Fylla rummet med ljud - Köpråd!
Hej!
ska snart flytta ned till källaren som är uppdelad i två rum, ett sovrum och ett vardagsrum. Det är inga stora ytor det handlar om utan vägg till vägg i vardagsrummet kan jag tänka mig att det är 4-5m.
Då jag alltid bott vägg i vägg med mina föräldrar så har jag inte haft någon chans att spela upp musik och ljud då de vill sova på kvällarna. Men då jag som sagt ska flytta ned till källaren öppnar sig en möjlighet för mig att investera i lite ljud.
det jag är ute efter är ett schyst system att ha vid TVn för spotify/itunes men som jag även kan koppla en skivspelare till då jag tycker att gamla LP skivor är bland det snyggaste och klassiska man kan ha inom musikväg.
Men då jag i princip har noll koll på hårdvaran i en musik setup så behöver jag hjälp.
det jag söker hjälp med är val av:
*skivspelare som kan spela upp till förstärkare
*ljudsystem (helst 5.1 men kanske inte optimalt med min bugett)
*42" tv för max 5000-6000kr som är bra till film och tv.
kollat på denna skivspelare: http://fynda.se/show_prod.php?prodid=4351 vill helst inte lägga mer än 1500kr då jag endast kommer hobby lyssna.
har satt budgetten för musikutrustningen (högtalare/skivspelare/div. tillbehör) till 7000-8000:-
Kom gärna med tips på vad ni skulle köpa om ni hade ett mindre vardagsrum att inreda med tonerna av ljuv musik.
(kan tillägga att jag lyssnar på allt från Pink Floyd till AC-DC, Neil young, Sofia Karlsson och falsksång)
Tack på förhand
//RsQ
edit: en extremt högupplöst skiss på rummet, självklart Paint. Bilden är varken skalenligt eller verklighetsbaserad men hoppas den hjälper lite (skissad direkt från huvudet)
bild: