Permalänk
Medlem

Kolla igenom den

Visa signatur

[ i7-8700K @ 5Ghz || CM MasterLiquid ml360r || 64GB DDR4 3200Mhz || MSI Z370Pro Carbon || KFA2 RTX 3080TI || EVGA Supernova G2 750W || Samsung 960 EVO || Lian Li pc-o11 Dynamic ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Vet att bilder kan säga tusen ord men denna säger....inget.....

Jag försökte visa var distanserna troligtvis skulle placeras. alltså skruv hålen i chassit som är förhöjt.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag tänkte även lådan eftersom den ser skum ut.

*Tråd flyttad pga mer omfattande felsökning*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Kan lådan möjligtvis vara från någon gammal HP/DELL eller liknande dator? De brukar ha några konstiga distanser som bara passar deras moderkort (bara kanske är att ta i, men de använder höjningar för sina lådor istället för distanser)

Men gärna en översiktsbild på lådan

Permalänk
Medlem

Som många har påpekat i tråden & som verkade vara problemet så var det just distanserna (bra jobbat)
Jag har bygg ihop större delar av datorn nu utanför lådan, och allt går igång.

Jag ska testa koppla in hdd och se vad som händer.

Permalänk
Medlem

GLÖM INTE!
Glöm bara aldrig att stoppa in ström i grafikkortet ifall det behöver det, annars kan både moderkort, nätagg och grafikkort bli överbelastat!

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Grafikkortet är gammalt så det krävs inte.
Jag behöver skaffa mig distanser nu så jag kan koppla in allt i datorn.

Permalänk
Medlem

Du kanske skulle skaffa ett nytt chassi istället? Kan ju ev vara så att de inbyggda distanserna, upphöjjningarna på moderkortsplåten inte är anpassade till ditt nya moderkort så att det blir kortslutning. Då åker du på att köpa nya grejer igen. Blir billigare med ett nytt chassi

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Medlem
Skrivet av netbuddy:

Du kanske skulle skaffa ett nytt chassi istället? Kan ju ev vara så att de inbyggda distanserna, upphöjjningarna på moderkortsplåten inte är anpassade till ditt nya moderkort så att det blir kortslutning. Då åker du på att köpa nya grejer igen. Blir billigare med ett nytt chassi

Hehe sitter faktist och kollar på chassin joo blev lite dyrare än vad jag tänkt.
Kom gärna med tips

Permalänk
Medlem

Går igenom bilderna och förklarar uppifrån och ner betydelsen.
Till grafikkort sk. pci-e strömkontakt
24-pinnaren till moderkortet. (går inte missa)
sk. molex som kopplas främst till gamla hårddiskar och dvd-läsare.
s-ata strömkontakter. Till nya s-ata hårddiskar
s-ata strömkontakter
molex

"Kabel från höljet på chassit". Datorns bios loggar intrång i lådan bara. Vet inte om den är kopplad rätt. Men den är relativt onödig så strunta i den.

pwr-led, högtalare och pwr-knapp. Dina följer någon random standard som datorns oem(hp, dell, pb etc.) kör med. Med lite tur kan de passa på ditt moderkort. Det räcker med pwr-knappen. Annars finns det att tillgå ett kitt här (dock inte i lager längre) http://djungelapa.se/product.php?id_product=189

Det du ska göra är att till att börja med är att koppla in allt på kartongen och glöm inte strömkontakten vid cpun som du inte har med på bild. Sedan startar du den genom att ta något typ en skruvmejsel och kortsluta stiften där pwr-knappen ansluts. Även om kortsluta låter farligt är det samma sak som sker när du trycker på pwr-knappen.

Annars är här nedan en checklista på det som behövs för att få livstecken av datorn.
Prova med att bara ha (och ström till det) moderkort, cpu(kylaren), ett minne och ett grafikkort(sladd till skärm) för att utesluta möjliga felkällor. Glöm därför inte att plocka bort saker som usb, nätverk och kontakter till frontpanelen.

Permalänk
Medlem

Nu har ett nytt problem dykt upp. Mitt tangentbordv vill inte kommuniceran. Behöver trycka på del för att gå in på bios. Det är ett äldre tangentbord med äldre uttag.ps2 eller vad det kallas