Permalänk
Medlem

Amd Phenom II 1055T prestanda

Står mellan valet med en Amd phenom 955 x4 3,2GHz som jag har hemma i gaderoben eller lämna tillbaka den till inet och köpa Amd Phenom II 1055t och klocka den till kanske 3,6Ghz eller går det högre? Har nu en Amd Athlon x3 425 överklockad till 3,4Ghz, men kommer dom 6 kärnorna göra skillnad i tillexempel BF3 eller min crossfire setup med 2 Asus Radeon 6870HD som jag kommer köra sen till jul kanske har bara 1 nu. Så 6kärninga eller 4kärninga? Jag gillar också att ha många saker igång samtidigt som jag spelar t.ex WoW+ett annat spel kanske och spotify, firefox, skype, och något annat program kanske. En sak till går 1055t som bara ligger på 2,8Ghz i stock frekvens klocka upp lika högt som dom andra 6kärniga amd processorerna med högre stock frekvens?

Visa signatur

[CPU:Intel Core i7 7700k [GPU: R9 Fury] [PSU: Corsair TX 650W] [Chassi: NZXT Source 210H] [SSD: Samsung EVO 850 250GB+ M4 Crucial 64GB 2,5] [8GB RAM]

Permalänk
Medlem

I och med att du redan har en x4 liggandes hemma så kör på den, du kommer inte märka någon skillnad då dem flesta spel använder högst 2-3 kärnor i dagsläget.

Visa signatur

Chassi: Jonsbo umx4 CPU: Amd Rysen 5 2600 GPU: Asus ROG Strix 1070 Mobo: asus rog strix b350-f PSU: Be quiet pure power L8 530w 80+ RAM: Corsair Vengeance RGB PRO 16GB Ljud Asus Xonar xense

Permalänk
Medlem
Skrivet av JanneJa:

I och med att du redan har en x4 liggandes hemma så kör på den, du kommer inte märka någon skillnad då dem flesta spel använder högst 2-3 kärnor i dagsläget.

BF3 kan nyttja 6 kärnor? Borde det heller inte vara en fördel om man har många saker uppe? T.ex 2 olika spel uppe samtidigt.

Visa signatur

[CPU:Intel Core i7 7700k [GPU: R9 Fury] [PSU: Corsair TX 650W] [Chassi: NZXT Source 210H] [SSD: Samsung EVO 850 250GB+ M4 Crucial 64GB 2,5] [8GB RAM]

Permalänk
Medlem
Skrivet av cappe:

BF3 kan nyttja 6 kärnor? Borde det heller inte vara en fördel om man har många saker uppe? T.ex 2 olika spel uppe samtidigt.

Tror du får svårt med de flesta spel om du kör två samtidigt, grafikkortet klarar nog inte det

Hade jag varit dig så kör på 955, köp en 10 kärnig bulldozer i slutet på nästa år. Hårdvara blir bara snabbare och snabbare samtidigt som det går ner i pris

Permalänk
Medlem

Känns som 6 kärniga borde ha övertaget på något? Inte i något spel? Kommer spela BF3 och GW2 vad jag vet säkert andra också.
1. Ger 6kärniga absolut inget övetag när jag spelar+har många program igång?
2. Ger det ingen boost i BF3?
3. Hur mycket skillnad i spel tror ni jag får från min Amd Athlon II x3 425 3,4GHz emot Amd Phenom 955 x4 3,2Ghz eller Amd Phenom 1055t 2,8Ghz? Kommer överklocka phenom processorn också.

Visa signatur

[CPU:Intel Core i7 7700k [GPU: R9 Fury] [PSU: Corsair TX 650W] [Chassi: NZXT Source 210H] [SSD: Samsung EVO 850 250GB+ M4 Crucial 64GB 2,5] [8GB RAM]

Permalänk
Medlem
Skrivet av cappe:

Känns som 6 kärniga borde ha övertaget på något? Inte i något spel? Kommer spela BF3 och GW2 vad jag vet säkert andra också.
1. Ger 6kärniga absolut inget övetag när jag spelar+har många program igång?
2. Ger det ingen boost i BF3?
3. Hur mycket skillnad i spel tror ni jag får från min Amd Athlon II x3 425 3,4GHz emot Amd Phenom 955 x4 3,2Ghz eller Amd Phenom 1055t 2,8Ghz? Kommer överklocka phenom processorn också.

Självklart kan en sexkärnig ge mer kraft, speciellt om du kör flera program samtidigt (och alla programmen jobbar). BF3 kommer förmodligen inte påverkas alls eftersom det är så extremt grafiktungt. Enda sättet och se skillnad är och mäta fram det eller dra ner grafiken till 800x600 så grafikkortet slutar flaska processorn.

Möjligen blir det större förändring så fort drivarna till grafikkortet uppdateras så de ger bättre stöd för trådad rendering, de verkar inte optimerat drivarna för det än. Säkerligen på grund av att knappt något spel börjat nyttjat tekniken.

Skillnaderna på processorerna beror på vilket spel. i BF3 verkar klocken inte alls vara speciellt viktig. Det är förmodligen viktigare och kunna leverera data till de kärnor som jobbar så de slipper vänta. Om 4 kärnor arbetar på en processor så klarar de av ENORMT MYCKET. Men det är omöjligt och leverera i samma takt som de betar av instruktioner, därför är det viktigare och viktigare och ha hårdvara som är snabbt kan hämta data eller skriva data.
Om spelet däremot bara använder en tråd eller kanske en tung och lägger lite sidoarbeten i annan tråd, då är det inte alls lika tungt och skicka data mellan processor, minne och grafikkort. Där får man ut mer om man klockar upp processorn. Processorn använder bara en kärna ordentligt av de 4 kärnorna på en fyrkärnig.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad*

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Skippa 1055t, väldigt få program/spel kan utnyttja min 1055t och bf3 betan är inte ett av dem. Jag ångrar att jag inte tog en 955 be istället, x6 är bortkastade pengar i dagens läge.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem

Jag går i mot dom andra och säger att det blir skillnad.
Gick från en 945@ 4Ghz till en 1090T och i spel som Tex Medal of honor så blev det
stor skillnad.

Permalänk

BF3 både har och kommer ha stöd för 6 kärnor, AMD 1100T presterar bättre än 2500K och 2600K läste jag i något test. För sent för att leta upp det, i någon tråd på swec, så du får ta mitt ord på det. Såklart så presterar 1366 6-kärniga bättre än AMDs så Intel ligger tyvärr fortfarande på topp :@

Om du känner att du har finanserna så är ett par hundra mer inte mycket när det gäller dina krav. Med en bra kylare hyper212 kanske kommer du nog lätt få upp den i 3.6-3.8Ghz stabilt. Är det BE så är det bara att ställa upp multipliern och ändra volten VÄLDIGT LITE.

Du kommer nog bli nöjd och märka enorm skillnad på båda processorerna;)

Lycka till!

Visa signatur

FD Define XL | Crosshair IV Formula | 1090T @ 4,1GHz | Corsair H70 PnP(insug) | 8Gb Corsair Vengeance @ 1600Mhz-ish | HD6970 2GB @ 925/1400 | Corsair AX850W 80+ Gold| F3 1TB | 3xG2420HDBL @ 6024x1080 Eyefinity | Asus Xonar Essence STX | Sennheiser PC350 |

Dator

Permalänk
Medlem

Blir nog en 1055t och klockar den. Har arctic cooling kylpasta enligt inet världens bästa. Har cooler master hyper 212 plus med 1 gentle typhon 1450rpm i PnP och original fläkten som utblås där uppe och i insug där bak och insug där framme och utsug på sidan. Så bör kunna överklocka lite

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[CPU:Intel Core i7 7700k [GPU: R9 Fury] [PSU: Corsair TX 650W] [Chassi: NZXT Source 210H] [SSD: Samsung EVO 850 250GB+ M4 Crucial 64GB 2,5] [8GB RAM]

Permalänk
Entusiast
Skrivet av cappe:

Blir nog en 1055t och klockar den. Har arctic cooling kylpasta enligt inet världens bästa. Har cooler master hyper 212 plus med 1 gentle typhon 1450rpm i PnP och original fläkten som utblås där uppe och i insug där bak och insug där framme och utsug på sidan. Så bör kunna överklocka lite

Skickades från m.sweclockers.com

Hejsan, har själv en 1055T klockad till 3,5 utan volthöjning, med samma kylare som dig, med en likadan fläkt också
Fast inte PnP, jag har bara en, dock räcker det gott o väl, MX-4 är väll en av de bästa kylpastorna tror jag.
Min 1055T är 25 grader i idle och blir max 40 i OCCT testet (bland det tyngsta som finns), skulle lätt kunna få upp den i 4ghz, men prestandan räckte gott o väl innan, mest bara kul att pilla lite med inställningarna
Alla sex kärnor används i BF3, de två första till cirka 60% och de resterande 4 till cirka 50%
Dock har jag bättre luftflöde än dig i chassiet, sitter med ett R3 med fyra GT 1450rpm i

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem

Okej låter bra. Men har ett svårt val crossfire med asus radeon 6870 eller en ny processor? Har just nu amd athlon II X3 425 3,4GHz.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[CPU:Intel Core i7 7700k [GPU: R9 Fury] [PSU: Corsair TX 650W] [Chassi: NZXT Source 210H] [SSD: Samsung EVO 850 250GB+ M4 Crucial 64GB 2,5] [8GB RAM]

Permalänk
Medlem
Skrivet av cappe:

Okej låter bra. Men har ett svårt val crossfire med asus radeon 6870 eller en ny processor? Har just nu amd athlon II X3 425 3,4GHz.

Skickades från m.sweclockers.com

I längden så kommer du nog se en ökad prestanda rent generellt genom att byta ut din tre-kärniga processor mot en 4 eller 6 kärnig då BF3 får processorn jobba väldigt hårt och gärna med fyra eller sex kärnor! En fyrkärnig processor är också inbakat i de rekommenderade systemkraven för BF3. Jag själv sitter på en 1090t klockad till 3.8GHz och körde på ett 6870 (Innan jag skaffade mig ett till) och kräsen som jag är så kräver jag minst 60 fps eller i FPS-Spel - detta skötte datorn utmärkt med medium-inställningar (Orkade inte bry mig att försöka dra på enskilda inställningar high). Medium är ju i min mening även lika snyggt på BF3 som BC2 maxat.

Så mitt råd är att lägga pengarna på en bättre processor och sedan i framtiden köpa till ett extra grafikkort efter hand när behovet kommer.

Visa signatur

Chassi CM Storm Sniper Black Edition | | CPU AMD Phenom II X6 1090T @ 3.8GHz | | PSU Corsair HX 850W +Silver Moderkort M4A89TD PRO/USB3 Minne 4GB Corsair XMS3 DDR3 @ 1600MHz | | CPU Cooling Noctua NH-U12P SE2 | | Grafik Sapphire 6870 @ 900/1050 MHz Crossfired

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

Hejsan, har själv en 1055T klockad till 3,5 utan volthöjning, med samma kylare som dig, med en likadan fläkt också
Fast inte PnP, jag har bara en, dock räcker det gott o väl, MX-4 är väll en av de bästa kylpastorna tror jag.
Min 1055T är 25 grader i idle och blir max 40 i OCCT testet (bland det tyngsta som finns), skulle lätt kunna få upp den i 4ghz, men prestandan räckte gott o väl innan, mest bara kul att pilla lite med inställningarna
Alla sex kärnor används i BF3, de två första till cirka 60% och de resterande 4 till cirka 50%
Dock har jag bättre luftflöde än dig i chassiet, sitter med ett R3 med fyra GT 1450rpm i

Det var riktigt bra temps. Hur har du lyckats med det? Kollar du CORE temp eller TMPIN1? Tempraturen på Core är välkänd för att visa ca 10c för låga temps på dessa CPU:er. Jag har en corsair H50 med 2st Scythe GT 1450RPM i PnP och ligger ca 38-40c idle och 58-60c load vid 3.5ghz.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Da´Russian Stallion:

Det var riktigt bra temps. Hur har du lyckats med det? Kollar du CORE temp eller TMPIN1? Tempraturen på Core är välkänd för att visa ca 10c för låga temps på dessa CPU:er. Jag har en corsair H50 med 2st Scythe GT 1450RPM i PnP och ligger ca 38-40c idle och 58-60c load vid 3.5ghz.

OCCT visar bara en sorts temperatur, det var den jag nämnde i inlägget du citerade.
Har även HWmonitor, brukar inte använda det då det fuckar upp mitt afterburner, men jag ska kolla.
Hmm, HWmonitor visar båda, men TMPIN1 ligger på 30 grader i idle, och den ändras inte när jag belastar den
Alla de här programmen är rätt flummiga, man får aldrig rätt temp, men jag brukar använda OCCT's som riktmärke, för de verkar vara de som är mest korrekta.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem

Vitsen med 6 kärnor mot 4, är samma som 4 mot de gamla dual.

Spel börjar stöda fler än två kärnor, man spelar inte bara ett spel, många har som jag en extra skärm och kör flash-spel i, surfar, kör musik m.m. samtidigt som man har det "stora spelet" på huvudskärmen. Stöder då det stora spelet 4 kärnor är det väl bra om det får de fyra helt och hållet, och systemet med flash-spel osv snurrar på de extra två kärnorna.

Jag tror du märker skillnad på en hexa core, så kör på det och klocka som sagt

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk

mellan 3 och 4 kärnor tror jag du kommer käna av i bf3 då bf3 stödjer 4 kärnor rekomenderat.

mellan 4 och 6 kärnor tror jag inte du känner av någon skillnad sålänge inte x6 är högre klockad.

Visa signatur

Amd Ryzen 3900x -I- H100i -I- Asus ROG STRIX X470-F Gaming -I- Asus GTX 3060 12GB -I- 32gb HyperX RGB @3600mhz -I- Chieftec nitro 650w Bronze -I- Corsair MP510 1gb m.2, Ocz trion 150 128gb och 240gb -I- Windows 10 Home -I- Fractal R4

Permalänk
Medlem

Är hexa core bättre när jag frapsar? Kan ha
60 FPS men när jag frapsar ner till 20-30 varför?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[CPU:Intel Core i7 7700k [GPU: R9 Fury] [PSU: Corsair TX 650W] [Chassi: NZXT Source 210H] [SSD: Samsung EVO 850 250GB+ M4 Crucial 64GB 2,5] [8GB RAM]

Permalänk
Medlem

Beslut ångest Mina sista frågor
1.1055t vs 955 i fraps vilket ger mest FPS eller är det den samma?
1.055t vs 955 i BF3 vilken ger mest FPS eller är det den samma?
3. Kan jag överklocka 1055t lika högt som 1075t och 1090t?
4. Ska jag skita i processorn och köpa crossfire grafikkort? Se sign.
5. Ska jag vänta och köpa bulldozer och skita i phenom?
6. Köper jag phenom nu och inte bulldozer kommer min phenom processor hänga med nästa sommar också då?

Visa signatur

[CPU:Intel Core i7 7700k [GPU: R9 Fury] [PSU: Corsair TX 650W] [Chassi: NZXT Source 210H] [SSD: Samsung EVO 850 250GB+ M4 Crucial 64GB 2,5] [8GB RAM]

Permalänk
Skrivet av cappe:

Beslut ångest Mina sista frågor
1.1055t vs 955 i fraps vilket ger mest FPS eller är det den samma?
1.055t vs 955 i BF3 vilken ger mest FPS eller är det den samma?
3. Kan jag överklocka 1055t lika högt som 1075t och 1090t?
4. Ska jag skita i processorn och köpa crossfire grafikkort? Se sign.
5. Ska jag vänta och köpa bulldozer och skita i phenom?
6. Köper jag phenom nu och inte bulldozer kommer min phenom processor hänga med nästa sommar också då?

1.Förmodligen 1055T, men mest när du frapsar till annan hårddisk än den du spelar på, i annat fall är det hårddisken som är den stora flaskhalsen.

2. 1055T ger samma eller bättre FPS om den är klockad till samma frekvens som 955BE. Om den är klockad lägre ger den lägre FPS i spel som har dåligt stöd för fler kärnor än fyra (vilket är rätt många i dagsläget, även om det blir bättre). I BF3 som utnyttjar många kärnor bra, så får du förmodligen ungefär samma prestanda när båda är oklockade.

3. Har du tur med ditt ex. så kommer du lika högt. Phenom II är en så pass gammal arkitektur så att yieldsen är riktigt bra och skillnaden mellan processorernas överklockningsbarhet är mindre. Chansen att komma över 4GHz är större med 1075T, eftersom den har högre grundfrekvens och du slipper höja bussfrekvensen så högt (bussfrekvenshöjningar ställer ju krav på moderkort och minne och inte bara på processor som multipelhöjningar gör)

4. Svårt val, skulle tro att på kort sikt ger ett extra grafikkort mycket mer än en processoruppgradering, men på länge sikt är en överklockad 1055T en processor som håller ett tag.

5. Har du tid att vänta så kan du ju fatta ett bättre beslut efter att Bulldozer släppts, så kanske är det bästa valet för dig en grafikkortsuppgradering och sedan om processorn känns slö så uppgraderar du den till Phenom II x6 eller Bulldozer.

6. Med stor sannolikhet kommer en klockad Phenom II x4/x6 fortfarande hänga bra nästa sommar. För det mesta är det ju faktiskt fortfarande GPU som sätter begränsningen i de flesta spel (framför allt när det gäller FPS-spel) och det kommer knappast ändras inom ett år.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Skrivet av WrongTarget:

1.Förmodligen 1055T, men mest när du frapsar till annan hårddisk än den du spelar på, i annat fall är det hårddisken som är den stora flaskhalsen.

2. 1055T ger samma eller bättre FPS om den är klockad till samma frekvens som 955BE. Om den är klockad lägre ger den lägre FPS i spel som har dåligt stöd för fler kärnor än fyra (vilket är rätt många i dagsläget, även om det blir bättre). I BF3 som utnyttjar många kärnor bra, så får du förmodligen ungefär samma prestanda när båda är oklockade.

3. Har du tur med ditt ex. så kommer du lika högt. Phenom II är en så pass gammal arkitektur så att yieldsen är riktigt bra och skillnaden mellan processorernas överklockningsbarhet är mindre. Chansen att komma över 4GHz är större med 1075T, eftersom den har högre grundfrekvens och du slipper höja bussfrekvensen så högt (bussfrekvenshöjningar ställer ju krav på moderkort och minne och inte bara på processor som multipelhöjningar gör)

4. Svårt val, skulle tro att på kort sikt ger ett extra grafikkort mycket mer än en processoruppgradering, men på länge sikt är en överklockad 1055T en processor som håller ett tag.

5. Har du tid att vänta så kan du ju fatta ett bättre beslut efter att Bulldozer släppts, så kanske är det bästa valet för dig en grafikkortsuppgradering och sedan om processorn känns slö så uppgraderar du den till Phenom II x6 eller Bulldozer.

6. Med stor sannolikhet kommer en klockad Phenom II x4/x6 fortfarande hänga bra nästa sommar. För det mesta är det ju faktiskt fortfarande GPU som sätter begränsningen i de flesta spel (framför allt när det gäller FPS-spel) och det kommer knappast ändras inom ett år.

Okej tack så jag tar nog en 1055t. Men en sak fattar jag inte hur kan jag droppa så lågt i FPS när jag frapsar? Ligger kanske på 60fps droppar till 20-30 frapsar på en ssd också.

Visa signatur

[CPU:Intel Core i7 7700k [GPU: R9 Fury] [PSU: Corsair TX 650W] [Chassi: NZXT Source 210H] [SSD: Samsung EVO 850 250GB+ M4 Crucial 64GB 2,5] [8GB RAM]

Permalänk
Medlem

Fast kanske ska man ändå köpa ett nytt grafikkort hmmmmm, köper jag grafikkort får jag nog en processor i julklapp eller tvärtom hmmmm svårt val.

Visa signatur

[CPU:Intel Core i7 7700k [GPU: R9 Fury] [PSU: Corsair TX 650W] [Chassi: NZXT Source 210H] [SSD: Samsung EVO 850 250GB+ M4 Crucial 64GB 2,5] [8GB RAM]

Permalänk
Medlem

Efter en del funderingar, kanske man ska köpa ett GTX 570/Radeon 6970 till jul och köra på 1055t? Men jag vet att crossfire radeon 6870 är bättre men vramen räcker kanske inte till? Räcker t.ex inte i BF3 på max.

Visa signatur

[CPU:Intel Core i7 7700k [GPU: R9 Fury] [PSU: Corsair TX 650W] [Chassi: NZXT Source 210H] [SSD: Samsung EVO 850 250GB+ M4 Crucial 64GB 2,5] [8GB RAM]

Permalänk
Medlem

Jag skulle definitivt lugnat mig en vecka iaf, eftersom Bulldozer kommer ut på onsdag vad det verkar som.

Om den verkar ok/inom prisbudgeten så är ju det ett trevligare alternativ, annars skulle jag tagit 1055T av anledningen jag skrev förut, man kan ha ett spel som stöder 4 kärnor och få de fyra fullt ut till spelet om man kör systemet och t.ex. fraps på de andra kärnorna. Dessutom lär priset på Phenoms sjunka vid lanseringen av BD

Det som talar mot Bulldozer nu är väl att den kommer vara ny med allt det innebär av möjliga barnsjukdomar och buggar, till jul kommer det vara fixat. Men som sagt en 3-core är lite vek för att köra ett spel i crossfire samtidigt som du frapsar och gör annat, så CPUn är nog banne mig trevligast att uppgradera.

Jag spelar ju inte så krävande spel dock. så jag vet inte hur du prioriterar, sitter med WoW och det snurrar ju på i 60fps på mitt 6850 och Athlon 640 (har vsync påslaget så det går inte högre än 60), men jag känner att så krävande flash-spelen har blivit nu så hackar det ju fan om man kör två av dem samtidigt, oavsett om WoW är igång eller inte X) för att inte tala om hur youtube hackar om man spelar två flashspel samtidigt, så jag vill ha.bulldozer.nu

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackeagle:

Jag skulle definitivt lugnat mig en vecka iaf, eftersom Bulldozer kommer ut på onsdag vad det verkar som.

Om den verkar ok/inom prisbudgeten så är ju det ett trevligare alternativ, annars skulle jag tagit 1055T av anledningen jag skrev förut, man kan ha ett spel som stöder 4 kärnor och få de fyra fullt ut till spelet om man kör systemet och t.ex. fraps på de andra kärnorna. Dessutom lär priset på Phenoms sjunka vid lanseringen av BD

Det som talar mot Bulldozer nu är väl att den kommer vara ny med allt det innebär av möjliga barnsjukdomar och buggar, till jul kommer det vara fixat. Men som sagt en 3-core är lite vek för att köra ett spel i crossfire samtidigt som du frapsar och gör annat, så CPUn är nog banne mig trevligast att uppgradera.

Jag spelar ju inte så krävande spel dock. så jag vet inte hur du prioriterar, sitter med WoW och det snurrar ju på i 60fps på mitt 6850 och Athlon 640 (har vsync påslaget så det går inte högre än 60), men jag känner att så krävande flash-spelen har blivit nu så hackar det ju fan om man kör två av dem samtidigt, oavsett om WoW är igång eller inte X) för att inte tala om hur youtube hackar om man spelar två flashspel samtidigt, så jag vill ha.bulldozer.nu

När kommer bulldozer? Release datum? Och hur många kärnor finns det någon för max 1400kr?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[CPU:Intel Core i7 7700k [GPU: R9 Fury] [PSU: Corsair TX 650W] [Chassi: NZXT Source 210H] [SSD: Samsung EVO 850 250GB+ M4 Crucial 64GB 2,5] [8GB RAM]

Permalänk
Medlem
Skrivet av cappe:

När kommer bulldozer? Release datum? Och hur många kärnor finns det någon för max 1400kr?

Skickades från m.sweclockers.com

12:e oktober är det ju sagt här och var, så nästa onsdag blir det lansering iaf, sen vet jag inte när den finns att beställa, kommer i 2,3 och 4 moduler, så motsvarande ungefär 4,6,8 kärnor eftersom varje modul har två heltalskärnor. Gissar på att de kommer hamna på kanske 1200, 1700, 2200kr eller nåt liknande prisintervall, vi får se. Oavsett så borde nuvarande lager av hexcore Phenoms sjunka lite i pris

EDIT: läste just i http://www.sweclockers.com/forum/54-amd/948597-amd-bulldozer-samlingstrad/index15.html att 18:e verkar vara då butikerna räknar med att få in dem i lager.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackeagle:

12:e oktober är det ju sagt här och var, så nästa onsdag blir det lansering iaf, sen vet jag inte när den finns att beställa, kommer i 2,3 och 4 moduler, så motsvarande ungefär 4,6,8 kärnor eftersom varje modul har två heltalskärnor. Gissar på att de kommer hamna på kanske 1200, 1700, 2200kr eller nåt liknande prisintervall, vi får se. Oavsett så borde nuvarande lager av hexcore Phenoms sjunka lite i pris

EDIT: läste just i http://www.sweclockers.com/forum/54-amd/948597-amd-bulldozer-samlingstrad/index15.html att 18:e verkar vara då butikerna räknar med att få in dem i lager.

Säker på att jag ska vänta? Det blir nog den 4 kärniga bulldozer för mig då den 6kärniga för 1700kr är för dyr.From the information that is available at this time, it seems like the FX-4100 won't be part of AMD's initial lineup of FX-Series processors, and will most probably make its way only into OEM desktop systems. från http://news.softpedia.com/news/AMD-FX-4100-Bulldozer-Processo... betyder det att den bara kommer till dell/acer/hp etc. Och sen ger 1055t verkligen mer FPS i spel? Som t.ex BF3 WoW Rift jag menar är det märkbart? Och ger det mycket högre FPS när jag frapsar? Ber om ursäkt om frågan varit uppe tidigare.

Visa signatur

[CPU:Intel Core i7 7700k [GPU: R9 Fury] [PSU: Corsair TX 650W] [Chassi: NZXT Source 210H] [SSD: Samsung EVO 850 250GB+ M4 Crucial 64GB 2,5] [8GB RAM]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Threenipples:

BF3 både har och kommer ha stöd för 6 kärnor, AMD 1100T presterar bättre än 2500K och 2600K läste jag i något test. För sent för att leta upp det, i någon tråd på swec, så du får ta mitt ord på det

Du läste fel, det var ett test där grafikkortet flaskade och skillnaden mellan 1100T, 2500K och 2600K var inom felmarginalen.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Du läste fel, det var ett test där grafikkortet flaskade och skillnaden mellan 1100T, 2500K och 2600K var inom felmarginalen.

Men 1055t borde väl ändå vara bättre i framtiden eller är 955 och 1055t samma prestanda nästa sommar i spel/nästa höst?

Visa signatur

[CPU:Intel Core i7 7700k [GPU: R9 Fury] [PSU: Corsair TX 650W] [Chassi: NZXT Source 210H] [SSD: Samsung EVO 850 250GB+ M4 Crucial 64GB 2,5] [8GB RAM]