knackiga 5400rpmare?

Permalänk
Medlem

knackiga 5400rpmare?

7200rpm är ju snabba och fina men dom låter en del har jag märkt.. jag skulle behöva en stor fin hd som lagringsutrymme och ja undrar om 5400rpm:arna knackar när dom läser.. min gamla hd gjorde det och det är därför jag har en 7200 nu... är det så med nyare hd oockså?

virrigt värre men berätta för gammelman

Permalänk
Medlem

visst knackar de mer eller mindre idag med, men det beror ju på konstruktionen & mekaniken de består av...nämligen ett par armar som ständigt skriver & läser information och ändrar position snabbt som f#n...

men som sagt, vissa hd:ar låter mer, andra mindre...jag rekommederaratt du skaffar seagate barracuda IV eller V. de är otroligt tysta 7200 varvare, och knackandet låter mer som dovt och otydligt tuggande du knappast kommer märka såvida du inte anstränger dig

Visa signatur

weeee

Permalänk
Medlem

kan man se nånstans hur många dB dom låter nånstans..? 7200rpmare blir ju lite varmare också men knackar alla 5400 mer högt än 7200.. alltså?

Permalänk
Medlem

1: db hit & db hit... det enda som räknas är mänskliga örat, går inte att jämföra db eftersom tillverkarna mäter på olika sätt...men skaffa dig en barracuda..de ÄR tystast, det kan nog de flesta på forumer hålla med om, inklussive mig. 1:a gången jag installerade den i min dator var den så tyst att jag inte trodde den fungerade, men vips så startade datorn upp!

2: går nog inte att jämföra 5400 med 7200 rakt av...finns så många olika modeller av hd:arna & olika tillverkare...seagate barracuda IV är tystare än de flesta 5400 hd:ar jag lyssnat på i mina dagar & verkligen snabbare än dem åxå.

Visa signatur

weeee