att trycka på rätt sätt innan man har gjort det
ett par gånger.

Jag har inte vågat testa på mitt tangentbord. Man är ju lite rädd att man ska ha sönder switchen så man måste köpa nytt tangentbord. Kul att se att lödningen var så pass enkel om man skulle behöva byta en switch.

Visa signatur

Det var enklare förr att skilja Asus moderkort åt:
Asus A7V -> Asus P5Q Pro -> Asus M4A88TD-V EVO/USB3