Permalänk
Medlem

Datorn fryser ca 1s var 40de sekund.

Hej!

Har ett oerhört irriterande problem. Ganska exakt var 40de sekund fryser datorn till en kortare stund, ca 1s.
Allt stannar upp, musik, film osv. Går inte röra muspekaren eller något. Man hör även hur hårddisken slutar arbeta.

Detta började komma precis när jag fått 100/100 installerat för ca 1 vecka sedan.
Från början gick hastigheterna bra men har sakta sjunkit pga av att det står att disken är överlastad.
Just nu ligger jag tex på en hastighet av 500kB/s och disken är 100% överlastad.
Jag upptäckte även idag att hårddiskarna var varma då sladden till fläkten hade lossnat.
Om detta kan ha något att göra med frysningen vet jag inte.

Har testat HD Tune men enda man märker är att det dippar ner till några få MB/s vid varje frysning.

Riktigt irriterande börjar det bli då man inte kan lyssna på musik eller film utan att bli tokig. Så om någon har en ide förutom att formatera datorn vore jag glad.

Visa signatur

If in doubt, flat out!

Permalänk
Medlem

Krånglar det även då du inte laddar ner/upp?

Har du provat om det fortfarande hänger sig om du kopplar ur internetanslutningen?

Permalänk
Medlem

Med nätverkssladden utdragen frös den inte alls. Har stängt av alla program som ska dra bandbredd. Dock är det mycket aktivitet på C: disken när jag satte tillbaka sladden. Virus kanske?

Visa signatur

If in doubt, flat out!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thecreep:

Med nätverkssladden utdragen frös den inte alls. Har stängt av alla program som ska dra bandbredd. Dock är det mycket aktivitet på C: disken när jag satte tillbaka sladden. Virus kanske?

Har du bytt ISP i och med bytet av uppkoppling eller bara hastighet?

Har du en hosts-fil med många entries? Antingen inlaggda själv eller som något virus eller skit lagt till.

Jag hade ett liknande problem när jag bytte till BBB en gång i tiden. Hade många reklamsidor blockade i hosts-filen och var 30e sekund ville BBBs utrustning läsa in den där filen på nytt och allt frös.