Ibm GXP120 döende???

Permalänk
Medlem

Ibm GXP120 döende???

Jag förbannar mig själv att jag köpte en ibm igen för två veckor sedan (sålde den gamla). Den lät redan skumt när jag köpte den, visslar lite mysko + nått som låter ja vet inte riktigt hur man ska beskriva det låter lite som när man stänger av datorn, varje gång ljudet uppkommer tror jag att datorn ska reboota men icke. Man märker inte av nått rent användarmässigt, bara ljudet. Den är inte för varm heller (32 grader). Nu till min fråga.. har någon upplevt konstiga ljud med sin hårddisk som gått över efter ett tag så att hopp finns eller kan jag räkna med att den fortsätter, rent av blir värre??

Permalänk
Medlem

Testa den med Drive fitness http://www.storage.ibm.com/hdd/support/download.htm

Kolla åxå så du inte aktiverat energisparnings funktion på den i kontrollpanelen & i bios.

Visa signatur

E8400,Scythe Ninja Plus B,Gigabyte GA-P35-DS3,4Gb Corsair PC6400,LeadTek GeForce 8800GT 512MB,WD6400AAKS 16MB 640GB,Pioneer DVR-215,Antec P182,NesteQ NA4501 450W,

Permalänk
Medlem

Re: Ibm GXP120 döende???

Citat:

Ursprungligen inskrivet av salmo32
Jag förbannar mig själv att jag köpte en ibm igen för två veckor sedan (sålde den gamla). Den lät redan skumt när jag köpte den, visslar lite mysko + nått som låter ja vet inte riktigt hur man ska beskriva det låter lite som när man stänger av datorn, varje gång ljudet uppkommer tror jag att datorn ska reboota men icke. Man märker inte av nått rent användarmässigt, bara ljudet. Den är inte för varm heller (32 grader). Nu till min fråga.. har någon upplevt konstiga ljud med sin hårddisk som gått över efter ett tag så att hopp finns eller kan jag räkna med att den fortsätter, rent av blir värre??

Men den kör ju självtest, scannar av ytan och har sig. Då uppkommer det ljud, det är helt normalt på 120GXP. JAg har en likadan själv och ja det låter inte vackert, men hellre det än min Maxtor 5400varvare from hell som viner högljutt konstant. 120GXP har väldigt låg felprocent enligt DB förövrigt, lägst av alla tom enligt en person här på Swec.
Så du behöver inte vara orolig, din temp är också bra. Hade den legat över 40C hade det varit en annan sak.

Edit: Ser i din signatur att din låter konstigt varje timma, om det stämmer då kanske du har problem.

Permalänk
Medlem

Ok tack! ska testa drive fitness test, bara ett problem.. jag har ingen diskettstation men det får jag väl stoppa in. Trodde man skulle slippa den dära stenålderstekniken men där fick jag

Permalänk
Medlem

Det går att bränna DFT på cd om man är lite klurig.

Permalänk

min GXP 120 e kanon.

Visa signatur

kharaboudjan