Permalänk
Medlem

Rykten om telia

har hört via ryktesvägen att telia ska öka uppkoplingen från 0,5 till 4,0 mbits. jag tycker att det låter lite omöjligt med att telia ska sattsa pengar istället för att skära ner. men jag skulle vara väldigt glad om det var sant, med tanke på att jag bor 4700m ifrån närmmaste tele station och gränsen är ju 4500m.

Visa signatur

Gigabyte P43-ES3G|E6700 2.67GHz 4MB Cache|XFX Radeon HD 5870|2*2048 XMS2-8500

Permalänk

Det stämmer säkert....om ungefär 5 år eller nått. Sluta dröm. Det är Telia vi snackar om.

Visa signatur

Im your mother Luke...

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers

*lol* telia ännu mera lol 4mbit *lol*
alla som har möjlighet att byta från telia adsl borde göra det på engång!

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk

Telia levererar 2mbit som mest på Adsl...
Kör med det nu, stabilare än 512 iaf. dock kostar de as

Visa signatur

Intel P233 , 32mb ram , 2.1gb of nice disk

Permalänk
Medlem

Finns endel företag som har 2.5mbit oxå. Sen ska d finnas något testområde där dom kör med obegränsad alltså 8mbit som adsl klarar.

VDSL vore inte fel, dock går det bara i fullhastighet i högst 300m.

Permalänk
Medlem

Orion^: Har du lyckats få ADSL eftersom du bor 200m för långt från stationen??

//CyberMan

Permalänk
Medlem

om dom höjer hastigheten på adsl så måste man ju bo närmare en telestation så då lär det inte gå så mycket bättre för dig heller...

Visa signatur

mAngAn_

Permalänk

hmm jag tycker att telia skall fixa sina problem istället för att upgradera.... typ asmånga i blekinge/skåne sitter med ruskigt dålig ping pga överbelasting (pingen hoppar mellan 30 och 3000+) vi som bor här har haft detta problemet i över 2 veckor nu.... och det verkar som dom inte kommer att fixa detta innan denna månaden är slut...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Skanova levererar som mäst 2.5 mbit.. Förut till Bonet Men inte längre (Inga nya "stationer" som får detta stöd för bonets räkning) Summan är att bonet samt alla andra bara kan köpa 0,5 tjänsten.. Alla utom telia som har tillgång till skanovas speciella tjänster. Att telia skulle öka till 4-5 mbit är inte troligt.. Ivafall så kommer de Inte att uppgradera 0.5 tjänsten. Men det är möjligt att de också börjar med Vdsl..

På min telia"tid" hadde jag 2.5 Mbit.. Men 50 (senare 40öre)/Mb blev dyrt.
Vet att när Pilottesterna övergick till en publik tjänst så hadde jag valet. 0,5 "flatrate" 2,5 Minutavgift och 2,5 Betala/Mb...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CyberMan
Orion^: Har du lyckats få ADSL eftersom du bor 200m för långt från stationen??

//CyberMan

nej går inte tewlia viker sig inte för mina knivhot äns
ps.
mangan_ bonets 2.5mbits uppkpl sträkers sig ju 7km men telias 0.5 sträker sig 4,5 så jag tror jag har rätt

Visa signatur

Gigabyte P43-ES3G|E6700 2.67GHz 4MB Cache|XFX Radeon HD 5870|2*2048 XMS2-8500

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr Decibel
Telia levererar 2mbit som mest på Adsl...
Kör med det nu, stabilare än 512 iaf. dock kostar de as

Icke, det finns även 5 Mbit, allt är möjligt om man betalar. Telia har olika avtal för olika företag förhandlade för att täcka deras behov.

Sen finns också standardavtalen :).

Permalänk
Medlem

Telia 4mb, sen höjer bostream till 8mb. LMAO, nej jag tror inte tomten kommer i år eller.

Visa signatur

This Thug Life stuff, it was just ignorance. My intentions was always in the right place. I never killed anybody, I never raped anybody, I never committed no crimes that weren't honorable-that weren't to defend myself.

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers

frohike: de där stämmer inte så bra, kompisen fick sin telestation utbyggd för någon vecka sedan, och hon beställde adsl från bostream med 2.5mbit fart.

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk

Jag hatar felia.

Visa signatur

[And there the devil stood, and felt how awful goodness is]

Permalänk

Felia kan dra åt helvete. Hatar det djävla företaget.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [GFX]Johan
Felia kan dra åt helvete. Hatar det djävla företaget.

Och Telia hatar dig

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mydicksbigger

Och Telia hatar dig

Telia hatar OSS. Dagens sanning.

Såg på teve nyss att hjärnsläppet Marie Ehrling som var VD på SAS blir ny chef för Telias svenska verksamhet. Telia driver med oss, så enkelt är det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Orion^

nej går inte tewlia viker sig inte för mina knivhot äns
ps.
mangan_ bonets 2.5mbits uppkpl sträkers sig ju 7km men telias 0.5 sträker sig 4,5 så jag tror jag har rätt

läste det någonstans att det var så men det kanske var när man kom upp i högre hastigheter med adsl, som t.ex runt 8 mbit så fick man lov att bo mycket närmare en telestation... men jag kan ju ha fel också...

bostream/bonet skulle väl lansera 8mbit med vdsl eller? i framtiden?

och då kan det nog vara mycket möjligt att det inte har samma brister som adsl när man kommer upp i höga hastigheter

Visa signatur

mAngAn_

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mAngAn_

läste det någonstans att det var så men det kanske var när man kom upp i högre hastigheter med adsl, som t.ex runt 8 mbit så fick man lov att bo mycket närmare en telestation... men jag kan ju ha fel också...

bostream/bonet skulle väl lansera 8mbit med vdsl eller? i framtiden?

och då kan det nog vara mycket möjligt att det inte har samma brister som adsl när man kommer upp i höga hastigheter

BoStream 8 Mbit Vdsl i båda riktningar finns redan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Orion^

nej går inte tewlia viker sig inte för mina knivhot äns
ps.
mangan_ bonets 2.5mbits uppkpl sträkers sig ju 7km men telias 0.5 sträker sig 4,5 så jag tror jag har rätt

jag vill gärna veta varifrån du fått att bosterams 2,5mbit sträcker sig 7km från stationen...

Visa signatur

Но если есть в кармане пачка сигарет,
Значит все не так уж плохо на сегодняшний день.

Permalänk
Medlem

Det är väl 4500m för 2.5mbit o 3000m för 0.5mbit.

Visa signatur

Hata postsorteringen i Ånge.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anCOOL
Det är väl 4500m för 2.5mbit o 3000m för 0.5mbit.

Logiskt med kortare avstånd för lägre hastighet

Iaf. så brukar de säga 4,5 km oberoende hastighet, kan sägas att Telia är mycket petigare med avståndet än BoStream är.

Permalänk

Aldrig.. tror de kommer lämna ADSL-tekniken successivt och övergå till andra dsl-tekniker med tiden. Såsom VDSL.

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SantaClaus

Logiskt med kortare avstånd för lägre hastighet

Iaf. så brukar de säga 4,5 km oberoende hastighet, kan sägas att Telia är mycket petigare med avståndet än BoStream är.

mja, kanske inte så ologiskt iaf.. (eftersom att jag antar att du var ironisk)
iom att du har en högre hastighet på uppkopplingen kan ju data överföras fortare, och då kanske den kan ta sig längre sträcka på samma tid om man säger så..

men jag har absolut ingen aning om hur det är!

Visa signatur

"Jag kommer aldrig att glömma det här... öh, vänta lite..." - NalleN

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av r0bber

mja, kanske inte så ologiskt iaf.. (eftersom att jag antar att du var ironisk)
iom att du har en högre hastighet på uppkopplingen kan ju data överföras fortare, och då kanske den kan ta sig längre sträcka på samma tid om man säger så..

men jag har absolut ingen aning om hur det är!

Ja, nu blev det ännu mer logiskt.. för visst går det fortare att köra på en motorväg med 3 filer än en motorväg med 2 filer..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av r0bber

mja, kanske inte så ologiskt iaf.. (eftersom att jag antar att du var ironisk)
iom att du har en högre hastighet på uppkopplingen kan ju data överföras fortare, och då kanske den kan ta sig längre sträcka på samma tid om man säger så..

men jag har absolut ingen aning om hur det är!

Hastigheten hålls ju nere på längre avstånd för att minska dataloss... du kan ju lira typ 400 m tpkabel, men du lär få en förjävlig dataloss. Därför har de en maxsträcka för de olika hastigheterna. En låg hastighet->lite data->liten dataloss-> lång sträcka... Hög hastiget->massa data->massa dataloss->kort sträcka för att minska detta...

Visa signatur

Nej är också service.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Delar!um

Fel.
En TP-kabel kan du endast ha 100m om du inte har någon typ av signalförstärkare. Dessa är Switchar och Reperaters. Inte hubbar.
DVS. Med 400m TP-kabel skulle det inte funka _alls_.

Kan ju hälsa att en "aktiv" hub även den är en signalförstärkare.
Så du vet, för framtiden.

Visa signatur

Old math teachers never die, they just tend to infinity.

Permalänk
Medlem

HATA TELIA !!!! min uppkoppling går ifrån 192 kb s till o,ooooooooooooooo1 kb s .. ( tar ungefär 1 vecka att ladda ned 1/2 mp3 låt fast snart så kommer det även att kosta så då är jag toast)

Permalänk
Medlem

För att få lite klarhet...

Bostream kör med lite mer "kräm" på 2.5mbit än med 0.5an därav dem lite skumma avstånden.

Visa signatur

Hata postsorteringen i Ånge.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Delar!um

Fel.
En TP-kabel kan du endast ha 100m om du inte har någon typ av signalförstärkare. Dessa är Switchar och Reperaters. Inte hubbar.
DVS. Med 400m TP-kabel skulle det inte funka _alls_.

Du tror på allt du läser i tidningen också?

Standarden säger att max längd för TP-kabel är 100 meter, men måste det vara så?

Ett exempel som gör att du kanske förstår vad jag menar. De flesta här på forumet överklockar sina datorer. ALLA komponenter klarar av lite mer än vad specifikationen säger. Därför går det att pressa ur det sista om man vill.

Nu till saken igen. Standarden säger att det går och köra 100 Mbit på max 100 m kabel, vad tror du händer när man kommer över den gränsen? Att det bara säger stopp? Att kabeln eller nätverkskorten känner av om kabeln är mer än 100 m? Att signalen blir så svag att nätverkskorten inte uppfattar den och tror att det inte finns något i andra änden (Visst, i riktigt stora avstånd)?

Det som händer över 100 m är att 100 Mbit inte garanteras, att det inte garanteras fungera felfritt, att det inte är säkert att det ska fungera så som det är tänkt, att konstiga fel kan uppstå.

Det som händer är alltså att kvalitén på förbindelsen succesivt blir sämre ju längre kabeln blir. Beronde på kvalitén på kabeln och inblandade komponenter kommer man olika långt. Jämför med överklockning av datorer, allt beror på de inblandade kompneternas kvalité.

Man behöver inte tolka inlägg ordagrant, det farbro Rushdie menade med sitt exempel är att antalet överförda byte kommer att minska på en längre kabel. Då det blir hög packetloss måste det skickas nya requests och därav sänks och antal bytes som kan överföras per sekund. Alltså får man en långsammare förbindelse. För att motverka detta sänker man helt enkelt hastigheten på förbindelsen. Om du inte förstår nu vet jag inte vad jag ska göra med dig ;).

Sen ang. att hubbar inte är förstärkare, de enda hubbar jag sett i mitt liv har krävt någon sorts av spänningskälla, om de kräver detta är de aktiva, om de inte kräver detta är de helt enkelt passiva, därav har du åt helvete fel att hubbar inte kan fungera som s.k signalförstärkare ;).

Sen behöver inte en repeater vara en signalförstärkare, i dess enklaste form för den endast vidare signalerna genom att T ex koppla ihop två TP-kablar, jämför detta med en skarvdosa till el-uttag. Därav finns det på samma sätt som hubbar både aktiva och passiva.

Om jag har fel får du gärna rätta mig, har inte läst igenom det jag skrivit, är för trött för det då jag jobbar hela kvällen, så något fel borde du hitta :).