Permalänk

Geforce 570 SLI problem

Hej!

Jag har precis införskaffat ett till Geforce 570 för att köra SLI med mitt befintliga. De olika korten är Gigabyte GeForce GTX 570 1280MB och ett MSI GeForce GTX 570 1280MB PhysX Twin Frozr III PE. Just nu kör jag gigabyte kortet övers (antar att det är 16x pci porten) och antar då att detta kort är primary, och msi kortet under.

Jag har även införskaffat en 3dje skärm, kör nu Nvidia surround. I desktop funkar allting fint, ok temps på ca 50-55C, tänkte börja med att ta första "mini"problemet här, när jag startar BF3 Beta startas det upp på 1920x1080, jag ökar resolution till 6058x1080 och spelet crashar direkt, får directx 11 error. Jag vet att detta är beta så jag kan självklart avvakta tills release för att det kanske ska funka då. Drar ner allt till Low fyi.

BFBC2 flyter på riktigt bra med nya resolution dock kan jag ej ha AA på max, laggar för mycket då. Jag testade att spela Crysis 2 också med denna resolution, Ultra vart för mycke, sänkte till Extreme, funkade helt klart spelbart. Dock märkte jag otroligt mycket ljud från datorn, pausa spelet, tankade nTune, märkte att "GPU'n" var på 95C.

Nu berättade ju inte detta program vilken av GPU'erna som låg i denna nivå, så jag laddade hem CPUID HwMonitor, i detta program kunde jag se ena grafikkortet, samt en enhet till utan namn men samma logga som grafikkortet samt samma specs, tex temp, volt eller vad det nu stod osv, (inte samma värden självklart). Jag kan nästan anta att detta är det andra kortet. Enligt detta program låg ena kortet på ca 90-95C efter 15min gameplay och det andra på ca 70C.

Jag vet faktiskt inte om kortet låg i full load och därmed låg på 95C eller om den vart överhettad pga dåligt luftflöde eller liknande. Jag har 2systemfläktar på 120mm, detta må inte vara så mycket men jag kan tycka det är tillräckligt. Avstånd mellan grafikkorten är på ca 4-5cm, vilket bör vara tillräckligt eftersom moderkortet är designat så.

Min fundering är att jag byter plats på grafikkorten och kör MSI kortet som har bättre kylning överst, därmed använder detta som primary, låter det ta mest press eftersom detta kan kylas bättre. Det kommer ju även bli nerklockat till samma nivå som det andra kortet, därmed bör det väl bli ännu svalare?

Jag har heller inte överklockat någon enhet, allt är enligt fabriksinställningar!

Permalänk
Medlem

Jag kan inte svara på varför BF3 får spelet att krascha. Där kan jag bara säga att det är nog kanske bäst att vänta ut betan och rapportera felet till DICE och hoppas på att de ordnar det

Däremot kan jag chansa på att du har lite tveksam kylning i ditt chassi. Två 570s á 55 grader Idle är lite väl högt tycker jag. Att flytta Twin Frozr kylaren till den övre slotten låter väldigt smart, övre kortet blir alltid varmare så därför vill man ha den bättre kylaren uppe.

Frozr kylaren kyler GPUn väldigt bra men flyttar ingen nämnvärd luft ut ur chassir utan det som bolmar bara runt där inne, därför är det viktigt att ha bra flöde av luft in i och ut ur chassit. Jag är inte hundra vilken kylare du har på ditt gigabyte-kort men jag gissar att det inte är trippelfläkten så då är det en referenskylare som ska jobba ut all luft. Det klarar den inte själv och får därför ta varm luft att kyla med.

Jag hade samma problem med varma kort och har köpt Silverstone Penetrators för att lösa problemet. Dessa fläktars flöden riktas direkt mot grafikkortet och hjälper således till att kyla väldigt bra eftersom dom matar korten med sval luft konstant.

När det kommer till AA frågor och fps så är det så att GTX 570 endast har 1280MB VRAM vilket är lite i underkant för 3 skärmar, så för att frigöra VRAM till den höga upplösningen får man offra AA och AF. Men jag spelar Mycket hellre på 3 skärmar än har lite mer AA

Visa signatur

Spelburk: 4670k + GTX 1060 i ett BitFenix Phenom
HTPC/NAS: AMD Trinity-system i ett Fractal Node 304
Citera för svar!

Permalänk
Skrivet av Smajlarn:

Jag kan inte svara på varför BF3 får spelet att krascha. Där kan jag bara säga att det är nog kanske bäst att vänta ut betan och rapportera felet till DICE och hoppas på att de ordnar det

Däremot kan jag chansa på att du har lite tveksam kylning i ditt chassi. Två 570s á 55 grader Idle är lite väl högt tycker jag. Att flytta Twin Frozr kylaren till den övre slotten låter väldigt smart, övre kortet blir alltid varmare så därför vill man ha den bättre kylaren uppe.

Frozr kylaren kyler GPUn väldigt bra men flyttar ingen nämnvärd luft ut ur chassir utan det som bolmar bara runt där inne, därför är det viktigt att ha bra flöde av luft in i och ut ur chassit. Jag är inte hundra vilken kylare du har på ditt gigabyte-kort men jag gissar att det inte är trippelfläkten så då är det en referenskylare som ska jobba ut all luft. Det klarar den inte själv och får därför ta varm luft att kyla med.

Jag hade samma problem med varma kort och har köpt Silverstone Penetrators för att lösa problemet. Dessa fläktars flöden riktas direkt mot grafikkortet och hjälper således till att kyla väldigt bra eftersom dom matar korten med sval luft konstant.

När det kommer till AA frågor och fps så är det så att GTX 570 endast har 1280MB VRAM vilket är lite i underkant för 3 skärmar, så för att frigöra VRAM till den höga upplösningen får man offra AA och AF. Men jag spelar Mycket hellre på 3 skärmar än har lite mer AA

Tack för svar för det första!

Angående BF3, ja jo, jag antar att jag får avvakta där:) inga problem dock.

Jag minns faktiskt inte vilka temps andra enheter har, men har t.ex. moderkortet nån extern temp mätare och den ligger på en bra nivå så känns det ju som att luftflödet i chassit är bra som det är? en riktad fläkt mot GPU's är ingen dum idé, men jag börjar med att byta plats på korten för att se hur det ser ut då. Jag ÅK med resultat:)

Håller helt klart med dig att AA o AF kan offras för 3skärmar:D sjukt ballt att spela så. Måste dock fortfarande leka med inställningar för att få det att se korrekt ut. Jag tittar ner på mina skärmar och därmed ser brytningen mellan kanterna på skärmarna konstig ut, raka sträck böjs. kanske måste ställa mina skärmar högre upp för att få det mer korrekt? lägga lite böcker på bordet kanske hehe.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blacklotus:

Tack för svar för det första!

Angående BF3, ja jo, jag antar att jag får avvakta där:) inga problem dock.

Jag minns faktiskt inte vilka temps andra enheter har, men har t.ex. moderkortet nån extern temp mätare och den ligger på en bra nivå så känns det ju som att luftflödet i chassit är bra som det är? en riktad fläkt mot GPU's är ingen dum idé, men jag börjar med att byta plats på korten för att se hur det ser ut då. Jag ÅK med resultat:)

Håller helt klart med dig att AA o AF kan offras för 3skärmar:D sjukt ballt att spela så. Måste dock fortfarande leka med inställningar för att få det att se korrekt ut. Jag tittar ner på mina skärmar och därmed ser brytningen mellan kanterna på skärmarna konstig ut, raka sträck böjs. kanske måste ställa mina skärmar högre upp för att få det mer korrekt? lägga lite böcker på bordet kanske hehe.

Då måste du veta vart temperaturmätaren på moderkortet sitter, är den uppe vid processorn är det inte säkert den visar temperaturen du vill se, som är nere vid grafikkorten. Bara du har fläktar som riktar flöde över grafikkorten eller till exempel en i sidohålet så ska det vara ok.

Jag byggde mig en platta och satte på mitt skrivbord för att få upp mina skärmar då jag upplevde samma sak som dig, jag ville sitta med ögonen i samma höjd som mitten på skärmarna. Jag snickrade då ihop följande som kan göra av vem som helst med en sticksåg och en skruvmejsel
https://docs.google.com/leaf?id=0BxYAJqoFGJIZN2Y1OTIxNmItM2Jj...

Visa signatur

Spelburk: 4670k + GTX 1060 i ett BitFenix Phenom
HTPC/NAS: AMD Trinity-system i ett Fractal Node 304
Citera för svar!

Permalänk
Skrivet av Smajlarn:

Då måste du veta vart temperaturmätaren på moderkortet sitter, är den uppe vid processorn är det inte säkert den visar temperaturen du vill se, som är nere vid grafikkorten. Bara du har fläktar som riktar flöde över grafikkorten eller till exempel en i sidohålet så ska det vara ok.

Jag byggde mig en platta och satte på mitt skrivbord för att få upp mina skärmar då jag upplevde samma sak som dig, jag ville sitta med ögonen i samma höjd som mitten på skärmarna. Jag snickrade då ihop följande som kan göra av vem som helst med en sticksåg och en skruvmejsel
https://docs.google.com/leaf?id=0BxYAJqoFGJIZN2Y1OTIxNmItM2Jj...

Kanske räcker med att mäta tempen på andra enheter? Har en liten plan jag ska ta en titt på när jag kommer hem, först, byta plats på korten, sedan skruva upp chassifläktkontrollern på baksidan av datorn till max, sedan öppna hålet på toppen av chassit så varmluft åker ut och sedan kolla temps. Om det fortf är högt får jag skaffa en fläkt och sätta på sidan så som du sa. Har ett Fractial Design R3 chassi, har mycket starkt för mig att det finns en lucka som är i stort sätt gjord för detta endamål.

Satan! Det där ihopplocket är ju helt perfekt! Precis vad jag skulle behöva. Får fundera ut någon fin lösning för att få upp skärmarna jag med. Har dock ett mycket litet bord, egentligen ska det inte få platts med 3x 24"skärmar på det om man säger så:P kan plocka en bild och posta när jag har kommit på en lösning där med.

Permalänk
Hedersmedlem

Det är nog ytterst tveksamt om ditt grafikkortsminne räcker till så höga upplösningar, men det beror ju på vilka andra inställningar du kör.

Googlar man runt går det utan vidare att köra slut på minnesmängden 570 har även i mer normala upplösningar såsom: "Getting 1.55gb usage with a 28 inch monitor and 1920x1200 res" http://forums.guru3d.com/showthread.php?t=351549

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

Det är nog ytterst tveksamt om ditt grafikkortsminne räcker till så höga upplösningar, men det beror ju på vilka andra inställningar du kör.

Googlar man runt går det utan vidare att köra slut på minnesmängden 570 har även i mer normala upplösningar såsom: "Getting 1.55gb usage with a 28 inch monitor and 1920x1200 res" http://forums.guru3d.com/showthread.php?t=351549

Som sagt så lyckades jag köra BFBC2 på högsta inställningar utom AA och AF maxat, har för mig att dessa var på 4x eller så, och det gick utan problem. Crysis laggade ganska mycket på Ultra, men sänkte jag till Extreme så funkade det mycket bättre. Finns det dock någon annan resolution som jag kan köra för att få Nvidia surround på mina 3x 24" skärmar förutom den jag kör nu, dvs 6058x1080?

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Blacklotus:

Som sagt så lyckades jag köra BFBC2 på högsta inställningar utom AA och AF maxat, har för mig att dessa var på 4x eller så, och det gick utan problem. Crysis laggade ganska mycket på Ultra, men sänkte jag till Extreme så funkade det mycket bättre. Finns det dock någon annan resolution som jag kan köra för att få Nvidia surround på mina 3x 24" skärmar förutom den jag kör nu, dvs 6058x1080?

Inte utan att tappa skärpa. Det är alltid bättre att sänka AA/AF än att sänka upplösning, och största skillnaden mellan de högre detaljnivåerna brukar vara just AA/AF.

Kör 6100x1080 vilket fungerar väl så länge, men BF3 verkar inte gilla varken Surround eller 3D.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Skrivet av Zcenicx:

Inte utan att tappa skärpa. Det är alltid bättre att sänka AA/AF än att sänka upplösning, och största skillnaden mellan de högre detaljnivåerna brukar vara just AA/AF.

Kör 6100x1080 vilket fungerar väl så länge, men BF3 verkar inte gilla varken Surround eller 3D.

Men du lyckas i alla fall spela BF3? Som sagt så crashar mitt direkt.

Skrivet av Smajlarn:

Quote'ar dig så du ser detta

Nu är jag hemma och jag har gjort följande, bytt plats på grafikkorten, öppnat 3x luckor i chassit (2 uppe och 1 på sidan) samt höjt fläktkontrollerkortet på baksidan av datorn till max. När jag gjort följande och låtit crysis 2 stå på i ca 15min så är ena grafikkortet som max på 88C och det andra på 77C. Detta är väl godtagbart eller? Från vad jag förstår ska man bara försöka hålla dem under 90C. Ska låta det stå på lite längre och se om jag kan få det högre.

Grafikkortsfläktarna enligt CPUID HwMonitor ligger på 72% respektive 69% på grafikkorten. Jag vet fortfarande inte vilket av grafikkorten som är vilket i detta program men jag antar att det högre är primary.

Jag lade dock märke till en sak, det verkar som att jag endast har 1 systemfläkt, letade överallt men hittade bara 1 baktill. Denna blåser ut luft. Tycker ni att jag verkligen bör skaffa en till?

Permalänk

Och FYI, resten av tempsen på datorn: CPU håller alla kärnor på ca 56-60C (60C top) och Moderkortet har TMPIN0 på max 60c, TMPIN1 max 58C och TMPIN2 47C. CPU kylaren står dock som igång 100%, är detta korrekt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blacklotus:

Nu är jag hemma och jag har gjort följande, bytt plats på grafikkorten, öppnat 3x luckor i chassit (2 uppe och 1 på sidan) samt höjt fläktkontrollerkortet på baksidan av datorn till max. När jag gjort följande och låtit crysis 2 stå på i ca 15min så är ena grafikkortet som max på 88C och det andra på 77C. Detta är väl godtagbart eller? Från vad jag förstår ska man bara försöka hålla dem under 90C. Ska låta det stå på lite längre och se om jag kan få det högre.

Grafikkortsfläktarna enligt CPUID HwMonitor ligger på 72% respektive 69% på grafikkorten. Jag vet fortfarande inte vilket av grafikkorten som är vilket i detta program men jag antar att det högre är primary.

Jag lade dock märke till en sak, det verkar som att jag endast har 1 systemfläkt, letade överallt men hittade bara 1 baktill. Denna blåser ut luft. Tycker ni att jag verkligen bör skaffa en till?

Att öppna någon lucka ger dig inte riktigt samma effekt som att stoppa dit en fläkt, luften runt grafikkorten kan fortfarande snurra runt där nere. När man ska kyla grafikkort är det viktigt att flödet går över korten och sedan ut ur lådan, så att korten får ny kall luft hela tiden. Jag rekommenderar dig fortfarande att köpa bra fläkt att sätta i framkant samt en över grafikkorten, även fast dina temperaturer inte är så extremt höga, det ökar livslängden på komponenterna i vilket fall.

Visa signatur

Spelburk: 4670k + GTX 1060 i ett BitFenix Phenom
HTPC/NAS: AMD Trinity-system i ett Fractal Node 304
Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Väldigt höga tempvärden. Se över kylningen! Fläktar som suger in luft framifrån och på sidan av chassit, eller underifrån. Fläkt både på övre baksida samt på övre sidan för utlopp av varmluft.

Viktigt att luftströmmen i chassit är konstant och inte cirkulerar i chassit!

T.ex http://www.youtube.com/watch?v=FRtnuueGaaI

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4 PSU: Corsair RM750x 750W 80+ Guld Moderkort: ASUS ROG Strix Z390-F GAMING CPU: Intel Core i9-9900K Kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 32GB Systemdisk: Corsair Force Series MP600 1TB M.2 SSD GPU: ASUS GeForce RTX 2080 Ti ROG Strix OC

Permalänk
Skrivet av Smajlarn:

Att öppna någon lucka ger dig inte riktigt samma effekt som att stoppa dit en fläkt, luften runt grafikkorten kan fortfarande snurra runt där nere. När man ska kyla grafikkort är det viktigt att flödet går över korten och sedan ut ur lådan, så att korten får ny kall luft hela tiden. Jag rekommenderar dig fortfarande att köpa bra fläkt att sätta i framkant samt en över grafikkorten, även fast dina temperaturer inte är så extremt höga, det ökar livslängden på komponenterna i vilket fall.

Skrivet av gizze:

Väldigt höga tempvärden. Se över kylningen! Fläktar som suger in luft framifrån och på sidan av chassit, eller underifrån. Fläkt både på övre baksida samt på övre sidan för utlopp av varmluft.

Viktigt att luftströmmen i chassit är konstant och inte cirkulerar i chassit!

T.ex http://www.youtube.com/watch?v=FRtnuueGaaI

Sorry grabbar, jag har 2st fläktar. en längst ner på framsidan som suger in luft och en högst upp på baksidan som suger ut. Jag har alltid haft "dörren" på chassit stängd, men då lär ju inte min främre fläkt funka alls? Har som sagt en Fractial design R3. Jag ska definitivt kolla in 2st till fläktar, en insugs på sidan och en utsug på toppen. Har ni några att rekommendera? gärna 120mm och inte alltför dyra:P

Förövrigt, jag skruvade på kontrollern baktill fullt, så nu låter det om fläktarna iaf, när dem va på minimum så snurrade de åt andra hållet... det konstiga är dock att enligt CPUID så är de endast på 43% capacity, går det att öka dessa ytterligare på något sätt?

Permalänk
Antielefant

Kan du fota hur det ser ut så vi också ser det? Med öppen sida, förstås.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Avstängd

Fläkt på sidopanelen. 1-2 i toppen.
Alltid bra att ha lite kylning i en så varm låda som R3.

Permalänk

Vad är bäst, 1 på övre baksidan och 1 på toppen eller 2 på toppen? funderar på utöka med 2 fläktar till, då kör jag 1 i fronten, 1 på sidan för GPU's, 1 bak o 1 top. Vad tror ni?

Angående foton får jag återkomma under morgondagen.

Edit: Förövrigt, är det möjligt att installera en CPU kylare, tex Coolermaster 212 hyper plus utan att plocka ur moderkortet osv från chassit?

Permalänk
Antielefant

Utblås övre bak, tak.
Insug på sida, front.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Skrivet av Zcenicx:

Utblås övre bak, tak.
Insug på sida, front.

Rekommenderar du att köra 4x SilverStone 120mm SST-AP121 Air Penetrator eller 2x sådana och 2x standard man får med i chassit?

Permalänk
Medlem

Jag kan rekommendera SilverStone 120mm SST-AP121 Air Penetrator eller 140mm modellen som jag har på sidopanelen här. Ska till att köpa ytterligare två 140mm och en 120mm till fronten på chassit här då fractals medföljande fläktar inte direkt är något att hänga i granen. Värt att tänka på är att dessa är tänkta som inblås så för utsug spelar det mindre roll om det är Penetrator teknik eller inte.

Visa signatur

Ryzen 5600x | 32GB DDR4 Vengeance LPX 3600MHz | Gigabyte X570-I Aorus Pro | Louqe Ghost S1 + Medium top hat | MSI GTX1080 Gaming X | Corsair SF600 V2 600W | Noctua NH-L12S | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Crucial MX300 525GB | ASUS ROG Swift PG278QR | QPAD MK-85 MX Red | Logitech G602 |

Permalänk
Skrivet av Pixo:
Skrivet av Zcenicx:
Skrivet av definition:
Skrivet av gizze:
Skrivet av Smajlarn:
Skrivet av MultiMan:

Quotade er alla så ni lättare kunde se detta.

Nu är jag ganska lesen här, har precis inhandlat en Silverstone air penetrator 120mm fläkt och en Noctua NF-P14 FLX 140mm 1200rpm. Jag satte noctua fläkten som ensamt utsug in i sysfan porten på moderkortet, air penetratorn på sidan riktad mot grafikkorten kopplad direkt till nätagget med 12v kabeln i och båda fractial design chassi fläktarna som medföljde i fronten kopplade till kontrollerkortet som jag vridit på max.

Idle temps på grafikkorten är 43C på ena, 36C på andra. processor idle ligger på ca 38-40C, moderkortets TMPIN0 och 1 ligger mellan 39-43 och TMPIN02 på 28C. När jag startade Crysis 2 i ca 10minuter åkte ena grafikkortet upp i 85C. Jag vet inte vad jag ska göra längre...

Permalänk
Antielefant

85c är inget bekymmer alls, så det är lugna puckar där. Fläktarna på det kortet bör inte ens ha varvat över 40~45%.

Att övre kortet blir varmt är ofrånkomligt då det undre kortet inte är kapslat. Du kan spä ut undre kortets varmluft med insugsfläkten men aldrig få bort den.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk

Blacklotus

Hur ser det ut i lådan ?
Har du nån fet kabelhärva framför korten ?
Hårddiskburar ivägen ?

Sitter de i väger för intag så plocka bort eller vrid om de går så att luften har fri passage.

Öka farten på fläktarna.

Har du max antal fläktar ?
Testat både insug å utblås för att se vad som fungerar bäst på fläkten på dörren ?

Hjälper inget och du ändå vill ha svalare så är väl enklast att byta chassi

Permalänk

Det är Inet som har byggt ihop datorn åt mig, så kabeldragningen är mycket snygg. R3 Define chassits hårddisk bur sitter i vägen för de 2st framfläktarna men det finns hål där luften är menad att gå genom. dock, enligt CPUID är dessa 2 fläktar endast på 43%.. kan jag öka dem utöver själva kontrollern på kontrollerkortet? koppla direkt in till nätagg gör jag hälst inte, kanske dock in i moderkortet direkt är bättre?

I chassit får det plats 7fläktar totalt, nu har jag 4. jag har svårt att tro att utblås på dörren kommer hjälpa. 85C må inte vara skadligt, men jag kommer ju inte kunna clocka dessa kort över huvud taget.

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Blacklotus:

I chassit får det plats 7fläktar totalt, nu har jag 4. jag har svårt att tro att utblås på dörren kommer hjälpa. 85C må inte vara skadligt, men jag kommer ju inte kunna clocka dessa kort över huvud taget.

Du förstår inte min poäng.

Grafikkorten FÖRSÖKER INTE ens hålla sig under den temperaturen. Titta inte på graderna - titta på %-en fläktarna går i. Mina skiter fullständigt i om de körs i 732 eller 825 temperaturmässigt - övre kortet går i 85-88c oavsett vilket (om jag inte gör en manuell fläktkurva). Däremot blir skillnaden 85c@38% eller 85c@50% fläkthastighet.

I övrigt så har du helt rätt, klocka dubbla öppna 570'or i ett chassi med so-so ventilation är lite krångligare om det ska vara helt tyst. Det kan du däremot inte räkna med i något chassi. Det är helt enkelt för mycket värme som sprids i chassiet.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Skrivet av Zcenicx:

Du förstår inte min poäng.

Grafikkorten FÖRSÖKER INTE ens hålla sig under den temperaturen. Titta inte på graderna - titta på %-en fläktarna går i. Mina skiter fullständigt i om de körs i 732 eller 825 temperaturmässigt - övre kortet går i 85-88c oavsett vilket (om jag inte gör en manuell fläktkurva). Däremot blir skillnaden 85c@38% eller 85c@50% fläkthastighet.

I övrigt så har du helt rätt, klocka dubbla öppna 570'or i ett chassi med so-so ventilation är lite krångligare om det ska vara helt tyst. Det kan du däremot inte räkna med i något chassi. Det är helt enkelt för mycket värme som sprids i chassiet.

Det du säger stämmer, fast fläkthastigheten är ganska hög också, efter att ha kört Crysis 2 åter igen hamna jag på ena kortet maxtemp på 86C och max fläkthastighet på 66%, andra kortet maxtemp 69C och fläkthastighet 63%. Vad tycker du om detta?

Permalänk
Antielefant

69c och 63% låter som en felaktigt ställd fläktkurva.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blacklotus:

Quotade er alla så ni lättare kunde se detta.

Nu är jag ganska lesen här, har precis inhandlat en Silverstone air penetrator 120mm fläkt och en Noctua NF-P14 FLX 140mm 1200rpm. Jag satte noctua fläkten som ensamt utsug in i sysfan porten på moderkortet, air penetratorn på sidan riktad mot grafikkorten kopplad direkt till nätagget med 12v kabeln i och båda fractial design chassi fläktarna som medföljde i fronten kopplade till kontrollerkortet som jag vridit på max.

Idle temps på grafikkorten är 43C på ena, 36C på andra. processor idle ligger på ca 38-40C, moderkortets TMPIN0 och 1 ligger mellan 39-43 och TMPIN02 på 28C. När jag startade Crysis 2 i ca 10minuter åkte ena grafikkortet upp i 85C. Jag vet inte vad jag ska göra längre...

Om ingen har skrivit det innan, testa att vända på fläkten som sitter på sidan mot grafikkorten så den fungerar som utsug istället!
Finns risk att den pressar kvar varmluften mellan grafikkorten...